Toimivantuntuinen jalkasetti selkävikaiselle

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Mulla kun noita alaselänvaivoja on ja se taas otti smith-kyykystäkin itseensä, niin joudui tähän 2-jakoisen reidet ja kädet päivään jalkaosastolle keksimään vähän uutta.

Viimekerralla tein koukistukset ja ojennukset superina minuutin palautuksilla. Toistot jossain 10-15 välillä. Tein siis ensin aina koukistukset ja heti perään ojennukset ja sitten minuutin palautus, näitä supersarjoja tuli yhteensä 6 kpl. Oli ihan törkeä pumppi ja polte reisissä. Ei se pumppi ja polte mikään kasvun tae ole, mutta ainakin tunsi reenanneensa vaikka alaselkä olikin kipeä ja perinteiset kyykyt ja vedot eivät olisi onnistuneet.

Kannattaa testailla jos kaipaa vaihtelua kinttutreeniin tai jos alaselkä prakaa ja jalkatreeni on vähän jäissä muuten.

Hyvä ohjesääntö silloin kun on kipuja, on tehdä pienillä painoilla, lyhyillä palautuksilla, niin kuin Timba tuossa neuvoo. Itse kyllä olen vähän sitä mieltä, että pumppi ja polte on parempi kasvun tae kun maksimipainoilla tehty epäpuhdas suoritus.

No aikalailla minäkin nojaan treenissä ainakin tohon tunteeseen lihaksessa treenin jälkeen ja pumppikin on mulle melko tärkeässä asemassa. Lisäsin vain tuon kommentin tonne ettei pelkästään sitä tässä jäädä nysväämään. ;)

Timba79 sanoi:
Mulla kun noita alaselänvaivoja on ja se taas otti smith-kyykystäkin itseensä, niin joudui tähän 2-jakoisen reidet ja kädet päivään jalkaosastolle keksimään vähän uutta.

Viimekerralla tein koukistukset ja ojennukset superina minuutin palautuksilla. Toistot jossain 10-15 välillä. Tein siis ensin aina koukistukset ja heti perään ojennukset ja sitten minuutin palautus, näitä supersarjoja tuli yhteensä 6 kpl. Oli ihan törkeä pumppi ja polte reisissä. Ei se pumppi ja polte mikään kasvun tae ole, mutta ainakin tunsi reenanneensa vaikka alaselkä olikin kipeä ja perinteiset kyykyt ja vedot eivät olisi onnistuneet.

Kannattaa testailla jos kaipaa vaihtelua kinttutreeniin tai jos alaselkä prakaa ja jalkatreeni on vähän jäissä muuten.
Mulla sama tilanne eli kyykyt yms. on ollu pakko jättää pois ku selkä on niin jumissa.

Mun jalkatreeni on nykyään aika huonolla mallilla koska meidän salilla on paska koukistuslaite. Ainoat liikkeet kuukauden ajalta joita olen tehny on prässi ja ojennukset. Prässissä saan sentään perseenkin kipeeks mut takareisille ei tule treeniä.

Kannattaisko ojennuksetkin jättää pois ohjelmasta ettei tule kovin suurta ongelmaa lihastasapainon kanssa?

Eikä nyt vedetä hernettä käkättimeen, mutta tässä tulee omia mielipiteitäni näihin ns. selkä ongelmiin. En ongelmianne tunne ja siksi en puhu teistä vaan yleisesti.

Monesti valitellaan selkäkivuista ja siitä ettei voi tehdä sitä ja tätä, kun on tuo selkä niin huonona.

Onko kukaan koskaan miettinyt miksi se selkä on huonona?

Onko lihaskunto, tekniikka tai treenisysteemi huono? Vai onko siellä selässä oikeasti jokin vika? On paljon helpompaa tyytyä siihen fysion diagnoosiin, että teet nyt vaan kevyesti niitä reiden ojennuksia ja unohdat kaikki vapailla tehtävät tai ainakin teet ne kevyesti.

Jos siellä selässä nyt on kuitenkin kaikki osat vielä paikallaan niin se vika on todennäköisesti jossain muualla kuin siellä selässä.

Yleisimmät ongelmat on varmasti tekniikassa ja heikoissa tukilihaksissa. Näitä kaikkia voi siis parantaa ihan ITSE. Salilla voi varmasti kysyä sitä kokeneemmalta vähän kattomaan, jos uskaltaa suunsa vaan avata.

Joo no mitäs näistä. Helpottihan se tämäkin. :rolleyes:

No vaikket olisi minua tarkoittanutkaan, niin vastaan silti. Mulla on yliliikkuvat nivelet ja kyykyt sun muut ei vain onnistu. On sitten kokeiltu niin monta kertaa ja pelkällä tangolla kyykkäily ei oikein tunnu järkevältä.

Mä taas väitän että jos sen selän kanssa on ongelmia, niin on muitakin hyviä vaihtoehtoja treenata jalkoja kuin takakyykky tai kyykky yleensä! Takareisille mulla onnistuu SJMV yleensä ongelmitta, mutta jos sen selän on KYYKKÄÄMÄLLÄ saanut kipeäksi, niin eipä onnistukkaan SJMV enää.

Ehdottomasti aloittelijan ja kenen tahansa tulee opetella kyykkäämään ja kyykätä käytännössä aina jalkatreenissä. Tämä mun juttu oli vain vaihteluksi jos alaselkä ei ole palautunut tai sen kanssa ihan oikeasti on ongelmia. En minäkään tällaisia settejä huvikseni tee, mutta olosuhteiden pakosta on pakko kehittää muuta, eikä ne jalat tosiaankaan ole mun huonoin liharyhmä tästä huolimatta.

Ja siito tänne Treeni & Ravintopuolelle. Ettei nyt käy niin, että joku aloittelija ottaa tämän vinkkinä jättää kyykyt tekemättä jos niitä ei huvita tehdä. ;)

Itsellä on nikamissa lantion kohdalla murtuma okahaarakkeissa ja tästä johtuen liukumaa eteenpäin ainakin 8 mm. Tämä diagnosoitiin 1997. Eli välillä selkä on jumissa ja kipeä.

Kyykitty on "selän ehdoilla" ja silti selkä aina nokkiinsa on ottanut enemmän tai vähemmän. Nyt viimeisen vuoden olen treenannut DC-tyylillä eli mukana on raskaat etu-/takakyykyt, prässit, mavet, kulmasoudut eli alaselkä saa rasitusta enemmän kuin koskaan. Silti selkä on vähemmän kipeä keskimäärin kuin aiemmin. Totta kai aluksi joutui aloittamaan "pienillä" painoilla mavet sekä kyykyt, mutta siitä ne hiljalleen ovat kasvaneet.

Eli treenin kautta lihakset ovat vahvistuneet ja selän kokonais olotila parantunut. =)

Liikkeet teen huolellisesti eli kyykyt ihan pohjasta. Viimeeksi esim. takakyykky 5*160 kg ja päälle 20 * 115 kg Widow tyylillä. Maastavedot jokaisen toiston maasta ja viimeeksi taisi mennä 6*175 kg.
Painot eivät minun "kokoiselle" kaverille kovia, mutta selän (ja voimien) ehdoilla mennään hiljalleen vielä toivon mukaan ylöspäin.

Välillä vieläkin selkä menee kipeäksi, mutta tuntuu palautuvan nopeammin kuin aiemmin. Silloin kun kipeenä on niin vähän kevyemmin teen tai jätän jonkun alaselkää rasittavan liikkeen pois. Mutta taas kun tuntuu olevan kunnossa niin raskaitten liikkeitten pariin taas.

Selkäni on myös jossain määrin "yliliikkuva" eli notkea olen ollut aina.

Eli minun mielestäni "selkävikaisenkaan" ei pidä kokonaan jättää kyykkyjä eikä maveja pois vaan tehdä niitä selän ehdoilla. :thumbs:

En tiedä meneekö samaan sarjaan, mutta moni selkävikainen tekee prässiä kans pienillä painoilla. Sillähän saa tehtyä hyvin etu/takareidet ja pohkeet jalkojen asentoa muuttamalla. En sitte tiedä ku en ite tee koskaan prässiä, mutta taitaa älysuurilla painoilla rasittaa selkääkin.

Eihän siinä mitään jos se selkä vain kipeytyis, mutta kun vetää kyykkäillessä niin tilttiin ettei kävelemään pääse tai saa itse kenkiä jalasta. Eli en todellakaan jaksa kovin usein tätä kikkailua alkaa. Jännä juttu tosiaa on se, että SJMV menee ihan kohtuu isoillakin raudoilla yleensä ongelmitta, joskus tosi joutuu enemmän jumppaillen tekemään jos alaselkä oireilee.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79 sanoi:
No vaikket olisi minua tarkoittanutkaan, niin vastaan silti. Mulla on yliliikkuvat nivelet ja kyykyt sun muut ei vain onnistu. On sitten kokeiltu niin monta kertaa ja pelkällä tangolla kyykkäily ei oikein tunnu järkevältä.

Mä taas väitän että jos sen selän kanssa on ongelmia, niin on muitakin hyviä vaihtoehtoja treenata jalkoja kuin takakyykky tai kyykky yleensä! Takareisille mulla onnistuu SJMV yleensä ongelmitta, mutta jos sen selän on KYYKKÄÄMÄLLÄ saanut kipeäksi, niin eipä onnistukkaan SJMV enää.

Ehdottomasti aloittelijan ja kenen tahansa tulee opetella kyykkäämään ja kyykätä käytännössä aina jalkatreenissä. Tämä mun juttu oli vain vaihteluksi jos alaselkä ei ole palautunut tai sen kanssa ihan oikeasti on ongelmia. En minäkään tällaisia settejä huvikseni tee, mutta olosuhteiden pakosta on pakko kehittää muuta, eikä ne jalat tosiaankaan ole mun huonoin liharyhmä tästä huolimatta.

Eli kuten sanoin niin halusin kirjoituksellani herättää hieman keskustelua siitä onko treenaajien selässä oikeasti vikaa vai onko syynä laiskuus? En halua sen enempää puuttua yksittäisen treenaajan selkäongelmien todenmukaisuuteen.

Itselläni myös todettu fysion ja lääkärin (ortopedin tjs.) toimesta yliliikkuvat selkänikamat. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt itseäni kykkimästä. Lähes kaikki nikamat paukkuu ja rutisee. Alaselkäni hajotin kolmisen vuotta sitten aika pahasti ja parantuminen kesti lähes vuoden.

Tällähetkellä pystyn kyykkäämään ja vetämään aivan normaalisti ilman kipuja. Tietysti aina kovan treenin jälkeen on selkä hellänä 3-10 päivää riippuen siitä onko otettu kovia ykkösiä vai sarjoja.

Lääkärit yms. ovat minulle aina sanoneet, että jos ei treenatessa satu niin anna mennä vain.

Itse mm. hylkäsin pitkät puuduttavat sarjat pitkäksi aikaa kokonaan ja keskityin 3-5 toiston sarjoihin, jolloin sain hiottua tekniikkaakin hyvin kuntoon.

Itellä tulee aina kunnolla kyykätessä ja vielä smithissä alaselkä kipeeks ja on kipee ja kauan. Ennen luulin et johtuu mavesta ja jätin sen ohjelasta pois mutta kuitenki kyykkäilin menemään-> selkä oli kuukauden kipee koska koko ajan kerran kuitenki kyykkäilin. Pietin yli viikon lepoa minkä aikana en käyny ollenkaan salilla. Lepoviikon jälkeen kokeilin mavea ihan kevyesti ja tuntu tosi hyvältä. Vetäsin muuten reenin loppuun uuden enkanki eikä tullu selkä yhtään kipeeks. Siitä sitte lepopäivän jälkeen jalkareeniin ja kyykätessä jo lämmitellessä huomasin kipua alaselässä. Sitte ko aloin vähän isommlla painolla kaseja tekeen niin oli pakko jättää sarja kesken ko tuli selkä niin kipeeks. Nyt en oo pariin viikkoon kyykänny ollenkaan mut mavea oon tehny koko ajan ja selkä on parempi ku vuosiin. Miten voi olla mahollista että ei voi kyykätä kunnolla mutta mavea pystyy kuitenki tekeen? En usko että on mikään tekniikkavirhe koska oon kyykänny ennen aika paljon ja vedän yhelle futisporukallekki punttireenit ja oon opettanu ne kyykkään oikeen..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom