Tuhoaako bodaus liikunnallisuuden?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SavioM
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Usein kirjoitetaan, että bodityyppinen treeni hidastaa, huonontaa koordinaatiota yms. Onko tosiaan näin? Mieleeni on jäänyt viime vuoden (?) SM-bodauksen tv-lähetyksestä Teppei Morimoton vaivaton voltti taaksepäin poseerauksen päätteeksi. Eipä bodaus ainakaan hänen atleettisuuttaan ole häirinnyt, varsinkin kun ottaa huomioon että hän oli kisakunnossa ja näin ollen varmasti hyvin väsynyt ja heikko (suhteellisesti puhuen :) ).

SavioM sanoi:
Usein kirjoitetaan, että bodityyppinen treeni hidastaa, huonontaa koordinaatiota yms. Onko tosiaan näin? Mieleeni on jäänyt viime vuoden (?) SM-bodauksen tv-lähetyksestä Teppei Morimoton vaivaton voltti taaksepäin poseerauksen päätteeksi. Eipä bodaus ainakaan hänen atleettisuuttaan ole häirinnyt, varsinkin kun ottaa huomioon että hän oli kisakunnossa ja näin ollen varmasti hyvin väsynyt ja heikko (suhteellisesti puhuen :) ).

mielestäni teppei on entinen painija...

ja itse ksymykseen: itse olen hidastunut jonkun verran ja kestävyys on hieman kärsinyt malmin kolistelun myötä, varsinkin jos ei venyttele...mutta mieluummin olen iso ja hitaamman puoleinen kuin sähäkkä ja 40 kg kevyempi hernekeppi.

kuitenkin aerobinen kuntoni on melko hyvä, arvioisin coopperin olevan n. 2900 tällä hetkellä. eniten luultavasti koordinaatio ja herkkyys/räjähtävyys ovat kärsineet.

Jos pitää venyttelystä huolen ja harrastaa muutakin liikuntaa kuin pelkkää bodausta niin ei ainakaan pitäisi "perusbodarilla" vähentää. Räjähtävyys tietenkin kärsii jos on edellisenä päivänä salilla mutta jos väliviikolla kokeilee niin lihakset on herkkinä niin luulisin räjähtävyyden jopa kasvaneen verrattuna ennen kehonrakennusta. Eikä tavallisella pulliaisellakaan lihaskoordinaatio mikään paras ole. Sitäkin pitää reenata.
Kamppailulajeissa yms. tulee mukaan koordinaatio mukavasti.

Mun varsinaine laji on freestylemelonta jossa koko kropan koordinaatio ja yleinen vartalonhallinta on kaikki kaikessa. Myöskin voimaa tarvitaan, siks rautaa kolistelen. Jatkuvalla lajitreenauksella en ole huomannut mitään kropan kangistumista, jopa päinvastoin koska tekniikkaan on ollut helpompi keskittyä kun ei tarvitse voimien puolesta liikkua äärirajoilla.

Toisaalta salibadyssa jota silloin tällöin pelailen niin kädet ovat kyllä kangistuneet huomattavasti, aivot antaa käskyn että kikka kolmonen mutta kädet jäätyy ihan totaalisesti ja pallo karkailee helpommissakin veiveissä.
Tarttee tyytyä vastustajien niittailuun :evil:

Onneks salibandy ei oo mun päälaji :hyper:

Mä just vähän aikaa sitte tajusin, että musta on tullu nopeempi ku ennen. Aerobinen kunto on mulla aina ollu huono, eikä tää harrastus sitä ainakaan parantanu ole, coopperi on jossain alle 2000 tienoilla.

Niin no, tulee varmaan kysymykseen miettiä treenitapoja. Varmasti sellaiset ketkä reenaa myös räjähtävää voimaa ja ehkä muuta koordinaatiota vaativaa lajia pärjää tällaisissa ominaisuuksissa muita paremmin vaikka synnyinlahjatkin vaikuttaa. Mieleeni juolahtaa heti ensimmäisenä painitähdet Lesnar ja Goldberg jotka on raskaita ja lihaksikkaita äijiä mutta nopeita kuin jänikset ja liikkeissään hyvin räjähtäviä. Eli riippunee vähän mistä roikkuu, millaisia ominaisuuksia harjoittaa jne?

Kaikki on suhteellista... VOi olla että kangistaa, mutta voi olla että ei...
Jos venyttelee ja harrastaa monipuolisesti...
Näkeehän noita bodareita jotka ei omia muniaan pysty raapimaan enää :D
Jotkut taas yllättävän notkeita ja hyviä liikkumaan...

En ainakaa itse tunniusta olevani hidas... pelaan mm. salibandya itseäni puolta pienempien seassa, mutta kyl mä pärjään hyvinki :)

kuvitelkaas Ruhl pääsiässirkuksessa :D

SavioM sanoi:
Usein kirjoitetaan, että bodityyppinen treeni hidastaa, huonontaa koordinaatiota yms. Onko tosiaan näin?

En usko, että se treeni niinkään hidastaa tai huonontaa koordinaatiota kuin se massa, joka bodytreenin mukana tulee. Omalla kohdalla olen huomannut, että nykyään on vaikeampaa tanssia lavalla nopeampia jive-kuvioita 50 - 60 b/min musiikilla, kun askellus alkaa jo lähennellä 150 - 180 askelta minuutissa. Jalat menevät hapoille nopeammin kuin ennen.

SavioM sanoi:
Kyllähän tuota kangistuu, jos ei venyttele. Ja vastaavasti koordinaatio heikkenee jos sitä ei harjoittele.
Itsehän tuon on huomannut nyt armeija aikana. Päivän kun on sykähdelly ja jos illalla käynyt vielä salilla, niin harvoin on ollut vielä virtaa venytellä.
Tästäpä nyt on sitten ollut seurauksena se että paikat on alkanut meneen jumiin, yms.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko mitään yhteistä tolla koordinaatio kyvyllä ja vapailla painoilla harjottelemisella, oli vaan villi arvaus. :nolo:

Bodaus ei jäykistä.
Se, että ei venyttele jäykistää.

Bodaus ei heikennä aerobista kuntoa.
Se, että ei treenaa aerobista, heikentää aerobista kuntoa.

Se on paskapuhetta, että ei voisi vetää aerobista ja anaerobista päällekkäin. Kilpailijat on tosin poikkeus, mikä vahvistaa tämän säännön.

abine sanoi:
Onko mitään yhteistä tolla koordinaatio kyvyllä ja vapailla painoilla harjottelemisella, oli vaan villi arvaus. :nolo:

Kyllähän sitä luulisi että koordinaatio parantuisi/pysyisi parempana kun treenaa vapailla painoilla. Siis verrattuna siihen, että treenaisi pelkästään jossain vehkeissä missä liikerata on kiinteä. Varsinkin painonnosto-liikkeiden luulisi kehittävän koordinaatiota, tosin minähän en niistä mitään tiedä.

Itselläni on koordinaatio ainakin heikentynyt nuoruusvuosista, tosin siihen vaikuttanee tosiaankin enemmän se, ettei ole harjoittanut sitä millään tavalla.

Vääränlainen harjoittelu saattaa hidastaa. Jos treenaa hitaasti, niin tulee hitaaksi. Siksi jotkut bodarit ovat hitaita kuin mummot. Kaikki riippuu siitä mitä haluaa harjoittaa. Jos haluaa räjähtäväksi niin kannattaa treenata räjähtävästi jne.

SavioM sanoi:
Kyllä se lyöntei ja potkui hidastaa,mut se on paska puhetta kun väitetään ettei isol lihoil voi olla nopee!(kattokaa vaikka mike tysonii)

Deat sanoi:
No mutta kyllähän iso määrä lihasmassaa lisää hapen kulutusta..

Kyllä kyllä, mutta nyt sinä mielestäni puhut tilanteesta, jossa ihminen on pelkästään bodannut. Niin kauan, kun lähtökohtaisesti vedetään esim. 3-4 aerobista ja 2-3 anaerobista 7-8 päivän sykliin, niin ei oikeastaan ole mahdollista saada sellaisia massoja, että se heijastuisi heikentävästi. Mutta eikö ne 2 treeniä kuitenkin täytä "bodauksen" kriteerit? Mä olen ainakin tämän tyyppisellä treenijaolla saanut molemmat osa-alueet nousuun. Just äsken juoksin 21 kilsaa helposti aikaan 1h47min. Tiistaina tein penkistä 5 x 7 x 75kg ja päälle 18 x 60kg. Haukkareissa meni mutkatangolla 3 x 4 x 15kg päissä (eli 30 kg plus tanko). Ja mun mitat on 170/64. Tulokset tehty ilman minkäänlaista cheettausta. (No joo, lenkillä mulla kyllä oli Dexal-hormoonia pullossa...)

Mä pelaan futista punttitreenin ohella, ja olen ainakin sen huomannu, että nivelissä tuntuu paino jonkun verran, varsinkin nopeissa käännöksissä.

Suoranopeutta ei kyllä ole huonontanut, 100m aikaan 13,09 ja 30m joukkueen ykkönen (en muista tarkkaa aikaa)

Tosin en kyllä vielä ole kuin 82kg keppiniska, niin että todellisesta massan hidastuttamisesta en vielä voi sanoa paljon mitään.

Pyranha sanoi:
Mun varsinaine laji on freestylemelonta jossa koko kropan koordinaatio ja yleinen vartalonhallinta on kaikki kaikessa. Myöskin voimaa tarvitaan, siks rautaa kolistelen. Jatkuvalla lajitreenauksella en ole huomannut mitään kropan kangistumista, jopa päinvastoin koska tekniikkaan on ollut helpompi keskittyä kun ei tarvitse voimien puolesta liikkua äärirajoilla.

Toisaalta salibadyssa jota silloin tällöin pelailen niin kädet ovat kyllä kangistuneet huomattavasti, aivot antaa käskyn että kikka kolmonen mutta kädet jäätyy ihan totaalisesti ja pallo karkailee helpommissakin veiveissä.
Tarttee tyytyä vastustajien niittailuun :evil:

Onneks salibandy ei oo mun päälaji :hyper:

Salibandy EI ole PÄÄlaji :evil:
hahaha saamarin sirkustytöt :lol2:
hahaha pakko provosoida näin heti aamutuimaan :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom