Treenipäiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja notko
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oliskohan olemassa esim. jotain Win-pohjaista ohjelmaa, jolla saisi kätevästi pidettyä treenipäiväkirjaa. Onnistuuhan pelkkä kirjoittaminen vaikka Wordilla, mutta olisi hienoa jos voisin myöhemmin katsoa miten esim. hauistreeni on edennyt. Voisin vaikka niputtaa kaikki hauistreenit yhteen ja ohjelma piirtäisi niistä kehityskäyrän...

Millaista treenipäiväkirjaa itse olette pitäneet?

ruutuvihko mihin kaikki laittaa.. voi siitä sitten etsiskellä miten on kehittynyt... ei mikään ihmeellinen mutta toimiva...

ja kirjoitustyyli on sitten sellainen ettei kukaan muu saa siitä selvää kuin itse...:D

Tänään alan pitämään päiväkirjaa aina mukana salilla...
Ja sen päiväkirjan mallin otin Halmeen treenikirjasta.

Ihan normaali sinikantinen vihko + kuulakynä.
Helppo kattoo reenin aikana et mitenkäs o menny ja todeta et pitänee taas vähän kovempaa treenata. :)
Voishan tuo olla hieno kattoo jollain exelillä jotain kehityskäyrää, mutta vihko on loistava mulle.

Eiköhän iha MS Excel tai maksuton OpenOffice Calc ( http://www.openoffice.org ) oo hyvä tollaseen. Laitat vaikka eri liikkeet vierekkäin, treenipäivät päällekkäin ja sitä rataa, noilla saa tehtyä kaiken tilastohomman mitä voi kaivata ja enemmän.

Joo, vihkoon vaan tärisevällä ja hikisellä kädellä ja vesiliukosella tussilla, niin tulee hirmu selkeetä :D

Jos tein jonkun ennätyksen (silloin ku vihkoon merkkailin reenejä), niin ympäröin sen ja huutomerkkiä viereen. Siten sen löytää myöhemmin kätsysti.

Hassua että niinkin moni käyttää vihkoa.. Onko syynä a) ette muista enään kotona mitä teitte salilla vai b) vihkosta on jälkikäteen helpompi tarkistaa kuin tietokoneelta. ?

Itse aina kirjottelen treenipäiväkirjaan (notepad .txt muotonen filu) ekalle riville tarkalleen mitä ja miten tein salilla, tokalle riville aika tarkasti miten paljon on tullut syötyä ja mitä. ( kalorit, proteiinit, suola.. lisäravinteet ) ja kolmannelle riville tarkempaa selostusta yleisestä olosta, painon muutoksista mittauksista ja muista mahdollisesti treenin etenemiseen vaikuttavista asioista. Todella helppo tarkistaa jälkikäteen kun voi käyttää 'searchia'.

Eiköhän tuon pitäisi Excelin avulla onnistua, kun hieman käytät asettelun suhteen mielikuvitusta. Excelissä on ainakin mahdollista tehdä noita toivomiasi kehityskäyriä...

Minä kirjottelen treenipäiväkirjaani vasta kotona tai treenin jälkeen. Hyvin ne tulokset muistaa silloinkin, eikä tartte juosta vihko käessä salilla. Ennen treeniä "visualisoin" treenin, eli kirjottelen millä painolla missäkin liikkeessä teen ekan kovan sarjan. Treenin jälkeen sitten kirjaan toistot ja loput sarjat, sekä kirjotan että onnistuko treeni vai ei.
Vihkon takasivulle kirjoitan joka aamu painoni (tiedän, teen sen liian usein, mut kun mulla on pakkomielle:) ).

Tilasin B&K sports magazinen kesällä, ja kaupan päälle tuli reenipäiväkirja. Otin sen käyttöön. Vihkoon on helppo merkitä liikkeet, painot ja toistot, ja vihkon sivuilla voi myös seurata omien mittojen kehitystä, sekä arvostella lihaksiaan. Vihko tuli täyteen aika nopeasti, mutta kopion siitä sivun, ja monistin siitä itselleni uuden vihkon.
Merkintänsä voi kylläkin tehdä yhtä hyvin ruutuvihkoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä kirjoitan ruutuvihkoon ennen treeniä liikkeet jotka aion tehdä ja merkkaan samantien toistot ja kilomäärät. Eli juoksentelen vihko kädessä salilla.

Originally posted by Lohhari
Eiköhän iha MS Excel tai maksuton OpenOffice Calc ( http://www.openoffice.org ) oo hyvä tollaseen. Laitat vaikka eri liikkeet vierekkäin, treenipäivät päällekkäin ja sitä rataa, noilla saa tehtyä kaiken tilastohomman mitä voi kaivata ja enemmän.

Excelilla tai tuolla Calcilla on kateva tehda ohjelmat, mikali paattaa painot etukateen. Mulla on sellainen muovikansiollinen taynna noilla tehtyja ohjelmia, jota raahaan mukana salilla. Yleensa yhteen sivuun mahtuu reilun kuukauden kierto, joten monen vuoden reenit kulkee mukana.

Itse pidän kirjaa Excelillä... taulukon koko on muokattavissa sellaiseksi, että sen saa printattua A4:lle ja näin mukaan täydennyksiä ja merkintöjä varten salille. Toimiva ratkaisu itselleni.

Pystysarakkeisiin on merkittynä mm. lihasryhmät ja niille tehtävät liikkeet omina lohkoinaan. Vaakasuoraan kulkee tietysti treenipäivät... Pystysarakkeesta löytyy myös tilaa mm. omien mittojen pitämiselle, niin näkee vähän mihin suuntaan sitä kasvua tulee. Ruuat löytyvät myös sieltä, niin näkee mitä on tullut syötyä.

Niin kuin moni muu: ruutuvihko. En pidä sitä salilla mukana, vaan raapustan kotona, mitä salilla tein. Salilla miulla on A5-kokoinen paperi, jossa on yhden viikon treenit. Yleensä suunnittelen sen sunnuntaina, jolloin tiedän viikon muut menot, ja voin sovittaa treenini niihin. Teen myös samoin kuin Tume eli visualisoin treenini suunnitteluvaiheessa. Sarjat+toistot paperilla ovat, mutta painot valitsen salilla fiilingin mukaan.

Miekin ympyröin enkkani paksulla viivalla ja huutomerkki viereen. Marginaaliin jätän pari ruutua leveän tilan, johon voi panna lyhyitä kommentteja. Joskus ne ovat sarjojen perässä, mm. se, olenko tehnyt penan jalat ylhäällä, teinkö räväköitä toistoja, jäikö viimeinen vajaaksi vai teinkö jokusen pakkotoiston jne. Vihon takana miulla on enkkoja eri lajeissa. Antaa joskus motivaatiota niitä tutkiessa.

Miulla on eräänlainen oheisvihko, johon lätisen pitempiä juttuja tuntumasta, fiiliksistä tai ruokapuolesta. Joskus mittaan hauikseni ja pistän mitat ylös. Yhteen aikaan kirjasin iltapainonikin siihen. Koko oheisvihko on nyt lähes unohtunut, mutta kyllä se joululomalla mukana oli. Aika monta sellaistakin olen jo täyttänyt, kuin myös sinistä ruutuvihkoa.

Salilla tavallinen ruutuvihko ja lyijytäytekynä mukana. Ihan vaan siksi ettei tarvitse miettiä mitä pitikään seuraavaks tehdä sekä jonkinlaisen progression varmistamiseksi, kun ei kuitenkaan kaikkia sarjapainoja muista. Muuta infoa ei vihossa siis ole kun senhetkinen treeniohjelma ja treenipainot.

Joskus ennen kun vielä kotona treenailin kirjotin ylös sarjamäärätkin, mutta tuntu ettei ne lopulta ollu kovinkaan vertailukelposia. Helpompi olla pelkkä ohjelma ja painot merkattuna, sitten kun on sarjatavotteeseen (esim. 3 x 8) päässy pieni "nosta painoa"-merkki liikkeen kohalle ja ens kerralla kokeillaan että miten nousee ja kirjataan vanhan tilalle uus sarjapaino jos nousi. :)

Originally posted by strike
Hassua että niinkin moni käyttää vihkoa.. Onko syynä a) ette muista enään kotona mitä teitte salilla vai b) vihkosta on jälkikäteen helpompi tarkistaa kuin tietokoneelta. ?

Mulla on vihko aina salilla mukana. Lisäilen sarjojen perään kommentteja, vipillä viimeinen tms. Siitä on aina helppo tarkistaa miten edellinen viikko sujui, että tietää pyrkiä parempaan. Minä en ainakaan muista apuliikkeitä viikon jälkeen. Ja onpahan puuhaa sarjojen välissä.

Vihko aina mukana. Näkee tosiaan paremmin, eikä tartte muistella. Varsinkin, kun vaihdan pääliikettä joka viikko ja apuliikkeitä 2-4 viikon välein, niin ei sitä voi muistaa.

Ruutuvihko ja kynä treenissä mukana. Treenikertaa varten esitäytetty liikkeitä ja painoja myöten. Pakko olla mukana suuntaa-antavana, koska muuten en ikinä muista millä painoilla olen tehnyt.... lalalalallaaa. Vanhuus ei tule yksin. Samoin voi tehdä vertailuja edellisiin treenikertoihin, ihan vain mielenkiinnon vuoksi jos niistä treenin aikana kirjoitetuista harakanvarpaista saa selvän.

Lisäksi merkitsen vähän fiilareita ja paljon sanoja ja sanontoja - paska, perseelleen meni, happi loppui, itku tuli jne... noh, välillä myös positiivisiakin asioita.

Originally posted by Raven
Koko treenin ajanko yrität pidättää hengitystä?! ;)

Tottakai. Olen kuullut isoilta pojilta että kroppa pysyy paremmin kasassa kun pitää hapet sisällä. :D Saa makeemman touchin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom