Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Hei tosta piti viela mainita. Recovery run maran jalkeen tosi tarkeeta. Itse olen loytanyt taman jutun hiljattain. Vedin eilen todellakin hapoille ja en olisi voinut puristaa yhtaan kovempaa. Tunnin kuluttua kun olin kotona niin raahauduin tohon juoksumatolle ja sain jalkani sellaiseen 6min/km vauhtiin tukeutuen kasitukiin. 15 min sessio ja kylla on jees olo lihaksistossa (ei jaloissa ja varpaissa ;O) )Se saa hapot liikkeelle ja palautuminen on nopea!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Seuraava maraton on 12.9 Finlandia maraton Jyväskylässä. Perinteisesti tavallaan päättää mulla kauden. Yleensä olen juossut vaimon kanssa nautiskellen mutta jos paikat kestää niin nyt juoksen hiukan kovempaa. Mukava tasainen reitti ja lähellä kotia.

Katselin tuossa viikonloppuna kaverin dvd pätkää Kuopion triathlon viikonlopulta. Hirveät treenifiilikset iski päälle :D. Pakko sinnitellä vielä ainakin kuukausi ja aloitella treenejä vasta sitten. Meillä muuten rouvakin alkaa innostumaan triathlonista :eek:. Kohta tässä perheessä alkaa olla yhteinen aika kortilla kun kumpikin treenaa. Vedetään vaan ylävitoset eteisessä kun vaihdetaan lastenhoitovuoroa.

Jos/kun ne varpaat, seppoaugust, on ihan torkeasti auki, niiten puhdistusta ja puhtaanapitoa ei saisi laminlyoda lahipaivina ettei tule viela lisaa ongelmia, sorry jos taa kuulostaa etta taas tulee joku neuvo, onko omaa kokemusta, mutta kun...

...olen onnistunut saamaan itseni 10-paivan antibioottikuurille kun vastaavan tyyppinen tilanne oli, oli haavojen parantumisaikana semmoista ei niin puhdasta ymparistoa, ja...

Jees IM2, varmasti puhut asiaa. On todellakin niin pahassa kondiksessa etta ei pysty edes teippaamaan tai sitomaan eli avojaloin vaan ollaan. Se etta ei pysty sukkia ja kenkia kayttamaan on tietysti hygienian kannalta parempi kun pysyy mahdollisimman kuivina. Tassa on joka tapauksessa viikon ohjelmoitu breikki ja toinen viikko kevytta treenia. Saa nahda miten rakot ja hiertymat toipuu......

Tehty. Lipsahti 11-tuntia ilmoittaumisten avautumisen jalkeen tyomatkan takia mutta nyt ollaan tukevasti mukana 2010 IM-Louisvillessa!

Jotenkin helpottaa kun on taas mihin tahdata.

Joo, vajaassa viikossa se on tahan saakka aina myyty loppuun, viime vuonna meni 6-paivaa.

usa:ssa niita vaikeimpia mukaan mahtumisia on Floridan Panama City IM-kisa, siina kasittaakseni puhutaan tunneista eika paivista ennenkuin tulee sold-out lappu luukulle.

Lake Placid on myos jos perinteikas tapahtuma ja myydaan loppuun kaytannossa saman tien.

Hahmottelin tässä paperille syksyn treenejä. Tavoitteena on pitää kovat/kevyt viikot suhteessa 2:1. Punttia ajattelin ottaa kolme kertaa viikossa 1 jakoisella ohjelmalla, 4 viikkoa pumppitreeniä ja 4 viikkoa voimaa. Näitä vuorotellaan sitten syksyn ajan. Muuten otan eri viikoille eri teemat eli kierrätän uintia, juoksua ja pyöräilyä. Jokaisella viikolla siis painotus eri lajissa ja muita lajeja täytteenä. Viikon kovat harjoiteet pyrin tekemään aina teeman mukaisella lajilla. Muuten painotus pk alueen harjoittelussa. Tuntimääriä sen kummemmin laskematta. kevyellä viikolla reilusti kolme lepopäivää. Tällä haen kunnon palautumista ja toivottavasti vähempiä sairasteluita. Uinnissa ajattelin keskittyä yhdessä harjoituksessa selkeästi tekniikkaan, toisessa nopeaan uintiin mm kovaan 1km vetoon, ja kolmannessa pk kelailuun ja muihin uintityyleihin.

Voisiko toimia? Siis siihen asti kun taas syksyb flunssat iskee päälle :dance:

Ehdotuksia?

Jees, uinnista! Toi on mun mielesta hyva idea etta jakaa tekniikan ja volyymitreenin omiin osiin. Olen huomannut etta kun tri klubin uintivalmentaja ruoskii tekniikkaa korvista sisaan niin ne hanen toistelut jaa sitten kuitenkin sinne kalloon sisaan. Sitten erikseen mennaan pidemmille vedoille ja sovelletaan sita opittua tekniikkaa itse kukin. En itse ui laheskaan tarpeeksi , kun kuulemma pitaisi uida vahintaan kolme krt viikossa. Tytar (13v. triathlete) ui ihan hirveita volyymeja jo noinkin nuorella ialla. Heidan viikko maarat (tekniikka ja matkat mukaan laskettuina) 15-20km viikossa. En edes yrita pysya kelkassa :O) Takas tohon aiheeseen, niin varmasti hyva idea jakaa se uinti osa alueisiin!

Ihan jarkevelta vaikuttaa, jambo, ainoa mika ensilukemalla vahan pisti silmaan etta on kolmekin punttia viikossa mutta toisaalta tamahan on sulle aikaista valmistautumista ja jos voimapohjien kertymista saa nopeutettua alkukaudesta niin mika ettei. Ja toisaalta sehan riippuu niin paljon siita miten niita puntteja loppujen lopuksi tekee, miten paljon tyota, miten raskaita yhteustonneja, ja miten paljon, jos juuri ollenkaan, se luo sinne pohjalle ylimaaraista levon tarvetta. Nyt ihan heittona jos teet esim. ne puntit tyyliin kevyt-medium-kova viikon aikana perusliikkeilla niin ei se viela pitaisi pahemmin rassata.

Hyvia uintikommentteja, olen luopunut volyymitavoitteista uintiin jo aikoja sitten, uinnissa ne sessiot jakaantuvat lyihyisiin vetoihin 25-250m, keskipitkat just toi tonni, seka varsinaiset pitkat. Uinnin lyhyet vedot naen samalla tekniikan virittelyna, ne ei ole semmoista kilpauimarin tiheata kauhomista mutta harvalla vetojaolla korostetun hyva liuku ja ravakka veto, ts. niinkuin kaikissa tri-osissa silla saa niita nopeuslinkkeja pikku hiljaa kasaan, eika niista treenivaleista tarvii stressata, pyrkii vaan progressioon oli se yksittaisen tri-osion treenivali mika tahansa.

Hei IM2, aloitin just uuden talon rakennusprojektin. Olen tutkinut ns. 'endless pool' hankintaa. Kyseessa on madeinusa brandi ja niita myydaan siella kuten 'hot cakes'. Tunnetko yhtaan asiaa ja oletko siella mahdollisesti kokeillut tata. Taalla olen tiedustellut mahdollisuutta 'koeajoon' mutta ei ole viela onnistanut!

seppoaugust, omakohtaista kokemusta ei ole mutta siihen pohjaten etta usa:n tri-uinti seka avovesiuinti valmennusgurut, sellaiset nimet kuin Terry Laughlin & Louis Tharp tasta puhuvat suotuisasti, niin ei se varmaan ihan turha kapistus ole. Paikalliset tri-lehdethan ovat pullollaan mainoksia noista eri malleista. Esim. Terry Laughlin (Total Immersion kirjat, webbi, etc) nykyisin ui osan omista harjoituksissaan endless poolissa omassa kotonaan. Hanen saavutuslistallaan on nyt kaikenlaista, mm. Manhattanin ympariuinti. Kylla varmaan itsekin harkitsisin jos olisi talon rakennusprojekti alkamassa, tilantarvehan noissa kuitenkin on jonkin verran isompi kuin esim. jossain normiporealtaassa, kun ollaan siina ihan oikeassa uintiasennossa ja sitten viela ymparilla pitaa olla vahan pelivaraa.

Jees, tilan tarve on suurempi kuin porealtaan mutta silti kohtuullinen. Pituus on 4,5 m ja leveys joku 2 m. Ellen saa mahtumaan pienelle takapihalleni niin autotalliin vaan missa meinaan jokatapauksessa pitaa windtrainerin ja juoksumaton. Auto voi asua kattona tahtitaivas :O) Jenkit osaa kylla mainostamisen eli DVD:n jonka tilasin valmistajalta, oli taidokkaasti tehty ja laadittu kauniine koteineen ja Ken+Barbie illuusioineen mutta silti naen itseni polskuttelemassa veren maku suussa sellaisessa.

seppoaugust, olet maininnut muutaman kerran tuon windtrainerin. Onka toi niita kapistuksia missa sisakaytossa softalla simuloidaan ajettavaa reittia edessa, puhallin antaa ilmavirran tuntua ja itse alusta pyorii alla? Jos nain, miten lahella tasapainottelun hankaluudessa kaytto vertaa rulliin?

Noikin mita on joskus kattonut niin aikalailla pitaisi laittaa taaloja likoon, mullon kotona (kellari) harjoitusrakki mihin se ulkopyora asennetaan seka sitten rullat. Jalkimmaisia en juuri koskaan kayta, niita pitaisi kayttaa saannollisesti etta tuntuma tasapainotteluun pysyisi.

Niita kovia kilpanimia keta tiputtelit jokin aika sitten, onko siella pain aktiivinen paikallinen tri-seura tai vastaava?

Heh heh tulee usein sellainen Mika Hakkinen fiilis kun tama kielitaidottomuus aina silloin talloin nostaa paataan. Vaikka jo parikymmenta vuotta mennyt taalla niin silti tulee niita "pikkuvirheita" etta kun piti puhua aidasta niin puhuukin aidan seipaista :O) Ma en itse asiassa tieda mika sen vehkeen oikea nimi on. Olen ottanut kayttooni meidan tri klubin presidentin kayttaman nimen siita laittesta eli "wind trainer". Tiedan mita tarkoitat silla laitteella kun simuloidaan oikeaa ajamista ja alusta liikkuu (tamahan olisi upea kapistus). Se meidan wind trainer ei ole tama. Kysymys on siis aivan yksinkertaisesta "takapyora ilmaan" telineesta jossa vastusta voi saataa tilanteen mukaan. Tama laite on siis varmaan sama mika sulla on omalle maantie fillarille. Mita tarkoitat kun mainitsit ne rullat?
Joo meilla on muutama aktiivinen tri seura Adelaidessa ja tietysti meidan oma seura Adelaide Vales Ykkosena. Meilla tietysti volyymi aika pienta kun koko osavaltiossa (South Australia, S.A.) on asukkaita vain n.2 miljoonaa. Yksi kaveri meidan seurasta Matt White tulee menestymaan Konalla kohtalaisesti. Craig Alexander onkin Melbournesta, Victorian os.valtiosta. Meidan seurasta olisi pari veljestakin hyvaksytty mukaan mutta eivat lahteneet jostain syysta!!!!!!!
Tri toiminta taalla vaan kasvaa kasvamistaan ja mika ettei, Aussit on tosi urheiluhullua porukkaa. Kiva kun tapahtuu jotain muutakin kuin krikettia kesalla ja aussi rules football talvella. En voi sietaa sita porukkaa. Niilla on kaikilla kaljamahat ja ne kiroilee :O)

Teillähän alkaa harjoitusolosuhteet olemaan kohdillaan kun kotonakin pääsee harjoittelemaan:hyvä:. Meikäläisellä on neuvottelemista että saisi kerran viikkoon kantaa fillarin sisälle ja harjoitusvastukseen kiinni. Vielä ei ole onnistunut mutta saattaapi onnistua kohta kun tuo vaimokin on innostunut lajista. Toinen mitä ehkä yritän on pyörän ja vastuksen saaminen pitkäaaikais säilytykseen paikallisen kuntosaliyrittäjän tiloihin. Siellähän sitä olisi hyvä juosta talvella matolla ja ottaa pyöritystä fillarilla.

Treeniä kun tulee nyt paljon pohdittua niin olen tässä taas kerran suuresti ihmetellyt yhden kaverini harjoittelua. Mies tekee käytönnössä melkein aina vain kovia harjoitteita. Omien sanojensa mukaan siksi että perheltä ja työltä ei aikaa paljoa liikene ja se mikä on käytettävissä on hyödynnettävä maksimaalisesti. Näillä teemoilla menee IM matka pikkasen päälle 10 h.

Eli ilmeisesti jotain tekee oikein.

Puntin määrä on todellakin aika korkea mutta eihän sitä osaa ensirakkauttaan hylätä:D. Siitä kun on kaikki urheiluharrastus alkanut aikoinaan teininä.

Itse olin just pienessa IM meetingissa yhden pariskunnan kotona jotka osallistuivat Port Macquarie IM:lle ja molemmat tulivat maaliin tosi kovilla ajoilla (she, 30v 11h and he, 31v 10h07) Laskeskeltiin tavoitteita ja suunniteltiin mun treeni- ja kisaohjelmaa. Kylla taytyy sanoa etta 5h fillarilla taitaa olla toiveajattelua. Nama kaksi olivat sita mielta etta HR mukaan se fillariosuus kannattaa ajaa. Jos vetaa itsensa hapoille fillarilla niin se maksaa sitten siella juoksussa ja moni ensikertalainen ei paase juoksemaan ollenkaan kun krampit iskee happojen takia. Voi olla etta tulee otettua vahan takapakkia suurissa suunnitelmissani! Kisa simulaatiot myohemmassa vaiheessa varmaan jeesaa paatoksissa.

Ohos! Olis kylla kiva nahda hanen treeniohjelma. Vahan yli 10h IM on myos nuorelle miehelle sika kova aika!!!!!!!!

Tuota olen yrittänyt mutta kun ei kuulemma noudata mitään ohjemaa. Tai ei vaan halua kertoa minulle :). Kyseessä on minua vuoden vanhempi jannu, eli ei mikään poikanen enää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom