Treenikirjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sjitten hjieman vjenäläisen pjojan tjuotantoa eli Vladimir Zatsiorsky: Science and practice of strength training.

John McCallum: The Complete Keys To Progress
Brooks D. Kubik: Dinosaur Training
Stuart McRobert: Beyond Brawn.

Varsinkin KTP todella mielenkiintoinen luku. Kirjoitettu hauskaan muotoon, ja asiat on esitetty aikalailla siten kuin ne ovat. Ja sitä paitsi se puskee sitä PELÄTTYÄ 20 toiston oksa-kyykkyä.... :eek:

Tilasinpa Selkäinaholta aiemmin kesällä sen raskaan lukupaketin ja huhhuh, se on tod. tuhti paketti!

Mel Siffin Supertrainingissa varsinkin on järkyttävä määrä asiaa voimaharjoittelusta, kaikki perustuu tieteelliseen tutkimukseen ja niitä tutkimuksia kans lainaillaan ahkerasti. Kaiken kaikkiaan hyvä kirja, pirusti tietoa voimareenistä. Tarvii kumminkin osata lontoota hyvin ja olla todella kiinnostunut, ehkäpä opiskelemassa valmentajaksi tms. ennenkuin kannattaa ostaa tää kirja.

Sitten oli Fred Hatfieldin Power - A Scientific Approach. Hyvä peruskirja, kiva kirjoitustyyli, ei niin raskas luettava kuin Supertraining, mutta toisaalta ei ihan niin paljon asiaakaan.

Pavel Tsasoulinen Beyond Stretchingissä oli muutamia tod. mielenkiintoisia vinkkejä liikkuvuusharjoituksista ja tietty venyttelystä ja melko hurjia mielipiteitä mm. alkulämmittelystä. Melko pieni ja turhankin raflaavasti (eli jenkkityyliin) kirjoitettu kirja, mutta venyttelyn ja liikkuvuuden suhteen hyviä vinkkejä.

Onko kellään kokemusta Bill Phillipsin "Body for life" -kirjasta? Kannattaako ostaa, on meinaan ainakin suomalaisen verkkosivuilla aika suolanen hinta: 39 emua.

Joo löytyy englanninkielisenä.
Jos kiinnostaa Billin menetelmät (simppeliä kamaa, ei hc),
kannattaa ostaa.;)

Onko kenellekkään jäänyt käteen Savolaisen S(u)permassa opusta? Lainailin tossa viikonlopulla kirjastosta ja on kyllä hurjan kuuloisia treenejä.Jalkatreeni kestää yhteensä neljä tuntia(2x2h samana päivänä)! Olivathan nuo tulokset ihan kiistatta näkyvissä,mutta en kyllä rupeasisi kovin heikolla lääkityksellä tuollaista läpi vetämään.Oli kirjan suhteen kovat odotukset,mutta aika keskinkertainen opus noin kokonaisuutena,vähän hätäisen oloisesti kyhätty.

Tök.

Pistin tän tuolle aloittelijalle ylös, kun en osannu tehdä sitä hienoa linkkiä siihen.

massaa & voimaa!

Luin sen Massaa & voimaa oopuksen pari kk sitten ja oli helevetin hyvä ja mielenkiintoinen kirja.. Kirjassa oli erilaisia treeniohjelmia ja muistan nyt enää muutaman niistä karkeasti.. Yks oli joku sen tyyppinen (muistaakseni) että koko kroppa vedettiin läpi perusliikkeillä ja se sama ohjelma tehtiin kolmesti viikossa.. Mietiskelin vain että mites palautuminen ko. ohjelmassa? eli esim. kyykkyä väännettiin 3 kertaa viikossa ja penkki kans (olikohan se nyt 3 x 10-12). Eikö suurin osa ohjelmista "suosittele" että lihasryhmä käydään läpi noin kerran viikossa? Saatan tässä puhua paskaa.. alkava vääntäjä kun olen.. No, puhuttiin siinä kirjassa paljon treenin vaihtelevuuden merkityksestä, mikrosykleistä ja tämä oli mulle antoisinta juttua --> lisäsin omaan treeniin vaihtelua ja sillä oli heti positiivinen vaikutus kaikin puolin.. Mutta mitä tuumitte siitä treeniohjelmasta, josta tossa yllä hölpötin? eli koko kroppa läpi 3 x viikossa?

Re: massaa & voimaa!

Originally posted by veijo esso
eli koko kroppa läpi 3 x viikossa?

En mä ainakaan pysty palautumaan, hyvä kun kerran viikossa saa kropan läpi ilman pahempia jumituksia. Voisihan toi toimia siten että treenaa niin kauan tuolla systeemillä kuin kroppa kestää ja sitten palauttelee kroppaa täyslevolla ja mahd. kevyellä treenillä. eli tyyliin 3on 2off tai jotain.

Itse treenaan koko kehon läpi kahdesti viikossa, 3 kerta suunnitteilla (kevyempänä tosin). Kyllä siitä palautuu, kun ei tee liikaa.

Olen joskus kuullut jotain huhua, että keho sopeutuu aika hurjiinkiin työpanoksiin, jos sen pakottaa niin tekemään. Olen myöskin leikitellyt ajatuksella treenata viitisen kertaa viikossa kevään kirjoitusten jälkeen ja ennen armeijaa(eli ihan juniori olen :p). Joka päivä korkea volyymi, mutta sitä vastoin taas intensiteetti matalammaksi jne. Tai sitten vain liike/päivä ja sitä tahkoaa mielinmäärin.

Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Varsinaiseen topicciin lisättynä, onkohan kukaan lukenut Anthony Ditillon kirjoja? Jos nyt oikein muistan, tämä kaveri juuri kirjoitteli volyymin ym. maksimoimisesta palautumisen puitteissa. Tarkemmin ajateltuna, tätähän Immonenkin ajaa takaa, työmäärän korkein mahdollinen määrä mahdollisimman usein palautumisen salliessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä hyötyä siitä sitten on treenata kroppa 2-5 kertaa läpi viikossa? Ymmärrän tuollaisen treenimäärän jossain taitolajissa ja ehkä painonostossakin jollain tasolla mutta ei tuolla ainakaan kasva, vai?

Itse asiassa sen olen huomannut, että kun frekvenssiä lisäsin esimerkiksi kyykyllä ja epäkkäiden treenaamisella on kokoa tullut enemmän. HUOM: olenhan vielä hiiri, mutta kyseessä ei kuitenkaan aloittelija-gains.

Sanon ihan suoraan, että en osaa mitenkään perustella/argumentoida asiasta, mutta mutu-tuntumalla asia mielestäni on näin. Ja lähinnä mielenkiinnosta ajattelin kokeilla suurempaa volyymia ym. , kun meinaa joskus alkaa puuduttamaan jatkuva bloodandfuckingguts-meininki. Selvennykseksi sen verran, että jos 5 kertaa viikossa treenaisin en käyttäisi koko kehon ohjelmia, vaan lähinnä "kehonrakentaja"-touhua.

3 kerran koko kehon ohjelma voisi näyttää seuraavalta:

Ma: Kyykky, dippi, tuettu soutu+pientä
Ke: Etukyykky, rinnalleveto, penkki+pientä
Pe: Kyykky, SLDL, pystypunnerrus+pientä

Pienet liikkeet: Hauiskääntöä, vatsat, kyljet, grippi, farmer's walk jne. Kyykyissä käytössä heavy/medium/light-tyylinen jako á la Bill Starr, ja keskiviikon penkki vaikkapa rinnalta poverräkissä kolmosia, tai jotain muuta vastaavaa.

EDIT: sen verran, että mulla ainakin pysyy kyykky-groove paremmin hallussa kun kyykkää useammin kuin kerran viikossa. Se nyt on ainakin ihan konkreettinen hyöty.

Originally posted by rintafile
OFFTOPIC:

Veikka sai 18 vuotissynttärilahjaks ihan läppänä Frank Zanen "Tie täydelliseen koehoon" (tjsp.) Selailin sitä läpi ja paska kirjahan se oli, mutta yks juttu jäi ihmetyttämään: Zane opastaa syömään paljon protskua ja paljon rasvaa mm. avokadoa ja juustoa yms. ja "mahdollisimman vähän" hiilareita l. siis niin vähän kun vaan on mahdollista. Ja sano ite tekevänsä tätä ympärivuotisesti! Eli miten vitussa se jätkä on päässy siihen kuntoon syömättä hiilareita laisinkaan!?!!?? Jätkä elää jossain ketoosissa koko elämänsä! Kusettaaks se vaan ja luulee , että kaikki lukee sitä sen kirjaa ja sitten kukaan ei enää söis hiilareita ja se voittais näin jonkun Olympian? Vai onkohan joku suomentajan virhe? :confused: Aika kumma juttu on kyllä.

Oliskohan kyse ketogeenisesta ruokavaliosta... eli vähän hiilareita normaalisti proteiinia ja paljon rasvaa. Jokainen, joka haluaa, voi lukea kyseisestä asiasta lisää täältä: http://www.cyberpump.com/features/nutrimuscle/lyle007.html

Minä henk. koht. odotan innolla tämän herran (Lyle McDonald) kirjan kyseisestä aiheesta ilmestymistä...kaveri vaikuttaa tietävän ravintoasioista yhta sun toista ja kolmattakin ja itse ainakin olen oppinut hänen artikkeleistaan kovasti uutta.

Lyleltähän on tuo Ketogenic Diet ilmestynyt aikoinaan.
Multa löytyis;)

Treeniohjelman soveltuvuushan on tietysti hyvin yksilökohtaista, mutta itse uskon, että koko kroppa kolmesti viikossa -ohjelmakin voi toimia erittäin hyvin, kun säätää treenien kestot, intensiteetit, volyymit jne. kohdalleen. Tuskin toimii kovin hyvin, jos yrittää ma&ke&pe tehdä 20 sarjaa jaloille oksennukseen ja kuolemaan saakka. Ydinkohtahan on se, mikä on esim. viikottainen treenimäärä jollekin lihasryhmälle. Ja kuinka sen jakaa; tekeekö esim. kerran viikossa 8 sarjaa hauiksille vai kahdesti viikossa a' 4 sarjaa. Lyhyestä treenistä palautuminen on nopeaa, yksi todennäköinen syy tähän on siinä, että testosteronitasot eivät laske lyhyen, intensiivisen treenin (~alle 45 min.) aikana niin alas kuin pitkäkestoisen treenin seurauksena.

Ja tuosta yksilöllisyydestä ja viikottaisesta työmäärästä: Massaa&Voimaa-kirjassa mainittiin Bill Kazmaier ja Jim Williams, kaksi 300 kg:n penkkipunnertajaa, joilla oli varsin erilainen tapa treenata. Kazmaier teki penkkiä kahdesti viikossa; kovan ja palauttavan (kevyen) treenin. Williams teki penkkiä viidesti viikossa. Siis viidesti viikossa ja aina maksimiykköseen saakka. Mutta vain 1-2 varsinaista sarjaa kerralla.

Originally posted by Hannibal
Treeniohjelman soveltuvuushan on tietysti hyvin yksilökohtaista, mutta itse uskon, että koko kroppa kolmesti viikossa -ohjelmakin voi toimia erittäin hyvin, kun säätää treenien kestot, intensiteetit, volyymit jne. kohdalleen. Tuskin toimii kovin hyvin, jos yrittää ma&ke&pe tehdä 20 sarjaa jaloille oksennukseen ja kuolemaan saakka. Ydinkohtahan on se, mikä on esim. viikottainen treenimäärä jollekin lihasryhmälle. Ja kuinka sen jakaa; tekeekö esim. kerran viikossa 8 sarjaa hauiksille vai kahdesti viikossa a' 4 sarjaa. Lyhyestä treenistä palautuminen on nopeaa, yksi todennäköinen syy tähän on siinä, että testosteronitasot eivät laske lyhyen, intensiivisen treenin (~alle 45 min.) aikana niin alas kuin pitkäkestoisen treenin seurauksena.

Ja tuosta yksilöllisyydestä ja viikottaisesta työmäärästä: Massaa&Voimaa-kirjassa mainittiin Bill Kazmaier ja Jim Williams, kaksi 300 kg:n penkkipunnertajaa, joilla oli varsin erilainen tapa treenata. Kazmaier teki penkkiä kahdesti viikossa; kovan ja palauttavan (kevyen) treenin. Williams teki penkkiä viidesti viikossa. Siis viidesti viikossa ja aina maksimiykköseen saakka. Mutta vain 1-2 varsinaista sarjaa kerralla.

Ystäväni Nännibal kirjoitti kovin hienosti sen, mitä itse yritin sanoa.

:)

Originally posted by Hannibal
Treeniohjelman soveltuvuushan on tietysti hyvin yksilökohtaista, mutta itse uskon, että koko kroppa kolmesti viikossa -ohjelmakin voi toimia erittäin hyvin, kun säätää treenien kestot, intensiteetit, volyymit jne. kohdalleen.

Joskus tein tuolla kirjan ohjelman mukaelmalla pari-kolme sellaista 4 viikon settiä ihan vaihteluksi perinteisestä veto-työntö-jalat -reenistä. Vaihtelin joka kerta sarjojen pituuksia tyyliin: kerran viikossa pitkiä, keskipitkiä ja kerran lyhyitä sarjoja.

Monissa liikkeissä tuloksia tuli kivastikin, mutta oli myös ongelmia (saattoivat tosin johtua ennemminkin minusta, ei ohjelmasta :( ). Olkapäät ja kyynärpäät ärtyivät. Vaikka lihakset (ehkä) tottuivatkin nopeampaan palautumiseen, pää ei. Sen takia tuota ei jaksanutkaan montaa viikkoa tehdä.
Eli ei sovellu ainakaan "heikkopäisille"...

Originally posted by pexxi
Lyleltähän on tuo Ketogenic Diet ilmestynyt aikoinaan.
Multa löytyis;)

Mistä mä sen saisin?!?! Tiedätkä missä myydään?!?! :eek:

Pitää vissiin kysellä suomalaisesta, vai?

Tällä hetkellä tulee lähinnä selailtua näitä.
Hatfield: POWER a scientific approach
Zatsiorsky: Science and practise of strength training
Baechle, Earle: Essentials of strength training and conditioning

ostoslistalla:
M Siff: Supertraining
McCallum: The Complete Keys To Progress

Ei ole yhtään pahitteeksi jos tutustuu ihmisen fysiologiaan ja anatomiaan ymv liittyvään kirjallisuuteen. Näitä yleisteoksia kirjastot on pullollaan.

Toi supertraining on kyllä helmi.

Tomi vaan voisi saada slaagin luettuaan ja polttaa sen roviolla :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom