Treenin jälkeen nukkuminen.

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hyödyttääkö nukkua treenin jälkeen lyhyet päiväunet? Onko kenelläkään kokemuksia? Mielipiteitä???

Ajattelin itse kokeilla nukkua noin yhden tunnin treenin jälkeen. Vetäisen palautumisjuomat nassuun ja heti sen jälkeen punkkaan. Ainakin luulisi, että uni heti treenin jälkeen auttaisi palautumaan jne.

Originally posted by VahvaJussi
hmmm... no kaikkea kannattaa kokeilla mut tuskimpa paljoa hyötyä. Menee vaan unirytmi vituiks.

Tämä oli minulla aikoinaan käytäntönä ja lopputulos oli että koko illan oli kuula sitten ihan jumissa ja unenpöpperössä.

Siis tirsat kiskoin yleensä joskus 17-19 välillä sellaisen reilun tunnin siivun.

Palautumiselle kenties onkin apua mutta päivä siinä menee pilalle jos rupeaa nukkumaan kesken kaiken...jotkut osaa nukkua päiväunia mutta jos mä nukun ihan oikeaa unta vaikka viiden aikaan tunnin tai pari niin sen jälkeen on ihan silmät ristissä kun herää eikä tajua mitään, kestää pari tuntia ennenkun pääsee taas tosimaailmaan kiinni, kun olo on ihan poissaoleva. :)

Treenien jälkeen jotkut tykkää pistää korvalappustereot päähän ja palautusjuoman jälkeen rentoutua rauhassa puolisen tuntia, mulla se rentoutuminen on siinä että treenin jälkeen palautusjuoma käteen ja sitten sitä lipittelee ja kirjailee treenilapusta päiväkirjaan päivän suoritukset ja kattelee miten on mennyt. :)

Kukin tavallaan, ei se sua tapa jos kokeilet nukkua.

Kyllä mä ainakin nukun aina jos nukuttaa ja on mahdollisuus nukkua. Oikeastaan kun rupeaa muistelemaan, on suurimmat kehityspyrähdykseni tullut silloin kun nukuin joka päivä vähintään parin tunnin nokoset heti koulun jälkeen.

Jonkun tunnin unen jälkeen on vain äkäinen mutta 2-3 tuntia on jo ihan toinen juttu: olo on tuon pituisten päiväunien jälkeen rento, selkeä, huoleton, virkeä, orgastinen... :david:

Mä olen huomannut että jos nukun 1-2h päiväunet niin on aivan veto pois koko loppupäivän, mutta jos nukun max.30min niin se piristää.

Originally posted by phy73
Mä olen huomannut että jos nukun 1-2h päiväunet niin on aivan veto pois koko loppupäivän, mutta jos nukun max.30min niin se piristää.

Sama juttu,varttitunnin nokoset kun vetäisee niin olo on aivan eri kuin parin tunnin unien jälkeinen horros.

Heh, jos mä nukkuisin 30 min päivällä niin on kyllä niin kärttyisä ja vittumainen olo... Toisaalta ihan sama juttu 1-2 tunnin unillakin. Joskus nukun kyllä päivällä 3-4 tuntia ja se jos joku piristää :evil:

...yöllä saattaa tosin voi olla hieman vaikeampaa nukahtaa mut se on sen arvoista.

:kippis1:

Itellä on tapana treenin jälkeen köllötellä/nukkua se tunti pari, jonka jälkeen venytellään ja ruvetaan ahtamaan ruokaa massuun. Ei itsellä vaikuta unirytmiin, nukuttaa hyvin vielä illallakin ja tuntuu että nokosten jälkeen jaksaakin paremmin.

Ilta ainakin menee ihan pilalle kun nukkuu sen tunnin verran, ei vaan saa enää konetta käyntiin illaksi. Toisaalta jos ei ole mitään menoa, niin voihan sitä ollakin horroksessa. Palautumiseen auttaa varmasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onhan tosta ollut puhetta että siitä olis hyötyä.
Ite nukun yleensä tunnin verran ihan vaan siksi että oon muuten ihan puhki koko illan..

Ei kyllä minulta onnistuisi treenin jälkeen nukkuminen. Jos treenit on venynyt 21 asti, niin ei pelkoa että ennen puoltayötä unta saisi.

Päiväunet on kyllä mukavia, joku puoli tuntia niin olo on loistava ja treeni kulkee.

Originally posted by Hulkki
Oikeastaan kun rupeaa muistelemaan, on suurimmat kehityspyrähdykseni tullut silloin kun nukuin joka päivä vähintään parin tunnin nokoset heti koulun jälkeen.

Sama täällä.. Tai sitten se vaan johtui alun hyvästä kehityksestä ja nuoresta iästä, mutta kyllä aina nukuin treenin jälkeen 1-1.5tuntia. Nykyään saan unta vasta kova treenin jälkeen joskus klo 2 yöllä. :(

Edit: Ennen treeeniä mun ei kannata edes ajatella nukkumaan menemistä. Treeni menee piloille ja en ole yhtään virkeänä.

Reilussa vartissa ihminen ehtii nauttia kevyestä, virkistävästä REM-jaksosta eikä vielä vaivu syvempään uneen, josta herääminen tuottaisi tokkuraisen olon.

väitettiin health.fi:n artikkelissa

Originally posted by Raven
Nykyään saan unta vasta kova treenin jälkeen joskus klo 2 yöllä. :(

Jaahas, tuostakohan nämä omat nukahtamisongelmat johtuvat. Treenaan aina illalla 19-22 välisenä aikana ja ei perhana meinaa saada ennen kahta unta millään. :(

Aukin jälkeen intissä 1999 puolen vuoden ajan oli tapana aina nukkua neljästä kuuteen vajaa pari tuntia ja sit kuuden jälkeen salille ja hyvin jaksoi. Puoli tuntia piti varata heräämiseen ja "siirtymäaikaan" :). Tuolloin oli isoin kasvupyrähdys ikinä kun olin niin tiukassa ja hoikassa kunnossa (treenasin myös koko peruskoulutuskauden ja aukin ajan) aukin jälkeen, tuli reilu 10 kiloa massaa muutamassa kuukaudessa, suurin osa lihasta ja lihasmuistin ansiota lihaksesta n.4-5 kiloa. Unen hyödyttämä osuus ei periaatteessa ollut mitään mutta toisaalta se oli helvetin paljon koska enhän ilman unta ois jaksanu treenata niin kovalla teholla.

Uni auttoi siis paljon kun piti heräillä hommiin jo ennen seitsemää ja iltapäivällä oli melko poikki vaikkei työt olleetkaan yleensä fyysisiä, ja valvottiin aina ainakin kahteentoista... Nykyäänkin tulee joskus harvoin nukuttua tunti pari ennen treeniä jos siihen vain on aikaa ja on tullut nukuttua huonosti. Nukkuminen antaa hyvin löylyä treeniin kunhan siihen vain on tarvetta. Joskus jos on ollut yliraivo treeni ja huippaava päätäsärkevä olo niin tulee sammuttua juomien jälkeen sohvalle tunniksi ennen kuin alkaa ruokia syömään, mutta ei mihinkään varsinaisiin nukkumisiin aina treenin jälkeen ole aikaa. Perkele kun vuorokausi kestäisi 48 tuntia..

Originally posted by PattiPete
Jaahas, tuostakohan nämä omat nukahtamisongelmat johtuvat. Treenaan aina illalla 19-22 välisenä aikana ja ei perhana meinaa saada ennen kahta unta millään. :(

Oletkos koskaan ennen sitä kahta väsynyt, jossain vaiheessa. Ite yleensä treenaan 16-20 välisenä aikana, riippuen vähän töistä. Yleensä olen väsynyt joskus 22 aikoihin, mutta jatkan valvomista. Se väsymys menee hetkessä ohi ja yöllä vasta seuraava.
En viitsi mennä nukkumaan silloin 21-22, koska tiedän herääväni sitten 4-5 aikoihin.

Edit: Oletko verrannut niihin päiviin kun et ole treenannut? Milloin sillon tulee uni?

Näin mullakin, paitsi että tuo maksimi on 20min. Siitä eteenpäin oon jo syvässä unessa ja herään tod. tokkuraisena "mikä maa, mikä valuutta? -meiningillä. Pienet tirsat (15-20min) monesti virkistävät kummasti, tehostavat ainakin opiskeluja huomattavasti, miksei siis reenejä ja palautumistakin? Tuntia tai sitä pitempään päivänukkuminen ei missään nimessä mulle sovi, on loppupäivän ihmeellinen olo, eikä illalla tahdo saada nukuttua.

Tässä ollut puhetta treenin jälkeisestä nukkumisesta, mutta mites treeniä ennen? Jotkut tossa sanokin että menee treenit piloille, itse ainakin joskus kokeisiin lukiessa herännyt pirteänä :rolleyes:

Ajattelin siis jotkut ½ tunnin nokoset ottaa ennen treenejä, sitten vaikka kofeiinii naamaan jos tuntuu tokkuraiselta? Tuskin yöunia haittaa kun muutenkin pyörin lakanoissa niin pitkään :(

Kun kävin koulun jälkeen salilla yleensa kerran pari viikossa oli treenin jälkeen niin veto poissa, että hyvä että sai palautusjuoman juotua niin piti lyödä maaten ja nukkua samantien 13-14 tuntia aamuun saakka :D

Tuskin siitä haittaakaan palautumiselle oli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom