treenaaminen kurkku kipeänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja crack
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

crack

Banned
Moi!

Voiko kurkku kipeänä käydä salilla? entä aerobisella?

Muuta vaivaa ei oikeestaan oo, eilen illalla tuli kurkku kipeeks ja vähän huonosti nukuttu yö.

Kaverin äiti joka on lääkäri sanoi joskus että kurkku kipeenä urheillessa nousee helposti kuume.
En ole viittiny ite pahemmin kokeilla.

Oon nyt kelaillu itte ihan samaa, mulla no ollut 6 pv kurkku todella kipeä, välillä en ole kunnol voinut puhua ja nieleminen sekä haukottelu sattuu...Silti tuntuis tyhmältä jättää esim. tän päivän hauis&ojentajatreenit väliin pelkän kurkkukivun takia kun se ei treenatessa tunnu enkä muuten ole kipeä...mitä nyt sitten pitäisi tehdä. Kauhea hinku salille ja muuten ihan terve olo..ja kyllä mä oon joka päivä käyny ne treenit nyt vetämässä..

En todellakaan suosittele flunssan aikana treenaamista. Itselläni kurkku kipeytyi sunnuntai-iltana, ja vaikka kipu oli ohi tiistaina, flunssa merkitsee minulle aina viikon pakkotaukoa treeneistä :itku:

Varteenotettavana riskinä on nimittäin sydänlihas- tai sydänpussintulehdus. Eräs kaverini ei ollut flunssaisena jättänyt salibandy/juoksutreenejä väliin, ja joutui jommankumman em. jälkitaudin takia välttämään kaikkea raskasta liikuntaa PUOLI VUOTTA. Tulehdus sydämessä voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen ja vaatinee (parantuakseen) lievimmilläänkin useita viikkoja ilman liikuntaa.

Viikko ilman liikuntaa on ehkä henkisesti raskas, mutta mielestäni tarpeellinen varokeino flunssan jälkitautien varalta :( En halua edes kuvitella esim. kolmea kuukautta ilman treenejä :eek:

Mutta jos ei ole mitään flunssaa vaan pelkkä kurkkukipu?

En kyllä suosittele treenaamaan vaikka olisi vain kurkkukipua. Itse olen kaksi kertaa mennyt treenaamaan vaikka aamulla on ollut kurkku hieman kipeähkö ja molemmilla kerroilla on pari tuntia treenin jälkeen noussut yli 38 asteen kuume. Siinä tulee aika paljon enemmän taukoa jos menee repimään ja pamahtaa kunnon tauti päälle.

Meah, kannattaa ehkä käydä lääkärillä näyttämässä tuota kurkkua jos vielä jatkuu, ettei ole mikään angiina....

Voihan se kurkku tietysti kipeytyä muustakin syystä kuin flunssan takia. Itselläni vain kurkkukipua seuraa yleensä yskä ja nenä vuotaa (vaikkei kuumetta olisikaan, on "nuha" kuitenkin sairaus, joka voi huomattavasti pahentua, jos harrastaa "turhaa" liikuntaa). Kun kyseessä on viruksen/bakteerin aiheuttama tulehdus nielussa, on olemassa riski vakavistakin jälkitaudeista - ikävä kyllä :(

Jos taas kurkku on kipeytynyt esim. huutamisesta, alkoholin juomisesta :D tai muusta vastaavasta syystä, ei ole syytä huoleen :)

Meah sanoi:
Mutta jos ei ole mitään flunssaa vaan pelkkä kurkkukipu?
minulla oli kurkku kipeenä jo pidemmän aikaa ja ei oireillut oikeen muullakaan tavalla (esim. ei kuumetta) ja sitten kyllästyin kipuun ja menin lääkäriin niin sain antibiootit korva-ja poskiontelutulehdukseen
edit: lisäys
e:prkl typot

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nuhasena olen mennyt salille, muuten en. esim. kurkkukivussa voi helposti kun tekee raskaita sarjoja hengästyä ja yleensä silloin se kurkkukipu pahenee. näin ainakin minulla. joten raskaan liikunnan jättäisin väliin, kävelyä jos pakko liikkua :)

Mulla on kurkku todella kipeä.. Syöminen/juominen sattuu, oon viimeisten parin päivän aikana syöny mandariineja ja viinirypäleitä ja juonu maitoa, jotta sais ees jostakin protskuja (liian vähän silti). Jos tää nyt vielä jatkuu niin alkaa paino tippua ja pahasti. Puhuminenkin tuntuu kummalliselta. Yskiessä kitarisat pompsahtaa suuhun, mikä ei sinänsä satu, mutta tuntuu luonnottomalta. Kaiken lisäks syljettää koko ajan. Huomenna pitäis kouluun mennä, toivottavasti se ei pahenna tilannetta.

Taukoa pidän nyt joka tapauksessa treenistä, mutta missä vaiheessa voi alkaa taas käydä salilla? Entä olisko syytä mennä lääkärin puheille? Onko muilla kokemuksia? Mitenköhän kauan tällasella vaivalla kestää parantua? Kiitos vastauksista!

Mulla on kurkku todella kipeä.. Syöminen/juominen sattuu, oon viimeisten parin päivän aikana syöny mandariineja ja viinirypäleitä ja juonu maitoa, jotta sais ees jostakin protskuja (liian vähän silti). Jos tää nyt vielä jatkuu niin alkaa paino tippua ja pahasti. Puhuminenkin tuntuu kummalliselta. Yskiessä kitarisat pompsahtaa suuhun, mikä ei sinänsä satu, mutta tuntuu luonnottomalta. Kaiken lisäks syljettää koko ajan. Huomenna pitäis kouluun mennä, toivottavasti se ei pahenna tilannetta.

Taukoa pidän nyt joka tapauksessa treenistä, mutta missä vaiheessa voi alkaa taas käydä salilla? Entä olisko syytä mennä lääkärin puheille? Onko muilla kokemuksia? Mitenköhän kauan tällasella vaivalla kestää parantua? Kiitos vastauksista!

En halua olla masentava,mutta mulla kesti 17 päivää,ja juu tulokset tippu kun ei muskelit saanu mitään rasitusta,eli älä ainakaan mee kouluun.Tuo kouluun meno varmasti pitkitti tautia mulla,mut ei sitä voinu yli 2 viikkoa olla sielt pois,mutta jos tulee pitkä tauti niin varaudu masentumaan ekan treenikerran jälkeen,itse en varautunut ja :itku:

En halua olla masentava... :itku:
Oliko sulla samanlaisia oireita kuin mulla? Sairastitko kesällä vai talvella? Kauanko sait tahkota rautaa ennen ku tulokset palas entiselle tasolle? (oot kyl aika nuori, ton ikäsenä tulosten luulis nousevan suht kevyesti) Mulla ei pahemmin oo mahdollisuutta olla pois koulusta, jos on kolme päivää pois yhden modulin (3vk) aikana niin se on kurssilta pihalle..
Sit viel yks kysymys lisää: Miten herkästi lekurit laittaa kitarisaleikkaukseen?

Joitain samoi oireit,paranin pari päivää sit ja eilen ja tänään :wall: kaikki kirosanat treeneissä,eli en osaa neuvoa kauan kestää,että tulokset nousee,mutta eiköhän se lihamuisti tee tehtävät nopeesti.OOtan jo ensviikolla pärjääväni paljon paremmin.
Hyvä esimerkki: 7.1 2007 7x6 suht iisi
tänään 4x6 ja tosi vaikee
ja painot olivat samat

Omat kokemukseni kurkku kipeänä urheilemisesta eivät liity salilla treenaamiseen, mutta laitan tänne silti. Eli itse olen tehnyt todella tyhmästi muutama vuosi sitten, kun menin uimaan kurkku kipeänä. Tulipa vedettyä siinä noin 1,5 km pyrähdys ja välittömästi tuon jälkeen alkoi tuntua hieman heikolta. Muutaman tunnin päästä tuosta kuumetta oli 39 astetta. Voihan toki olla, että kuumetta olisi muutenkin tullut, mutta uskon temppuni edesauttaneen kuumeen nousua. Judoharkoissa olen myös ollut kurkku kipeänä - ei viisasta. :rolleyes:

Onpahan tullut ainakin opittua, ettei kannata urheilla, kun on kurkku kipeä/flunssaa.

Millä te yleensä hoidatte kurkkukipunne / yskänne? Vedättekö yskänlääkettä naamaan (tietenki kohtuulisesti ja ohjeitten mukaan), vaiko odotatteko ihan rauhassa sen ohi menoa?? Jostain muistaakseni kuulin/luin, että lämpimän nesteen ja lämpimän ruoan syönti / juonti auttaisi asiaan myös?

Pitää vähän osata kuulostella itteään. Itellä on usein kurkku vähän karheena, mut reenaan silti. Jos aina jättäis sillon reenaamatta ni, ei tulis ikinä reenattua.
Joskus ku ottaa pahasti, ni tulee imeskeltyä jääpaloja tai vedettyä valkosipulia. Auttaa kummasti.

Mulla oli yks talvi käytännössä koko ajan kurkku enemmän tai vähemmän kipeä.
Johtuen varmasti siitä,että minun työpaikalla lämpötila on n.33 astetta plussan puolella ja työmatkan 5km rykäisen lähestulkoon aina pyörällä.Sieltä ku 8 tunnin hikoilun jälkeen lähtee pyörän selkään -30 asteen pakkaseen,ni kurkkuhan siitä repii oireita:(
Mut en mä ois koko talvena pystyny treenaa,jos oisin sen kurkkukivun takia missaillut treenejä.
Nyt on pari talvea ollu ihan oireeton kurkku(koputtaa puuta...).Uskoakseni kurkkuni on tottunut tuohon lämpövaihteluun.Muita oireita minulla ei siis ollu kuin tuo kurkkukipu.

Kyllä syö miestä, kun ei millään pääse hyödyntämään uutta treeniohjelmaa. Ensin viikko sairaana, sen jälkeen 2 treenikertaa -> kurkki kipeäksi, viikko sairaana (poskiontelontulehdus) -> 3 treenikertaa -> kurkku kipeä. Nyt sitten ollaan tässä. Vitutus kasvaa. Ei oikein tiedä mitä sitä pitäisi tehdä :D Sopivan paljon on aina päällä ja tietysti syönyt hyvin.

Toivottavasti tämä kurkkukipu menee ohi, ettei kuumetta tahi nuhaa tulisi.

Suositut

Back
Ylös Bottom