Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
No kas, tama ketju viela pelittaa...

Yleisesti kannattaa kylla tri-kisata jos vaan vahankaan rahkeita on, se antaa niin hyvan kipinan aloittaa se ikuinen parannuskierre, milloin mikakin osa-alue on valiaikaisesti heikompi/vahvempi, jne, kuitenkin tekemalla kisan/kisat lapi, ne parannettavat osa-alueet kylla konkretisoituu tosi kirkkaasti.

Omasta statuksesta ei kohta uskalla mitaan laittaa kirjoitettuna alkaa olla sen verran paranoidi olo etta heti kun paasee kirjaamaan ylos, etta jee! suht hyvin menee... niin sitten tulee puun takaa aivan outoa vastoinkaymista. Siinahan se kulunut vuosi meni kun kevaalta orastanut polvivamma nopeasti eteni siihen etta juoksut loppui yhdessa vaiheessa kokonaan, juu, etsittiin kuumeisesti luontaiskeinoja sen korjaamiseksi, lekuriin kun en mene.

Puolisen vuotta siina taiteiltiin ravintoasioiden, kahvakuulien ja paljasjalkajuoksujen kanssa, noh, uskaltaako tassa nyt laittaa taas mitaan kirjoitettuna ylos, ettei universumin voimat taas sullo uutta kantoa kaskeen, polvi on nyt fine (knock on wood), itse asiassa tassa on kymmenisen viikkoa triathlontyyppista kokonaisvaltaista harjoittelua jo takana taasen uutta pohjaa luoden, minkas naille voi. Tsemppia muille.

Kyllä nuo vammoista parantumiset ottaa aikansa, ja erityisesti psyykkisesti vaikea motivoitua ehjään kisakauteen. Itselle sattui heinäkuussa pahempi kaatuminen pyörällä vastaan jonka seurauksena laitettiin vähän adamantiumia luun vahvikkeeksi (tosin onneksi vain etusormi kyseessä). Pari kuukautta meni käsi paketissa, ja kaikki tärkeimmät harjoituskisat jäi väliin. Siihen nähden 12.09 aikaan yltäminen ensimmäisessä täydenmatkan kisassa saa olla ihan tyytyväinen.

Kyllä joka tapauksessa siellä alaan erikoistuneen lääkärin/fysioterapeutin juttusilla saattaa olla ihan fiksua kuitenkin käydä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vammat täälläkin. Sellaisia lukkoja on ollut rangassa että juoksu ja muu pitkäkestoinen liikunta on olleet ihan tuskaa. Väkisin vedin kesällä kuntoilumielessä parit maratonit hölkäten läpi mutta muuten treenit on olleet pelkkää punttia. No maastossa tuli kyllä fillaroitua aika paljon kun siellä kroppa elää polkiessa enemmän ranka ei jumita niin pahasti. Saas nähdä jos kohta yrittäisi taas melkein vuoden tauon jälkeen panostaa tri hommiin.

Nää punttihommat ja satunnaiset lenkkeilyt on kyllä ajallisesti olleet perheelliselle palkitsevia.

Jaha! Täällähän on elämää!

Itsellä kesä meni mukavasti kun se kauan odotettu tri startti näki päivänvalon Joroisilla ja toinenkin vielä Nokialla ja aikakin parani mukavasti edellisestä. Vielä kun tuohon päälle tuli hölköteltyä maraton, niin ihan tyytyväinen kesään olen.

Nyt pääosin tullut käytyä puntilla 2-3xvko ja uitua 2xvko. Satunnaisemmin juoksua ja maastopyöräilyä. Tammikuussa sitten palataan tiukempaan ohjelmaan ja sitä kuuluisaa PK reeniä tiedossa n. 3kk...

Tsemppiä kaikkille tulevaan kauteen ja toivottavasti saatte paikat kuntoon.

Täältä huutelee yksi erittäin tuore triathlonharjoitteluun tykästynyt. Tässä on nyt triathlontyyppistä harjoittelua vedetty noin 3kk, mitä nyt kesän ajan juoksentelin. Aiemmin on tullut punttia tehtyä talvet ja kesät juostua, mutta tänä kesänä totesin, että juoksemisestahan jää todella hyvä fiilis, niin miksei siihen sitten panostaisi enemmän. Sitten näinkin telkkarista sattumalta jonkun pätkän, jossa joku ylipainoinen alkoi harrastamaan triathlonia (ilmeisesti suoritti yhden kisankin) ja tajusin koko lajin olemassaolon. Seuraavaksi lueskelinkin jo treeniohjelmista ja ryhdyin treenaamaan :)

Tässä vaiheessa on ollut treenattavaa eniten pyöräilyssä ja uinnissa. Uimisessa minulla oli jopa jonkinlainen kynnys aloittaa polskuttelemaan, kun vesi ei ole koskaan tuntunut oikein luontevalta elementiltä. Taidot kuitenkin olivat luokkaa koululiikunnan uintitunnit lukiossa useampi vuosi sitten. Nyt kuitenkin olen uimisneuvoja lukemalla oppinut mielestäni tekniikat kuntoon ja uinti onkin noista kolmesta ehdottomasti hauskinta. Pyöräily tuntuu sen sijaan raskaimmalta kunnon puolesta, joten siinä ei pääse parantumaan kuin treenamalla. Harmi vain kun lumet tuli ja täytyy siirtyä sisäpyöräilyyn, mutta eiköhän siihenkin totu. Päätin myös hommata sykemittarin ihan viime aikoina ja selvästi huomaa, kuinka on joissain kohdissa juossut yksinkertaisesti liian lujaa. Josko nyt sitten jatkossa saisi vähän tehokkaamman treenin aikaiseksi :)

Terve IM ja muutkin terasmiehet. Kaksi vuotta sitten kavin ekalla IM kisalla Busseltonissa ja kramppasi ihan sikamaisesti 180km pyorailyn jalkeen ja marathon meni ihan perseelleen 5h15min. Nyt kaksi viikkoa sitten oli taas sama kisa ja treenasin puolet vahemman ja sain loppuajaksi 10h23min ja marathon meni 3h37. Seuraavaan IM skabaan NZ IM 2012 kaava on selva: Keep it simple! Nyt oli kevyt keli eli tuli vahan vettakin fillariosuudella ja marathonilla lampo nousi ainoastaan 25-27 asteen kieppeille. Itsellani kaksi vuotta sitten koitui varmasti turmioksi korkea lampo ja sen tuomat lieveilmiot kramppeineen ja suolan puutteineen. Ei ollut suuret tavoittet ja hermot ei reistailleet joten vahvsti maralla juosten 5min/km loppuun asti vaikkakin oli 7-8min vessatauko.

Loistavaa, Seppo!!!! Taytyy sanoa etta kohtuu ilmiomainen juoksuosuus sulla nain ikasarjalaisen nakovinkkelista katsottuna, phew! :worship:

Hyva kuulla vahvistusta samaan johtopaatokseen mihin itsekin olen tullut, ts. kaikken repaleisimmat kisat on tupannut olemaan niita joihin valmistautuessa on olevinaan keksinyt jotain "uutta" harjoitteluun, mittailee kaikkia asioita maan ja taivaan valilta (naistahan ei tri-markkinoinnissa ole pulaa), tahtailee kapeisiin tehoalueisiin, jne.

Sitten taas vastaavasti silloin kun huolehti lahinna siita etta pohjat menevat systemaattisesti sisaan ja sitten vasta keskittyy muuhun rihkamaan (jos kerkii) niin kummasti asiat tuppaa loksahtelemaan kohdalleen. Nytkin on muutama kuukausi mennyt etten ole edes sykemittaria kayttanyt, miten vapauttavaa (!), toki se tulee mukaan kuvioihin myohemmin muttei sita aina "jaksa" kaikkien mittareiden kanssa... liikaa ajatustyota...

noh, ei... koko kausi meni pilalle... ei yhden yhta kisaa, polvi meni kevaalla eika sita saanut kuntoon ennenkuin syksyn korvilla. Se etta ei minkaan tri-matkan kisailua voinut tehda oli eka kerta viiteen vuoteen etta nain... noh, talla hetkella on miehen "mekaniikka" taas kunnossa...

Kaantaisin niin pain etta opin lisaa, alta paljastui parikymmenta vuotta vanhan vamman kerrannaisvaikutus, mulla on toinen nilkka hieman loysempi ja nain ollen vaaranlaisilla kengilla kun lyo momenttia polvesta lapi, kun nilkka saallii hiuksen hienon sivutaisliikkeen maakosketuksessa joka askelella, niiiiiin...

...tarpeeksi vaan aikaa ja maileja niin johan menee. Tosiaan mulle varmin tapa valttaa tuon polven oireilu jalassa missa on se loysempi nilkka on paljasjalkajuoksu, vain se varmentaa etta maakosketus on ilman mitaan vispausta, myos ns. "racing flats" on ok kompromissi mutta kaikki ns. normaalijuoksukengat on totaalisesti out, ei voi kayttaa enaa.

ikavia vastoinkaymisia!!! No, mehan tiedetaan etta vastoinkaymiset kasvattavat! Mulla oli myos hankaluuksia ennen IMWA, valilevyn pullistuma ja Sydneyn marathonin jalkeen viela samantien polvileikkaukseen. Siina vaiheessa kylla natty etta IM on ohi 2kk ennen h hetkea. Kaikki ns ekspertit kehoittivat jattamaan kisan valiin paitsi neuro kirurgi sanoi etta jos kipu ei pysayta niin anna menna. Niin kavi etta itse kisassa ja sen jalkeen ei mitaan kipuja joten kaikki ok. Paras vaan kuunnella omaa kehoaan ja omat johtopaatokset!

Minkälaisilla treeniohjelmilla porukat treenaa? Pystyisikö joku pistämään vaikka jonkinlaisen esimerkkiviikon?

Joroisille olen nyt ilmoittautunut elämäni ensimmäiselle tri-kisaan.

Esimerkki viikon treenitavotteista.(raskas viikko) eli 3 raskasta viikkoa jonka jälkeen yksi kevyt viikko joka muuten samanlainen kun raskaat viikot mutta ajat puolet lyhyempiä (paitsi uinti).

Ma: 35 min uinti. (kohtalaisen korkealla pulsilla, kun ei pulssi pysy alhaalla uidessa)
Ti: 60 min juoksu, niin hiljaa ku vain pystyn lenkkeillä
Ke: aamupäivä 35 min uinti. iltapäivä 60min juoksu.
To: 60min juoksu tai 20 min juoksu + kuntopiiri 40 min (jalkojen väsymystilan mukaan)
Pe: vapaapäivä, 60 min kävelyä
La: 3 tuntia pyöräilyä Botniahallissa 400 metrin rataa, noin 80-90 km(tai ulkona)
Su: 3 tuntia pyöräilyä + 30 min juoksua sama paikka.(tai ulkona)

Eli yhteensä 8-12 tuntia viikossa, kaikki treenit niin kevyesti kun vain pystyn ja vapaasti tiputan pois treenejä jos väsymystä.

bjanne77 reenit näyttää siltä, että sun puolesta Joroinen voisi olla vaikka ensiviikolla:) Melkoiset määrät reeniä. Paljonko on tavoite Joroisilla?

Tuossahan alkaa oleen pohjaa läheteä jo täydelle. Tuolle sisäpyöräily mahdollisuudelle täytyy kyllä sanoa, että olen kateellinen. Vaikka kaippa tuo 400m pyörittäminenkin aika puuduttavaa on, niin ei niin paha kun tuo olohuoneen nurkassa pyöräily.

Mutta kysyjälle tuossa on oikein hyvä runko mitä lähteä tekemään. Katsoo vain itselleen tunnit sopiviksi. Itsellä tunnit näin tammikuussa on ainoastaan 6-7h/vko josta kasvaa sitten kevättä kohti, ollen max 11-12h/vko. Mutta minulla nyt ei aikaakaan olisi noihin tunteihin, mutta jos olisi, niin en väitä ettenkö niitä käyttäisi:) Tsemppiä talven reeneihin!

Päätavoite on päästä läpi, mutta 7 tunnin alitus vois olla mahdollinen jos treeni ja terveys pysyy hyvänä.

400m radan kiertäminen on oikeastaan aika hauskaa, voittaa mennen tullen sisäpyöräilyn.

Moi taas.

Kun kerran laitoin viikon tavote treeniohjelman tänne niin laitan myös kuinka se viikko oikeasti meni.

Ma: uinti 35 min
Ti: juoksu 70 min
Ke: vapaa ( kävin siskon lasten kanssa Tropiclandiassa mutta sielä aivan liikaa ihmisiä että olisi voinut uimatreeniä tehdä)
To: juoksu 70 min
Pe: sulkapallo 75 min
La: vapaa (jalat aivan tukossa sulkapallosta ihan pakko oli pitää välipäivä)
Su: spinning 45min(sisäpyöräilykuntosalilla), pump(kuntopiiri punttisalilla) 45 min ja juoksu 70 min

Eli molemmat pitkät pyöräilyt jäi pois ja yhteistunnit jäi tunnin verran 8-12 tunnin tavotteesta, ei pitänyt olla yhtään korkeapulssista treeniä muttaku kaveri haastoi sulkapalloa pelaamaan niin oli ihan pakko täysillä se vetää, ihan tyytyväinen oon kuitenki treeniviikkoon.

T: Janne

Itse harjoittelen nyt viimeiset 6kk siten, että viikon aikana teen pienissä palasissa keskimäärin suoritusta vastaavan määrän harjoittelua. Eli pyöräilen 7h tai 180km, juoksen 42,2km ja uin 3,8km. Lisäksi pyrin tekemään runsaasti pitkiä venytyksiä ja pari kevyttä keskivartalotreeniä. Välillä on kevyempiä ja raskaampaa viikkoa työvuoroja ja muita menoja myötäillen. Kovimpana viikkona tulee n. 17 tuntia nettotreeniä.

Hei IM2 , ootko ilmoittanut itsesi suraavaan Louisvillen IM skabaan? Huomasin FB:ssa etta siella on yha noin 200 paikkaa vapaana. Yllattavaa kun se kisa myydaan loppuun parissa paivassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom