Treenaus ja mielialanvaihtelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lexx
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Melkeinpä alkaa häiritsemään, kun lihasharjoittelu tuntuu vaikuttavan ihan pirusti mielialaan. Vaikutus on kyllä oikein positiivinen mutta ongelma onkin ne ajat kun ei treenaa! Tapana on pitää huilia salilta viikonloput, jonka seurauksena maanantaina olo on melkoisen paska! Eipä kiinnosta mikään, hyvä kun salille jaksaa töiden päätteeksi lähteä. Sen sijaan maanantaitreenin jälkeen ja seuraavana päivänä olo onkin ihan toinen, on kun olis vaihdettu toinen ukko kuorien sisään. Eikä tämä mitään verrattuna esim viikon paussiin...

Onko kellään muulla tälläistä? Mikä hitto tähän auttaisi? Ainut mitä tulee mieleen
on treenata vaikka vatsat ja pitkät selkälihakset viikonloppuna.. tai allonkutistalle
meno.

No ei ihan yhtä pahasti kai mut kyllä jos pidän useemman lepopäivän niin olo vetelöityy ja mieli jotenkin synkistyy! Esim. jos 3 päivää menee peräkkäin ettei pääse tekeen mitään treeniä (joskus viikonloppuja reissussa tai kaveri kylässä tms) ni tulee vähän ahdistunu olo. Johtuu ehkä osaks siitä että kun penskasta lähtien on harrastanu liikuntaa joka päivä ja murrosiän joka päivä 1-3 kertaa päivässä (paitsi lepopäivänä) niin ns. vetelehtiminen saa tuntemaan laiskaks. Ja ei se oo pelkkää henkistä sorttiakaan se ahdistuminen, jotenkin tuntuu että pysyy mieli parempana ku aina välillä pääsee pusertaan itestään lähes kaiken irti. Pelkkä kevyt kävely ei tee samaa. Kova punttis tai esim. spinning saa kyllä hyvän olon aikaan :)

Öö, älä mee kallonkutistajalle: ite joskus kävin unettomuuden takia lääkärin määräyksestä mut tulin takasin entistä kärttysempänä ja ahdistuneenpana ja vaik mitä. Niin tyhmää tätiä en oo ennen nähny. Ihan väärällä alalla koko eukko :D
Ei vais, kai niitä hyviäkin löytyy.

Joo, kovempaa treeniä ja kovemmat aineet peliin. Ja viimesiltään otetaan käyttöön sauna viina ja naiset ;)

Itsellä on aivan samoja "oireita". Välipäivinä, varsinkin viikonloppuisin, suorastaan v*tuttaa katsoa peiliin ja muutenkin on laiska ja ahdistunut olo ja tuntuu että olis pakko tehdä jotain. Yleensä oon sitten reenaillu jotain sellasta mitä ei salilla suoranaisesti tuu treenattua, eli esim. rannerullauksia oon käsipainolla kotona reenaillu ja sitte syviä vatsalihaksia yms. Yks vaihtoehto on sitten käydä käveleskeleen ulkona niin sekin piristää jonku verran. Sitten olo onkin aivan toinen ku pääsee vetämään kunnon salitreenin, varsinkin jos treeni kulkee hyvin :thumbs:

Minulla aina lepopäivä menee ihan "kuutamolla" eli pää on ihan jumissa eikä mikää suju.

välipäivinä/viikonloppuina voi vaikka harrastaa venyttelyä, aerobista liikuntaa, rentoutumista, katsella bodausleffoja/leffoja yleensä, lukea ja kirjoittaa pakkotoistoon, pitää mässäilypäivä(viikonloppuun sopii paremmin),miettiä parannuksia treeniohjelmaan tai posetella peilin edessä :)

ja kun harrastaa aerobista liikuntaa,niin ei ainakaan haittaa oo kuntosali treeneille ;)

Joo, kyllä vaikuttaa treenamattomuus mielialaan. Joku ihme virus riivaa, ja nyt jo yli kaksi viikoa poissa salilta... :wall: En ole ikinä pitänyt näin pitkää taukoa. Virtaa on niin paljon, ettei meinaa housuissa pysyä, mutta ei vielä uskalla tehdä mitään. Ai niin, tein mä sellaisen ihan kevyen takareisi/pohjetreenin testiksi viime viikolla, mutta sitä ei lasketa... :)

Mieliala vaihtelee aivan sairaasti. Tosiaan jos pitempää taukoa on ollut salilta niin ei taho saaja ihtiä kuriin että menis salille, tai yleensä tehä mitään. Elämäntilannekkin ressaa tosi paljon, rahaa ei ole, pitäs välillä päästä irrottelemaankin, porukoiden kanssa tapellaan joka helvetin pikku asiasta. 24h ressi päällä, finnejä pukkaa, hiukset lähtee, paino nousee, eikä edes pelkkää lihasta..

Hauska treadi siinä mielessä,että koko tän 2-välipäivää,mitä nyt mulla treeneistä ollu väliä, niin on ollu ihan hermostunu tai tosi väsynyt.Treenaaminen on parhaimmillaan addiktiivista ja aiheittaa sivareita. :hyper: :D

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ite asiassa mullakin on paljon juttuja mitkä tota ihan oikeesti tekee. Firma, helvetisti töitä ja huolia, oma talo kesken ja 10 minsaa vapaa-aikaa päivässä, mistä pitäis vielä oma nainen "ottaa huomioon". Mitähän tästäkin sopasta ois tullu jos ei ois treenannu?

Treenaaminen vapauttaa elimistöön mielihyvää tuottavia aineita. Kun ei treenaa, on olo nihkeä jo ton puutoksenkin takia hetken.

Treeni myös laskee stressihormonitasoja (ei tietysti treenin aikana)

Kun ei treenaa stressihormonien määrä lisääntyy ja olo on siksi nihkeä.

Miksi pidät viikon taukoja? Eikai sellaiseen ole muuta syytä kuin äärimmäinen ylikunto tai lomareissu. Muutenkin kannattaa jakaa treeni vaikka viidelle päivälle viikossa, jos mikään muu ei motivoi kuin treenaus.

Kyllä tuntuu vaikuttavan mielialoihin kun ei pääse loukkaantumisten takia treenaamaan kunnolla. Vituttaa ja masentaa suoraan sanottuna. Alkaa olla keinot kokeiltu ja välillä mieli vaipuu aika syvälle asian takia.. "Kyllä se siitä" alkaa kuulostaa vähän lattealta ja ponnettomalta, se kun ei nyt vaan tunnu menevän "siitä"...

Itsekin olen ollut nyt 1,5 viikkoa treenaamatta, kun tuli hiukan telottua itseään ja lääkäri määräsi 2 viikon treenikiellon.
Melkoista vitutusta tuo tauko on aiheuttanut.
Tosin, mieliala on nyt nousussa, koska olen päättänyt mennä tänään tekemään sellaisen kevyen treenin. Paikat tuntuu kuitenkin olevan taas suunnilleen kunnossa.

Itsellä polttelee alla kans 2vkon tauko....ja huomenna pääsee sitten vähän kevyesti aloittelemaan. :D

Viimeinen tunti menossa töissä,EDiä siemailen,kohta salille,adrenaliini virtaa pelkästä ajatuksesta tulevaa mavetreeniä odottaessa,pääsis jo...taidan olla aika tapissa.

2003-2004 vuodenvaihteessa olin osittain HST:n ja osittain muiden menojen takia 12 päivää reenamatta. Parina iltana kevyesti venyttelin telsua katellessa, mitään muuta fyysisesti vähänkään rasittavaa en tehnyt sinä aikana.

Luulin etukäteen, että hermot menee ja polla leviää tauon aikana (tietoinen tauko, en ollut kipeänä tms.), mutta toisin kävi. Siinä oli se muutama päivä, milloin tympi ja ärsytti, mutta sitten tottui. Suorastaan pelottavan nopeasti siihen tottui ja reenamattomuudesta tuli ihan normaali olotila, ei sitä edes ajatellut. Samassa ajassa syömisen määrä ja syömäkertojen tiheys laskivat (eli ruokahalu) automaattisesti, niinkuin mulla aina paussilla käy. Vielä eka kerta salilla ton tauon jälkeen ei ollut mitään ekstaasia, mutta parin reenin jälkeen tuntui niimmaanpirkuleen hyvältä. :)

Mielestäni on hyvä osata olla myös reenamatta ilman, että ns. polla leviää, että silti pysyy (ainakin muutaman päivän tottumisjakson jälkeen) mieli suht normaalina, ei äksyile suotta ja hoitaa työnsä sekä ihmissuhteensa ihan tavalliseen malliin. Toki reenaten parempi (laji kuin laji, kunhan liikuntaa harrastaa), mutta myös ilman on hyvä tulla toimeen. Enkä myöskään näe mitään syytä syödä mitenkään eri lailla reenipaussilla. Toki on hyvä syödä vähemmän (mulla ruokahalu säätyy aika automaattisesti fyysisen aktiviteetin mukaan), koska kulutus laskee, mutta suunnilleen samoja ruokia.

Sumu sanoi:
Kyllä tuntuu vaikuttavan mielialoihin kun ei pääse loukkaantumisten takia treenaamaan kunnolla. Vituttaa ja masentaa suoraan sanottuna. Alkaa olla keinot kokeiltu ja välillä mieli vaipuu aika syvälle asian takia.. "Kyllä se siitä" alkaa kuulostaa vähän lattealta ja ponnettomalta, se kun ei nyt vaan tunnu menevän "siitä"...

Ja mä luulin , että mä on ainoa kun tuntee näin :eek:

Mulla on ollut treenaaminen aina enemmän tai vähemmän on/off -tyyppistä. Taukoja tulee säännöllisesti milloin mistäkin syystä, tai jopa ilman syytä. Saattavat kestää muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen, ja tauon aikana menee aivan täysin vituiksi yleensä myös syöminen ja nukkuminen.

Täytyy sanoa, että mielialojen suhteen ero "treeni" -elämän ja "kaikkimitensattuu" -elämän välillä on VALTAISA.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom