Triathlon harjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jambo
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo tasainen kaloreiden leikkaus vie tehot toden teolla. Itse olen nyt vetänyt kohta 6 viikkoa päivittäin -500kcal (poislukien 2 mättöpäivää) ja voin vain itku kurkussa sanoa kuinka kamalaa on parin tunnin pyöräily kun energiat loppuu ekalla puoliskolla ja loppu vedetään sitten tajunnan rajamailla sykkeen ollessa kuitenkin peruskuntoalueella. Plussana tuossa on se, että itselläni on paino tippunut jo viitisen kiloa. prot40%, hh40%, r20%. Pitkinä lenkkipäivinä hh45-50%. Eli aikalailla on "bodaridieetti" ohjenuorien mukaan menty.

Välillä kuitenkin tuntuu että se hiilihydraattien määrä ei lopu kehosta millään vaikka ei niitä sen suuremmin ole syönytkään lähiaikoina. Jotenkin vaan jaksaa painaa eikä tunnu että verensokerit olisi matalalla. Liekö sitten joku kehon oma tottumus varastoida sitä pidemmäksi aikaa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mennyt viikko on ollut raskas ja on tehty paljon duunia fillarilla ja juosten ja uinti on vahemmalla eli vain 3h. Fillarilla on menty 450km ja juosten 85km ja tunnit 24. Olen totutellut High-5 geeleihin (virallinen kisatuote Busseltonin IM) ja poikkeuksetta noudattanut koko viikon 1g/kg/h ja tuntuu toimivan. Kun todella pitaa huolen riittavasta nutrition puolesta niin loytaa ihan uusia ulottuvuuksia naista pitkista sessioista. Olen vahan kallistumassa geeli/vesi linjaan kisassa eli ei energia juomia ollenkaan. Kokeneemmat kaverit taalla ovat sen kannalla kun on helpompi laskea ja pitaa mielessa mita menee alas kurkusta kun on vain geelit ja vesi + Bars. Mita mielipuolta terasmiehet?

Ei ainakaan tasanteita ole tullut vastaan Sepolle sen verran koviksi noin tunnit nyt menneet.

Ravinneasiat menee eri ihmisilla laidasta laitaan miten kukakin on kroppansa opettanut. Itsekaan en ollenkaan tykkaa noista ns. energiajuomista, niista ihan erityisesti inhoan gatoreidia, mita nyt pakon edessa tulee kisoissa satunnaisesti otettua, lahinna sen pyorailyn aikana kun kuitenkin ei ole niin kaytannollista kantaa hirveita maaria omia evaita mukana.

Onks siella miten kuumaa odotettavissa h-hetkena? Jos noin olisi niin silloinhan se suolapuoli korostuu. Eika suolan runsas kaytto kisatarpeisiin muutenkaan pahaa tee. Kaytan kaytannossa aina, vahintaan tabletteina jos on lyhyempi kisakoitos, ja tayspitkissa merisuolaa uuniperunoitten kanssa, folioihin valmiiksi kaarittyina, selkataskuihin sullottuna.

Western Australiassa odotettavissa ihan mita tahansa kuten meilla myos taalla South Australiassa. Tanaan meilla oli taalla sprinntikisa ja (800m,25km,6km) lampotila kisan lopussa 37C. Olen kylla hyvin sinut korkeiden lampotilojen kanssa mutta toki pitaa panna kisasuunnitelma remonttiin jos heittaa helteet h hetkella. Toi suolan otto on varmaan hyva idea vaikkakin geeleissa on sita sodiumia mukana mutta esim. mun nestehukka on sen verran suuri niin ei se suola pahaakaan tee. Musta tuntuu sille etta otan automaattisesti hiilarit geeleina ja jos on mieliteko vatsan taytteksi niin sitten vaan sita kamaa mita jarjestajat tarjoaa. Kylla taman palapelin nappulat hiljalleen loytaa paikat. Nyt kun on tama toiseksi suurin viikko takana ja yksi viela tulossa niin taytyy sanoa etta tuntuu erinomaiselta. Ei mitaan loukkaantumisia eika muitakaan misshapps. Olen kylla ollut erityisen varovainen pitaakseni itseni flunssasta ym sairasteluista vapaana.

Mielenkiintoinen startti Sunnuntaiksi. 4.30 ylos ja suuri aamiainen (puuro ja fruit smoothie) ja fillari kamat paalle. Siina tohinassa tuli sellainen yokkays fiilis etta vahan liikaa meni fuel kurkusta ja sain pidettya sisalla mutta sitten tuli se influx juttu etta suolet meni solmuun ja ei happea. Taju kankaalle, paa iski oveen ja ovi seinaan hirveella ryskeella ja koko talo heraa. Taman tarinan opetus: Laita kypara paahan jo enne nukkumaan menoa. Olen kuullut ennenkin etta triathlon on vaarallinen urheilujaji. BTW, kiva fillari sessiohan siita kuitenkin seurasi

Whoa! Alkaa olla kunnon kokoelma tapahtumarikkaita asioita harjoitusten varrelta, milloin painitaan, milloin meinaa puurot tulla ylos, harvinaisempi homma etta vie tajunkin mennessaan, oletan etta hetkiseksi vain (?) Noita on jalkikateen ihan kiva muistella mita kaikkia kommelluksia sita matkan varrelle osuikaan sitten KUN itse paaetappi on saavutettu!

Juu, kun paa osui oveen sita en tajunnut mutta kun ovi osui seinaan niin sen kuulin eli ei ollut kuin pari sekuntia :o) Tanaan alkoi muuten taper ja vahennetaan 25% talle viikolle ja seuraavalle toiset samanlaiset ja vika viikko onkin vaan herkistelya!

Noin on, tota olisinkin euraavaksi kysynyt (taper) etta miten olet ajatellut, hyvin tarkkaan nayttaa nykyoppeja noudattavan, kylla se teravyys tuolla nousee pintaan ja tulee nimittain ihan hurja aika!

Taalla kun thanksgiving pitka viikonloppu menossa niin ausseissa Busselton IM se vaan alati lahestyy, seppo, onko enaa aikeita tehda muuta kuin olla pois jalkojen paalta mita pystyy ja pikkasen heratella paikkoja minka tarvii?

Sielta tulee muuten kova aika, sen tiedan jo nyt... semmoinen mihin ei kuin murto-osa pysty ikaan katsomatta, ei muuta kuin tsemppia!!!!

Jees kiitti IM2, fiilikset korkealla ja duunit on tehty ja kuten sanoit niin yllapitoa ja heratellaan paikat kisamestalla! Tanaan vedin nopean tempo session fillarilla , yhden tunnin ja siihen paalle juoksin 40min. Huomasin etta sykkeet juoksunopeudella 4min20s/km oli 160-165 joka on 10bpm norm. korkeampi. Sitten tanaan on muutenkin ollut vahan ontto fiilis ja paansarkya!!!! Vahan tulee pelko persuksiin etta mitas nyt on tulossa? Onko vaan ohimeneva virus, toivon hartaasti etta kaikki ok.
Joo, kylla lahden kisailemaan ikaryhman top 10 sijoituksista ainakin teoriassa vaikkakin on eka IM ja kuulemma me kaikki ekakertalaiset liioitellaan omat kykymme mutta onhan se kiva uneksia.
Viela pohdin kisa pukimia! Itse nakojaan kaytat "pants+shorts" asua. Olen miettinyt koko pukua kun kuulemma pitaa paremmin viileana kun keraa ja pitaa sisallaan enemman kosteutta ja nain viilentaisi ruumista. Mita mielta?

Kylla se kunnon yhtenainen kisapuku hyva on ei siina mitaan, tuo oma "tyylini" erillisilla osilla on vain pinttynyt tapa. Jotain kaytannon eroa siina nyt tulee esim, vessakayntien sujuvuus (ei voi noita valttaa taysmatkalla), muttei se nyt niin sen hankalampaa ole sita tayspukua kuoria paalta toviksi.

Noi sykkeen nousemiset en itse usko etta siina on mitaan ongelmaa sinansa. Se on suht yleista etta kun on ottanut parikin viikkoa kevyemmmin niin lihakset paasevat tayttymaan kunnolla, kun on (oletettavasti) syonyt samalla kunnolla ja se on vain osa kehon virittymista. Ne harjoitussykkeet kun harjoitellaan kaytannossa paivittain ovat ajan kanssa tippuneet, osittain kunnon nousemisesta, mutta osittain vain siksi etta kone ei ole paassyt kiertamaan kovempaa, kun siella taustalla on ollut kaytannossa koko ajan pikkuripaus semmoista perusfatiikkia alla, mika nyt siis pitaisi olla ravistettu pois, vaikuttaa etta on!

Kiva lukea kommenttisi sykkeiden ns normaalista koholla olemisesta! Nyt kun tuon mainitsit niin sehan vaikuttaa ihan just nappiin. Taper vaiheessa kullemma usein tuntuu, 1 viikko ennen kisaa ns sluggish ja mikaan ei luista mutta siita sitten akut tayttyvat kisan alkuun. Pistan syke nousut tosiaan ehdottamaasi kategoriaan. Tassahan iskee ihan paranoid ongelmat kun pieninkin juttu tulee suurenneltua. Olen kylla viimeiset viikot ollut erityisen varovainen esim kylmettymisten ym vaarojen suhteen. Mulla on kaksi isompaa marathonia mennyt penkin alle sairastumisten takia ja nyt olen ihan kahta varovaisempi.
Pyora on pakattu lentolaukkuun ja muut kamat viela kassiin ja aamulento Perhiin ja sielta pari tuntia vuokra-autolla Bussoon. Kerron tunnelmia ja tuloksia kun palaan 7.12.

Uinti 1h17m, fillari 5h10 ja marathon 5h17!!!!!! Kylla tuli lunta tupaan. Fillarilla oli keskinopeus 35km/h ja se vaan tuntui liian hyvalta ja pidinkin sen keskinopeuden loppuun saakka. Voimat eivat ehtyneet mutta ihan alyttomat krampit kun tulin T2. Oli ihan selva heti juoksun alussa etta jalat ovat hapoilla ja ne eivat vie mua maaliin haluttua nopeutta vaikka voimia olisi riittanyt. Ei ollut sellaista IM fiilista maaliviivalla ajalla 11h45min. Harmittaa kylla mutta kaksi kaveriani (kumpikin IM ennen Bussoa) eivat tulleet maaliin kuumuudesta johtuneesta fatiikista. Kuumuus ei kylla vaikuttanut muhun tosin vaikea sanoa mista ne kramppaukset johtuu. Jopa sormissa tuntui krampit. Back to the drawing board. Geelong 70.3 Helmikuulla ja sitten paatos Port Macquarie taysimatkasta joka on Maaliskuun lopulla. Kylla se on kai koitettava samantien uudestaan. Nyt 4 viikkoa breikkia ja lomailemaan!

Onnittelut silti, seppo, :thumbs: jo siita syysta etta ensimmainen IM voi olla vain kerran, se on nyt tehty!! Sita paitsi, ensikertalaisena 11-h alkuinen aika on ihan oikeasti saavutus. Kun vaikka teen otantaa tassa paikallisesti en itse tunne ketaan kuka ensiyrittamalla veti alle 12-h. Yleisesti on hyvaksyttya etta jos eka kerta menee 12-h alkuisena niin "it's considered a success", sitten tokalla tai kolmannella yrittamalla (jos ei tule harjoitteluun vastoinkaymisia), on hyvinkin odotettua vetaista tommonen aika minka itse vedit jo ensikerralla! Siihen paalle se etta niita vastoinkaymisia kuitenkin tuppaa tulemaan eika se nyt mitaan epatavallista ole etta sinne lipsuu sekaan 14+ tuntisia aikoja, esim.

Taalta ulkopuolisena tulkiten sulla kuitenkin kaikki palaset on jo koossa, yksittaisina lajipalasina, nyt vain niitten paketointi sen kisapaivan yli niin etta paasee menemaan omien todellisten kykyjen mukaan.

BTW, meikalaisen nakovinkkelista aivan jarkyttavan hyva pyorailyaika!!!! Need I say more? :worship:

Paljonko se elohopea naytti? Pystyn itse korreloimaan kun olen molemmilla kerroilla kisannut siella 34-35 C asteen seutuvilla. Oliko suolaa matkassa miten paljon?

Joo, kylla IM oli raskaudeltaan yllatys. Kun menin maaliin tulon jalkeen sisatiloihin competitor's telttaan niin olin yllattynyt kun jengi oksentaa ja voi pahoin. Yksikin kaveri piteli paataan ja naytti etta noutaja tulee. Itse olin ok mutta syoman en kyennyt kuin pari palaa vaikka tarjoilut olivat aivan ruhtinaalliset. Jaateloa sain kurkustani alas mika oli ok. Kuten kirjoitin niin joillekkin se otti tosi koville.
No se kisa meni ja nyt olen jo positiivinen koska paasin maaliin ja voin jo suunnitella seuraavaa strategiaa. Jos en olisi paassyt maaliin niin sita olisi tavallaan yha sita kokemusta vailla ja se on just ensikertalaisen heikkous kun ei ymmarra sita kokonaisuutta. Niinhan se just mullakin oli kun on hyvat yksittaiset osasuoritukset mika oli hyvin hamaavaa. Olen jo ehtinyt jutella yhden asiantuntijan kanssa ja han analysoi kaiken suurennuslasin kanssa etta saataisiin parempi pohja Port Macquiren kisaan. Han oli hyvin kiinnostunut kun kerroin etta koko fillari osuus tuntui hyvalta ja silti kramppasi. Kuumuutta oli tollaset 34 ja muhun se ei tuntunut vaikuttavan ja energiaa oli juosta mutta jalat olivat kuin puuta. BTW otin myos extra suolaa muutamat tabletit.
Vei muuten kolme paivaa aikaa kunnes elimisto sanoi etta kaikki taas ok ja elama voittaa. Nyt keskiviikkona voisin jo vaikka juosta ja treenata mita en tietysti viela tee mutta ainakin tuntuu 100% Ei muuta kun uudet tuulet ja ajatukset!!!!

Hei kaikille! Olen lueskellut tätä keskustelua, ja minua on alkanut kiinnostaa triathlon lähinnä huvin vuoksi ja rakkaudesta ko. lajeihin. En todellakaan ole siinä kunnossa, että aikoisin kilpailla ihan hetkeen missään muussa, kuin ehkä joissain huvin vuoksi -kisoissa tulevana kesänä. Olisin kuitenkin kiinnostunut jostain harjoitusohjelmasta ihan aloittelijoille (ja naisillekin vielä...) - olisiko vinkata mitään hyvää?

Lisäksi kiinnostaa, että voiko ihan normaalilla 21-vaihteisella pyörällä harjoitella alkuun? Minkälaiset renkaat olis hyvät? Asun todella hyvän pyöräliikkeen yläkerrassa niin mahdollisuudet ainakin erilaisten pyörien tutkailuun ovat loistavat...

tommosta tossa, anbeau:

http://www.triathlonteam226.net/aloittelijoille/ohjelmat.html

Luulen etta semmoiseksi hienoiseksi kirjoittamaksi saannoksi tassa ketjussa on muodostunut etta aika vahan tassa mitaan tarkempia ohjelmia on kayty lapi, karkeita runkoja kylla, ne kun riippuu niin paljon kunkin omista lahtokohdista, elamantilanteesta ja mista sita harjoitusaikaa loppujen lopuksi irti revitaan. Toi jalkimmainen kaytannossa maaraa millaiseksi se ohjelmarunko muodostuu.

En tieda onko suomessa tri-ilmapiiri loyhentynyt niinkin vapaaksi kuin usan kamaralla mutta taallapain kisoissa ajoittain nakee todella "villia" pyorakalustoa. Itse kannatan kylla taytta vapautta harjoitella ja kisata ihan kaytannossa milla lystaa, jokainenhan siella hakee vaan omaa parastaan eika se ole muilta pois. Esim. kylla joskus nakee jopa maastopyoria paikalliskisoissa.

Juu IM samaa mielta! Ootko nahnyt kuvan kaverista joka kisaa 70.3 jossain pain maailmaa 40-50v vanhalla fillarilla? Sitten silla on kauhee parta ja villaset uikkarit. Kuten Lance Armstrongin kirjan kannessakin lukee: 'It's not about the bike'

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom