toistoista..

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
kuulostaa ehkä vähä typerältä kyssältä,mutta...
eli kannattaako teidän mielestä alottaa kevyillä painoilla pitkillä sarjoilla ja lisätä loppuun kohden painoja.
eli siis näin esim.3xhauiskääntö-->1x12 1x8 1x6
paino siis nousee loppuun kohden.
vai teettekö niin että ensin se kutonen täysillä kun on energiaa???ja siitä sitte painoa pois ja pidempiä toistoja loppuun..??

Itse teen aina ensimmäiset sarjat isommilla painoilla loppuun asti kun on vielä voimaa, seuraaviin sarjoihin tiputetaan painoa ja tehdään vähän pidempää. Teen myös niin että ensin vedän tietenkin raskaammat liikkeet kunnon raivolla ja treenin loppuun jätetään "viimeistelyliikkeet" joissa vähän pumppaillaan. Mun mielestä on tehokkaampaa ottaa itsestään alussa kaikki irti kun voimat ei oo menny pumppailuun.

itse suosin välillä toisin päin, esim.1x6, 1x8, 1x10 painoja nostaen.. pitkät sarjat kehittyvät

Mä oon ainaki ottanu käyttöön tollasen että ekaksi pienet painot ja vähän enemmän toistoja ja sitten painot isonee ja toistot pienenee. Luulisi että loukkaantumis riski pienenee ja muutenkin tykkään tosta tyylistä, eikä ne voimat siinä alussa mihinkään katoa ainaka mulla.
Muutenkin kun kattoo noiden huippujen treenivideoita (esim. Cutler, Coleman, Ruhl, Levrone) niin nehän tekee prkl kaikki sillai kanssa.

Jimbe sanoi:
Mä oon ainaki ottanu käyttöön tollasen että ekaksi pienet painot ja vähän enemmän toistoja ja sitten painot isonee ja toistot pienenee. Luulisi että loukkaantumis riski pienenee ja muutenkin tykkään tosta tyylistä, eikä ne voimat siinä alussa mihinkään katoa ainaka mulla.
Muutenkin kun kattoo noiden huippujen treenivideoita (esim. Cutler, Coleman, Ruhl, Levrone) niin nehän tekee prkl kaikki sillai kanssa.

Ootko kauan treenannu? Aloittelija ei osaa ottaa itestään kaikkea irti joten voimat ei juurikaan vähene. Jos mä otan ensin pitkän sarjan loppuun asti, niin painoja pitää melkein vähentää että voin tehdä sen lyhyemmän sarjan. Niin se vaan menee. Noi ammattilaiset taitaa tehdä niin että ensin vedetään lämmittelyt (ne pidemmät sarjat) sen jälkeen vasta alkaa varsinainen eka kova sarja.

Treeniohjelmasta riippumatta, itsekin tykkään pääsääntöisesti tehdä ensin lyhyitä sarjoja suurilla painoilla (perusliikkeissä), ja päälle sitten pidempiä sarjoja hieman eristävämmissä liikkeissä. Näin luulisi sekä hermoston, että lihaksiston saavan aika mukavaa ärsykettä kehitystä varten.

Hyvin toimii
Yahoo_04.gif
!

Ensin kannattaa tehdä isoilla painoilla lyhyet sarjat. Lihakset ja mieli on silloin vielä terävimmillään ja loukkaantumisriski pienempi.

Tapojan on varmasti miljoonia. Itse teen niin että esim. penkissä(mistähän se penkki taas tuli) 1X8:50kg, 1X8:60kg, 1x8:70kg, 1X8:80kg(eka feilure), 1X8:70kg(toinen feilure)

Powerhousu sanoi:
Itse teen aina ensimmäiset sarjat isommilla painoilla loppuun asti kun on vielä voimaa, seuraaviin sarjoihin tiputetaan painoa ja tehdään vähän pidempää. Teen myös niin että ensin vedän tietenkin raskaammat liikkeet kunnon raivolla ja treenin loppuun jätetään "viimeistelyliikkeet" joissa vähän pumppaillaan. Mun mielestä on tehokkaampaa ottaa itsestään alussa kaikki irti kun voimat ei oo menny pumppailuun.

Aikalailla samalla tavalla teen minäkin ja todellakin hyvin saa tuntumaan ja kehitystä tulee!! Ja site kehitystä on treenipäiväkirjan avulla myös helppo seurata kun tällä tyylillä reenailee...

Timba79 sanoi:
Aikalailla samalla tavalla teen minäkin ja todellakin hyvin saa tuntumaan ja kehitystä tulee!! Ja site kehitystä on treenipäiväkirjan avulla myös helppo seurata kun tällä tyylillä reenailee...

Kummallista kun ollaan samoilla linjoilla... :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Teen molempia, nousevaa ja laskevaa pyramidia vähän treenikerrasta ja fiiliksestä riippuen. Vaihtelu virkistää.

Tässä on esimerkki vaikka selkäpäivän maastavetotreenistä:

1. Lämmittely
2. 1x12 ei loppuun saakka
3. 1x8 ei loppuun saakka
4. 1x5 loppuun saakka
5. 1x8 loppuun saakka

Powerhousu sanoi:
Ootko kauan treenannu? Aloittelija ei osaa ottaa itestään kaikkea irti joten voimat ei juurikaan vähene. Jos mä otan ensin pitkän sarjan loppuun asti, niin painoja pitää melkein vähentää että voin tehdä sen lyhyemmän sarjan. Niin se vaan menee. Noi ammattilaiset taitaa tehdä niin että ensin vedetään lämmittelyt (ne pidemmät sarjat) sen jälkeen vasta alkaa varsinainen eka kova sarja.

Tehokasta kuntosali treeniä on kohta takana vuosi, sitä ennen myös noin vuosi penkki hauis treeniä. En todellakaan luokittele itseäni enään aloittelijaksi vaan tietoutta löytyy paljon.

Kuitenkin niin siis alussahan ei ole missään nimessä tarkoitus vetää niitä sarjoja loppuun vaan isoin toistomäärä on 12, joissain tapauksissa 15.
Ja noista huippubodareista niin niillä on aina vikassa sarjassa isoimmat romut ja pienimmät toistot ainakin noiden muutamien treenivideoiden perusteella mitä oon nähnyt.

En yritä nyt mitään mr. know-it-allia tässä leikkiä mutta mun mielestä on paljon järkevämpi tehdä tällä tavalla. Järkihänkin sen sanoo että jos lataat heti isoimmat rohmut tankoon ekoilla toistoilla lämmittelyn jälkeen niin loukkaantuminen on mahdollisempi kuin sillai että ensin tehdään pienemmillä ja totutetaan ne lihakset siihen työhön.

Jimbe sanoi:
En yritä nyt mitään mr. know-it-allia tässä leikkiä mutta mun mielestä on paljon järkevämpi tehdä tällä tavalla. Järkihänkin sen sanoo että jos lataat heti isoimmat rohmut tankoon ekoilla toistoilla lämmittelyn jälkeen niin loukkaantuminen on mahdollisempi kuin sillai että ensin tehdään pienemmillä ja totutetaan ne lihakset siihen työhön.

Tämä pätee ehkä jossain hauiskäännössä mutta jos otetaan maastaveto tai kyykky tilanne muuttuu. Tottakai pitää ensin lämmitellä hyvin ja totutella lihakset liikkeeseen mutta sanoisin että on paljon vaarallisempaa ottaa ensin muutama feilureen asti vedetty kymppi mavessa ja sitten vasta ruveta vetämään tiukka kakonen kuin lämmitellä hyvin lisätä painoja pikku hiljaa mutta ei vetää yhtään sarjaa loppuun ennen sitä tiukkaa kakosta. Tämä johtuu siitä että tekniikka voi pettää paljon helpommin jos lihakset ovat väsyneitä.

Sitäpaitsi jos teet aina noin et pääse ikinä todellisiin maksimiromuihin käsiksi.

Apuliikkeissä tulee usein vedettyä pisimmät sarjat ensin feilureen.

Ammattilaisista sen verran, että mitä itse olen kirjoja, videoita ym. kattellut niin niistä saa helposti sen kuvan, että kaverit tekee pyramidia. Ensin kevyemmillä pidempää(~12), ja siitä painoja nostaen lyhyempään sarjaan(~8). Esimerkkinä Dorian, joka omien puheittensa mukaan kuitenkin ottaa vain 1-2 kovaa sarjaa / liike. Lämmittelypainot ovat vain sen verran suuria, joten kun ajatellaan lihaksen kuormittamista, sitä mahdollisesti tapahtuu jo lihaskasvun kannalta merkittävästi lämmittelyvaiheessa.
IMO Yhteenvetona. Perusteellisesti lämmiteltäessä + 1-2 kovaa sarjaa vs. pyramidi ei ole juurikaan eroa vrt. Dorian / Coleman. (Blood and Guts ja Unbelieveble.)

Powerhousu: Oletko nähnyt Colemanin videon? Mielestäni pyramidi harjoittelu on siitä nähtävissä selkeästi.

Itse kysymykseen: Kahdesta kolmeen kovaa sarjaa, toisto määrä pysyy vakiona. Välillä pidemmillä palautuksilla (lue: ~2-3min) jolloin pyrin välttämään painon vähennyksiä, usein kovat sarjat kovaa ja lyhyemmät palautukset, jos toistot ei pysy vakiona, niin painoa pois.

6point sanoi:
Tämä pätee ehkä jossain hauiskäännössä mutta jos otetaan maastaveto tai kyykky tilanne muuttuu. Tottakai pitää ensin lämmitellä hyvin ja totutella lihakset liikkeeseen mutta sanoisin että on paljon vaarallisempaa ottaa ensin muutama feilureen asti vedetty kymppi mavessa ja sitten vasta ruveta vetämään tiukka kakonen kuin lämmitellä hyvin lisätä painoja pikku hiljaa mutta ei vetää yhtään sarjaa loppuun ennen sitä tiukkaa kakosta. Tämä johtuu siitä että tekniikka voi pettää paljon helpommin jos lihakset ovat väsyneitä.

Sitäpaitsi jos teet aina noin et pääse ikinä todellisiin maksimiromuihin käsiksi.

Apuliikkeissä tulee usein vedettyä pisimmät sarjat ensin feilureen.

Luitko yhtään mitä kirjoitin?

6point sanoi:
mutta sanoisin että on paljon vaarallisempaa ottaa ensin muutama feilureen asti vedetty kymppi mavessa ja sitten vasta ruveta vetämään tiukka kakonen kuin lämmitellä hyvin lisätä painoja pikku hiljaa mutta ei vetää yhtään sarjaa loppuun ennen sitä tiukkaa kakosta.

Jimbe sanoi:
Kuitenkin niin siis alussahan ei ole missään nimessä tarkoitus vetää niitä sarjoja loppuun vaan isoin toistomäärä on 12, joissain tapauksissa 15.

6point sanoi:

Kukas tässä nyt maksimien tekemisestä puhuukaan? Tietysti jos niitä yritetään niin ne tehdään aikasemmassa vaiheessa kun viimeisellä sarjalla.

Ari sanoi:
Powerhousu: Oletko nähnyt Colemanin videon? Mielestäni pyramidi harjoittelu on siitä nähtävissä selkeästi.

Olen, mutta en muista miten se treenaa. Tossa se olis cd:llä jos vaan jaksais kattoo.

Jimbe sanoi:
Kukas tässä nyt maksimien tekemisestä puhuukaan? Tietysti jos niitä yritetään niin ne tehdään aikasemmassa vaiheessa kun viimeisellä sarjalla.

Ei varsinaisista maksimeista, mutta luuletko saavas lihaksia jos et ikinä anna niille kunnon kyytiä? Parhaiten onnistuu "maksimiraudoilla". Eli niin isoilla romuilla joilla jaksat tehdä sarjan. Lihaksiahan on tarkoitus vaurioittaa, ja se ei onnistu parhaalla mahdollisella tavalla jos ennen kovaa sarjaa on pumppaillut lihakset jo ihan loppuun. Niissä ei ole voimaa, ei saada isoja rautoja ylös, ei tule vaurioita.

Tämä topicci sivuaa niin paljon omaa kysymystä, että en aloita uutta. Olen tehnyt penkkipunnerrusta pyramidina siten, että ensin juuri kevyemmillä painoilla ja pitemmillä toistoilla, ja siitä sitten vähän painoja lisää ja lyhyempiä toistoja. Viimeisen kahden kuukauden aikana kehitystä ei ole tapahtunut oikeastaan ollenkaan. :( Tosin aloitin salilla käymisen uudestaan vasta vuoden alusta.

Olen nainen(tyttö), joten älkää heti tuomitko painoja. :) Tällä hetkellä olen tehnyt ensin lämmittelynä 20(toistoa)*20kg, sitten n.15*30kg, n.7*40kg ja lopuksi 1-3*45kg.

Treenaan yksin, joten en pyydä varmistusta kuin viimeiseen sarjaan. Muissa sarjoissa olen tehnyt aina vain niin monta toistoa, että tiedän saavani tangon vielä lopuksi ylös. Tavoitteena on, että joku päivä nousisi penkistä vielä 50kg. Kannattaisikohan vaihtaa sarjapainoja ja sarjojen pituuksia? Miltä kuulostaisi esim. jos tekisi lämmittelyn jälkeen 3 sarjaa samalla painolla? Vai onko tuo pyramidi(laskeva tai nouseva) paras keino saada kasvatettua maksimia?

MJS sanoi:
Kannattaisikohan vaihtaa sarjapainoja ja sarjojen pituuksia?
Jos maksimivoimaa haluat, niin ehdottomasti kyllä.
Vai onko tuo pyramidi(laskeva tai nouseva) paras keino saada kasvatettua maksimia?
Ei. Katselepa voimanosto-osiolta ja FAQista vinkkejä juuri maksimivoiman lisäykseen.

Ite teen myös pääsääntöisesti niin, että lämmittelyjen jälkeen (niitähän ei vars. reeniin eli työsarjoiksi lasketakaan) vaan reilusti rautaa tankoon. Reenin alussa on mulla aina rankimmat liikkeet ja isoimmat painot käytössä. Niin se on loogista tehdä (koska silloin on eniten virtaa ja paras keskittymiskyky), paitsi ehkä kehoilumielessä reenavalle, todella isolle ja vahvalle. Jotkut kilpakehoilijat näkyvät esirasittavan lihaksia ensin jollain eristävillä hilavitkutuksilla, jonka jälkeen ei tarvitse sitten niissä isoissa liikkeissä niin kauheita kilomääriä käyttää, että reeni tuntuisi ja kehittäisi. Meillä tavallisilla kuolevaisilla asiat ovat hieman erilailla. ;)

Tietenkin pitää muistaa, että varsinkaan kehoilureenissä ei ole olemassa mitään Jumalan Sanaa, jolla VARMASTI kehittyisi, vaan on löydettävä itselleen sopivimmat keinot lihaksen kasvatukseen. Voimailun suhteen voi aika turvallisesti sanoa, että monet ns. eastside jutut tutkitusti (tieteellisesti ovat tutkineet ja mittailleet niitä asioita suunnilleen 1950-tämä päivä, erityisesti Neuvostoliiton aikana) toimivat ja lisäävät maksimivoimaa. Tosin voimareenissäkin on paljon yksilöllisiä eroja johtuen esim. kropan välityksistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom