Treeni ja kilpirauhasen vajaatoiminta

MOi!
Onko muita treenaavia joilla olis kilpparin vajaatoiminta? Kuinka ootte ehkä huomanneet että vaikutta treenaamiseen ja toisaalta onko jollakin tiedossa asioita jotka vaikuttaa TSH/T4V arvoihin treeneissä/lisäravinteissa?
Olen ollut lääkityksellä reilu vuoden ja olo oli loistava kun T4V oli 23, mutta nyt yhtäkkiä alle puolessa vuodessa se oli laskenut 17 ja olo oli kuin puolikuolleella, paino ei laske, neste kertyy ja lihakset ei palaudu ikinä... :itku: Nyt annosta nostettu, mutta mietin että mikä aiheutti tuon notkahduksen noin pienessä ajassa...? Onko kellään mitään kokemuksia? Tiedän että nuo mun arvot on tavikselle ihan hyvät mutta viiterajojen ulkopuolella ne eivät ole ikinä olleetkaan ja diagnoosi on kuitenki tehty, joten siihen ei kannata puuttua...
Treenaan tavoitteellisesti ja lisäravinteita syön valkun ohjeiden mukaan, joten kiinnostaisi jos joku on tehnyt havaintoja. :rolleyes:

Täällä yks vajis! Ihan tavallista on että arvot saattaa yhtäkkiä heitellä, varsinkin kun sun lääkitys on ollu vasta noin vähän aikaa. Mulla todettiin vajis 2003 ja pari vuotta meni että saatiin arvot pysyttelemään hyvinä (laskivat tasaisesti notkahdellen). Nyt näytti hieman huonontuneen taas kun aloin treenaamaan kovempaa ( painonpudotus mielessä ). Nuo arvothan voi jatkaa huononemistaan siihen asti ettei oma kilpirauhanen toimi enää ollenkaan... tämmöistä tulevaisuutta minulle eräs lääkäri ennusti:( .

Luulen että kovempi treeni ja varsinkin laihduttaminen huonontaa arvoja... Luin erään (ennytnimeämuista)fitness-kilpailijan kokemuksia vajaatoiminnalla diettaamisesta ja sain sen käsityksen että kun dieetti etenee niin lääkitystä joutuu lisäämään. Tietysti kilpailijoiden diettaaminen ja treeni on aika lailla tiukempaa kuin muilla...

treenaaminen mulla sujuu ihan ok kun arvotkin on ok. Palautuminen on tietty vajiksena huonompaa ja palkkari siksi ihan ehdoton, lihasten venyttely on myös mielestäni tärkeää, tuntuvat muuten lihakset jumittavan herkästi.

Mulla on kokemusta treenaamisesta vajiksena ja terveenä, koska aloitin treenaamisen jo 2000. Terveenä oli helpompaa kyllä painonhallinnan kannalta, pystyi syömään ihan mitä vain lihomatta ym. Lihasmassaa tulee kyllä suht samaan tahtiin nytkin, tosin itselläni on ravinto ja tietämys kuitenkin kehittynyt vuosien varrella paremmaksi. Että ehkä siksikin kehitys jatkuu hyvänä. Siksi vaikea verrata...

Tässä nyt jotain...asiasta ja asian vierestä...:D
Lisäravinteista en usko olevan haittaa, vaikka vajis onkin, päinvastoin.

kiitos vastauksesta. Rauhoittaa kehoa ja mieltä ;)
Ei siis muuta kun ankaraa treeniä ja olon seuraamista... niinpä niin.
Venyttely tuntuu mullakin olevan ihan ehdoton, samoin juuri palkkari. Venytyksiin lisähaastetta tuo yliliikkuvuus, jäsenet taipuu melkein mihin vaan ennen kun lihaksessa tuntuu. Ei mahra mitään, näillä eväillä eteenpäin.
Kiitos, lisääkin kommentteja lueskellaan jos jollain vielä on kokemuksia!

IMO kova treenaus> joutuu nostamaan annosta, muuten olo on treenin jälkeen pitkään aika väsy :D . Btw. tosi kenkku sairaus hoitamattomana, vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti ihmiseen, itellä meni tyttöystävä ja oikeastaan kaikki muukin... Ei voi ku :)

Olisko mahdollista että sydämentykytys treenin jälkeen liittyis jotenki kilpirauhaseen? Siis syke ei tahdo oikein laskea. Ei ole kysymys ylirasituksesta tai huonosta kunnosta.

IMO kova treenaus> joutuu nostamaan annosta, muuten olo on treenin jälkeen pitkään aika väsy :D . Btw. tosi kenkku sairaus hoitamattomana, vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti ihmiseen, itellä meni tyttöystävä ja oikeastaan kaikki muukin... Ei voi ku :)

Kuinka tarkoititi tuota annoksen nostoa? Pysyvästi vai otatko treenipäivinä enemmän vai kuinka? Oletko saanut oikein jotain lääkärin ohjeita?

Luin jostain että myös talvi vaikuttaa niin että annosta joutuu nostamaan, onko kenellekään käynyt näin?

Minusta tää on "hoidettunakin" kenkku sairaus, tuntuu ettei mihinkään voi luottaa! Tänään hyvä annos ei välttämättä ole sitä huomenna? Toisekseen tappelin aikoinaan 7 vuotta ennen kun todettiin keliakia ja sitten samaan aikaan loppuviimeksi 10 vuotta ennen kun kurkkuongelmat saatiin hoitoon ja sitten tuli tämä. Ja ennen vajisdiagnoosiakin sain juosta lääkäriltä toiselle ja kuulla toistuvasti olevani terve kuin pukki. viimeinen "tavislääkäri" määräsi viimein masennuslääkkeitä joita en suostunut ottamaan vaan löysin kilpirauhasspesialistin ja sen jälkeen alkoi homma toimimaan. Mutta otteluväsymys on aivan tajuton. Tää on ollut pelkkää vaivaa toisensa perään eikä oikein tiedä mihin rahkeet riittää. Punttitreenistä saa muuten iloa mutta kaikkien näiden vuosien jälkeen olis ihana saada VIIMEIN tuloksia näkyväksi. On vaan niin petetty olo kun kaikkensa yrittää ja treenaa omasta mielestään kovaa ja käteen ei jää juuri mitään. Tuntuu NIIIIIIIN epäreilulta!

Ja sympatiaa muille tästä kärsiville, ymmärrän täysin. Katson yhden työpaikan menettäneeni tämän takia, mutta muuten kaikki on olleet melko ymmärtäväisiä. Kiitokset siipalle joka on jaksanut kaikki oudot ja epätavalliset vaiheet!:haart:

Joo, joillakin talvi lamaa kilpirauhasta. normaali-ihmisellä kilpirauhasen toiminta tehostuu talvisin kylmän takia, mutta meillä vajailla kun ei oma kilppari tuota hormooneita tarpeeksi niin se ei välttämättä sitten toimi niin ja purkkiannosta pitää lisätä. Ite en kuitenkaan oo moista havainnut, että yksilöllistä.

Mulla pahin vajis puhkesi varmaan juuri siksi, kun keväällä 2003 aloitin dietin (jotta näkis ne saavutetut lihakset) ja aloin treenata enemmän. Noh, siinä sitte helmikuun alusta kärvistelin 1400 kalorilla ja treenasin joka päivä 1-2 tuntia. Toukokuuhun mennessä ei ollu tapahtunu mitään, kiloakaan en ollu pudottanut...mutta kilppari oli dietin takia huonontunut nopeammin kuin ehkä muuten olisi ja kappas touko-kesäkuun aikana paino nousi 10 kiloa ja hirveä limapöhö päällä. Samoiten lihasvoima alkoi hävitä... yhä vaan treenasin samaan tahtiin ja joka viikko sai treenipainoja vähentää, olin ihan loppu.

Nyt sitte on yli vuosi menty hyvin ja oon saanu menettämäni lihakset takaisin, painoa en ole saanut pudotettua, mutta nyt on uusi yritys (ties kuin mones...) päällä ja kyttään arvojani siltä varalta että voi huonontua. Dietti on nyt myös maltillisempi, en vaan voi vetää kaloreita kovin alas ja suurin vaje on tehtävä liikunnalla että aineenvaihdunta toimii edes jotenkin... Mulla kuulemma on rasva- ja soluaineenvaihdunta normaalia hitaammalla...palautuukohan koskaan?

En edes tiedä onko painoni pudonnut vuoden alusta yhtään, mutta jotenki on hoikempi olo ja voimaa on (dietistä huolimatta!) tullut lisää:eek: . Terve olo kaikinpuolin, VIHDOIN. Nestelimapöhö vaivaa yhä, tiedä miten siitä eroon pääsisi.... selluliitin näköistä höttöä on. Ajattelin kokeilla lymfahierontaa ainakin.

Joo, piti taas purkautua ja jakaa kokemuksia...jos nyt ketään kiinnostaa:D . Tsemppiä muille "kärsiville"...

Edit. Ai niin, joo, kyllä tuntuu pirun epäreilulta sairastua tähän. Oisin helvetin hyvässä kunnossa ellei tää sairaus ois vieny vuosikausia mun kuntoa vaan alaspäin. Ennen sairastumistani aloin jo melken tosissaan ajatella fitness-kisoihin osallistumista mutta eipä taida olla mahdollista enää. Ja ulkonäkö...huoh...pilattu sekin *pöhö*.

Viimeksi muokattu:
Moi Kuukunen, sanoit että "Mulla kuulemma on rasva- ja soluaineenvaihdunta normaalia hitaammalla...palautuukohan koskaan?" Oletko mittauttanut jossain? Anteeksi tyhmyyteni mutta missä olisi mahdollista todeta jos tällaista on? Mä en kans tiedä että koska kannattais heittää pyyhe kehään että sais edes normaaliksi luokitellun aineenvaihdunnan... Siippa omaa tietenkin ajokoiran ruuansulatuksen, samoin treenaavat kaverit, joiden katselen vierestä syövän AIVAN mitä huvittaa ja ei näy missään. Mä ajattelen kerran karkkia ja heti tupsahtaa kilo tai kaks lisää...
Onko muuten sellaista ongelmaa että paino nousee treenipäivien jälkeen? Mulla käy niin että jos oon treenaamatta, paino laskee mukavasti, mutta pahimmillaan jalkatreenipäivän jälkeen tulee painoa 2 kiloa lisää. Ja joo, ymmärrän että se on nestettä, mutta kun sen tiputtamiseen voi mennä 2 viikkoa...
Kaikkein "kivointa" on todistella ihmisille että joo, treenaan niin ja niin monta tuntia viikossa ja tarkkailen syömisiäni ja pidän niistä huolta ja sitten porukka katsoo päästä varpaisiin ja toteaa hämmästyneen oloisina "Aijaa?!!?" TODELLA mieltäylentävää...

Kaikkein "kivointa" on todistella ihmisille että joo, treenaan niin ja niin monta tuntia viikossa ja tarkkailen syömisiäni ja pidän niistä huolta ja sitten porukka katsoo päästä varpaisiin ja toteaa hämmästyneen oloisina "Aijaa?!!?" TODELLA mieltäylentävää...

Ihan sama juttu mulla!!... Ne varmaan luule että vedän salaa pullaa yöt läpeensä ja makaan sohvalla...:D :jahas: :( . terkkarikin pelotteli diabeteksellä vaikka sille just valitin ettei painoa saa pudotettua. Se vaan meinas että lisää liikuntaa(eli 2h/pvä ei riitä?) ja terveellisempää ruokaa(hohhoijjaa)... Ylipainoa on siis kymmenisen kiloa...

Joo, tuo solu- ja rasva-aineenvaihdunta tieto tuli homeopaatilta (toki myös olen lukenut että vajis sellaisia aiheuttaa). Tiedän että monet on Homeopatian suhteen skeptisiä, niin minäkin!! Olen samalla homeopaatilla käynyt 3 kertaa, enkä mitään sanomaansa purematta niele. Mutta hän on kuitenkin saanut selvitettyä allergiani joita lääketiede ei ole onistunut selvittämään ja sen vuoksi olen täysin ihottumavapaa ensimmäistä kertaa 26 vuoteen :eek: :D .
Tosin hänelläkään ei ollut mitään keinoa millä saisin nuo aineenvaihduntaongelmat korjattua ja samaa sanoi kuin lääkärikin, että kun lääkitys kohdallaan niin pitäis toimia teoriassa...niinpä...

Mutta onhan se selvää ettei aineenvaihdunta toimi, huomaa nestekertymistäkin ym. Suoli ja rakko kuitenkin toimii ja sieltä tulee mitä sinne meneekin (kun monesti se sekoitetaan aineenvaihduntaan joka tapahtuu ihan solutasolla).

Onko muuten sellaista ongelmaa että paino nousee treenipäivien jälkeen? Mulla käy niin että jos oon treenaamatta, paino laskee mukavasti, mutta pahimmillaan jalkatreenipäivän jälkeen tulee painoa 2 kiloa lisää. Ja joo, ymmärrän että se on nestettä, mutta kun sen tiputtamiseen voi mennä 2 viikkoa...

Joo, kyllä nouse paino, se nestehän sinne kerääntyy ja jos esim. tulee treenitaukoa, kuten nyt sairastellessa, vaikkapa viikko, niin paino on selvästi alempi. Myös ns. mässypäivän jälkeen paino pysyy korkeampana jopa viikon, vaikka mässy tarkoittaisikin vain karkkipussia tai pizzaa, eli ei mitään hervotonta syömistä. helposti siis neste kertyy! Tosin oon huomannu että runsas vedenjuonti helpottaa (pari-kolme litraa päivä).

Siksikin tuo lymfahieronta kiinnostaisi kokeilla, koska se laittaa nuo nesteet kiertämään, että josko sillä pääsisi tästä kaameasta pöhötyksestä. Myös päivittäinen lenkkeily auttaa hieman nestekertymiin...

Taas edittiä...lahopää... Niin ja tosiaan ENNEN sairastumista mulla oli juurikin tuollainen nopea aineenvaihdunta ja pystyin syömään mitä vaan lihomatta ja pitikin syödä, koska kulutin niin paljon.... enää en edes tidä mitä kulutan, ainakin koko ajan on nälkä kun yritän diettailla...

Viimeksi muokattu:
Kuinka tarkoititi tuota annoksen nostoa? Pysyvästi vai otatko treenipäivinä enemmän vai kuinka? Oletko saanut oikein jotain lääkärin ohjeita?

Luin jostain että myös talvi vaikuttaa niin että annosta joutuu nostamaan, onko kenellekään käynyt näin?

Minusta tää on "hoidettunakin" kenkku sairaus, tuntuu ettei mihinkään voi luottaa! Tänään hyvä annos ei välttämättä ole sitä huomenna? Toisekseen tappelin aikoinaan 7 vuotta ennen kun todettiin keliakia ja sitten samaan aikaan loppuviimeksi 10 vuotta ennen kun kurkkuongelmat saatiin hoitoon ja sitten tuli tämä. Ja ennen vajisdiagnoosiakin sain juosta lääkäriltä toiselle ja kuulla toistuvasti olevani terve kuin pukki. viimeinen "tavislääkäri" määräsi viimein masennuslääkkeitä joita en suostunut ottamaan vaan löysin kilpirauhasspesialistin ja sen jälkeen alkoi homma toimimaan. Mutta otteluväsymys on aivan tajuton. Tää on ollut pelkkää vaivaa toisensa perään eikä oikein tiedä mihin rahkeet riittää. Punttitreenistä saa muuten iloa mutta kaikkien näiden vuosien jälkeen olis ihana saada VIIMEIN tuloksia näkyväksi. On vaan niin petetty olo kun kaikkensa yrittää ja treenaa omasta mielestään kovaa ja käteen ei jää juuri mitään. Tuntuu NIIIIIIIN epäreilulta!

Ja sympatiaa muille tästä kärsiville, ymmärrän täysin. Katson yhden työpaikan menettäneeni tämän takia, mutta muuten kaikki on olleet melko ymmärtäväisiä. Kiitokset siipalle joka on jaksanut kaikki oudot ja epätavalliset vaiheet!:haart:

Edit. Ai niin, joo, kyllä tuntuu pirun epäreilulta sairastua tähän. Oisin helvetin hyvässä kunnossa ellei tää sairaus ois vieny vuosikausia mun kuntoa vaan alaspäin. Ennen sairastumistani aloin jo melken tosissaan ajatella fitness-kisoihin osallistumista mutta eipä taida olla mahdollista enää. Ja ulkonäkö...huoh...pilattu sekin *pöhö*.

Otan oman tuntemuksen mukaan koska juuri esim. treenipäivinä tuntuu että tarvitsee enemmän tyroksiinia. Sellaista päivittäistä kikkailua annoksen kanssa ja jaan annoksen myös joskus kahteen osaan aamu/iltaan. Mitään ohjeita en itse enää ota 'asiantuntijoilta', oma olo on paras mittari. Joo kyllä ketuttaa kun tuntuu että treenaa kovaa ja tulosta ei synny...:D

Lisäravinteista ei varmasti ole haittaa, aminohapoista tyrosiinilla voi olla vaikutusta kilppariin.

Olisko mahdollista että sydämentykytys treenin jälkeen liittyis jotenki kilpirauhaseen? Siis syke ei tahdo oikein laskea. Ei ole kysymys ylirasituksesta tai huonosta kunnosta.

Kilpparivaivat vaihtelee yksilöittäin, kaikille ei tule kaikkia oireita. Yksi yleisin oire on aineenvaihdunnan hidastuminen vajaatoiminnassa ja ns. mukava "turvotus".

Mullakaan noita sydämentykytyksiä ei ollu ollenkaan, missään muodossa, silloin ku olin terve. Kilpparin myötä tulivat ja vaikka nyt ollaan jo niin kunnossa kun vaan voi, niin kylläpä vaan aina joskus tykyttelee.

Mulle noita tykytyksiä tule mm. alhaisen verensokerin takia, sekä jos oon syönyt jotain kilpparia lamaavaa kuten raakaa kaalia tai puolukkaa :D .

Ja ominaista on että tuo tykyttely tosiaan kestää jonkun aikaa, eikä sitä oikeen saa "rauhoitettua" eli ei auta esim. makuulle meno... menee ohi ku menee.

En oo tullu ajatelleekskaa tota alhasta verensokerii, vois hyvin johtuu siitä. Mulla nimittäin tykyttelee vaan treenin jälkeen ei muuten.

Onhan niitä pitkä lista, mutta nämäkin taitaa olla yksilöllisiä juttuja että lamaako vai ei... Mä huomaan sen itse kun tule kamalat vajisoireet:( . Puolukka oli munkin herkkua...

Niin toi lista on mm. www.kilpirauhas.info sivuilla (jossain FAQ-kohdassa foorumilla...muistaakseni)

En tiedä onko jotain harhaa, mutta musta ainakin tuntuu että makeutusaineet on pahin mahdollinen lamaaja. Olin joskus yhdessä keliakia-tutkimuksessa mukana, jossa todennettiin tärkkelyspohjaisten makeutusaineiden sopivuus keliaakikoille ja mä sain placeboa, eli käytännössä varmaan (en tiedä vielä ehdotonta totuutta) aspartaamia/asesulfaami-K:ta tms ja olin koko puoli vuotta KIPEE! Siis aivan ihmisraunio! Nykyäänkään maha ei kestä sitäkään vähää makeutusaineita, mutta jos jostain tyhmästä syystä enempi syö, niin jotenkin ihan lamaannun. Sokeri on kyllä kanssa yksi paha mistä tulee kyllä ihan erilailla paha olo kun joskus nuoruudessa. En voi kuvitellakaan syöväni puolikastakaan karkkipussia. Ja irtokarkit on ihan kauhee no no nykyään. :itku:
suklaalevyä en ole ostanut syömismielessä moneen moneen vuoteen. No eipä tuo nyt tietysti huono ole, mutta joskus oikeen tulee mieleen että voikohan sokerille olla jotenkin allerginen, niin huono olo tulee.

Noista ruoka-aineista on ainakin sivulla: http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=7

Onko teillä muuten nivelongelmia? Musta tuntuu että on koko ajan jotain pientä...

Kuukkeli jo visiin laittoikin että helposti jää jumiin lihakset, mulla on ihan sama juttu, välillä kun menen "poppatohtorilleni" niin ei ole juuri mitään jumeja ja avot kolmen päivän päästä on niskassa niin kauhea patti että hyvä kun pää kääntyy. Sitten se voi olla taas ohi seuraavana päivänä...
Ah, mitä valitusta, mutta ihanaa kun on kohtalotovereita! Mä olin keliakian kanssa niin pian sinut kun se diagnoosi oli niin suuri helpotus, mutta tää perkuleen vajis ei mee jakeluun millään! Tai jakeluun joo mutta hyväksyntä tuottaa tuskaa...

Voi teitä rakkaita kanssasisaria :haart: ! Mullakin on vajaatoimintaa, tosin vajis-maailma vielä vähän uutta, se todettiin vasta vime joulukuussa.

Paikat menee tääläkin jumiin tosi helposti, ja kaiken kukkuraksi olen erittäin laiska venyttelemään :nolo: . Varsinkin niska ja selkä on melkein koko ajan jumissa. Nyt on pakko ottaa itteensä niskasta kiinni ja alkaa venytellä enemmän, olkoot se myöhästynyt uudenvuodenlupaus!:whip:

Tuo kovan treenin ja kilpirauhasarvojen heikeneminen oli erittäin mielenkiinoinen pointti.. onko tästä ollut ihan virallista tietoa? Mä oon yrittänyt treenata kovaa, ja tuntuu että parisen viikkoa menee ihan ok, mutta sitten tulokset lähteekin salilla alaspäin, tai sitten tulee kuumetta. Jos treenaa pumpaten, kaikki ok.

Em tiedä onko virallista tietoa tuosta treenin vaikutuksesta vajiksen. Itselläni on omaa kokemusta, esim. nyt vuoden alusta kun oon trenannut enemmän ja kovempaa, niin arvot on pikkasen huonontunu... vaikka tähän asti ne on vuoden ajan vaan parantunu... ja möntin tunne kurkussa on pahentunut :( . Seurailen tässä tilannetta kuitenkin vielä ennenkuin vaadin lääkityksen lisäämistä, koska arvot on kuitenkin suht hyvät (TSH 0,22 ja T4V 17,5...tosin viime vuoden puolella oli 0,03 ja 18,9....kun treenasin vähemmän).

Ja tosiaan luin siitä yhdestä fitness-kilpailijasta, (tais olla tuolla Hardfitness-sivuilla?) että oli kisadieetillä saanut arvot huonoiksi...Ja lääkitystä olisi ilmeisesti pitänyt nostaa pitkin diettiä?? Näin käsitin...

ja tosiaan itselläni pahin vajis alkoi juuri silloin keväällä 2003 kun treenasin myös kovempaa ja yritin diettailla (tuloksena se 10 kg ylipaino :D , nyt jo naurattaa....että miten voi mennä niin perseelleen...heh...)

Näillä kokemuksilla ja tidoilla uskallan väittää että kovaa trenaaminen VOI huonontaa tätä sairautta, kuten myös tiukka dieetti... Mutta yksilöllisiähän nämäkin asiat ovat.

Jos joku löytäis tutkimustietoa, niin kiinnostaisi kyllä...

Kysele vaan, voisin toki sen itsekin tehdä, mutta jos sä osaisit esittää asian paremmin, ku mulle tää kirjoittelu on aina vähä nihkeä homma :D . Ja ajaudun sivuraiteille.

Tässäpä pätkä hardfitness-sivuilta, Finess-kilpailija Sandra Del Vecchio kertoo:

Under "normal" conditions, my thyroid medication serves it's purpose. However, due to the physical stress I put my body through during competition dieting and training, my thyroid levels usually suffer as a result. Under doctor supervision, I usually have to increase my thyroid medication during contest preparation so my thyroid levels continue to function in a normal range. Since the main purpose of the thyroid is to control and regulate metabolism, it becomes especially important that everything is functioning the way it should be or it is next to impossible for my body to lose the weight necessary for contest preparation. I learned the hard way this year ... I did not pay close enough attention to my thyroid levels during my last two competitions and my body really suffered the consequences. I have spent this off-season "getting my body back to normal conditions" so I can prepare for my next round of competitions in a healthy and safe way.
The normal range of thyroid stimulating hormone (TSH) is between 0.5 - 5.0. A high level of TSH indicates hypothyroidism (under active thyroid) because the body is experiencing a low level of thyroid hormone the pituitary glad will make additional TSH in an attempt to entice the thyroid to produce more hormone, therefore causing an increase in TSH levels. A low level of TSH indicates hyperthyroidism (overactive thyroid). I had my blood levels checked after my last competition when I was experiencing several symptoms of hypothyroidism and my TSH level came back at 23.625 (which is EXTREME hypothyroidism). My symptoms included:

* Fatigue
* Weakness
* Weight gain / difficulty losing weight
* Cold intolerance (can't tolerate the cold, when others around you don't feel cold)
* Muscle cramps and frequent muscle aches
* Depression
* Irritability
* Memory loss
* Abnormal menstrual cycles
* Decreased energy levels

Tuossakin toi THS:n yläraja on liian korkea (5,0) nykyisin sen pitäisi olla 2,5

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom