Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos tästä, minä kun en googlettelemalla löytänyt yhtään mitään ohjelmia. Ja nimenomaan jotain suuntaa-antavaa hain, kun en tosiaan tiennyt mistä pitäis lähteä. Ei tähän varmaan tarvii lisätä kun toinen uintikerta ja sitten kun jäät lähtee niin pyöräilyä, vai miten ihmiset talvisin yleensä pyöräilee? Salilla tietysti joo voisi.

Mites sitten, onko kokemuksia sellaisista sykemittareista, joita voi käyttää hyvillä mielin uidessa? Esim. Polarin RS300X on olevinaan vesitiivis, mutta uskaltaako sen kanssa oikeasti uida...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taitaa terämiehet olla saaneet kryptoniittia kun on niin hiljaista?

Itsellä on tällä hetkellä juoksukunto hyvällä mallilla ja ensimmäinen koitos alkaa olla edessä piakkoin. Uinti on kulkenut yllättävän hyvin siihen verrattuna kuinka vähän altaassa on tullut oltua. Keskimäärin ehkä kerran viikossa ja viime vuonna taisi olla kolmisen kertaa samoihin aikoihin. Syksyn ja alkutalven sairasteluiden jälkeen siiirryin 5-6 treenipäivän rytmistä 4 treenipäivän viikkoihin ja nyt tuntuu että valinta oli hyvä. Treenipäivinä tulee 2-3 tuntia harjoittelua ja muut päivät totaali lepoa. Sopii perheelliselle työssäkäyvälle. Harkinnassa on että sama rytmi jatkuisi ehkä myös kesällä. Muistaen viimekesän loppuunpalamisen fiilikset. Ensimmäisen maratonin jälkeen alkaa keskittyminen uintiin ja pyöräilyyn noin reilun 3 kuukauden ajan. Päätavoite olisi taas Nokian Ironman matka.

Hah! Great minds think the same way tai jotain sinne pain miten se nyt meni...

Silla vaan etta tassa lopputalvesta itse paadyin tismalleen samantyyppiseen harjoitusrunkoon. Siis silta osin etta valitsen viikolta nelja paivaa ja sitten niina paivina on seka aamu- etta iltaharjoitus, ts. kalenteriviikkotasolla vah. 8 harjoitusta (puntit laskee mukaan tohon). Nuo paivat on, jos muu elama sallii, ma, ke, pe, la. Muina paivina en tee mitaan harjoitteluun viittaavaa, tahan on tultu pikkuhiljaa, enka usko etta se tasta mihinkaan muuttuu ellen sitten palaa vastaavaan ideaan niin perin etta se "viikko" nahdaan 8-10 paivaisena blokkina (johtaa kaytannossa hyvin lahelle samaa kaytannossa).

Noitten paalle sallin 1-2 bonusharjoitusta mika omalla kohdalla on yleensa (lisa)juoksu, itse asiassa nytkin aika surkea juoksukunto, noh, viela vahan joka kantilta katsoen talla hetkella kohtuu surkea kunto.

Meikäläisellä menee treenipäivät ti,to,la,su ja yleensä teen lähes kaikki treenit putkeen 2-4 tunnin aikana. Eniten tulee juoksua jota käytän siirtymisiin ja alkulämmittelyihin pk vauhdilla jonka jälkeen heti punttiharjoitukset. Kovempien juoksujen jälkeen sitten palauttavaa uintia tai spinninkiä. Uutena juttuna olen ottanut viikoittain joitain punttiharjoituksia toiminnallisten harjoitteiden kautta ja kahvakuulilla. Monet liikkeet ja harjoiteet olen poiminut suoraan kamppailulajeista. Näillä haen kokonaisvaltaista ja uutta kuormitusta ja kestovoimatyyppistä virikettä. Jaloille olen tehnyt myös loikkaharjoituksia.

Tähän päälle siitten tulee muut aktiviteetit kuten kevyt hiihto ja muu ulkoliikunta lasten kanssa. Plus tietysti lumityöt joita on saanut tänä talvena tehdä. Näiden ansiosta parhaat "treenipäivät" ovat kestoltaan olleet sellaista viikonlopun 8-9 tuntia.

Mitä itse olen huomannut nykyisellä treenikierrolla niin lähes kaikki harjoitukset ovat nykyään hyviä harjoituksia. Henkisesti jaksaa paremmin latautua välipäivien ansiosta ja keho on palautunut.

Reenit mennyt alkuvuoden osalta hyvin ja aika juoksupainoitteista pk nylkytystä ollut. Tavoite on ollut saada viikkoon mahtumaan 2x juoksu, 2xpyörä (trainer), 1xuinti ja 1x puntti. Pääosin onnistunutkin, mutta väliin toinen pyörä vaihtunut juoksuun. Pitkätlenkit on ollut juoksua. Keväällä kun tiet sulaa, niin otetaan silloin sitten pyörää enemmän mukaan. Tunnit menee perus viikoilla nyt siinä 7-9h välissä.
Perheen menoista johtuen Nokian puolikas vaihtunut Joroisiin, joten heinäkuulle siirtyi H-hetki.

Yksi 4 viikon jakso olisi vielä tätä pk painotteista junnausta jäljellä tunnit tarkoitus nousta 7.5, 9, 10.5 ja 5(palauttava). Tämän jälkeen aletaan lisäileen tehoja. Tunnit menee varmaan jossain 7-8h paikkeilla...

Kesää jo kovasti odotellaan:) Kevääseen kun vielä saisi yhden puolimaratonin ja yhden pyörätapahtuman (Pirkka) alle, niin hyvä olisi. Ja tietysti pari lyhyttä harjoitus tri starttia lähialueen seuran "kisoissa"
Suunnitelmia piisaa, mutta ehdoton pääasia on, että Joroisilla heinäkuun 17, startti omalle tri "uralle" tapahtuu.

Ja tietysti pari lyhyttä harjoitus tri starttia lähialueen seuran "kisoissa"

Meinaatko Nokian tri seuran harjoituskisoihin? Itse merkkasin ne kalenteriin. Kaverin kun asustelee Tampereella niin ajattelin kesällä käydä vierailuilla ja osallistua noihin harjoituksiin.

Joo, juuri nuo on myös kalenteriin merkittynä ja kertaalleen jos pääsisi Helsinkiin kaverille "tri leirille", niin voisi osallistua Kuusjävellä järjestettäviin rykäsyihin. Eli voipi olla, että Nokialla nähdään:) Täytyy pistää vaikka tänne infoo lähempänä.

Yllattavan lahelle naa alkuvaiheen maarat menevat ylla olevaan, ehka pykalan pari alhaisemmat volyymit viela meilla pain, siina missa jambo, hiiop, vetaa 7-10 h maastossa, ittella ylaraja on ollut tuossa 7.5-8 tunnin tuntumassa.

Kulunut viikko peilaa tilannetta aika hyvin, 3-h pyorailya (3x), vajaa 3-h juoksua (4x, mista kolme erillis- ja se neljas brickin osana), 1.5-h punttia (2x) seka puhdas nolla (0) uintia.

Jo harjoitusrytmiin kunnolla sisaanpaasy ottaa aikansa kun sen verran talven yli tuli otettua irti varsinaisista lajiharjoitteista, vaihtelua oli senkin edesta, kylla ne kahvakuulailut sun muut osaltaan sopivasti ravistelivat kaavoja.

Koska yksittaisten harjoitusten pituudet ei juurikaan vahan reilua tuntia enempaa olleet talvella, niin nyt huomaa jo parin tunnin lenkeilla miten kropalla menee siina ekan tunnin jalkeen 10-15 min ihmetellessa ennenkuin rasvakone lahtee kunnolla kayntiin.

Sepolla on varmaan talonrakennuspuuhat menossa, tulikohan endless pool hommattua.

Haluaisin kysyä teiltä triathlonisteiltä, miten teidän paikat kestää pitkäkestosia harjoituksia. Juoksussa luulisi jalkojen olevan aika kovilla? Miten ehkäsette rasitusvammojen syntymistä? Onko siinä mitään ihmeellisiä kikkoja, vaan onko se pitkän treenin ansiota. Vai onko se niin, ettei urheilija tervettä päivää näe, jääpussit, buranat tuttuja? Oman kehon tunteminen teillä taitaa olla huippuluokkaa.

Mulla ainakin nuo rasitusvammat ovat lähes arkipäivää ja se yksi syy myös siirtymiseen triathlon harjoitteluun. Ennen tuli pääosin vain juostua ja käytyä puntilla. Nyt kun on siirrytty monipuolisempaan treeniin, niin paikat kestää huomattavasti paremmin. Pyöräily on esimerkiksi paljon ystävällisempää jaloille verrattuna juoksuun, joten vaihtelemalla tuota liikkumis muotoa viikonsisällä useaanotteeseen, saa tehtyä paljon vaikka nyt määrää verrattuna, että tekisit vain yhtä lajia.

Mutta kuten kaikessa, niin rauhallisesti kun malttaa lisätä rasitusta, niin kyllä se kroppa tottuu.

Esim viimeviikko:
ma juoksu 9km
ti pyöräily trainerilla 1h
ke vp
to aamu uinti 1h, ilta sali
pe maantiepyöräily 60km Kevään eka!
la juoksu 17,5km
su vp

Ja kyllähän tämä on ennenkaikkea tosi mukavaa kun on paljon vaihtelua treenissä. Ei pääse kyllästyyn. Suosittelen ehdottomasti!
Eli yleensä pyrin, että peräkkäisinä päivinä en samaa lajia tee, jolloin välttyy juuri etenkin juoksussa jänteiden ja nivelten rasittamiselta. Tosin välillä sitten tehdään tarkoituksella peräkkäisinä päivinä juurikin jotta tulee hetkellistä "ylirasitusta".

Ei tiedä oliko tästä mitään hyötyä, mutta vastailkoon nuo oikeat ironmanit miten homma oikeasti menee:worship:

Hiiopilta osuvia pointteja!

Tuntemuksien varassa mennaan. Ennaltaehkaisyssa on vahariskisinta valttaa pitkia tai muuten kovempia juoksuja liian lahella puntteja, pois lukien kevyet/lyhyet esim. juoksumatto loppujaahdyttelyt punttien paatteeksi. Vali saisi mielellaan olla siella 36-48 h kieppeilla mutta eihan se monien tri-viikkorungoissa ihan noin mene, jos speissaa ne aina 48-h, niin 7-pv. viikko loppuu ns. kesken.

Esim. aamupuntit, heti peraan tai illalla maltilliset pyoraintervallit (ei mainittavaa lisarasitushaittaa mekaanisesti), seuraavana aamuna uinti ja vasta illalla joku pidempi tai kovempi juoksu, valia jaa 36-h puntit vs. kuorimittavampi juoksu, ts. ihan OK. Tri-harjoittelu nyt on aina on jonkin sortin kompromissia.

Aikoinaan menin monien yleisien juoksuvammojen lapi, yksi vaiva kerrallaan niita tuli. Jos/kun tulee niin volyymia saatelemalla niista ennemmin tai myohemmin paasee yli, yleensa, kroppa on taas astetta vahvempi ja todennakoisyys on suht hyva etta sama vaiva ei enaa toistu, paljasjalkajuoksu auttaa, kuningas-lepo, jaat, eipa juuri mitaan taikakeinoja, jaakylpyja tulee nyt kaytettya oli vaivoja tai ei, (pikaiseen) palautumiseen on tarvetta.

Kuten Hiiop mainitsi, jo lajin mukanaan tuoma vaihtelu sinansa auttaa, olen nahnyt tutkimuksia missa pelkastaan juoksuun erikoistuneita on verrattu tri-porukkaan vammojen osalta ja ero on ollut selva tri:n eduksi, ts. vahemman rasituspohjaisia vammoja, mielenkiintosita sikali etta kokonaisvolyymit on kuitenkin korkeat. Jos joku innostuu niita tarkemmin kaivamaan niin mika ettei... ;)

(p.s. plantar fascitis – jalkapohja - vaivaa en toivo kellekaan, muistuu mieleen omalta kohdalta turhauttavimpana juoksuvammana, ei ole onneksi sen koommin toistunut)

Tuo kylmä heti heti reenin päälle on kyllä todella mainitsemisen arvoinen asia. Uskon vakaasti, että se ihan oikasti nopeuttaa palautumista ja siinä sivussa esim kovan/pitkän juoksun jälkeen väsyneet jalat virkoaa kun kunnolla suihkuttelee kylmää vettä koiville.
Se on kyllä jo huomattu, että kompromisseja tri harrastuksessa joutuu tekemään viikoittain. Itse kun en kahta kertaa päivässä pääosin pääse reenaan, niin aikamoista mahduttamista tuossa n. 10h reeniä viikkoon on. Siihen kun lisää perheen muut menot muuttuvine aikoineen. Mulla on nykyään pöydällä paperilla viikon suunnitelma eripäiville mitä reenata ja aika. Siihen sitten merkataan toteutunut ja siirrellään reenejä menojen takia ja koitetaan saada tunnit täyteen:)

Onneksi se täysimatka siintää vasta tulevaisuudessa. Olen ajatellut odotella sen 3-4 vuotta kun kaikki lapset on koulussa, niin silloin jää hieman enemmän aikaa reenaamiseen päivälläkin ja pystyy harjoitteleen kahdesti päivässä (vapaapäivinä), jolloin on helpompi keräillä pk kaudella kunnon tunnit alle.

