Nyt aletaan mennä sellaisiin asioihin joita alkaa olemaan ihmisen jo vaikea ymmärtää...
No joo, ainakin sellaisen ihmisen, joka ei ole kyseistä tieteenalaa opiskellut. Mutta kun kosmologia on eksakti empiirinen luonnontiede, jonka mallit ennustavat useita suureita (mm. kevyiden alkuaineiden määrät, kosmisen mikroaaltotaustasäteilyn fluktuaatiot ja paljon muita) erittäin suurella tarkkuudella oikein. Sen takia en oikein ymmärrä, miksi jotkut ihmiset kokevat voivansa väitellä näistä aiheista (esim alkuräjähdysmallin oikeellisuudesta) lainkaan perehtymättä taustalla oleviin teorioihin. Tää on ihan sama, kuin jos mä menisin inttämään vaikkapa jollekin lääkärille, että mä en nyt usko että virukset ja bakteerit aiheuttaa tauteja.
Ja en nyt Janpa kohdista tätä suhun millään tavalla, vaikka sulta toi quote onkin. Oot mun nähdäkseni pysynyt tässä ihan asialinjalla.
Tottakai. En oo mikään professori. En vain usko big bangiin. Sen ei pitäis olla kenellekkään ongelma. :dance:
Mulle se on ongelma, että sä päätät olla uskomatta tieteen keinoilla tuotettuun tietoon. Oletko ajatellut pitemmälle, minkälainen ajatusmalli sulla täytyy tässä olla?
Hylätessäsi tämän yksittäisen tuloksen, sä samalla tulet olleeksi sitä mieltä, että menetelmä jolla tämä tieto on hankittu, on viallinen. Siten sun pitäisi olla hyvin vaikeaa uskoa mihinkään muuhunkaan samalla menetelmällä tuotettuun tietoon. Ja tällä menetelmällä mä tarkoitan empiirisen luonnontieteen menetelmää. Et siis voi oikeastaan olla varma siitä, että toimiiko esim sähkömagnetismi nykykäsityksen mukaisesti. Entä jos joku päivä pistorasiasta ei tulekaan virtaa, kun coulombin laki ei olekaan voimassa, jne jne. Tai kun sulta menee vaikka jalka poikki, ja lääkäri ottaa siitä röntgenkuvan, niin eihän se kuva välttämättä oo oikea kuva sun jalasta. Se röntgensäteilyä kuvaava malli voi olla väärä. Annatko sen lääkärin leikellä sua tällaisen epävarman tiedon pohjalta?
Meidän toimintamme tässä maailmassa perustuu hyvin paljolti sille olettamukselle, että empiirisen luonnontieteen keinoin voidaan tuottaa luotettavaa tietoa. Jos hylkää tämän käsityksen, putoaa pohja hyvin suurelta osalta arkipäivää.