Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Eli pelkästään kupin aiheuttaman alipaineen ansiosta kierukka ei voi tulla ulos? Gyne kuitenkin varoitti siitä ja neuvoi jotenkin kiepauttamaan kupin ennen poistoa. Lankoja ei tosiaan ole tuntunut lainkaan asennuspäivän jälkeen, jolloin tuntuivat pistävinä ja lyhyinä. Pyysin ne mahdollisimman lyhyeksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todella vaikea kuvitella, että tuo kupin luoma alipaine voisi kierukan poistaa. Delgadon kuvaamassa tapauksessa, että langat uivat monta senttiä emättimen puolella on varmasti ihan realistinen riski että narut eksyvät kupin ja emättimen seinämän väliin.
 
En oikein usko, että kenelläkään on mitään oikeaa tutkittua tietoa, että voiko se alipaine jotenkin kiskoa kierukan ulos, mutta aika kaukaa haetulta kuulostaa. Jos se nyt arveluttaa, niin voihan sinne tosiaan pihauttaa ilmaa sisälle ennekuin sitä alkaa kiskomaan pihalle.
 
^se pihauttaminen osoittautui muutenkin käteväksi keinoksi kunhan alkukankeudesta pääsi :) Kunpa olisin tajunnut/uskaltanut jo aikapäivää sitten ottaa kierukan ja kuukupin, olisi elämänlaatu ollut ainakin 30% parempi!
 
Itse kysäisin tuosta kuukupin käytöstä kierukan kanssa ja lääkäri sanoi oikein hyväksi komboksi. Täytyykin yrittää välttää sitä alipainetta kuppia poistaessa, kun menkat vihdoin alkaa. Yhdet tosiaan jäänyt nyt välistä pillereisen lopettamisen ja kierukan asennuksen jälkeen. 1,5vk päästä pitäisi suurinpiirtein tulla seuraavat kuukautiset. Saa nähdä tuleeko vai tasoitteleeko kroppa edelleen hormonitasapainoa ja jää tulematta. Muuten elämä ollut tosi leppoisaa ja helppoa tähän mennessä tän kuparikierukan kanssa :-)
 
Mä oon miettiny josko vaihtaisin hormonikierukan kuparikierukkaan, kun jotenkin tuntuu, että se hormonikierukka madaltaa mielialaa eikä ihokaan siitä oikein tykkää (vaikkakin ilman menkkoja oleminen on aika jees) . Toisaalta, kun lapset on tehty, niin essurekin voisi olla vaihtoehto, mutta se taas tuntuu niin pelottavan lopulliselta vaikkei lapsia suunnitelmissa enää olekaan... Pillereitä en enää ikinä halua, ne ei vaan sovi. Onpas taas vaikeeta olla nainen.
 
Paljonko (hormoni)kierukan laitto mahtaa maksaa yksityisellä?

Alkaisi kiinnostaa vaihtoehtona pillereille, kun ovat niin mahdottoman nihkeitä sterilisaatiosta näin nuoren kohdalla. Kunnan gynekologille en kuitenkaan halua mennä sitä teettämään.
 
Paljonko (hormoni)kierukan laitto mahtaa maksaa yksityisellä?

Alkaisi kiinnostaa vaihtoehtona pillereille, kun ovat niin mahdottoman nihkeitä sterilisaatiosta näin nuoren kohdalla. Kunnan gynekologille en kuitenkaan halua mennä sitä teettämään.
Miksi ei kunnallinen käy? Kyllä ne sielläkin osaavat hommansa (Ainakin Jyväskylässä), itseä ei laittaminen sattunut lainkaan, loppupäivästä oli menkkakivun omaista tunnetta alavatsassa ja parisen kuukautta meni, kun vuodot jäi kokonaan pois.

Itse kierukka maksaa reilun satasen ja siihen sitten ynnäilet yksityisen käyntimaksut...
 
Oman kuntani neuvolan lääkärinä on tällä hetkellä nuori miesgyne, ja jo perustarkastuksessa käyminen sillä oli henkisesti tosi epämiellyttävä kokemus (vaikka en nyt mitään ammattitaidollista moiettta annakaan). En halua sinne toiste, ellei henkilö vaihdu. Mutta tietysti henkilökuntakin voi vaihtua ja ehkä ainakin vielä hetken toivon sitä, onhan tuossa sen verran hintaa :)
 
Oman kuntani neuvolan lääkärinä on tällä hetkellä nuori miesgyne, ja jo perustarkastuksessa käyminen sillä oli henkisesti tosi epämiellyttävä kokemus (vaikka en nyt mitään ammattitaidollista moiettta annakaan). En halua sinne toiste, ellei henkilö vaihdu. Mutta tietysti henkilökuntakin voi vaihtua ja ehkä ainakin vielä hetken toivon sitä, onhan tuossa sen verran hintaa :)
Soitat sinne ajanvaraukseen ja pyydät saada ajan jollekin toiselle gynelle :)
 
Mulla oli vuosikausia kuparikierukka, sain sen yllättävän vähällä vänkäämisellä vaikka olin suht nuori synnyttämätön nainen. Kierukka toimi hyvin, ainut ongelma oli runsaat kuukautiset. Pillereitä ja muita hormoonivalmisteista en koskaan edes halunnut kokeilla.

Mulla on kuitenkin ollut koko ikäni ajoittaista masennusta ja äkillisiä mielialanvaihteluita. Mielialanvaihtelut pahenivat viimeisen parin vuoden kuluessa niin että kaveritkin alkoivat asiaa kommentoimaan. Olin kuulemma ok 3 viikkoa kuukaudesta ja täysin sietämätön viikon. Epäiltiin kaksisuuntaista tai jopa persoonallisuushäiriötä kunnes viime syksynä pääsin vihdoin hormoonihoitoihin perehtyneen gynen tutkimuksiin. Sain estrogeenilaastareita ja kuparikierukka vaihdettiin Mirenaan. Täytyy sanoa että hoito on toiminut loistavasti, mielialanvaihtelut hävisivät heti, olo on paljon parempi ja tasapainoisempi. Kuukautisetkin saattavat hävitä jatkossa kokonaan pois. Ainut ongelma on aika huono iho, mutta mulla on ollut aina hiukan huono iho Roaccutan hoidosta huolimatta. Eli joskus hormooneista voi olla hyötyä, olen tyytyväinen jos/kun oikea diagnoosi ja hoito löytyivät mutta samalla hiukan vituttaa että piti kärvistellä 20 vuotta. Noh, 40 on uusi 20 .... :D


Oman kuntani neuvolan lääkärinä on tällä hetkellä nuori miesgyne, ja jo perustarkastuksessa käyminen sillä oli henkisesti tosi epämiellyttävä kokemus (vaikka en nyt mitään ammattitaidollista moiettta annakaan). En halua sinne toiste, ellei henkilö vaihdu. Mutta tietysti henkilökuntakin voi vaihtua ja ehkä ainakin vielä hetken toivon sitä, onhan tuossa sen verran hintaa :)
Mä olen jo niin vanha ja rietas että nuori miesgyne paikkoja sorkkimassa olisi ihanetilanne :lol2:
 
Lopetin minipillerit joku aika sitten ja nyt vaikuttaa siltä, että kierto on kokonaisuudessaan 18-21 päivää, vuoto kestää 6-9 päivää ja kivut ovat alkaneet palailla. Onko muilla kokemuksia siitä, miten pitkään kestää että kierto normalisoituu, vai onkohan toi nyt sitten mun uusi normaali tilanne? Mitä olen lueskellut niin vaikuttaisi siltä, että minipillereiden jälkeen monilla olisi ennemminkin pitkä ja epäsäännöllinen kierto.
Pitää varmaan joka tapauksessa varata aika gynelle ja kysellä vaihtoehtoja, koska lyhyt kierto vielä ehkä menisi, mutta en jaksa jos kivut palaavat entisessä mittakaavassa. Minipillerit sain melkein kahdeksan vuotta sitten, kun lääkäri epäili endometrioosia ja ehdotti, että yritettäisi "tappaa" se progestiinilla.
 
Yli vuoden meni kierrot _aivan_ miten sattuu, sitten meni täysin hermo ja palasin takasin mineihin. Tilanne rauhoittui sen jälkeen muistaakseni n. 4kk:n jälkeen. Onneksi.
 
Eilen alkoivat tokat menkat raskauden jälkeen ja myös tokat kuukuppilaisena. Lieneekö nyt sitten kierukan sivuoire, että sitä verta tulee kuin saavista kaataen eli kupin sijasta pitäisi asentaa ämpäri sinne :wtf: Vai onkohan kuppi jotenkin väärin? Epätodennäköistä, koska viimeksi toimi moitteettomasti kunhan opin käyttää sitä. Mutta nyt olen ihan pulassa! Mitään kipuja ei kuitenkaan ole eikä ollut myöskään minkäänlaisia pms-oireita :dance: mutta mulla ne mielialaoireet tulevatkin vasta jälkikäteen. Pääasisia kuitenkin, että en ole paksuna!
 
Joo, syön lisärautaa menkkojen aikana. Hb tosin on yli 140 :)

Kävin kontrollissa, kaikki ok ja 8 vuotta voi pitää! Gyne varoitteli, että monelle on joutunut asentamaan kierukan uudestaan kun se on tullut kuukupin mukana ulos, mutta mulla ei liene sitä riskiä, koska langat ovat "hävinneet". Vuotojenkin oletti vähenevän ajan myötä, kun imetys ei enää vaikuta hormonitoimintaan. Ultrasta näin myös omin silmin; että pcos on parantunut!
 
Onko jollain kokemusta Microluton-minipillereistä? Onko luotettava ehkäisy ja säilyykö halut? Alkaa olla viimeinen vaihtoehto ennen kuparikierukkaa...
 
Onko jollain kokemusta Microluton-minipillereistä? Onko luotettava ehkäisy ja säilyykö halut? Alkaa olla viimeinen vaihtoehto ennen kuparikierukkaa...
On, huonoja. Akne ja tiputtelu ja kyllä haluihinkin vaikuttaa, mutta mulla on ollut tapana harrastaa haluttomampanakin jos mies haluaa...
 
Käytin e-pillereitä lähes 13 vuoden ajan ja kuvittelin niiden sopivan minulle. Vasta lopetettuani ne ymmärsin, miten paljon ne vaikuttivat mielialaani. Olin itkuherkkä, hermostunut ja helposti ärtyvä. Meni yli puoli vuotta lopettamisen jälkeen, ennenkuin oma hormonitoimintani pikku hiljaa käynnistyi ja menkat alkoivat jälleen. Tästä on nyt vuosi ja ne ovat vihdoin suurin piirtein säännöllistyneet. Lisäksi tuntuu että ajatuksenjuoksu on selkiytynyt ja mieheni mukaan olen kuulemma paljon mukavampi tätä nykyä :D

Jotenkin ärsyttää, että 16-vuotiaalle lykätään ne pillerit suurin piirtein kyselemättä käteen. Onhan se sinänsä vaivaton tapa ehkäistä, mutta haittavaikutuksia vähätellään todella paljon eikä niistä välttämättä kerrota tarpeeksi hormonaalista ehkäisyä harkitseville. Etenkin se, että jos toiveissa on vauva heti pillereiden lopettamisen jälkeen, niin oma hormonitoiminta saattaa olla tosi sekaisin ja voi joutua odottelemaan kauankin. Meillä ei onneksi ollut tällaista tilannetta.

Muita vaikutuksia omalla kohdallani:
- hiuksia lähti tosi paljon heti lopettamisen jälkeen, ihan tukkoina! :wtf: Koko kuontalo siis oheni huomattavasti, mutta nyt on jo täysin normaali tilanne ja uutta tukkaa kasvaa kokoajan lisää, onneksi
- hiusten oma väri tummeni hieman ja luonnonkihara voimistui
- olen oppinut tunnistamaan oman kiertoni vaiheet, kuten ovulaation jne! Hienoa ja mielenkiintoista omasta mielestäni, että kroppa toimii niinkuin kuuluukin :)
- yleinen turvotus on lähtenyt kropasta
- ihon kunto muuttui, aluksi tuli hieman näppyä, mutta tilanne on normalisoitunut
- pieniä menkkakipuja silloin tällöin. Aiemmin en tiennyt mitä ne sellaiset edes ovat.

Ja ehkäisystä: kumilla tai ilman, kierron vaiheesta riippuen. Eli ehkäisyn teho ei ole 100 % mutta tiedostamme sen ja se sopii meille.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom