Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
:david:Kysymys, mutta kun tätä topiccia on lukenut niin vaikuttaa, että täällä on hyvä ilmapiiri. Eli kiinnostaisi alkaa ihan tosissaan kilpailemaan. Pyöräileminen ja juokseminen on lähellä sydäntä muutenkin, mutta juoksu on se huonoin osa-alue, eli sitä vaan parantamaan ja kisailemaan. Mutta missäpäin suomessa pääsee kisailemaan? Mieluiten keski-suomessa. Kiitos ja pitäkää tämä ketju yhtä hienona. :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:david:Kysymys, mutta kun tätä topiccia on lukenut niin vaikuttaa, että täällä on hyvä ilmapiiri. Eli kiinnostaisi alkaa ihan tosissaan kilpailemaan. Pyöräileminen ja juokseminen on lähellä sydäntä muutenkin, mutta uiminen on se huonoin osa-alue, eli sitä vaan parantamaan ja kisailemaan. Mutta missäpäin suomessa pääsee kisailemaan? Mieluiten keski-suomessa. Kiitos ja pitäkää tämä ketju yhtä hienona. :thumbs:

E- korjaus :D

J.Rossi, sun kysymykseen sen verran palaan etta tosiaan olen tuon mainitun tempun tehnyt kahtena vuonna, seka 2007 etta 2008, viikko siis vain valissa 1/2-kisan ja taysmatkan valissa.

Molempina kertoina itse 1/2-kisan paatarkoitus oli pyorailyyn sen viimeisen ravakkyyden loytaminen, periaatteessa kisapituus niin etta ollaan keskirekisterissa koko aika. Uinti siina sivussa alussa, ei tavoitteita, sitten juostaan fiilispohjalta siihen paalle. 2007 tuntui niin hyvalta etta tein sen koko 1/2-matkan kisan lahdosta maaliin, oli itse asiassa oma henk. koht. ennatys. Itse tayskisassa paasin myos jokaiseen asettamaani tavoitteeseen, yksittaisisa osuuksissa seka kok. ajassa. Sitten 2008 ne 1/2-IM juoksufiilikset ei olleet tarpeeksi hyvat, niin juoksin pyorailyn jalkeen vain ekan loopin. Itse tayskisa oli aika vaikea mutta siihen olen listannut sen seitsemantoista muuta syyta, toisaalta taysmatkan juoksuosuus meni ihan OK. Ja naa on nyt tammosta 12-h ikaryhmatasoa, ei mitaan huippukiitoa mitenkaan.

Palstatila loppuu kylla lyhyeen syista tahan, miksi nyt juuri noin tein, en tietenkaan suosittele yleisesti, menee yleisvalmennusta vastaan aikalailla!! "Oppikirjan mukaan" rutustetaan kunnolla n. kolmisen viikkoa ennen taysmatkan kisaa ja sen jalkeen kisaan saakka leikataan volyymia rutkasti, mutta tehoa voi viela olla mukana.

Yksittainen sana mikaan kuvaa omaa logiikkaa on, epatoivo, erityisesti 2008 tapahtumaan valmistautumisessa, olin aika selkeasti alikuntoisena menossa sisaan ja semmoisella 6-viikon epatoivoisella mega-blokilla hilasin kestavyyden suht jarkevaksi.

Toinen huomattava yksittainen asia etta se noinkin toimii on, lepo. Kumpanakaan vuonna sen 1/2-kisan jalkeen en tehnyt kuuten paivaan kaytannossa mitaan, annoin kropan tehda rauhassa korjauskierroksen valmiiksi. Tayskisaan mennessa kehittyi semmoinen terveella tavalla malttamaton olo, yleensa kun on 1-2 valipaivaa maksimissaan kerrallaan.

naru#1, sekaan vaan, puidaan taalla naita juttuja asia kerrallaan!

Hei IM2. Piti jo aikaisemmin kysaista seuraavaa. Jos itse uit 3.8km esim 70min, fillaroit 180km 6h ja juokset maran 4h niin paljonko lisaisit naihin aikaa kun suunnittelet omaa vauhditusta tayspitkalle kisalle. Ymmartaisin etta fillarin suunniteltu vauhdin pito on tarkein kun lopussa voi rutistaa juoksussa pankin tyhjaksi. Henkkoht tulen pitamaan kiinni valitsemastani vauhdista fillariosuudella ja myos juoksussa tonne 25km saakka ja sitten jos varaa on niin by all means. Kysymys oli siis paljonko pistat lisaa naihin PB aikoihin kun yhdistat ne IM matkaksi?

seppoaugust, helpoin aloittaa vastaaminen juoksusta, ts. tasosta riippuen erillisjuoksuun pitaa yleensa lisata 40-60 min. Veikkaisin etta sun tasolla olet tuon haitarin alapaassa. Juoksuero nyt itella sattuu olemaan se 45-min mutta toisaalta en ole ollut mikaan monivuotinen maratoonari ja olen juossut maran erikseen vain kaksi kertaa, ts. ne omat vertailupohjat ei ole jarin pitavat.

Pyoraily on vaikeampi yleisesti vastata mutta uskaltaisin vaittaa etta sen parhaan vauhdin pystyy myos loytamaan juuri IM-kisapaivana, kuin mita ikina on missaan muuten pitkaa matkaa pyoraillyt ja vielapa toipumaan siita ja juosta OK paalle. Tata on vaan paha menna yleistamaan, siina on muuttujia kuitenkin paljon mukana. Jos nyt vertaa omiin kokemuksiin, niin en mina ole tietaakseni missaan harjoittelussa tai ns. century-ridessa kellottanut 32 km/h keskivauhtia kohtuullisten nousujen lapi. Omalla kohdalla se paras keskivauhtilukema pitkan matkan pyorailyyn on itse IM-kisasta. Kuitenkin keskivauhtia ajatellellen se lukema maaraytyy paljolti sen mukaan miten paljon paukkuja on jaljella viim. 1/3-osaan matkasta, ts. jos on mennyt varovasti vaikka 30 km/h alun, niin pysyyko se viela samana, voiko perati kiristaa, vai tuleeko vaikeata vauhdinpidossa. Mita nyt sun tasosta olen saanut nailla sivuilla kuvaa, niin luulisin etta pystyt ottamaan pyorailyn suht aggressiivisesti, menet sinne omalle tutulle tehoalueelle ja jos se matka nyt taittuu nopeasti, ei mitaan paniikkia, anna menna vaan (mm. tasta syysta en itse kayta kelloja matkan varrella, se tieto vaan sekottaa paata).

Sullahan nuo km/h-lukemat ovat ihan eri tasolla noitten esimerkkien kanssa, miten monta kertaa viikossa/syklissa pystyt pyorailla, miten isoja maaria pystyt tekemaan?

Uinnisssa marginaalit on niin pienet ettei se paljoa merkkaa kokonaisuuteen, yleensa se matkavauhti 3.8-km siivulle on kuin autopilotilla menisi, siinakin menee vaan sen oman tutun harjoitellun tehoalueen "sisaan" ja pysyy siella, ei siita muutamaa minuuttia enempaa eroa tule siihen jos uisi saman siivun pelkkana uintikilpailuna.

Mullahan oli vasta eka 70.3 Geelongissa aikaisemmin tana vuonna ja siina onkin mun ainoa kisakokemus 90km joka on kellotettu ja sielta sain ajaksi 2h40min josta 10min pois kun otan rengasrikon pois. Sprint tri kisoista saan 20km matkoilta ajaksi 28min. Olympic tri kisoista 60min. Nama kaikki kisat on tasaisella maastolla mutta kuitenkin antaa suuntaa siita etta nopeus on aika vakio. Viime vuonna en panostanut paljonkaan kestavyyteen eli hitaisiin ja pitkiin treeneihin joita olen nyt tehnyt. Mulla oli esim viime viikko 15h joista 140km fillarilla (tosi vahan) 8km uintia ja 75km juoksua. Kun saan ton maran alta pois 30.8 niin sitten alkaa panostus pitkiin fillari treeneihin. Tama on kaikki siis spekulointia ja palapelia kun ei ole sita kisakokemusta. Mikaan ei voi koskaan vastata sita oikeaa kisapaivaa MUTTA kun esim 4 tuntia windtrainerilla ja koitin siihen paalle juoksua treadmillilla niin vauhti oli samantien ok (4.30/km). No, pitkia pyoratreeneja olen pystynyt ajamaan paljonkin mutta tuntemattomilla vesilla ollaan kun en ole tehnyt niita isoilla volyymeilla uinnin ja juoksun kanssa. Tama sitten tulee nahtavaksi Syyskuusta Joulukuuhun.

Wow! Aina tulee vaan uutta hatun noston aihetta! En ole elaissani juossut yli 34-mailia viikossa (55-km) ja sina pistelet 75-kilsaa IM-harjoittelun osana, seppoaugust, ei mitaan hataa, jatkat vain sen tekemista mita olet tehnyt, ja kisapaivana tulee kaunista jalkea sanon mina!! Noi pyorailynooteeraukset lyhyemmilla matkoilla voi ajatella ikaankuin "nopeuslinkkeina" niinkuin taisit viitatakin, samaahan voi ja pitaakin soveltaa kaikkiin osuuksiin, silloin kun nopeutta haetaan niin jokainen "linkki", tai toisin sanottuna tehoalue, pitaa olla harjoiteltu, ei valttamatta maarallisesti paljon mutta silleen etta kroppa tuntee kaytettavissa olevat "vaihteet". Minusta vaikuttaa etta pystyt linkittamaan sita nopeutta pidemmille matkoille pyorailyssa kuin omalla kohdalla, alapaa menee meilla viela aika yksiin mutta sitten nayttaisi tulevan eroa.

BTW, mulla juoksumaarat menee painvastoin, olen niita hilannut koko ajan alas, niinkuin joskus taman ketjun alussa jo uhosin, silla tiella ollaan edelleen, nyt juoksen 8-paivan syklin aikana vain kahtena paivana kahdeksasta, mutta toki siten etta niina juoksupaivina juoksen seka aamuin etta illoin, matkamaaraisesti tama on kuitenkin vahemman kuin mita olen ennen tehnyt, takapakkia ei ole tullut, nayttaisi toimivan omalla tasolla.

Mites teillä kisakauden jälkeen käy kehon painolle?

Nyt kun lomat on loppu ja treenit vähentyneet kisakauden jälkeen niin oma paino on pompsahtanut 5 kg :D. Tuleehan tässä vielä viikossa 4 juoksutreeniä, kolme kuntosaliharjoittelukertaa sekä muut sekalaiset mutta kuitenkin paino näköjään nousee. Osa lihasta mutta osa rehellistä läskiä. Kuinkahan läskiin/lihaksikkaaseen kuntoon sitä vielä kerkiää ennen kuin vuodenvaihteessa taas polkaistaan uusi kausi käyntiin?

Toinen mitä mietiskelin on se että mitä teette ylimenokaudella harjoitteluna? Meneekö lajiharjoitteiden parissa vai tuleeko muuta ohjelmaan? Itse meinasin ottaa punttia voima/pumppi syklittelyllä, maastopyöräilyä, uintia, juoksua, hiihtoa (m)yöhemmin talvella), voimistelua. Ilman mitään tarkempaa ohjelmaa, fiilispohjalta. Uusi ohjelma sitten käyntiin tammi/helmikuussa.

Niin no teillähän rapakon takana on kausi vielä parhaimmillaan. Voipi olla ajatukset vielä kaukana seuraavasta kaudesta ;).

No lyhyesti, yes, se nousee... :) Jambo, painossa tule vaihtelua, jonka voi vain estaa jos on hilliton itsekuri syomisten kanssa kuluksen vahentyessa, kuitenkaan jos on muuten terveena, niin ei sen painon paljoa tommosta viitta kiloa enempaa pitaisi nousta, sairaudet tai muut totaaliset pakkolevot sitten erikseen. Sulla varmaan tasoittuu tilanne tasta eteenpain.

Sulta, jambo, tulee usein hyvia kysymyksia ja tamakin ylimenokauden harjoittelu on semmoinen miljonaan taalan aihe mihin en ole loytanyt viela sita viisasten kivea. Idea kylla on mita kokeilen seuraavaksi, nimittain tota crossfit.com tyyppista WOD harjoittelua, lajijutut joksisikin aikaa pois, miten pitkaan se menkoon fiilispohjalla.

Tiedan porukkaa ketka roikkuu normaaleissa tri-harjoituksissa vain pienilla saadoilla lapi vuoden, maarat ei koskaan tipu dramattisesti, olen tata kokeillut mutta itse sain palkaksi vain lattean olon ja motivaation laskun. Toisaalta jotenkin se pohjakunto on pidettava ettei tule kiire tai semmoista etta joutuu laskemaan niita maarien nostoja kalenterista kun aika meinaa vaan loppua kesken. Tuo crossfit nyt ainakin sellaisille luonteille ketka tykkaa punttien kanssa nujuta sopii hyvin. Jotkut pallopelit on kivoja mutta niitten kuntoa yllapitava vaikutus tuppaa olemaan huonolla hyotysuhteella. Jos on selkeita heikkouksia niin tietysti niihin voi panostaa keskitetysti, jne.

Tuo motivaation lasku on nimenomaan se ongelma. Itse olen vuosien saatossa huomannut että meikäläiselle tuntuu sopivan selkeät irtiotot eri lajeista. Näin pysyy into ja halu treenata parempana. Viimeinen maraton kun on syyskuussa juostu niin yleensä pistän lenkkarit naulaan 3-4 viikon ajaksi tai vähintäänkin tiputan kertojen määrää 2/vko. Tälle syksylle ajattelin yrittää ottaa mukaan myös jonkun verran tri lajiharjoitteita ja siten ylläpitää pohjia.

Nyt on muuten puntti maistunut, eilen tein 1RM maastavetoa 150 kg. Meikäläisen tasolla tuo alkaa olla jo enkkoja. Saas nähdä miten maratonilla käy:D.

Se on kylla tosi kun ottaa taukoa intensiivisesta 'high endurance' lajista niin helposti tulee painoa. Juttu on kylla se etta miten saa itsensa ruotuun etta ottaisi sen niin siunatun tauon treenauksesta. Tiedan nyt etta olen varmasti 'tuonut lunta tupaan' sen vuoksi etta en ole malttanut ottaa kunnon breikkia isoimpien skabojen jalkeen. Paino on hallittavissa kun vaan pitaa suunnitelmista kiinni. Meidan oma kulta poika Etela Australiasta Matt White (kannattaa pitaa silmalla Kona 2009) ottaa totaalisen 5 viikon breikin per vuosi eika tee mitaan. Samaa kaavaa nodattelee Afrikkalaiset juoksijat eli kovaa treenia mutta myos kunnon totaaliset tauot.
Hei IM2, huomasin etta se Louisvillen kisa on 30.8. Jos aiot osallistua niin olet kylla ollut hiljainen aiheesta. Mika sulla on seuraava koitos jos ei just se?

Ma olen muuten kysellyt taalla pain noilta kovemmilta kavereilta etta kuinka paljon harrastavat tota puntti puolta (itse teen puntti treeneja hyvin minimaalisesti, en edes mainitsisi logbookissa) ja vastaukset: hyvin vahaista. He satsaavat enemmankin seka juoksussa etta fillarissa tohon hill training eli nousuihin ja niiden toistoihin. Kehittyy lihas puoli ja pysyy juoksu puoli ruodussa. Edella mainitsemani Matt White ei treenaa puntteja ollenkaan (IM 8 1/2h). Toki asia on niin etta se mika toimii yhdelle ei taas ollenkaan toiselle. Oma mielipide kylla on etta me tri miehet ollaan kierroskoneita ja herkkyys karsii just juoksupuolella jos runtataan jalkakyykkyja. Yksi tykkaa tyttatesta ja toinen aidista.......

juu, mun suomalaisnimi varmaan vahalla vaivalla loytyy sielta taman vuoden Louisville ilmoittautumislistalta... kuintenkaan, ei aio talla kertaa osallistua, paikka on kylla maksettu mutta talvella tuli mutkia matkaan, jouduin silloin sairaalaan viikoksi pahaksi menneen keuhkokuumeen takia ja siihen pakolliset keventelyt paalle ennenkuin keuhkojen kapasiteetti palasi lopulta n. 3-kk:ssa palasi 6.8 litran lukemiin, sairauden pohjilla se oli tasan 0.2 litraa, yes, ei paljoa silloin lenkkeilty pitkaan aikaan.

Mulla visio sairauden toipumisen aikana oli etta "bounce-back" effekti tulee jo tana vuonna elokuussa, itse kisaanhan ilmoittauduin jo heti viime vuoden kisan jalkeen. Kuitenkin tonne loppukevaaseen saakka tuli aina ajoittain takapakkia, kroppaa ikaankuin laittio kampoihin, ettei nain paljoa viela ja nain nopeasti. Nyt kesakuun alusta vasta harjoittelu on alkanut sujua progressiivisesti ja tuntuu etta koko ajan on adaptointi paalla. Niinpa paatin lennosta aloittaa off-seasonin etuajassa, seuraava kilpailu on syyskuun lopussa 1/4-matka, viime viikonloppuna tein 1/8-matkan malkein vuoden kisatauon jalkeen.

Harjoittelurunko meni myos tassa samalla uusiksi, oli aikaa pohdiskella omien heikkouksien korjaamista, vaikka perusta nyttei hirveasti poikkea siita mita tein ennen mutta juuri nuo puntit olen nyt lisannyt pysyvasti runkoon sisaan, punttikerta n. joka 4. tai 5. paiva, ts. 2-krt kierron aikana, harj. kierto nykyisin 8-10 paivaa, eika se perinteinen kalenteriviikko.

Tein monta vuotta juuri noin niinkuin, seppoaugust, sanoi elikka ainoastaan semmoista hyvin spontaania punttirapeltelya ja toisinaan viikkojenkin patkia ettei puntteja ollenkaan. Oma johtopaatos ja tama vain omalle kohdalle oli se etta vuosien hoylays silla paaosin kestavyysalueella johti vahitellen siihen etta kroppa alkoi hankkiutua eroon ylimaaraisesta voimareservista mihin ei ehka loytynyt tarpeeksi simulaatiota sen yllapitamiseksi saatikka vahvistamiseksi, siita huolimatta etta olen aina tykannyt makiharjoittelusta.

Nyt nayttaa vahvasti etten kovin pahasti harhaan mennyt pohdinnoissani, nimittain juuri nyt alemmilla pyorailymaarilla harjoitukset kulkee rivakammin kuin ennen ja ainoa ero on etta olen n. 9-kk:ssa saanut uutta voimapohjaa alle. Nuo puntithan aloitin heti kun vaan sairasvuoteelta paasin ylos, ei kay niin pahsti hapenottoon pitempia aikoja, mutta kyllahan ma meinasin useamman kerran kyykatessa pyortya kesken sarjan kun keuhkoista meinasi hirttaa homma kiinni.

Ja ootte te vaan kovia jatkia, jambo, vetaa rinnalle 150kg! Mullon sivutavoite punteissa se jo jossain mainittu 1.7xBWx1-RM, silla tiella ollaan ja edistysta tulee hitaasti mutta varmasti.

Ja ootte te vaan kovia jatkia, jambo, vetaa rinnalle 150kg! Mullon sivutavoite punteissa se jo jossain mainittu 1.7xBWx1-RM, silla tiella ollaan ja edistysta tulee hitaasti mutta varmasti.

Maastaveto. Rinnalleveto 150 kg olis jo aika miehekäs tulos.:D

no joo, kaakkana, lukihairio se vaan meikalaista vaivaa, oli kylla aamusella nuhruinen olo kun vastahankittu koira piti yolla hereilla, seliseliseli... ;)

No niin siina taas kavi etta "lunta tupaan". Me kaikki urheilijat ollaan niin helvetin viisaita opastamaan muita ja sitten itse mokaillaan kuten mina.

1.Ala kokeile uusia asioita kisoissa! Juoksin kisan tri kengilla jotka ei ole tarkoitettu nakojaan pitkille matkoille. 20km kohdalla jouduin ottamaan toisen kengan pois ja juoksin sukalla jota siedin 500m. Sitten taas kenka jalkaan ja 3 km lisaa ja oli pakko pysahtya rakkojen ja hankaumien syvetessa. Onneksi siina oli risteys missa poliisi ohjasi liikennetta ja sain hanen auton ensiapupakkauksesta medical tape jolla teippasin rakot ja hankaumat ja pystyin jatkamaan.

2.Urheilujuomien yliannostus kolahtaa nilkkaan kipeasti. Jostain alyttomasta mielijohteesta tulin ottaneeksi Endurance jauhe juomaa jo edellisena paivana eli lauantaina. Kolme kertaa jouduin pysahtymaan wc tauolle ja se ei ollut kauneimpia tuokioita. Magnesium oli todennakoisesti se mika raiskasi vatsan perinpohjaisesti.

En voi uskoa jalkeenpain etta menin useamman kisan juosseena haksahtamaan tallaiseen holmoilyyn. Taisi olla liian suuri ego :O) Sain kaiken taman jalkeen kuitenkin loppuajan 3h6min. En viitsi edes arvailla aikaa jos en olisi holmoillyt!

Meinasinkin kysellä kisa/treeni kuulumisia kun palsta on ollut aika hiljainen.

"Kiva" huomata seppoaugust että muutkin osaa tuon mokailun. Kova oli aika tuosta huolimatta, nostan hattua. Minkälaisilla välityksillä tuollaiset ajat vedetään, eli siis oletko kuinka pitkä/painava? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Itsellä on nyt päällä kohtuullisen mielenkiintoinen tilanne. Pieni murtuma kylkiluussa ja akillesjänteen kipeytyminen samaan aikaan. Harjoittelu on kohtuullista säätämistä, juosta ei voi, lihaskuntoa ei voi treenata, pyöräily ei onnistu jne... Kevyttä ergosoutua, xtraineriä, siinä se. Maratoniin olisi vielä muutama viikko. Jos vaikka saisi edes kyljen juoksukuntoon :D.

seppoaugust, puhdas arvaus oliko noi kengat Avia merkkia? Olen vain itse niissa huomannut kuvaamasi piirteet. Kaupassa helkkarin hyvan tuntuiset kengat ja viela lyhyellakin matkalla, mutta sitten... Toisekseen kayttaako teista kukaan ns. racing flats kisoissa tai harjoittelussa? Ei ole tullut kikkailtua niitten kanssa itte koskaan, no painaahan ne nyt vahemman mutta oudoksuttaa kengan vaihto normaaliharjoituskengasta toiseen malliin kisan takia. Voin olla vaarassakin kun en ole koskaan vaan vaivautunut racing kenkien kanssa mihinkaan kunnon kokeiluihin.

Taytyy koputtaa puuta mutta juuri nyt ole ollut mitaan isompaa vastoinkaymista, oikean kyynartaipeen jatkunutta kipuilua ei lasketa, sen kanssa pystyy jo elamaan. Sama oikean jalan polven kanssa silleen etta harjoittelun rytmityksen muutos nayttaisi auttavan. Ensi viikonloppua odotan malttamattomana, silloin avautuu ilmoittautumiset 2010 IM-Louisvilleen. Kaikkiaan kuusi syklia takana "uudistettua" harjoittelua, tuntuisi etta adaptio on pysynyt paalla.

180cm ja 80 1/2 kg eli juoksijaksi aika romuluinen ja iso. Kun katsoo niita 2h45min kavereita niin kevyita ja siroja ovat. Ei voi valita isaa ja aitia :O)
Nama kengat olivat ZOOT merkkiset ja tosi jees esim 10km matkalle mutta ei pidemmalle. Nyt on taalla seurava aamu eli Maanantai ja kylla on jalat rumassa kunnossa. Pitaa lahtea varmaan toihin thongseissa eli varvastossuissa!
Ne racing flats varmaan on just mitka mulla oli Sunnuntaina. Vahan eri mallinen ja tietysti tri kenka jossa nauhat elastiset.
Nyt on kylla viisas olo kun hoen itselleni etta ei ikina enaa......

Suositut

Back
Ylös Bottom