Onko täällä paljon Hauhon jokamiestriathloniin menijöitä? Se on mulla suunnitelmissa vetää kesällä. Ja samalla sais ekan kosketuksen triathloniin kilpailulajina.

Taustastani sen verran, että olen pyöräillyt enemmän tai vähemmän pienestä pitäen, juossut nyt 1,5 vuotta kuntoilumielessä ja nautin uinnista (ja ainakin kuntouinnissa ihmiset tulee selkä edellä vastaan). Ja nyt tää kevät on tullu aktiivisesti nostettua puntteja, niin on tullu vähän ruutiakin lisää kroppaan.
Triathlonissa pääsis yhdistämään nää kaikki mukavat lajit. Kaverikin lupas lainata maantiefilonsa Hauhoon, niin pakkohan sinne on lähteä :)

ou nou

moi meikäläisen triathlon harjoittelut sujuivat hyvin siihen asti kun olin nyt kuukausi sitten mallorcalla vähä polkemassa..siellä meni homma vähän överiksi, 33h kuuteen päivään ja siitä alkoi alamäki kun ei malttanut Suomeen päästyään levätä tarpeeksi ja tässä sitä nyt ollaan..ylikunto päällä, viikko sitten 4h pyörälenkin jälkeen nousi kuume 39,oli muutenkin erittäin vaikea lenkki ja sen seurauksena viikko pakkolepoa..nyt sairausviikosta palauduttuani tuntuu vieläkin siltä,että ei ole täysin palautunut joten pakko vielä mennä ihan kevyesti..vaikka kauden ajankohtaan nähden haroittelun pitäisi olla kovaa mutta eipä mahda mitään..kauden harjoitusohjelmassa menen 700h vuositason(14h/vko) mukaan mutta nyt tuli vähän takapakkia. ja juuri nyt etenkin uintitekniikka on aivan hakusessa kuten myös juoksu,noh onneksi on vielä kuukausi kunnon kisakauteen vaikka harjoituskisoja olisikin jo huomisesta lähtien luvassa..kesällä tavoitteet on joroisilla ja kokkolassa ja sprinteissä =)

Todella kunnioitettavan korkeita lukemia, zabs, vuositason 700-h seka ”pyorailykamppi” sis. perati 33-h/6-pv! Tota jalkimmaista vaikka miten perin laskeskelee paivatasoille, ei siita kovin kohtuullista saa sitten millaan, jos vaikka on tehty joku paiva lahelle IM-kisapituutta, silti viela jaa paaaaaljon tunteja muille paiville, huh...

Tommoset kevat kampithan on hyvia varsinkin jos talvikausi on mennyt pyorailyssa toissijaisena asiana, kroppa lahtee alussa reagoimaan pelkastaan maarien nostoihin (tietenkin jos/kun palautuu), saa sen fillarikauden kayntiin kunnon rykaisylla. Toinen juttu on sitten jos ns. over-reaching tila alkaa lipsumaan ylikunnon puolelle, onko vastaava toistunut ennen?

Ei omalla kohdalla kalenterivuodessa 700-h:ta pahemmin hatyytella, pikemminkin maarat on olleet laskussa, muutama vuosi sitten meni aika lahelle tota jos laskee oheisharjoitukset mukaan (lahinna puntit), varsinainen lajiharjoittelu 600-h max/v. on lahempana totuutta.

Nykyisin ylimenokausi menee niin vahilla maarilla etta se pudottaa kalenterivuoden summia rankanlaisesti.

Taitaa pojat reenata niin paljon, että ei ehdi koneella istuun:) Itsellä viimeinen oikea palauttava viikko ennen Joroisten kisan keventelyä. 6 viikkoa olisi aikaa vielä saada kuntoa ja vauhtia ylöspäin, sitten täytyy alkaa keventeleen. Kovasti jo kisaa odotellaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom