Treeniohjelma selkäjalkapuolelle?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Homman nimi on, että tätä nykyä alkaa roppa hajoilemaan pala palalta ja treeniohjelma vaatisi uskoakseni melko totaalisen muutoksen. Ensimmäisenä meni selkä jumiin (välilevyn pullistuma?) muutama vuosi sitten eikä ole sen jälkeen entiselleen palannut fysioterapioista ja kiropraktikoista huolimatta > raskaat selkäliikkeet tuottavat ajoittain suunnatonta tuskaa ja toipuminen kivun iskiessä kestää useimmiten suunnilleen viikon päivät. Pahimmillaan pari ensimmäistä päivää menee lattialla maatessa.

Suunnilleen samoihin aikoihin alkoi oikeaa polvea särkeä siinä määrin, että tohtorin vastaanotto kutsui jälleen. Totesivat, että polvessa on yliliikkuvuutta sivusuunnassa siinä määrin, että kaikkea siihen kohdistuvaa hiemankin kovempaa rasitusta tulisi välttää (totesivat kuitenkin, että vamma ei ole niin vakava, että polvea kannattaisi alkaa leikkelemään) > hiemankin raskaammat jalkaliikkeet täysin mahdottomia. Juoksu ja pyöräily onneksi luonnistavat kivuttomasti.

Viimeisenä oikea olkapää on alkanut vihoitella siinä määrin, että siihen kohdistuvat liikkeet aiheuttavat välillä armotonta vihlontaa. Tämän takia en ole lääkärissä enää viitsinyt käydä, koska diagnoosi on jo melko tarkkaan tiedossani.

Joko olen tehnyt kaiken treeneihin liittyvän aivan päin helvettiä tai sitten olen tavallista heikompaa tekoa. Faktana voin sanoa, että niveleni taipuvat kivuttomasti mitä ihmeellisimpiin asentoihin ja tietyt otteet, jotka aiheuttavat kipua muille, eivät aiheuta minussa minkäänlaisia tuntemuksia.

Kaikesta huolimatta en haluaisi luopua treenaamisesta, joten pyytäisinkin ehdotuksia treeniohjelmalle, jossa kyseisest vammat otettaisiin huomioon, mutta jolla kuitenkin vähintään nykyinen kunto pysyisi yllä (lieneeköhän edes mahdollista?). Pohjustuksena sen verran, että penkkimaksimi tällä hetkellä 120 kg:n kieppeillä ja maastaveto 150-160 kg. Salilla olen käynyt vuodesta 2003 lähtien aloittaen aivan nollasta ollen ajoittain täysin toimintakyvytön ylläolevista tapahtumista johtuen.

Ehdotuksia otetaan siis vastaan enemmän kuin mielellään. Itse olen yrittänyt jotain kyhäillä, mutta ulkopuolinen apu tuskin koskaan on haitaksi.

P.S. Mietin pitkään kuuluuko tämä tänne vai tuonne vammaosastolle. Siirtäköön joku siihen kykenevä, jos katsoo tarpeelliseksi.

En tiedä sun treenihistoriasta tai kivun laadusta, mutta voin kertoa omista kokemuksista ja tuntemuksista. Itsellä on paukahtanut ja leikattu välilevy alaselästä pari vuotta sitten. Kipuja oli alaselän lisäksi saman puolen (vasemmalla) polvessa sekä olkapäässä. Koko lantio oli kiertynyt oikealle.

Nyt sitten on pari vuotta harjoteltu liikeratoja ja tekniikoita uusiksi niin, että alaselkä rasittuu mahdollisimman vähän. Paljon treeniä tukilihaksille (selkä ja vatsa) ja superhuolellinen tekniikka salilla. Alussa kaikki liikkeet hyvin tuettuna, selkä kyllä varotteli samantien, jos alaselällä tuli otettua vauhtia :jahas: Kaikki liikkeet sujuvat nykyään kivuttomasti eli vedän maasta, kyykkään ja teen kulmasoutua; myös raskaita sarjoja. Pienetkin tekniikan virheet kyllä kostautuvat kipuina.

Tässä itseäni tarkkailleena olen huomannut, että kipuja aiheuttavat runsas istuminen ja leppäily, huolimattomat treenit sekä huolimaton askeltaminen. Vasemman jalan linjauksessa on vieläkin tekemistä. Se ei siis pysy aina lantion kanssa tahdissa vaan lantio notkahtaa jalan liikkuessa ja polveen kohdistuu vääränlaista rasitusta :( Ettei kävisi liian helpoksi niin tämä saa taas edelleen rintarangan painumaan mutkalle, jolloin lavan alla alkaa kipuilla ja olkapää klonksua :rolleyes: Tilanne korjaantuu, kun saan taas rintarangan ojennettua ja lantion tasattua. Nämä siis havaintoja oman kropan toiminnasta! Kuulosti vaan niin tutulta tuo "kipusarja", että piti kommentoida :)

sama homma ton lantion kans ja fysio suoristaa ihan vaan painamalla lantiost. joku "golffarien" ammattitauti vaik en oo koskaan ees kokeillu. mut nyt treeni on muuttunu siten et tekniikasta ei saa tinkiä ja kovat kyykyt,mavet ja sjmv ym. ym kokonaan pois koska selkä menee heti jumii juuri kiertyneen lonkan takia. sit kipu menee polveen ja nilkkaan. ny on aikas ok eikä oo lonkka liikkunu kun oon vääntäny pitkää sarjaa. kunnioita kehoo :D

Suositut

Back
Ylös Bottom