Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Töitä täällä painetaan, ei treenailla. Nyt ei oikeasti hirveästi ole himoja ollut kovaan treenailuun. Päätin että kaikki kevään ja kesän treenit vedetään ihan fiilispohjalta ja jätetään reilusti varaa muihin aktiviteetteihin. Juoksua ja punttia on tullut tehtyä ihan reippaasti, uintia sen verran että viimeksi olin altaassa kolem viikkoa sitten. Pyöräilyssä heräsin muutaman vuoden hiljaisemman kauden jälkeen taas aktiiviseen maastopyöräilyyn. Maantiellä on tullut vedettyä muutama 50 km lenkki aurinkoisella säällä. Eli jonkunlaista peruskuntoa on mutta mitään tavoitteita ei ole asetettu. Sen olen päättänyt että Nokialla osallistun jollekkin matkalle, todennäköisesti kuntosprintille tai puolikkaalle. En usko että kiinnostus ja pohjat riittää tänä kesänä täydelle matkalle. Tavoitteena on että saadaan vaimon kanssa kesän aikana hyviä yhteisiä treenejä alle ja katsellaan sitten kisat sen mukaan. Pirkan pyöräilyyn olen lähdössä ja ehkä muutamat juoksutapahtumat kanssa.

Moi

Nyt olisi ensimmäinen kisa edessä eli Laukaan duathlonin kuntosarjassa. Ennen en ole kuin pyöräkisoja kiertänyt , mutta tänä kesänä olisi aikomus myös juoksu ja triathlon kioja kokeilla, kerron maanataina sitte lisää miten meni.

t: Janne

Moi

Nyt olisi ensimmäinen kisa edessä eli Laukaan duathlonin kuntosarjassa. Ennen en ole kuin pyöräkisoja kiertänyt , mutta tänä kesänä olisi aikomus myös juoksu ja triathlon kioja kokeilla, kerron maanataina sitte lisää miten meni.

t: Janne

Tsemppiä kisaan!
Duathlon on kyllä mielenkiintoinen ja aika raskas laji. Siinä ei paljon jalat lepää. Vieläpä kun matkat tuppaa olemaan lyhyemmästä päästä, niin vk alueella joutuu meneen kokoajan.

Tänä vuonna tullut muutama kertaa tehtyä omatoiminen duathlon reeni ja on kyllä "mukavaa" vaihtelua reeniin.

Eipä täälläkään ole vielä muuta kuin yksi sprintti takana. Uintiosuutta joutuivat kyllä lyhentämään hiukan kun oli sen verran kova merenkäynti, isot poijut ei pysyneet oikein paikoillaan.

Taalla on hiottu juoksupuolta viim 2kk ja puoli mara meni suht. vaikealla reitilla 83 1/2 minuuttia. Taysi mara Gold Coast QLD heinakuun alussa ja nyt pitaisi menna alle 3 timmaa, vannomatta paras mutta vahan pitaa tehda painetta ylapaahan. IM Busselton Joulukuussa eli tassa sita taas ollaan!

Laukaan duathlon takana ja tosi hyvin meni, tunti ja 48 minuuttia sai painaa sykkeet maksimilla ja hyvin jaksoi.

Tämä antoi taas lisää treeni intoa, harmi että jalat ihan tukossa vielä. 31-44-33 oli ajat kuvittelisin että vaihdot on mukana tossa pyäräilyajassa ( 20 sekuntin kramppi pohkeessa kun vaihdoin juoksutossut takaisin päälle).

Hauskaa oli ja ei edes pikku sade haitannu, nyt vaan lisää treeniä ja uusia kisoja alle.

Juoksupainotteinen jakso tosiaan menossa taallakin. Viime viikko oli 5x juoksua, 2x punttia, 1x uinti ja 1x kahvakuulat, niin eipa tata hyvalla tahdollakaan miksikaan tri-harjoitteluksi juuri voi kutsua.

Pyoraily aloitettu seka lopetettu muutamaan otteeseen jo talla kaudella. Muutamien viime vuosien tapaa vastoinkamisista ei ole ollut pulaa mutta paajuttu on se etta mielen sopukoissa IM edelleenkin siintaa, kylla se kroppa lopulta seuraa sita mielipuolta.

Nyt tuo mieli/kroppa akseli on vahan hakusessa kun kropan mekaniikka meinasi pettaa ja pisnekset toisaalta syovat ylakertaa.

Täällä alkaa Joroinen läheneen hiljalleen. Tämä viikko oli palauttava ja nyt alkaa viimeinen 3 viikon kova rypistys ennen palauttelua. Määrää on tullut aika tasaseen siinä 11-12h väliin. Mukana tietysti tehoakin, mutta kyllä niitä tunteja pakosti kertyy jo tuosta kun samalle viikolle tulee pitkä pyörä ja pitkä juoksu, muiden lisäksi. Tähän saakka menty pitkät lenkit pk alueella, mutta nyt ajattelin, että nuokin voisi olla juoksussa esim kiihtyvävauhtisia siten, että vaikka viimeinen 5km olisi jo tavoitevauhtia tai hieman kovempaakin. Pyörähän voisi olla myös hieman reippaampi tai vaihtoehtoisesti pk ja päälle vk juoksu? Vinkkejä otetaan vastaan:)
Parinviikon päästä ajattelin ottaa yhden testin, eli 60km pyörää vk ala-alueella ja päälle 10km juoksua vk alueella. Kuullostaako liian kovalta?

Parinviikon päästä ajattelin ottaa yhden testin, eli 60km pyörää vk ala-alueella ja päälle 10km juoksua vk alueella. Kuullostaako liian kovalta?

Kuulostaa hyvältä. Mulla on ollut tapoina tehdä juuri tuon tyyppinen treeni n. 14-10pv ennen kilpailua... siis kisavauhtista pyörää reilu pari tuntia, ruoka ja juoma kuten kisassakin + kybän juoksu.

Toissaviikonloppuiseen Sveitsin puolikkaaseen viimeistely meni vähän myöhäiseksi 7pv ennen kisaa osaksi pskojen kelien takia, 65km pyörää, mutta juoksun lyhensin varttituntiin (osaksi akillesvaivojen takia). Sveitsissä kulki sitten ihan Ok helteessä. Tässä vähän raporttia jos kiinnostaa lukea.

Kiitos vastauksesta jupis. Juurikin kisavuhtia ajattelin tapailla tuossa testissä. Tuo ruoka puoli onkin aiheuttanut päänvaivaa kun ei ole hajuakaan mitä ja miten paljon pitäsi evästä matkaan ottaa. Paripatukkaa, geeliä, 1kpl omaa juomaa, muuta??? Kerro ihmeessä vinkkiä jos ehdit. Ja Joroisiin siis puolikkaalle olen menossa. Jos nyt väärin en ole ymmärtänyt, niin kisa järjestäjä pyöräilyssä kyllä tarjoaa juomat pulloissa matkan varrella? Yleensäkkin kaikki vinkit on tervetulleita. Kun täysin uudella alueella liikutaan:)

Ja kiitos linkistä, ehdottomasti luen. Olen sun blogiasi käynnytkin aina väliin lueskelemassa ennenkin.

Moi! Joroisissa juomahuolto tosiaan toimii järjestäjän antamilla pulloilla. Vettä ja urheilujuomaa tarjolla. Ainaskii pari vuotta sitten juoma oli melko laihaa, ja tuli suoraan elimistöstä läpi... montakohan kertaa kävin kusella kisan aikana.... Suosittelisin ottamaan 2 omaa pulloa alusta pitäen mukaan. Tai ainaskin yksi oma tuttu urheilujuoma.
Energiansaannin suhteen olen 'sekakäyttäjä', eli käytän sekä geelejä että urheilujuomaa. Tosin ei koskaan samaan aikaan. Mun periaatteena on ~60g hiilihydraattia tunnissa ja käyttämälläni Powerbar geelillä se on yksi geeli per 40min (+urheilujuomaa & patukkaa väliin). High5 geelillä taas pussi per 30min.

Tässä listaus mitä tuli nautittua ekassa puolikkaan kisassani n. 30 asteen kelissä, juomaa on aika paljon todennäköiseen Joroisen keliin. Konsepti on myöhemminkin pysynyt melko samana. Kokeilen nyt ottaa osan geeleista High5 merkkisinä, pienempi pussi ja useammin nautittuna pitäisi energiat stabiilimpana?

Pyörä: ~5 Powerbar geeliä, yksi Powerbar patukka, ~3 pulloa Powerbar drinkkiä, 3 pulloa vettä
Juoksu: 2 tai 3 geeliä, vettä perään, Powerbar drinkkiä ~ joka toinen huoltopiste, viimeisessä huollossa Cokista.

Tuo helpotti paljon. Kiitos.

Eli taidan ottaa heti mukaan pyörään 2 pulloa omaa juomaa (gutzy). Olisiko tuo sitten parempi, että toinen vettä ja toinen urheilujuomaa joka otetaan geelejen kanssa. Geelejä olen syönyt kaikenlaisia, mutta tuo 30min välein nautittuna voisi tosiaan olla fiksu juuri tasaisen energian saannin kannalta. Yksi patukka, missä vaiheessa matkaa tuo kannattaa ottaa?

Juoksuun geeliä samalla 30min väleillä tai miten nyt huolto kohdalle osuu. Juoksuun otettavat geelit varmaan saa vaihdossa matkaan mukaan...

Heh! Mitä lähemmäksi tuo kisa tulee, niin sitä enemmän herää kysymyksiä ja varmaan turhan vaikeaksi tuota yrtittää tehdä. Kuitenkin kyseessä vain puolimatka.

Yksi hauskin mitä uidessa on tullut mieleen, mutta varmaan ihan tärkeä on kun nousee vedestä, niin ranta kun on hiekkaa, niin tarviiko sitä ottaa oma painepesuri vaihtopaikalle vai millä hitolla ne hiekat saa jaloista. Voi muuten hangata aika pahasti. Pieni pyyhe kenkien viereen???

Eli taidan ottaa heti mukaan pyörään 2 pulloa omaa juomaa (gutzy). Olisiko tuo sitten parempi, että toinen vettä ja toinen urheilujuomaa joka otetaan geelejen kanssa. Geelejä olen syönyt kaikenlaisia, mutta tuo 30min välein nautittuna voisi tosiaan olla fiksu juuri tasaisen energian saannin kannalta. Yksi patukka, missä vaiheessa matkaa tuo kannattaa ottaa?

Mulla on toinen pullo urheilujuomaa (saa olla suht tujukin seos) ja toinen vettä jota geelien ja patukoiden kanssa. Patukkaa (Gutsy/Powerbar/Clifbar) olen syönyt kun on tehnyt mieli (n. puolivälissä pyörää), patukka tulee useimmiten syötyä kahdessa osassa. Geelit ja patukat teippaan maalarinteipillä pyöränrungon vaakaputkeen & tankoon kiinni.
Juoksuun lähtiessä pistän geelit housujen tai kisapaidan takataskuun.

Jotkut tykkää isoista geelipusseista (esim Maxim) mutta mielipiteeni on ettei niistä koskaan oikein tiedä paljonko energiaa on ottanut. Pikkupusseilla kulutus on helppo laskea ja niitä on helpompi kuljettaa mukana. Yhden ison pussin tiputtaminen voi myös sotkea täysin suunnitelmat energiatankkauksesta.
Parit viimeiset geelit mulla on kisassa kofeiinipitoisia.

Yksi hauskin mitä uidessa on tullut mieleen, mutta varmaan ihan tärkeä on kun nousee vedestä, niin ranta kun on hiekkaa, niin tarviiko sitä ottaa oma painepesuri vaihtopaikalle vai millä hitolla ne hiekat saa jaloista. Voi muuten hangata aika pahasti. Pieni pyyhe kenkien viereen???

Hiekkojen putsaus on hyvä pointti. Ite pidän pientä käsipyyhettä vaihtopaikalla ja sillä putsaan jalat. Tuskin jalkoja kiireessä ihan sairaalapuhtaiksi saa, mutta eipä pikkuhiekanjyviä ole koskaan kisahöyryissä huomannutkaan. Ite käytän myös sukkia aina kisatessani.

Joskus kisoissa näkee vaihtopaikalla ämpäreitäkin joissa jengi jalkojaan huuhtelee. Se on lähinnä vtuttavaa, koska moiset viritykset vie paljon tilaa valmiiksikin ahtaalta vaihtopaikalta. Joroisella se ei tosin onnistuisikaan, koska kamat vaihdetaan omalla alueellaan kaukana pyörästä, jonka luokse ei saa tehdä mitään viritelmiä.
Ainiin ja Joroisella on semmoista sinistä huopamattoa heti rannasta nousessa. Ei tarvitse kyntää rantahiekassa.

Tsemppia Joiroisiin, hiiop, tossa yllahan on jo paljon hyvaa perusasiaa listattu tankkauspuolesta.

Onhan sulla varmaan jo suurinpiirteinen kaytanto muodostunut kisanaluslenkeissa mita/miten usein olet syonyt/juonut?

Ei sita kannata dramaattisesti lahtea muuttelemaan h-hetkella, kayttaa suurin piirtein samoja "aineita" ja varmaan jo karkea tuntikulutuksen arviokin on muodostunut, noissa on aina vaihteluvalia riippuen minkalaiset olosuhteet sattuu kohdalle, tosin suomen ilmastossa marginaali on kapeampi.

Voi sita kokeilla vahan luontaisempiakin "tuotteita" kuten lohkoperunaa folioihion kaarittyna (suolattuna maun mukaan) 1/2-matkalla ja siita ylospain, naa asiat on kylla loppujen lopuksi niin henk. koht. miten kukakin ravintopuolta saataa etta tuo yo. on kuitenkin hyva kultainen keskitie mista voi oman saatamisen aloittaa.

tsemiä Joroisiin. Itse olen saanut sellaisen vinkin että heti uinnin jälkeen ei kannata alkaa ottamaan geelejä ja väkevää urheilujuomaa. Alussa pelkkää vettä niin vatsa tottuu uinnin jälkeen nesteeseen ja vetää paremmin. Teinkö itse näin Nokialla, no en tietenkään ja mikään ei oikein imeytynyt.

Meneekö teillä miten sykleissä mielenkiinto lajeihin ja suorituskyky niissä? Itse vaan en nyt saa mitään irti maantiepyöräilystä mutta juoksu ja yllättäen uinti kulkevat. Maastopyöräily on nyt ollut melkeimpä ainoana pyöräilynä. Pitääkö tuo syklisyys suosiolla hyväksyä? uinti on sikäli mielenkiintoinen että altaalla on tullut oltua todella vähän ja nyt muutaman aktiivisen viikon aikana tekniikka on loksahtanut kohdalleen uudella tavalla. Outoa?

juuri noin etta uinnin jalkeen vaan nestetasapaino kuntoon ja vasta kun on pyorailyssa paassyt kunnolla sisaan siihen tavoiteltuun aerobiseen uraan ja meno tuntuu tasaiselta niin sen jalkeen voi vasta miettia syomisia.

kuin omasta tilanteesta puhuisit, jambo, kylla & kylla!

Hei kyllähän täällä vielä keskustellaan! Luulin jo, että ollaan jupiksen kanssa kaksin ja sekin kyllästyy vastaileen noihin yksinkertaisiin vainoharhaisen aloittelijan kysymyksiin:rolleyes:

Tuo 30min välein geeliä menee hyvin totuttuun, mitä olen maratonilla toteuttanut. Tuo aiemmin mainittu testi suoritetaan sitten orjallisesti kisasuunnitelmien mukaan.

Tuo uinnin jälkeinen pelkän veden juonti on hyvä vinkki. Viikonlopulla oli lähiseuran kisat ja siellä jo tuon lyhyen uinninkin jälkeen pyörän selässä juodessa aika nopasti tuli olo, että vatsa vain täyttyy, joten lopetin juomisen heti. No, tuossa nyt (300-9-3,5) sykkeet ym on tietysti ihan eri tasolla kuin Joroisilla. Toivottavasti...

Kyllä se on, niin että mitä lähemmäksi kisaa tullaan, niin epätietoisammaksi tulee olo.

Ajattelin kuntoilumielessä osallistua Triathlon for fun -tapahtumaan Helsingissä (uinti 300 m altaassa, pyöräily 10 km, juoksu 3 km). Sarjana on ei-kilpapyörät, johon cyclocrossarini luokittuu.

Kysymys kuuluu: minkälaiset housut tuohon kannattaisi pukea? Hankkisinko triathlon-shortsit (esim. http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=2062), joilla käsittääkseni voi uida, pyöräillä ja juosta? Näin kai minimoituisi pukemiseen käytettävä aika. Uinnin jälkeen sitten pyöräilykengät jalkaan, tekninen paita päälle ja polkemaan. Juostessa lenkkarit jalkaan ja kolme tonnia 12 minuuttiin :)

Kyllähän tuo matka menee ihan perus uimahousuillakin, mutta jos jatkossakin ajattelee osallistuvansa tri kisoihin, niin ihan hyvä hankinta vois olla nuo tri housut joissa on säämiskä ja noitahan voi sitten muutenkin käyttää pyöräillessä. http://www.aquaplus.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=34
Noissa puvuissa/housuissa on ainakin hyvä kokoinen toppaus persukselle. Niillä ajelee helposti ainakin 100km asti lenkit ja säämiskä täysin huomaamaton juostessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom