Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Ehdotomasti, niin pahasti jäi hampaankoloon kaivelemaan. Hiiop: ota tavoitteeksi 2010 Nokialla puolikas tai IM. Järjestelyiden osalta voin kyllä suositella. Hyvät puitteet.
.

Näin on jo tehty:) Puolikkaasta lähdetään liikkeelle ja jos osuu eteen sprinttiä aikaisemmin, niin sitä kokeillaan sit matkalla. Olin muuten Nokialla kisoja katsomasakin.

Märkäpuku tilauksessa ja toinen uima tekniikkakurssi alkaa syksyllä. Nyt on hengitys saatu vaparissa hoituun, joten nyt aletaan hiomaan tuota uintia paremmin. Nyt kun vaan löytäisi jonkun hyvän rungon harjoitukseen jota muokkaisi omiin tarpeisiin sopivaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Triathlon seuroista varmaan löytyisi opastusta noihin harjoitusten tekemiseen. Itse vaan asun kaukana kaikista seuroista joten sitä en pysty hyödyntämään. Jos asut Nokiaa lähellä niin siellä ainakin näyttäisi olevan vireää toimintaa. Esim. tälle vuodelle niillä pyöri triathlonkoulu.

Olitko jo uintia katsomassa? Ainakin jossain vaiheessa joku ui siellä rinulia. Tai sitten katsoin väärin. Kun saa vaparissa hengityksen kuntoon ja tekniikan edes siedettävälle tasolle niin sitten on puolikaalla ja IM matkalla uiminen enää viitsimisestä kiinni. Siis treenannella ihmisellä. Märkäpuku kuitenkin uinnissa kelluttaa sen verran että jalkoja voi säästellä ja asento pysyy oikeana.

Triathlonliiton sivuilta tosiaan luin että Pajulahdessa alkaisi lokakuussa triathlonkoulu. Jos vaan hinta ja aikataulut kohtaavat niin itse ajattelin osallistua siihen. Jos tuo ei onnistu niin sitten yksityistä opastusta jostain.

Vedetään 2010 uinti kimpassa. Kerkiän just sen yhden kierroksen alle kun puolikas lähtee 30 min kokonaisen jälkeen :D. Kellutaan rauhassa maksimaalinen aika :hyvä:.

Olen triatloista haaveileva kuntoilia.

Historia
4 kertaa olen, ruotsissa vätternrundan kiertäny eli 300 km pyöräillen, juoksua en ole pystynyt ennen oikein harjoittelemaan kun painoa on ollut liikaa, uintia olen talvisin kerran viikossa harjoitellut.

Tällä hetkellä treenaan 7 kertaa viikossa

ma,ke,pe = aamulenkki noin 6-8 km 40-60 min ja illalla salille puntteja nostelemaan

ti,to =lepo tai 60-120 fillarilla matalalla teholla (kallista hiilari Cannondalea on pakko välillä ulkoiluttaa)

la tai su on sitte tosi pitkän kävelylenkin tai fillarilenkin vuoro 4+ tuntia

pian olisi puolimaratoni kokeilun vuoro ja jos se menee hyvin niin seuraavaksi ensi kesäksi jokunen fillarikisa ja ehkä myös triatlon kokeilu.

tässä pieni esittely, toivottavasti palstalle mahtuu vielä yks kuntoilia lisää

Nopeata vastausta kaipailen, joku ystävällinen voisi auttaa!

Ensimmäinen triathlonkilpailu pikamatka Kuopiossa huomenna. Mieltä askarruttaa kaksi asiaa. Eli mietin, että minkälaisia alushuosuja kannattaa käyttää tri-kisaasun alla, että kuivuisivat suht nopeasti uinnin jälkeen.

Ja mitenkä väki on tottunut laittamaan kengännauhat pikamatkalle, jotta saisi nopeasti jalkaan.

Kiitos kovasti vastaujille jo etukäteen.. :)

Nopeata vastausta kaipailen, joku ystävällinen voisi auttaa!

Ensimmäinen triathlonkilpailu pikamatka Kuopiossa huomenna. Mieltä askarruttaa kaksi asiaa. Eli mietin, että minkälaisia alushuosuja kannattaa käyttää tri-kisaasun alla, että kuivuisivat suht nopeasti uinnin jälkeen.

Ja mitenkä väki on tottunut laittamaan kengännauhat pikamatkalle, jotta saisi nopeasti jalkaan.

Kiitos kovasti vastaujille jo etukäteen.. :)

Kannattaako sinne laittaa mitään? Jos nyt pakko, niin kyllähän ne sitä teknistä materiaalia saa olla. Ei missään tapauksessa mitään puuvillaa.

Kaupoista löytyy ihan isoista marketeistakin, sellaisia pikalukolla olevia nauhoja (sport lace).

Ja kaikki tämä 0 triathlon startin komemuksella:)

Tsemppiä kisaan!

Olen triatloista haaveileva kuntoilia.

Historia
4 kertaa olen, ruotsissa vätternrundan kiertäny eli 300 km pyöräillen, juoksua en ole pystynyt ennen oikein harjoittelemaan kun painoa on ollut liikaa, uintia olen talvisin kerran viikossa harjoitellut.

Tällä hetkellä treenaan 7 kertaa viikossa

ma,ke,pe = aamulenkki noin 6-8 km 40-60 min ja illalla salille puntteja nostelemaan

ti,to =lepo tai 60-120 fillarilla matalalla teholla (kallista hiilari Cannondalea on pakko välillä ulkoiluttaa)

la tai su on sitte tosi pitkän kävelylenkin tai fillarilenkin vuoro 4+ tuntia

pian olisi puolimaratoni kokeilun vuoro ja jos se menee hyvin niin seuraavaksi ensi kesäksi jokunen fillarikisa ja ehkä myös triatlon kokeilu.

tässä pieni esittely, toivottavasti palstalle mahtuu vielä yks kuntoilia lisää

Tuolla reenillä pohjakunto on varmasti hyvässä kunnossa. Terve tuloa vaan joukkoon. Ensikesänä olisi itselläkin vakaa aikomus ensimmäinen ja toivottavasti toinenkin tri startti ottaa. Koitetaan pitää keskustelua yllä pitkän talvenkin yli. Ja nuo pro miehet sitten ohjatkoon harjoittelussa ym.

bjanne77, ei muuta kun tervetuloa, kovin tungos ei tassa ketjussa (viela) ole... Mitehan taa nain menikin etta tanne voimafoorumille eksyttiin, no menkoon.

A-J91, joo siis hiukka jopa vaikea kasittaa miksi mitaan alushousuja, ne tri- tai speedot siina allahan ajaa saman asian, ja ne kuivaa kylla ihan hetkessa. Joustonauhuissa olen itte kayttanyt yankz merkkia, kai niita suomessakin on, mutta meneehan nykyiset kengat jalkaan niilla omillakin nauhoilla (valmiikis sidottu) kun sopivasti vaan saataa, ei pikamatkalla se kengan taydellinen istuvuus niin tasan tarkkaa ole.

Osa noista pikanauhoista ainakin itsellä saattaa vetää kengän liiankin tiukalle kisan tiimellyksessä, tosin käteväthän ne kyllä on ja säästää kalliita sekunteja. Sinne kisa-asun alle ei tosiaan kalsareita kannata viritellä. Tsemppiä Kuopioon, mieli tekisi kotiseudun kisojakin joskus kokeilla.

Uinnista kun on ollut puhetta, niin tässä ohessa erittäin hyvä vapaauinnin tekniikkaa käsittelevä video.

Kiitos vastauksista kaikille!

Tuota minä oikeastaan ajattelinkin saavani vastaukseksi, mutta ei ihan suoraan kehdannut kysyä. :D Pieni kisajännitys jo päällä..

Tanaan wind trainer treeni 4h tasaisella tempolla ja 80% sykkeilla. Nestetta tassa treenissa meni 7 litraa. Arvioin Joulukuussa fillaroivani n.5 tuntia jos hyvin menee. Ihmettelen vain etta saankohan tankattua tollasta maaraa nestetta. Mita kokemuksia Terasmiehet?

alright, eh, tekijamiehia sanon mina jos viiteen tuntiin menee bike-osuus, herran jestas, seppoaugust, pidathan meidat tavalliset kuolevaiset ajan hermolla kun se h-hetki sitten tulee. BTW, Kylla se lahemmas 10-l nestetta menee kisapituudella helposti kun yhdistaa omat pullot, 4-5 litraa, seka hyvaksi kayttaa kaikki mahdolliset hand-off pisteet, niista saa toisen mokoman lisaa.

Se itse nesteen tarvehan riippuu niin olosuhteista, eihan mulla ole alle 33 C-asteen ironman kisasta edes kokemusta, kaikki mita olen tehnyt on sita alemman usa:n keskilannen hot/humid mossoa, kuumaa/kosteaa, 33-35C, kuivemmassa ilmassa vahempikin kuin 10-l varmaan riittaa.

Kai tama on jo sita henkista sodankayntia tulevaa varten. Mun mielesta ruumis kylla toimii paremmin kun on henkista puolta piiskattu ns "fired up" tilaan eli motivaatio kohdillaan. Taytyy kylla muistaa aiti muorin vanhat viisaudet kuten "kun kuuseen kurkottaa niin katajaan kapsahtaa!" No valitsen sen kuusen kuitenkin :O)

Totta kai, noin se pitaa mennakin, seppoaugust, vahva ja kaikenaikaa aina vain vahvistuva visio on kaiken perusta, se suorituksen mielikuvan selkiytyminen ottaa aikansa, voi olla vuosikin, visio auttaa harjoitelua ja harjoittelu auttaa visiota.

BTW, esim. viime vuoden IM Louisville oman ikaryhman voittajan (ikaryhma 40-44) bike-osuus oli 5:16:53 ja sillahan karsiutuu tietysti kirkkaasti Hawaiin mitteloihin (yht. aika hiukan yli 10-h). Ikaryhmienenkin karkipaahan on kaytannossa puoliammattimaista porukkaa nykyisin kun taso on koventunut viime 10+ vuodessa niin paljon.

Hawaii siis tavoitteeksi myos, eikos!! Noilla ajoilla pitaisi olla hyva sauma!

Jep, olen silloin talloin miettinyt Hawaii koitosta enka ole koskaan tutkinut agegroup qualifying kriteereja. Elokuussa mulla tulee tayteen 45. Uskoakseni esim Busselton on luokiteltu kisa ja kelpaa kai Hawaiin mittapuuksi, vai miten? Tiedatko miten ne paikat jaetaan? Kun esim Busson kisa on ohi niin selviaako se samantien jos ollaan Hawaiin koneessa vai pannaanko sinne hakemus tyrkylle? Mulla on vahan mielessa loppuaika 10h20min. Luuletko etta silla paasisi Konan junaan?

Normaalisti ikaryhmien 35-39, 40-44, seka 45-49 viiden karki karsiutuu Hawaiille, se voi vahan vaihdella kilpailusta riippuen, Hawaiin paikka pitaa yleensa lunastaa kilpailua seuraavana paivana. Alemmissa ja ylemmissa ikarymissa kuin nuo listatut paikkoja on yleensa hiukan vahemman, varsinkin vanhempaan pain, silla perusteella etta osallistujamaarissa nuo ym. ryhmat keraavat suurimman joukon (middleage molemmin puolin).

Tuohon samaiseen Louisvillen kisaan peilaten tolla 10:20 ajalla olisit ollut ikaryhman viides, mutta kasittaakseni Busseltonin reittia ja olosuhteita pidetaan nopeana, niin se ehka tiukentaa sun kohdalla aikavaatimusta. Siina missa Louisvillehan ei ole erityisen nopea missaan mielessa, saa ei yleensa suosi, pyoraily on makista, jne.

Ok IM. Jos vaan suinkin saan kunnollisen ajan lahitulevaisuudessa niin hinnalla milla hyvansa Hawaiille. Kavin vahan katselemassa sun omia edesottamuksia ympari keskista Amerikan mannerta. Olet nakojaan vanha tekija ja historia menee jo aika kauas. On varmaan hienoa kisata siella kovissa ympyroissa missa lajin arvostus on korkealla. Katselin sun yhta kisaa 70.3 Buck Eye Challenge muistaakseni 24.8.2008. Huomasin etta oli DNF. Tapahtui ilmeisesti jotain juoksuosuudella. Utelias kun olen :O)

Juu ei siina muuta kuin etta tuo oli tasan viikkoa ennen taysmatkan kisaa silloin, niin jatin tarkoituksella energiaa viela varastoon, juoksu kahdessa loopissa, juoksin vain ekan, kaytin 1/2-kisaa vaan viime tingan harjoitteluna.

Aika kova kuntotausta saa olla että valitsee HIM:n täysimatkan lämmittelyksi viikon sisällä :) Yleisempi tapa taitaa olla joku sprinttimatka, tuolla ajalla palautuukin jo kivasti. Miten muuten meni tuota lämmittelyä seuraava täydenmatkan pääkisa?

Suositut

Back
Ylös Bottom