Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Ehdottomasti kaikenlaisiin harjotuskisoihin, Seinäjoki ja Kokkola olisi tarkoitus käydä kokeilemassa ainakin, sitten muutama hölkkä tai lyhyt juoksukisa ja ehkä joku fillarikisakin.
Nastolaan en viitsi lähteä ku on niin kaukana, viime vuonna olin perungassa duathlonkisoissa ja hauskaa oli kisailla vaikka keli oli surkea ja kunto huono.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin duathlon kisa takana, voitto tuli omassa sarjassa vaikka kilpailu ei ollut suorituksena niin loistokas. Tänään oli luvassa 170km pyöräily ajaen välissä reippaampaakin, muutenkin tällä viikolla kertynyt hyvin n.350km ja viikonloppuna hieman lisää luvassa:D

Kisat lähenee! Tai siis ne isommat. Taitaahan noita pienempiä kisoja olla lähes joka viikko nyt. Harrin blogista näkee, että homma menee eteenpäin ja tavoitteet on kohdallaan. Hyvä! Mitenkäs muilla on reenit sujuneet?

Itsellä reenit sujuneet positiivisesti ja uusia ennätyksiä joka lajissa on kirjattu jo ihan väsyneenä harjoituksissakin. Viikot on rakennettu aiemmin keskustelussa olleiden ohjeiden rungon ympärille. Ovat myös tuoneet mukavaa vaihtelua reeniin ja myös varmasti iso syy siihen, että ajat paranee. Joten iso kiitos vielä zabs:lle!

Tämä viikko tulee nyt vielä tehoa, vk ja määrää ja ym ym. Eli paahdetaan vielä kovaa. Sitten viimeiset kaksi viikkoa pitäisi sopivassa suhteessa osata kevenellä kohti Joroista, jossa taitaa ainakin 600 osallistujaa rannasta löytyä... Voi uinti olla alkuun melkosta sähellystä. Pyöräosuus voi tuon peesauksen osalta olla mielenkiintoinen, sillä pakosti tulee ryhmiä. Tietysti se on jokaisen itse huolehdittava, että mennään sääntöjen mukaan, mutta kyllä monesti voi tuo 10m väli olla aika paljon ja voi vaatia pitkienkin letkojen ohittelua. No, senhän näkee sitten miten asettuu. Tsemppiä reeneihin!

Aikatavoite olympiamatkalle?

Kävin ensimmäisessä oikeassa triathlonkilpailussa Joroisten pikatriathlonissa.

Itse kellotetut matkat ja ajat:
Uinti 400 m = 06:30 min = tahti 1:37 min/100 m
Pyöräily 20,7 km = 37:30 min = nopeus 33,2 km/h
Juoksu 5,3 km = 27:00 min = tahti 5:04 min/km.

Tulosten taustaksi voin kertoa, että olen varsinaisesti harjoitellut olympiamatkalle, enkä näin lyhyeen rykäisyyn. Pikatriathlon oli tavallaan kova harjoitus, jota varten en keventänyt treenejä yhtään, mitä nyt pidin yhden päivän harjoitusvapaata ennen kisoja. Kuntohuipun pitäisi olla tulossa myöhemmin kunhan treenaan vielä ensi viikon kovaa ja sitten kevennän kaksi viikkoa. Pyöräilyn ajoin maantiefillarilla ilman lepotankoja, noin puolet matkasta peesaten. Olympiamatkalle lähdetään nopeammalla tri-pyörällä.

Kysymys: mitä aikaa lähtisin tavoittelemaan kolmen viikon päähän olympiamatkalle? Vaikuttaisiko realistiselta

Laji Aika Tahti/vauhti
Uinti 0:28:00 0:01:52/100 m
Pyöräily 1:15:00 32,00 km/h
Juoksu 0:53:30 0:05:21 min/km
Vaihdot 0:03:00
Yhteensä 2:39:30?

Hienoa zaps! Aivan loistava aika. Huh huh! Mukana oltiin myös ja ohi olet näköjään mennyt kisan aikana jossain vaiheessa. Siis kierroksella... (tai kahdella). Itsellä meni myös yläkanttiin ja pariminuuttia jäi vaille 5h alituksesta, mutta tyytyväinen olen kun aikaparannus viimevuodesta on lähemmäksi 30min. Etenkin pyöräily sujui ja keskivauhti 35km/h oli ihan uusi ennätys. Uinti meni pariminuuttia suunnitellusta alakanttiin. Juoksukin meni alle 1.50 joka myös positiivista.

Nyt vaan sitten alettava keksimään uusia konnankoukkuja, jotta ensivuonna se 5h sitten alituu.

Ajattelin 4 päivää tankata 8g hiilihydraattia per kehon painokilo ennen tankkauksen alkua. Riittääkö, vai onko liikaa, vaiko peräti sopivasti? Tuohon saisin helposti viidennen päivän tai määrää kasvatettua tai vähennettyä.

Täysmatkalle siis ja kisa alkaa aamulla 07:00. Ajattelin herätä 03:00 tai 03:30, jotta aamulla kerkeää jotain tankkaamaan. Herään koko viikon tuohon aikaan, niin on sitten rytmi kohdallaan kisapäivänä. Voikin sitten illalla aina 18:00 uutisten jälkeen mennä aina nukkumaan. Vaimo ilostuu entisestään..

kyllä aamulla ehtii aikaisemminkin heräämään, ihan turhaa tuohon aikaa kannattaa enää suurempia tankkamaan. viikon hh-tankkaukset tapahtuvat lähinnä 2-5päivää ennen kisaa, edeltävänä päivänä ei saa enää syödä liikaa missään tapauksessa, se vain haittaa suoritusta. Starttiviivalla pitää olla fresinä eikä olo saa tuntua miltään ylisyöneeltä. En noita tankkauksia ainakaan itse alkaisi grammoina laskemaan, vaan nauttia hiilihydraatteja sen verran paljon kun sopivalta tuntuu, mutta jokainen tavallaan :)

Kyllä minäkin ennemmin huolehtisin siitä, että nukkuu yöt hyvin kisaviikolla ja sitten kisa aamuna nousee silloin kun tarvis on. Se kisa yö on kuitenkin sellaista pyörimistä enemmän ja vähemmän. Tuolla tyylillä olet valmiikisi väsyneenä startissa.

Tankkauksessa kannattaa kuunnella kroppaa. Ihan turha sitä hiilaria on ylettömästi tunkea. Itseasiassa nyt puolimatkalle tankkasin kaikkein vähiten kuin koskaan ja lähdössä oli hyvä "terävä" olo, eikä raskas olo kuten aiemmin kun tankkasin juuri jotain ennalta laskettuja määriä, jotka eivät edes olleet noin paljon. Söin normi ruokaa vain hiukan isompia määriä ja vaihdoin ruoka juoman täysmehuun. Lisäksi päivässä 1l tankkausjuomaa jossa 160g hiilaria. Lisäksi tietysti itse ruususuolalla terästettyä kivennäisvettä. Tottakai sinun koitos on tuplasti pidempi, mutta ei se kroppa älyttömiä pysty hiilaria varastoimaan.

Aikaisemmin olen tankkaillut ilman laskelmia, mutta nyt ajattelin vähän suunnitelmallisemmin tankata. Tässä esimerkki tankkauspäivästä:

aamu
iso annospastaa
mustikkakeittoa
1l sokerilimonadia

töissä päivän mittaan
2 x banaani
2l urheilujuomaa
1 geelipussi (100g)
2 x proteiinijuoma (reilu dl jauhetta ja 0,5l vettä)

Illalla töiden jälkeen
Iso annos pastaa
0,5l sokerilimonadia
1,0l maitoa

Suoritusta edeltävä päivä sitten rasvat mukaan taas. Tarkoituksella tankkaan osittain geelillä ja urheilujuomalla, jotta elimistö tottuu niihin. Juoma samaa merkkiä ja vahvuutta kuin kisoissa tarjolla kuten geelitkin samoja mitä kisaan lähtee mukaan.

Heräämään joudun töiden takia joka tapauksessa 05:00. tosin Perjantai ja lauantai on vapaata. Täytyy vielä miettiä heräämisiä, jos ei saa illalla unta. Tarkoitus olisi nukkua 9h yöunia ja pienet päiväunet ruokatunnilla töissä sekä pe + la vaikka pidemmätkin torkut päivällä. Jos pystyn nukahtamaan 18:30, niin 03:30 herääminen ei tuota ongelmia ja rytmin saisi käännettyä ajoissa.

Tsemppiä Harri viimeistelyihin ja tietenkin itse kisaan. Mielenkiinnolla olen seurannut blogiasin koko valmistautumisen ajan ja täytyy sanoa, että omistautumisesta ja motivaatiosta ei suoritus ainakaan jää kiikastamaan. Toivotaan, että olosuhteet ja vastaavat ovat kohdillaan ja pääset tekemään työmäärääsi edellyttävän tuloksen.

Ehkä teen kompromissin levon ja rytmin totuttelun suhteen. Joku viisaus oli aikanaan, että 1h päivässä saa rytmiä muunnettua. Nyt olen töiden takia herännyt la 04:45 ja su 06:00. Tästä lähdetään sitten hitaasti kääntämään rytmiä. Inhoan kiirettä aamulla yli kaiken ja haluan olla ajoissa kisapaikalla. Siksi herätys mieluummin aikaisin, kun myöhään. Olen myös erittäin hyvä nukkuja, joten todennäköisesti unen saanti aikaisin ei aiheuta ongelmia. Herätykset siis seuraavasti:

ma-ke 05:00 (pitää ehtiä töihin)
to 04:30
pe 04:00
la 03:30
su 03:00

Nukkumaan joka ilta mahdollisimman aikaisin ja töissä ruokatunnilla pienet päiväunet pukukopissa, jos vain onnistuu. Ja kofeiiniton linja jatkuu tietysti, joten elimistö osaa pyytää levon luonnollisesti väsymyksen kautta. Kisaaamuna ajattelin juoda kaksi kuppia vihreää teetä heti aamusta. Lisäksi guaranaa sisältävää energiageeliä on osa geelivarannoista. Ehkä myös pureskeltavia energiatabletteja hommaan, jos meinaa puhti loppua juoksuosuudella.

Ajoissahan sinä tietysti normaalistikkin heräilet, joten kovin suuri ero ei ole sinänsä. Ruokaan ja juomaan sen enempää puuttumatta, pisti silmään, että saatko suolaa "riittävästi"? Lisäätkö esim. tuohon urheilujuomaan tms? Muutenhan pastaa lukuunottamatta on aika suolattomia tuotteita.

Mielenkiinnolla myös odottelen kisaasi ja odottelen NOPEAA raporttia kisasta. Alusta saakka on tullut seurattua projektiasi. Tsemppiä kisaan!

Syön tupla-annoksen mineraaliravintolisää tässä loppumetreillä, mutta oikeastaan voisin vähän lisätä suolaa johonkin tai hankkia suolatabletteja. Normaalisti syön erittäin vähänsuolaista ruokaa, kun on taipumusta verenpaineen nousuun. Lukiossa oli alapaine lähes 100, mutta nyt paljon liikuntaa harrastaneena ja terveellisesti syöneenä oli kotimittarilla mitattuna viimeksi alle 70. Urheilujuomassahan on jonkin verran natriumia, mutta ehkä olisi hyvä sitä vähän enemmän nauttia niin pysyisi nesteet paremmin kehossa.

Tsemppiä Harri viimeistelyihin ja tietenkin itse kisaan. Mielenkiinnolla olen seurannut blogiasin koko valmistautumisen ajan ja täytyy sanoa, että omistautumisesta ja motivaatiosta ei suoritus ainakaan jää kiikastamaan. Toivotaan, että olosuhteet ja vastaavat ovat kohdillaan ja pääset tekemään työmäärääsi edellyttävän tuloksen.

Maalin kun pääsen siten, että virallisen ajan saan niin olen toteuttanut yhden unelmani. Harvoin sitä pääsee unelmieaan toteuttamaan oikeasti. Nyt siihen on realistiset mahdollisuudet. Sääennustekkin näyttää toistaiseksi erittäin lupaavalta, ei hellettä eikä sadetta. Tosin se ennuste kerkeää muuttua vielä moneen kertaan.

Finntriathlon läpii ajalla 6.28, kyll oli rankat viimeset 10km juoksussa. 7-8 kuukautta tuli harjoteltua tuota kisaa varten ja nyt se on ohi. Nyt on tosi tyhjä olo ja hassua jatkaa treenejä ku kisa meni jo. Kai sitä vaan on pakko alkaa parantamaan heikoimpia osa alueita saman tien. Yks mikä on varma treenit jatkuu.

Hienoa bjanne77! Hetken on tyhjä olo, mutta äkkiä sitä keksii uusia kisoja... Helppoa kun otat nyt syksylle syys-lokakuulle vaikka yhden puolimaratonin hyvällä aikatavoitteella, niin pääset kehittämään vielä tuota vauhtikestävyyttä juoksuun. Tuosta sitten pientä keventelyä ja kohti seuraavaa kautta kohti 6h alitusta. Jos vielä olet hiihto miehiä, niin talvellekkin saa jotain tavoitteita:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom