Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keskustelu kuumana! Juu, ne ns. rullat tarkoitin vain bike rollers vai oisko se trainer rollers toisinpain. Itellakin ihan viime aikoina huomannut etta tietyt sanat sarahtaa jotenkin korvaan, tietaa ettei se nyt ihan oikein mennyt muttei toistaalta osaa heti siina korjatakaan, no joo marraskuussa tulee 10-v. tayteen ulkomailla asumista...

Kylla noita kaikenlaisia oikkuja on, jambon esimerkki on yhdenlainen aaripaa mutta tunnen itse enemman toista aarilaitaa, ts. kun taalla puhutaan aina harj. zone skaalasta z1-z5, niin muutama tuntemani on semmoinen ettei enimmillaankan mene yli z3:n muuta kuin puolivahingossa, z3 kuitenkin viela on aerobista aluetta ja vasta lahestyy happorajaa, toisaalta se nostaa varmaan pikku hiljaa rajaa ylospain, tehostaa kaikkia toimintoja aerobisella alueella, naa jannut vetaa 11-h kerhoon. Maalissa ne nayttaa suhteelisen freshilta, koska kone ei kiertaisikaan sen enempaa kuin mita ovat kierrattaneet tien paalla.

Olen varmaan ennenkin maininnut... Mark Allen aikanaan ei "suostunut" neljaa kuukauteen talvella tekemaan mitaan anaerobisesti, vaan puhds peruskausi kaikissa lajeissa, ja sitten mies silla tyylilla voittaa kuusi maailmanmestaruutta. Hanen rakkain kilpakumppani Dave Scott treenasi tismalleen painvastoin (mutta voitti kuudesti myos), ts. ylikuormitti kroppansa aivan aarirajoille ja sitten ennen kisaa palautteli kohonneeseen base-tasoon. Kylla naissa jutuissa ne neuvomiset voi tehda vain yleisella tasolla, se etta mika loppujen lopuksi kullekin toimii johtaa kokeiluihin ja omiin oppeihin. Juuri tuo tehotreenaus taysmatkalle olisi valtaosalle porukkaa tiketti simahtamaiseen viimeistaan juoksussa. Muttei kaikille, niita inspiroivimpia maaliintuloja mita olen nahnyt niin maaliviivalla vain kaatua kopsahdetaan maahan tai avustajan syliin, noin jos pystyy itsestaan puristamaan kaiken energian, niin silloin ei jaa jossiteltavaa. Tammoiset maaliintulot vaittaisin ovat usein semmosia ketka ovat menneet sen tehoalueen ylalaitaan ja missa normijamppa olisi "kuunnellut kehoa" nama fakiirit jatkavat eteenpain kahtakin kauheammin. No joo taa juttu ei valttamatta mitenkaan korreloi jambon kaverin kanssa enaa, tulipahan vaan kirjoitettua. ;)

Hei IM2, aloitin just uuden talon rakennusprojektin. Olen tutkinut ns. 'endless pool' hankintaa. Kyseessa on madeinusa brandi ja niita myydaan siella kuten 'hot cakes'. Tunnetko yhtaan asiaa ja oletko siella mahdollisesti kokeillut tata. Taalla olen tiedustellut mahdollisuutta 'koeajoon' mutta ei ole viela onnistanut!

Endless Poolilta kannattaa kiinnostuneiden tilata DVD missä noita tuotteita käydään läpi (Sepolla tämä taisi jo olla), itselle tuli aikanaan jonkun kilpailun yhteydessä, ja tosi hyvältä vaikuttaa. Tosin kannattaa muistaa, että huvista saa sähkölaskun muodossa sitten muistutuksen. Slowtwich:n foorumiltakin löytyy keskustelupätkiä, ja kovasti ovat kehuneet. Miinuksena on tietysti se tylsähkö paikallaan uiminen, joka ei varmasti paljon juoksumatolla juoksemisesta tylsyyden puolesta eroa.

Olisihan se ihan mahtava peli, jossain valmennushommissa esimerkiksi saattaisi varsinkin olla todella paljon hyötyä. Tosin eipä tarvitsisi aina mennä paikallisen hallin uintiaikojen mukaan, jos nyt ihan omaan käyttöön sellaisen hankkisi.

Kiva kuulla palautetta etta uimarit pitavat 'endless pool' hyvana hankintana. USA dollari on nyt edullinen etta laitteen saisi suht edullisesti. Ei kai muuta kun tilaamaan!

Kiva kuulla palautetta etta uimarit pitavat 'endless pool' hyvana hankintana. USA dollari on nyt edullinen etta laitteen saisi suht edullisesti. Ei kai muuta kun tilaamaan!

Postista tuli taas joku tarjouskuponki, ilmeisesti heillä on vielä tässä kuussa joku erikoistarjous. Kannattanee katsella firman nettisivut jos on lähiaikoina aikomus tilata.

Tuli kaytya asfaltti radalla (autourheilurata puistossa) parin tunnin sessio. Puolessa valissa matkaa piti ottaa tauko ja menna painimaan poliisin avuksi kun joku juoppohullu ahdisteli naisia ja kalautti yhta ohikulkijaa paihin. Kun se poliisi ja ma saatiin se hullu nurin ja pideltiin sita kiinni kasista niin tiukkaa teki , oli niin perkeleen vahva. Oli kylla koomista kun loppujen lopuksi sen aijan paalla oli yksi poliisi ja 10 pyorailijaa. Painiottelun lopussa se huusi jotain sielta meidan alta ja vihdoin sain selvaa, se sanoi: 'need some air' Olisin saanut kivan keskinopeuden 147 sykkeilla ilman tota hullua, nyt jai 35/km kahdelle tunnille.

melkoinen tarina, seppoaugust, mutta mikas siina kun yhteen maailman kovimpaan urheilusuoritukseen valmistautuja sekoittaa vahan vapaapainiakin mukaan, silloinhan saat vahankuin "best of both worlds"...

Noista bike case jutuista onko muilla kokemuksia, Velo Safe (triall3aports.com) malleja on muutaman vuoden ajan tullut ajoittain tsekkailtua mutta aina se on sitten jaanyt. Nyt tulee vaan semmoinen tilanne etta hommattava se viimein on. Tulevan viikonlopun kisan joudun perumaan, pojan latkanpeluu kuljettaa perhetta muualla, olen sitten kaavaillut korvauskisaksi Miami Man joko 1/4 tai 1/2-matkalla. Sinne se 18-h ajo olisi jo sita luokkaa etta saa olla, semmoiset 10-h per suunta on olleet pisimmat siivut kisoihin autolla jyrraten, mutta muuten ihan vaan muutaman tunnin paassa. Samaten tulevan kesan Joroisten virittelyt olisi silloin matkagearin puolesta pedattu, vaikka siina nyt on monta muutakin kaytannon mutkaa viela edessa.

Melbournessa kisoissa nain yhdella kaverilla tollaisen kuljetusboxin mutta en motellin pihalla ehtinyt kaveria jututtamaan. Nyt vasta kun sun tiedoilla IM, googlasin niin totuus valkeni eli samaa kamaa. Vaikuttaa todella asialliselle paketille. Pahus kun tulin jo itse viime vuonna ostaneeksi sellaisen "semi hard" laukun. Hintakin olisi sama kun mun ostamalla pehmeammalla bike bag:illa.

OK, lentomatkustaessa pyoran kanssa olen kuullut myos semmoista neuvoa etta virkailijoille kertoo laukussa olevan tuuba tms. herkasti hajoava instrumentti, en tieda sitten. Ehka vahan noista jutuistakin olen alitajuisesti peljastynyt, enka ole hakeutumalla hakeutunut mihinkaan pitkien (lento)matkojen paassa oleviin kisoihin, lahistollakin niita on riittanyt mita nyt ymparysosavaltioihin tarvii menna.

Tosiasiahan on etten itse ole viela koskaan joutunut omaa menopelia, sen koommin kun sen ostin (vm. 2005), enempaa purkamaan (cervelo p2k), kun kisat on automatkan paassa viela niin heittamalla se menee minivaniin. Esim. mitaan merkkauksia en ole tehnyt etta saisi tangot, seat postit, etc, oikeisiin kohtiin.

Silloin kun siirryin juoksupuolelta triathlonin syovereihin 3 vuotta sitten niin tiesin etta kustannuksia tulee vahan enemman kuin pelkasta juoksuharrastuksesta. Joskus kylla tuntuu etta kulut menee ihan pilviin, en edes enaa uskalla laskea mita tama harrastus maksaa loppujen lopuksi per kausi! En tosin valita! Maksoi mita maksoi, ehdottomasti paras sijoitus jonka olen koskaan tehnyt. Tytar 13v on erittain tunnollinen treenaaja ja ainoastaan ajan kysymys kun menee ohi vanhasta isaukosta. Olen sita mielta etta jos lapsilla riittaa intoa niin vaikka lainatuilla ja varastetuilla eteenpain!!!!!

Silloin kun siirryin juoksupuolelta triathlonin syovereihin 3 vuotta sitten niin tiesin etta kustannuksia tulee vahan enemman kuin pelkasta juoksuharrastuksesta. Joskus kylla tuntuu etta kulut menee ihan pilviin, en edes enaa uskalla laskea mita tama harrastus maksaa loppujen lopuksi per kausi! En tosin valita! Maksoi mita maksoi, ehdottomasti paras sijoitus jonka olen koskaan tehnyt. Tytar 13v on erittain tunnollinen treenaaja ja ainoastaan ajan kysymys kun menee ohi vanhasta isaukosta. Olen sita mielta etta jos lapsilla riittaa intoa niin vaikka lainatuilla ja varastetuilla eteenpain!!!!!

Heh, :D tää on kyllä niin totta. Itse tuossa kesällä siivoilin varastoa ja komeroita. Totesin siinä, ilman mitään katkeruutta, että omiin ja perheen yhteisiin urheiluvarusteisiin on palanut pienen henkilöauton hinta. Kamaa löytyy sukelluksesta, lätkän kautta triathloniin. Saati mitä nyt tulee menemään rahaa kun oma into vaan kasvaa, vaimosta alkaa kuoriutumaan urheiluintoilija ja lapset vielä kasvaa. Mutta ei näitä asioita voi rahalla mitata. Hienoille kokemuksille ja treveydelle ei voi laittaa hintaa. Silloin hyvin harvoin kun vaimo huomauttaa uusimmista välinehankinnoista niin hyvin nopeasti se palaa todellisuuteen kun huomaa että oikeastaan ne samat rahat voisi helposti mennä turhempaankin, viinaan, tupakkaan ja turhaan kulutukseen.

Flunssa nyt tahan valiin sopivasti! Parempi nyt kuin lahempana 5.12. En kylla ole jattanyt treeneja valiin vaikka raka lentaa. Ei tietysti ole flunssaisena hyva mutta kun ei vaan malta olla tekematta mitaan. Toivottavasti ei tule takapakkia.
Viikkotunnit nyt 17 ja ensi viikko syklin viimeinen eli neljasta se helpoin (12h). Sitten seuraava sykli on pari tuntia per viikko korkeammalla kuin tama. IM, onko sulla myos sama eli 1,2,3 ja 4 alas 5,6,7 ja alas ja progressiivisesti kasvatetaan volyymia jne. Jotkut tekee 2 kovaa ja 1 helppo ja ylos progressiivisesti kuten edella. Mulla tama tuntuu hyvalta ja menee helposti vahan overiksi kun on liikaakin intoa. Pitaa nyt vaan malttaa ja antaa ajan kulua. Aerobisella kaikki treenit talla hetkella lukuunottamatta paria juoksukisaa (puolimara ja 12km City to Bay) jossa roimasti hapoille. Loppuun meinaan sitten, 3 viikkoa ennen koitosta pistaa sekaan nopeutta seka fillariin etta juoksuun. Uinti puolta en edes unelmoi saavani nopeaksi ja olen jo psyykannut itseni 1h10min suoritukseen ja sitten ajamaan takaa.....
Mites muilla menee treenaukset? Suomessa kelit jatkuu edelleen eli fillarit edelleen kaytossa, vai mita?

Sepolla on kovat tunnit kun h-hetki lahestyy, mullon aika painvastainen tilanne kun aloitin etuajassa jo seuraavaan kauteen valmistautumisen. Yleensa lokakuun kolkuttaessa ovelle ollaan menossa jopa jonkinasteiseen kisojen jalkeiseen alasajotilaan, nyt taas on motivaatio korkealla, harjoitukset menee hyvin, mutta toisaalta maarat on kesakuun totaalisen resetin jalkeen viela maltilliset, se menee kylla tolla 3:1 niinkuin yo, yksittainen sykli on ollut kesakuusta lahtien 8-10 paivaa, eika enaa 7-pv. kalenteriviikko.

Huomisaamuna on ohjelmassa 80-km tasamaa pyoraily, paaosin aerobinen, ehka joku 20' isoimmalla vaihteella loppupuolella, esim. 53/11@60rpm voimarypistys. Sitten koiran kanssa barefoot juoksua ehka n. 4-km, vetoja menee sekaan kun koira jahtaa oravia, yms, paalle viela takaisin kotona kellarissa 20'-25' 5% kulmalla loppusilausjuoksumatto. Sitten tien paalle pojan ulkopaikkakuntapeleihin.

Tassa kuussa edelliset kolmisen viikkoa, kalenteriviikkojen maarat on olleet 6-7 tuntia lajiharjoittelua +tunti tai pari rautoja. Jos venytan katsontakannan nykyisen 8-10 pv. syklin pituiseksi (niinkuin pitaisi), niin tunteja tulee jokunen lisaa. Ajattelen niin etta jokainen sykli pitaa tehda kunnolla, se harjoittelun kalenteriviikkoon vakisin tunkeminen johtaa itella esim. uinnin laiminlyontiin. Kylla tuntuu etta oikean paatoksen tein kun resetoin koko homman keskella kesaa, olisin muuten puolivakisin ajanut itseni suohon, talven vastoinkaymisista toipuminen ei niin hetkessa onnistunut kuin mita ylioptimistisesti olin kaavaillut. 2010 mennaan lujaa kaikilla matkoilla!

IM, miten se sun mielesta se syklin neljas viikko? Eli sanotaan esim mun tunnit tassa kuluneessa kuussa ovat olleet 1vk 14h 2vk 16 3vk 18. Pitaisko nyt se helppo viikko,eli se 4. pudottaa jonnekkin 10h ja sitten taas haitarilla ylospain?
Taalla hirveat myrskyt ja sateet joten baana muuttui trainerfillaroinniksi tanaan. Otin sellaisen tahtaimen etta saisin vahan osviittaa tulevalle kun on niin isoja kysymysmerkkeja. Olisi niin hienoa kun olisi se kristallipallo. Vauhdinjako on siis se isoin juttu mulle etta saa jalat rullaamaan juoksulle. Tanaan siis fillaroin tossa trainer/rakilla 5 tuntia (135bpm average) ja kokemuksesta tiedan etta se on tasaisella sellaista 32km/h. Tuntui hyvalta koko ajan. Tassa kotona on helppoa tietysti kun tytar hoitaa huoltoa ja paahtoleivat ja banaanit yms hiilarit siina kaden ulottuvilla. Taman 5h session jalkeen tein 15 minuutin juoksu eksperimentin siihen paalle juoksumatolla ja heti alusta pistin pace 4min18s/km. Tuntui etta en ollut edes pyoraillyt eli niin helppoa se oli. En uskalla taala kavereille tata kuuluttaa viela hirveesti mutta talla pakkarin sivuilla mika ettei: Kylla se on kai laitettava tavoitteeksi etta Hawain junaan saisi matkalipun. Se etta saa pienta hajua etta on half chance niin siitahan jo riemu ratkeaa! Mitas luulette, uskallanko sitten vaan pyoraosuudella tuupata ja luottaa etta ei mene hapoille. Jos on mailit takana ja tehtyna niin mika ettei. Jos tahtaa alas niin on mahdotonta saada hyva tulos mutta jos tahtaa korkealle niin ainakin voi sanoa etta ainakin yritin!

14-16-18-10 jako on tosi hyva, tommosella systemaattisemmalla kaavalla ittekin tekisin jos muu elama antaisi myoden!

Sattuneesta syysta kun pisnesriennot, lasten harrastukset, nelihenkinen perhe +koira, jne, hammentavat kokonaisuutta alati ennustamattomalla tavalla, olen itse laajentanut 3:1 kaavaa sis. mm. seuraavat variaatiot:
- kevyeksi (kalenteri)viikoksi laskee myos se jos mikrosyklia pidentaa sen takia etta syklin sisaan tippuu ylimaaraisia lepopaivia, erityisesti jos tulee ajoittain 2-3 paivaa perakkain lepoa, esim. nyt kun on 10. mikrosykli menossa, niin edellisten yhdeksan pituudet ovat olleet valilla 7-12 paivaa/sykli, keskiarvo 9-pv, noi pisimmat syklit olen poikkeuksetta tulkinnut kevyiksi, vaikkei yksittaiset harjoitukset olisikaan sanottavasti iisimmat.
- 3:1 ajattelen suurinpiirteisena optimina, muut syyt monesti pakottavat aikaistamaan kevyempaa syklia, mika taas ei ole paha, varmistaa vain harjoitusten menon "sisaan", toisinpain 1-3 hassua blokkia vuositasolla tulee niinkin etta suhde tulee venytettya jonnekin 5:1 tietamille, noita en itse kesta vasta kun pohjakunto alkaa olla rautaa, esim. talla hetkella 3:1 menolla jaksan juuri ja juuri niin ettei adaptio ala jo tokkia.

Niin ja muuten, seppo, sinuna antaisin vain menna sitten h-hetkena pyorailyssa silla edellytyksella etta tuntuu hyvalta, vaikka mittarit nayttaisivatkin etta vauhti olisi "liian kovaa", voisit harkita sitakin etta joko tietoiesti tsekkaat aikoja/sykkeita vain esim. parin tunnin valein, tai vieda jopa niin pitkalle ettet kayta mitaan mittareita, kylla noilla harj. volyymeilla sulla on jo vaistoinvarainen tuntuma mihin pystyt luottamaan.

Paluu altaaseen

Uin viikonloppuna ensimmäisiä treenejä kesän kisan jälkeen. Odotetusti meno oli tahmeaa ja oudon tuntuista. Suunnittelin ottavani noin kuukauden ajan 3 x viikossa, 30-40 min tekniikkaharjoituksia. Siis pelkästään rauhallista tekniikkaan painottuvaa uintia. Sitten kun aloitan uuden harjoituskierron niin otan ohjelmaan kovat vedot ym. Minkälaisia drillejä olette käyttäneet uinnissanne tekniikkaa parantamaan? Ongelmat tietysti vaihtelee yksilöiden välillä mutta noin yleisesti ottaen. Esim. eilen otin melkein pelkästään uintia pulliksen kanssa ja keskityin käsivetojen korjaamiseen.

Mukava muuten lueskella kun jollain treenit kulkee :hyvä:.

No hei Jamborelli, se on vaan sellaista oman egon ponkittamista kun uskaltaa taalla cyber tilassa pullistella. Annas olla kun paastaan kisoihin niin on P....t housussa :O) Meilla on uinti koutsi aina ajan hermolla ja opettaa uusia tekniikoita. Yksi hyva on ns catch up jossa vapaauintia (mieluummin rapylat jaloissa) siten etta kun vasen kasi on edessa niin oikea lamayttaa siihen vasemman paalle ja vuoroin samaa eteenpain. Tassa painottuu se oikea entry ja exit kadelle ja high elbow. Toinen hyva drill on kyljella uinti eli saadaan aivot tajuamaan miten tarkea on body rotation. Kaikissa tekniikkatreeneissa me pidetaan hyvin minimaalista vauhtia ja yritetaan keskittya olennaiseen eli tekniikan hiontaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom