Treenisysteemi debaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja greener
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä muuten tarkoitat tuolla 100% täysiä?
Siellä ei jarrutella ja aseteta itselleen rajoitteita kuten suurin osa tekee isommalla mittakaavalla.

"Mä en palaudu jos teen nyt pakkoja"
"Mä en voi mennä tänään treenaan kun treenivihossa lukee lepo"
"Mä en voi nyt ottaa jalkatreeniä vaikka on tosi vahva olo, koska on kevyt viikko"
"En jaksa mennä salille kun en kuitenkaan jaksa tehdä"

Se sitten luo yleisen luovuttajan mentaliteetin, joka näkyy sarjoissa.

"Pistän vähemmän, en saa tolla 10 toistoa!
"Ei jaksa enää yhtäkään toistoa, enkä saa mennä failureen koska blaa blaa" (lähes 100% tapauksista sieltä tulee aina toistoja muutama)

Se koko mind set pitäisi olla se, että ainakin yritetään, ei luoda heti ilmapiiriä, että on pakko jarrutella x asian takia.

Siellä ei jarrutella ja aseteta itselleen rajoitteita kuten suurin osa tekee isommalla mittakaavalla.

"Mä en palaudu jos teen nyt pakkoja"
"Mä en voi mennä tänään treenaan kun treenivihossa lukee lepo"
"Mä en voi nyt ottaa jalkatreeniä vaikka on tosi vahva olo, koska on kevyt viikko"
"En jaksa mennä salille kun en kuitenkaan jaksa tehdä"

Se sitten luo yleisen luovuttajan mentaliteetin, joka näkyy sarjoissa.

"Pistän vähemmän, en saa tolla 10 toistoa!
"Ei jaksa enää yhtäkään toistoa, enkä saa mennä failureen koska blaa blaa" (lähes 100% tapauksista sieltä tulee aina toistoja muutama)

Se koko mind set pitäisi olla se, että ainakin yritetään, ei luoda heti ilmapiiriä, että on pakko jarrutella x asian takia.
On muuten todella suuri vaikutus treeniin jos uskoo siihen mitä tekee.
Esim jos koitat ykköstä ja meet siihen tangon alle tyyliin ”en varmaa jaksa mut kokeillaan”, niin ei varmana nouse.

Tähän puuttuen. Edelleen, jos on takonut volyymia ylöspäin hulluna vaikka viimeisin 8vk ja tulee ottaa kevennys, niin en todellakaan lähde kevennyksen aikaan tekemään kovaa jalkareeniä vaikka olisi kuinka vahva olo. Jos kevennyksellä on vahva olo niin maalaisjärjellä ajateltuna tuo tarkoittaa, että olet palautunut/palautumassa hyvin ennen seuraavaa jaksoa. Mutta, jos kevennyksen tullessa olet edelleen sillä päällä, että pystyt takomaan hulluna niin et vain simppelisti ole treenannut kyseisellä jaksolla tarpeeksi kovaa.

Ja ei, kevennyksen pitäminen ei ole löysäilyä vaan ihan suunnitelmallista järkevän pitkän tähtäimen ohjelman jaksottamisessa.

Edellisessä wileniuksen ja utin höpötysvideossa sivuttiin tätä treemetodi asiaa, ja tuntuivat molemmat pojat olevan yhtä mieltä asista.

Sinänsä jännä, että jos puhuttaisiin nyt miinuskalori dietistä niin tuskin kukaan ehdottaisi, että heti lyödään kaikki kortit peliin. Mahd vähän ruokaa ja joka päivä cardio tai että syötäisiin tuntuman mukaan. Toki joku näinkin tekee ja sillä menestyy mutta se suuri enemmistö ei menesty tuolla taktiikalla. Varmaan siinäkin edetään systeemaatttisesti ja hiljakseen ruuvia kiristäen. Yhtälailla mä näen, että se treeni tulee olla ohjelmoitua ja mielellään myös jaksotettua. Mikään systeemi ei kestä ikuisesti ja jos jatkuvasti muutetaan sitä ajatusta niin kroppa ei ehdi omaksumaan sitä muutosta. Saman vuoden sisällä voi hyvinkin olla tiheä frekvenssinen ohjelma 1- / 2-jakoisella. MET pohjainen ohjelma peruskunnon ja työkapasiteetin kasvattamiseen ja mahtuu hyvin tuohon vielä joku perinteinen 5-jakoinenkin.

Tähän puuttuen. Edelleen, jos on takonut volyymia ylöspäin hulluna vaikka viimeisin 8vk ja tulee ottaa kevennys, niin en todellakaan lähde kevennyksen aikaan tekemään kovaa jalkareeniä vaikka olisi kuinka vahva olo. Jos kevennyksellä on vahva olo niin maalaisjärjellä ajateltuna tuo tarkoittaa, että olet palautunut/palautumassa hyvin ennen seuraavaa jaksoa. Mutta, jos kevennyksen tullessa olet edelleen sillä päällä, että pystyt takomaan hulluna niin et vain simppelisti ole treenannut kyseisellä jaksolla tarpeeksi kovaa.

Ja ei, kevennyksen pitäminen ei ole löysäilyä vaan ihan suunnitelmallista järkevän pitkän tähtäimen ohjelman jaksottamisessa.
No tämä juuri. Oon itse liian monta kertaa vetänyt kevyellä viikolla älyvapaan kovia sarjoja, kun olo on ollut vahva. Noh, seuraavaan jaksoon ei sitten palauduttu ja se meni pitkin vittua. Mitä jäi käteen niistä parista vitun kovasta treenistä, kun kokonaisuutta ajattelee? Ei yhtään mitään, paitsi turhaan vaisuksi jäänyt seuraava jakso.

Mulla nyt on muutenkin isompana ongelmana treenata liian kovaa, kuin liian vetelästi. Tästä ollaan valmentavan tahon kanssa ihan yhtä mieltä. Eikä siihen liian kovaan treeniin oo tarvittu yhden yhtä pakkotoistoa tai erikoistekniikkaa, saati useamman sadan toiston viparisekoilua.

No tämä juuri. Oon itse liian monta kertaa vetänyt kevyellä viikolla älyvapaan kovia sarjoja, kun olo on ollut vahva. Noh, seuraavaan jaksoon ei sitten palauduttu ja se meni pitkin vittua. Mitä jäi käteen niistä parista vitun kovasta treenistä, kun kokonaisuutta ajattelee? Ei yhtään mitään, paitsi turhaan vaisuksi jäänyt seuraava jakso.

Joo tämä just, mun mielestä kevyet jaksot on hyvä pitää jo ENNEN sitä tukkosuutta. Eli nimenomaan sillon kun olo on vahva vielä. Siinä tietty menee aikaa että sen hetken oppii tuntemaan. Usein sillon kun kulkee kaikkein parhaiten niin omalla kohdallani toimii 2 kovaa viikkoa, jonka jälkeen ennen tukkoisuutta pitää sen kevyen viikon, sitten sellainen medium-viikko, jonka jälkeen taas täysiä taas siihen asti, että seuraavasta "vahvasta päivästä" on kulunut pari viikkoa. Yleensä tämä tarkoittaa käytännössä sitä että on yksi kevyt viikko, yksi "medium viikko" ja n. 4 kovaa viikkoa. Sitten alusta. On kokeiltu vetää jopa 6-7 viikkoa putkeen kovaa, mutta minulla se ei vain yksinkertaisesti toimi, motivaatiokin tippuu ja se on pitkällä juoksulla kehityksessä varmaan tärkein tekijä.

Reenit kulkee muutenkin paljon paremmin jos välissä kevyitä viikkoja. Ei mitään järkeä vetää aina täysillä, joo kyllä sen maksimaalisen kivun saa aikaan vaikka joka reenissä, mutta keventelemällä välissä niistä kovista reeneistä saa paljon enemmän irti.

Uskomatonta miten mustavalkoisia ja täysin tahallaan väärinymmärtäviä monet ovat. Montakohan kertaa olen joutunut sanomaan, että lepoa pitää olla hyvin kun treenataan yli oman kapasiteetin. Sitten siihen vastataan aina joka kerta sama "älyvapaa treeni, ei palaudu". Ne treenit ei todellakaan ole älyvapaita, vaan silloin mietitään tarkkaan miten saadaan kaikki siitä lihaksesta irti ja toistotasolla pitää olla tarkkana failuren jälkeen. Miksi kaikki aina luulevat, että se on päätöntä treenaamista, kun se ei sitä ole. Kukaan fiksu ei ala vetämään esim kyykyssä pudotussarjoissa vasemmalla kädellä järki persereiässä sarjoja, vaan on tarkkana tekniikasta etenkin kun ollaan hyvin rajuissa seteissä.

Ja annanpa esimerkin miten mä reagoin kun vedän koville ottaneen treenin. Maanantaina kyykkäsin sen sikakyykyn failureen, sen jälkeen olen tällä viikolla pitänyt jo 2 lepopäivää, koska se treeni jostain syystä osui todella tehokkaasti ja on ollut todella pahana reidet. Olen lepopäivinä rullannut, kävellyt, ravistellut ja käynyt kevyessä hieronnassa, jotta olen valmis huomenna perjantaina uuteen jalkatreeniin kun se oli sovittu.

Näin se menee kun vedetään asteen liian yli. Mutta teidän maailmassa tämä kaikki kääntyy aivan päälaelleen ja teillä tämä tarkoittaa sitä, että koko viikko olisi nyt tehty täysiä suunnittelemattomia treenejä ja jalat jo kahden päivän päästä uudestaan. Sitten oltais selitetty, että kyllä mäkin jos vetäisin hormoneja ja sitten että kaveri teki ja joutui sairaalaan ja sitten miten Mike on perseestä kun väittää että sama toimii kaikilla.

Mutta kun asiat ei mene sillai kuin väärinymmärtäjät kirjoittavat. Kehoa luetaan kokoajan ja lepoa otetaan täysin sen mukaan miten kroppa treenistä otti osumaa.

Mun silmiä eri treenityyleille on avannut hyvin kun on tullut tuota voimanostoa kokeiltua. Mähän olin ennen myös taju pois -treenien puolestapuhuja ja otin suurimman osan sarjoista erikoistekniikoilla failuren tuolle puolelle. Ei se huono tapa ole, en mä sitä sano, mutta olen huomannut, että samaan lopputulokseen pääsee muillakin tavoilla.

Jos ottaa voimanostohommissa vaikka 15-20 melko kovaa vitosta viikossa kolmessa eri treenissä, niin siinä tulee hauskasti volyymia ja volyymilla on myös tapana kasvattaa kivasti lihasta. Itse asiassa mun jalat on tykännyt siitä eniten ja reagoi tähän tapaan paremmin kuin kuolematreeniin. Vaikkei ollut edes tarkoitus kasvattaa lihasta, niin sitä tuli silti paremmin.

Sitä voi miettiä mikä ero on ottaa treenissä 5x10 tai 10x5. Jälkimmäistä ei tarvitse ottaa edes loppuun asti ja volyymi on silti suurempi ja rasitus kumuloituu sinne lopputreeniä kohden niin, että huomaa kyllä treenanneensa, vaikkei koivet kunnolla pumpissa olekaan. Johtuu siis siitä, että tehdään sama määrä toistoja, mutta suuremmalla painolla. Sillä näyttää mulla olevan merkitystä millä se volyymi tulee. Pitkillä megakuolemasarjoilla otettu volyymi ei ole niin tehokas kuin suurella painolla, mutta useammalla sarjalla otettu. Nykyään "löysäilen" pääliikkeissä, mutta saatan ottaa sitten muita lihasryhmiä erikoistekniikoilla.

Ja kyllä se niin on, että järkevästi jaksotettu ja ohjelmoitu treeni kantaa lopulta pidemmälle kuin täysin fiiliksellä vedetty.

Uskomatonta miten mustavalkoisia ja täysin tahallaan väärinymmärtäviä monet ovat. Montakohan kertaa olen joutunut sanomaan, että lepoa pitää olla hyvin kun treenataan yli oman kapasiteetin. Sitten siihen vastataan aina joka kerta sama "älyvapaa treeni, ei palaudu". Ne treenit ei todellakaan ole älyvapaita, vaan silloin mietitään tarkkaan miten saadaan kaikki siitä lihaksesta irti ja toistotasolla pitää olla tarkkana failuren jälkeen. Miksi kaikki aina luulevat, että se on päätöntä treenaamista, kun se ei sitä ole. Kukaan fiksu ei ala vetämään esim kyykyssä pudotussarjoissa vasemmalla kädellä järki persereiässä sarjoja, vaan on tarkkana tekniikasta etenkin kun ollaan hyvin rajuissa seteissä.

Ja annanpa esimerkin miten mä reagoin kun vedän koville ottaneen treenin. Maanantaina kyykkäsin sen sikakyykyn failureen, sen jälkeen olen tällä viikolla pitänyt jo 2 lepopäivää, koska se treeni jostain syystä osui todella tehokkaasti ja on ollut todella pahana reidet. Olen lepopäivinä rullannut, kävellyt, ravistellut ja käynyt kevyessä hieronnassa, jotta olen valmis huomenna perjantaina uuteen jalkatreeniin kun se oli sovittu.

Näin se menee kun vedetään asteen liian yli. Mutta teidän maailmassa tämä kaikki kääntyy aivan päälaelleen ja teillä tämä tarkoittaa sitä, että koko viikko olisi nyt tehty täysiä suunnittelemattomia treenejä ja jalat jo kahden päivän päästä uudestaan. Sitten oltais selitetty, että kyllä mäkin jos vetäisin hormoneja ja sitten että kaveri teki ja joutui sairaalaan ja sitten miten Mike on perseestä kun väittää että sama toimii kaikilla.

Mutta kun asiat ei mene sillai kuin väärinymmärtäjät kirjoittavat. Kehoa luetaan kokoajan ja lepoa otetaan täysin sen mukaan miten kroppa treenistä otti osumaa.

Millon lakkaat leikkimästä että ihmiset täällä ymmärtää sua väärin? Sä heitit tonne väliin yhden typerän kommentin kevyestä viikosta ja silloin siihen tartutaan. Se ei ole väärinymmärrystä, vaan aiheellista kritiikkiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meinaatko Mike nyt ''täysiä'' treenaamisella sitä, et treenissä ottaa SILLÄ hetkellä sen kaiken irti, mihin pystyy.
Nimenomaan, kun sinne mennään, niin oli se sitten mikä treeni tahansa, niin siihen asennoidutaan sen mukaan ja se tehdään. Että ei etukäteen aseteta kaikkia ihme rajoitteita itselle, meen ylikuntoon jos teen liian kovaa jne. Jos tosiaankin jengi pelkää jotain ylikuntoa, niin mä sanoisin, että kokenut treenaaja osaa ottaa yhdestä suorasta sarjasta enemmän irti kuin kokematon erikoistekniikoista. Kokenut pystyy ulosmittaamaan paljon enemmän kehostaan toistotasolla. Siten voidaan nostaa treenien kovuus korkealle tasolle lisäämällä sinne vielä failuren jälkeistä sarjaa. Ollaan helvetin kaukana perusjanarin suorasta sarjasta, eikä se kova paukuttaminenkaan johda ylikuntoon jos sen mukaan elää myös levot ja lihashuolto.

Millon lakkaat leikkimästä että ihmiset täällä ymmärtää sua väärin?
Tasan siinä vaiheesa kun nämä typerät viestit jää pois. Ja milloin sä lakkaat tarttumasta joka ikiseen mun sanomiseen negatiivisessa mielessä? Ootko koskaan sanonut mitään positiivista? Mä muistan sun nimimerkin joka toisesta väittelystä, joissa kaikissa "mike sitä mike tätä". Millon te ihmiset osaatte alkaa keskustelemaan asiasta? Ei mee ikinä kauaa kun jo tehdään psykoanalyyseja musta, keksitään kaikkea miten vain voisi dissaa. Pysykää asiassa, johan toi nantes veti mun parisuhteetkin mukaan treenikeskustelussa.
Ei mitään järkeä vetää aina täysillä

Hulkin ja Wileniuksen viimeisimmässä podcastissa sanoivat etteivät pidä tuota lihaksen tuhoamistreeniä järkevänä mutta hankala siitä on keskustella kun joku poistaa mun kirjoittamat viestit täältä. Jo 2 viestiä poistettu eilen ja tänään.

Ja itse treenasin ensimmäisen vuoden joka kerta niin kovaa kun lähtee ja en tiedä oliko se optimaalista kehitystä vai ei. Nyt kun on pitänyt suunniteltuja kevennyksiä niin huomaa että viikko sen jälkeen on vielä vähän hakemista tehon suhteen mutta seuraavat pari viikkoa on paljon kovempia kuin ennen kevennystä eli kyllä se vaikuttais mulla toimivan. Paha sanoa pidemmällä aikavälillä kun sitä on tehnyt niin vähän aikaa.

kun joku poistaa mun kirjoittamat viestit täältä
Jollain modella lienee siihen syy, ootko samaa keskustelua käymässä kahdessa ketjussa? Ja niinkauan kun sä et lue sääntöjä ja LOPETA moderoinnista valittamista, niin sun viestit lähtee. Palaute aina mailitse. Mee lukeen säännöt. Me ei voida alkaa jokaista poistoa selittämään forumilla, siitä ei mitään tule.

Millon lakkaat leikkimästä että ihmiset täällä ymmärtää sua väärin? Sä heitit tonne väliin yhden typerän kommentin kevyestä viikosta ja silloin siihen tartutaan. Se ei ole väärinymmärrystä, vaan aiheellista kritiikkiä.
Juu, tähän minäkin tartuin. Kuten Housu yllä totesi, on se suunnitelmallinen tekeminen (johon kuuluu kevennyksen pitäminen ajallaan) ihan empiirisen kokemuksen valossa hemmetin fiksua, jos kokonaiskuvaa tarkastelee. Vaikka kuinka voimain tunnossa tekis mieli vetää kovaa, niin pitkässä juoksussa tekee itselleen palveluksen, kun malttaa mielensä ja piipittää mikkihiirenä "mutku kevyt viikko".

Siitä oon samaa mieltä Miken kanssa, että joka kerta täysillä ja yli tekeminen on helvetin mukavaa. Harmillista on, ettei se ainakaan mulla toimi ollenkaan halutulla tavalla vaikka kuinka sit ottais lisälepoja tarpeen mukaan ja sen takia oon joutunut opettelemaan (ja opettelen edelleen, krhm) malttia ja varastoon jättämistä.

Nimenomaan, kun sinne mennään, niin oli se sitten mikä treeni tahansa, niin siihen asennoidutaan sen mukaan ja se tehdään. Että ei etukäteen aseteta kaikkia ihme rajoitteita itselle, meen ylikuntoon jos teen liian kovaa jne. Jos tosiaankin jengi pelkää jotain ylikuntoa, niin mä sanoisin, että kokenut treenaaja osaa ottaa yhdestä suorasta sarjasta enemmän irti kuin kokematon erikoistekniikoista. Kokenut pystyy ulosmittaamaan paljon enemmän kehostaan toistotasolla. Siten voidaan nostaa treenien kovuus korkealle tasolle lisäämällä sinne vielä failuren jälkeistä sarjaa. Ollaan helvetin kaukana perusjanarin suorasta sarjasta, eikä se kova paukuttaminenkaan johda ylikuntoon jos sen mukaan elää myös levot ja lihashuolto.

Kyllä tuo hermostolliseen ylirasitustilaan ajautuminen on aika yksilöllistä. Ylikuntoon taas vaatii sen, että ollaan viikkokausia tai kuukausia ylirasitustilassa ja paukutetaan siitä huolimatta väkisin rajoitinta vasten. Oireita varmasti on ja merkit nähtävävisä jo paljon ennen, mutta moni sokaistuu sille tekemiselle, varsinkin sillon jos on joku päämäärä tai tavoite mitä kohti menossa. Ja siitä helvetistä ei sitten palauduta kuin kuukausissa tai vuosissa täysin ennalleen, jotkut eivät koskaan. Siis stressihermosto ei siedä enää samaa määrää kuormitusta. En mä sano, että sitä pitäisi pelätä jos oman kroppansa tuntee. Mutta ei sitä nyt voi yleistää, että on tissiposki jos ylirasittuu tai on kokenut sellaista.

Itselläni oli muuten stressitasot tapissaan ja kanavoin sen kaiken treenaamiseen. Olin maniassa, että mavesarjat vedettiin loppuun asti vaikka ensimmäisessä toistossa jo veri roiskui nokasta. 200kg tuntui penkissä enää kuin olisi höyheniä kuormana. Sitähän kuvittelin että pystyn jatkamaan tätä, ja väkisin pre-workout tuotteiden voimalla salille, vaikka kroppa oli ilmoitellut levon tarpeesta jo aikaa sitten. Totesin vaan aina että "now or never". Kyllähän se sitten katkesi kerrasta se kamelinselkä. Verta valui rinnasta ihon läpi levossa, kun verenpaineet oli niin tapissa. Syke nousi 160 sängystä nousemalla. Muuttuikin selviytymistaisteluksi se beastmode. Tuosta on nyt yli vuosi aikaa, eikä kestä vieläkään hermosto edelleenkään kuormitusta niinkuin ennen, lähellekään. Erikoistekniikat raskaammissa liikkeissä ja lyhyet voimailusarjat on ollut pakko jättää pois. Mutta hyvä että kykenee vieläkin treenaamaan kuitenkin. Olisin vaan toivonut että olisi ollut joskus enemmän järkeä päässä treenihommissa. Pumppuoireiden ohella paniikkihäiriöt oli vittumaisimpia mitä tohon ylikuntoon itselläni liittyi, ja niitä jatkui puolisen vuotta, ne iski kovemman rasituksen jälkeen. Niin ja tottakai oli välillä lepopäiviä ja kevennysjaksoja, mutta aivan liian vähän ja harvoin, että rasitus pääsi kumuloitumaan kokoajan eikä hermosto ehtinyt palautua riittävästi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Edellisessä wileniuksen ja utin höpötysvideossa sivuttiin tätä treemetodi asiaa, ja tuntuivat molemmat pojat olevan yhtä mieltä asista.

''Silmittömällä tapporeenillä ilman mitään suunnitelmallisuutta'' oli about sanatarkka miten hulkki tuon mainitsi.

Nyt porukka ottaa tuon ''tapporeenin'' käsitteenä niin että se on ''väärä metodi''ilman järjen häivää.

''Silmittömällä tapporeenillä ilman mitään suunnitelmallisuutta'' oli about sanatarkka miten hulkki tuon mainitsi.

Nyt porukka ottaa tuon ''tapporeenin'' käsitteenä niin että se on ''väärä metodi''ilman järjen häivää.

No sekin vaara on olemassa, tappotreenin nyt voi käsittää aika monella tavalla, kuten ilmeisesti itsekin käsitin jos se nyt sitte tarkoittaakin mielentilaa... ei sitä että tuhotaan lihas joka kerta täydellisesti. Jotenki vaan yhdistin sen siihen mistä täällä on keskusteltu, etenkin kun wilenius jossain aiemmassa videolla mainitsi, että se treenityyli ei ollut erityisen harkittua tai edes fiksua.

Olen lepopäivinä rullannut, kävellyt, ravistellut ja käynyt kevyessä hieronnassa, jotta olen valmis huomenna perjantaina uuteen jalkatreeniin kun se oli sovittu.

Tässä on yksi syy, miksi moni varmasti jättää voimia reserviin. Kun on sitä kaikkea muutakin elämää ja ehkä kaikkein rajoittavin tekijä on aikaresurssit. Ei siinä ole yleensä aikaa hoitaa palautumista kuvaamallasi perusteellisella tavalla, jos ja kun tulee sille tarvetta.

Ei se ole mitään nysväystä tai hannausta tehdä treenit sopivasti vajareilla, vaan järkevää ns normi-ihmisen kohdalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom