Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Sekin on pieni vika kun riskinä on myös mielenterveys onglemat :D en muista kysyinkö jo mutta paljonko tuolla kupari kierukalla on hintaa noin suurinpirtein?
Olikohan se n. 70€ julkisella (tre) ja ei mitään valittamista tai epäilystä palvelun laadusta tms.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näillä nurkilla tulee kuukausi täyteen pillereiden lopettamisesta, tai periaatteessa kuukausi+viikko koska lopetin taukoviikon päätteeksi (näin jossain suositeltiin). Söin Merciloneja siis reilut 4 vuotta.

Mitään isoja mullistuksia ei tullut ja ekat kuukautiset ainakin tulivat ajallaan. Pieniä muutoksia on.
- Naama alkoi rasvoittua vähän enemmän, eli testosteronitaso lie vähän noussut. En koe asiasta kriisiä, eikä mitään teiniaikaisia muikuloita ole tullut. Pikemminkin iloitsen, että juuri urheilusta palautumista / urheilua / lihaskasvua tai lihasten säilymistä ajatellen hormonitasapaino on tämän perusteella nykyään parempi kuin ennen.
- Nesteitä ei muuten kadonnut maagisesti tms., mutta alavatsan pömppä on ehkä vähän pienempi.
- Tuntuu, että saan syödä aktiivitreenaamisen ohessa vähän enemmän kuin ennen, eikä paino ole silti lähtenyt nousuun.
- Halut ovat lisääntyneet selvästi, aiemmin olivat lähes nollassa.

Aika näyttää, tuleeko vielä jotain isompaa haastetta myöhemmin. Tällä hetkellä olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, ennen kaikkea seksihalujen palaamisesta sekä urheilun ja kropan toiminnan kannalta paremmalta tuntuvasta hormonitasapainosta.
 
Mie heitän hanskat tiskiin tän hormonaalisen ehkäisyn kanssa! Ensiksi menkkoja ei tullu ollenkaan, tai siis tuli melkein kolme viikkoa myöhässä (sitä paniikin määrää kun oli unohtunu ottaa muutamana päivänä). Ja nyt sitte tiputtelua on jatkunu viikkoa. EN. TYKKÄÄ.
 
Mie heitän hanskat tiskiin tän hormonaalisen ehkäisyn kanssa! Ensiksi menkkoja ei tullu ollenkaan, tai siis tuli melkein kolme viikkoa myöhässä (sitä paniikin määrää kun oli unohtunu ottaa muutamana päivänä). Ja nyt sitte tiputtelua on jatkunu viikkoa. EN. TYKKÄÄ.
Jees! Siinä tiputteluvaiheessa myöskin limakalvot menevät huonoon kuntoon ts. kuiviksi. Joten kuparikierukka it is? ;)
 
Menkat edelleenkin kadoksissa, kohta 7kk. Macaa syönyt reilun kuukauden, mutta ei oo siitä ollut apua..
Tänään kävin lääkärissä, ja lääkäri epäili sitä mitä minäkin, eli useampi asia yhdessä pistänyt sekaisin, eli e-pillerin lopettaminen ja kroppa hakenut omaa toimintaansa, sekä samaan aikaan rasvaa palanut kropasta ja runsas treenaaminen.. Laitto kuitenkin lähetteen verikokeisiin, missä katon perusverenkuva, kilppariarvot ja hormoneja, sekä sain reseptin Teroluteihin, täytyy vaan ensin käydä tuolla labrassa ennen ku aloittaa syömään niitä..

Täällä kans menkat kadoksissa..
Pillerit lopetin Kesäkuun lopussa, kun olin syönyt niitä n. 10 vuotta.
Tammikuuhun asti tuli menkat kerran kuukaudessa, ja Tammikuun lopun jälkeen ei oo menkkoja tullut, eli 3kk.

Oon kans huomannut muutoksen yleisfiiliksessä, jotenkin ollut paljon parempi olo, energisempi ja pirteämpi. Syksylläkään ei iskenyt sellainen syysmasis ja alakulo niinkuin muina syksyinä..
 
Mä olen syönyt 3 vuotta zoelyita mut en oo ainakaa ite oo huomannut mitään haittavaikutuksia. Joskus tekis mieli testata olisinko yhtää vähemmän kiukkunen ämmä ilman näitä muttei kehtais sekottaa hormonitasapainoa pelkän kokeilun takia.

Oon kyl kuullu ihan liikaa kokemuksia, joissa lääkäri määrää masennuslääkkeitä e-pillereistä tuleviin mielialavaihteluihin, aika jäätävää..
 
Oletteko te pillereiden lopettajat lopettaneet, kun levy on loppunut vai kesken pilsulevyn? Ajattelin tässä syksyn aikan lopettaa pillerit hetkeksi ja kokeilla onko pillereiden lopetuksella vaikutusta mielialaan. Ja jos mitään muutosta ei tapahdu niin missä vaiheessa olisi järkevää aloittaa pillerit uudelleen? Odottaa menkkojen alkamista vai miten? Olen niin kauan syönyt pillereitä, etten enää muista tuota aloitusta.
 
Ihan sama se on, koska lopettaa.

Olisko kellään mitään sanottavaa siihen, kun nyt kuparikierukan kanssa meinaa tulla aina migreeni (tai tulee) ennen kuukautisia tai niiden aikana? Ei varmaan liity kuparikierukkaan sinänsä vaan ihan omiin hormoneihini? Mikäköhän luonnollinen apukeino voisi auttaa tähän?
 
Lisäksi kärsin nykyään aivan hirveistä mielialanvaihteluista, tai ehkä tämä on sitten sitä pms:ää. Kuukautisten jälkeen mieliala taas on ihan "normaali", toisin kuin joskus ennen oli tavallista huonompi. Nyt psyykkisesti (ja fyysisestikin) huonoin olo on ennen ja alussa.
Erittäin epämiellyttävää, eikä oikein ainakaan tahdonvoimalla tunnu pysyvän kurissa nämä "oireet".
 
Mulla on takana Migrogynon, Cypretyl ja Mercilon. Kokeiluna myös kesällä Nuvaring.

Pakko vaan hyväksyä että mulle ei jumalauta sovi minkäänlainen hormonaalinen ehkäisy.
Nyt on oltu n. 2 kuukautta ilman pillereitä ja tuntuu että joku "kalvo" ois poistunu näkökentästä.
Joka asia ei vituta, ja elämä tuntuu muultakin kun harmaalta paskalta, suoraansanottuna.

Mua niin inhottaa kuinka vaiettu aihe nää e-pillerit on. Niitä saa lääkäriltä samassa kun karkkia kaupasta.

Hulluks ne tekee.
 
Olisko kellään mitään sanottavaa siihen, kun nyt kuparikierukan kanssa meinaa tulla aina migreeni (tai tulee) ennen kuukautisia tai niiden aikana? Ei varmaan liity kuparikierukkaan sinänsä vaan ihan omiin hormoneihini? Mikäköhän luonnollinen apukeino voisi auttaa tähän?

Mulla on aiemmin ollut taipuvaisuutta migreeniin. Tosin niitä on tullut vain muutaman kerran vuodessa. Kierukan asennuksen jälkeen ei kyllä ole tullut kertaakaan. Asennuksesta noin puoli vuotta.

Lisäksi kärsin nykyään aivan hirveistä mielialanvaihteluista, tai ehkä tämä on sitten sitä pms:ää. Kuukautisten jälkeen mieliala taas on ihan "normaali", toisin kuin joskus ennen oli tavallista huonompi. Nyt psyykkisesti (ja fyysisestikin) huonoin olo on ennen ja alussa.
Erittäin epämiellyttävää, eikä oikein ainakaan tahdonvoimalla tunnu pysyvän kurissa nämä "oireet".

Tunnistan tämän viime kuukausien ajalta. Mulla ei aiemmin ole kuukautiset juuri vaikuttaneet mielialaan, mutta viime kuukautisten aikana en kyllä ollut ihan oma itseni :D Toivottavasti oli vain yhden kerran juttu.

Omalta osaltani suosittelen kuparikierukkaa. Kaikista pelotteluista huolimatta asennus ei sattunut juuri ollenkaan. Varmasti ennen asennusta otetuilla särkylääkkeillä oli vaikutusta, mutta odotin jotain paljon pahempaa. Kuukautisvuoto on vähän lisääntynyt, mutta mulla on ollut niin niukat vuodot aiemmin ettei haittaa. Hormonaalisia ehkäisymuotoja en itse halua enää missään nimessä käyttää, joten tämä on ollut itselle todella toimiva ratkaisu :)
 
Itsehän taas olen jonossa hormonikierukan laittoon. Onkos siitä kokemuksia? Sen laittaminen synnyttämättömille naisille ei kuulema pitäisi sattua ainakaan järkyttävästi. Söin ennen pillereitä, Yasminia, mutta limakalvot kuivui ja olin kokoajan itkuinen niin jätin hormonaalisen ehkäisyn kokonaan pois. Nyt ovat menkkakivut sitten niin valtavat, etten ole parina päivänä aina edes työkykyinen. Tosi kiva. Tosin täällä on kunnallisella niin jäätävät jonot, että katsoo nyt koska tässä asiassa tapahtuu muutosta...:rolleyes:
 
Joo se on nyt sitten semmosta ilman hormoniehkäisyä, että mulla lienee jonkinasteinen seksiaddiktio. Onko se sitten enemmän hyvä kuin huono asia, riippuu näkökulmasta.
 
Jaydess-kierukka tulee mulle keskiviikkona, tähän mennessä oon käyttäny Nuvaringiä, mutta kyllästyin flegmaattisuuteen ja alamahapömppöön. Halutkaan ei olleet samanlaiset kuin luomuna.
 
Mä kerkesin käyttää pillereitä 4 vuotta, nyt melkein 3kk sitten vaihdoin hormonikierukkaan. Ihanaa kun ei tarvi kolmeen kuukauteen uhrata ajatustakaan ehkäisylle.

Onko kukaan perillä, miten ye-pillereiden käyttö/lopettaminen vaikuttaa salillakäyntiin/tuloksiin? Oon järkeillyt että kai se ylimääräinen estrogeeni nyt jotain vaikuttaa, mutta en oo oikein löytänyt mitään selviä faktoja asiasta (tai sitten oon vaan huono googlettamaan).
 
Ehkäisyjututhan on aina niin yksilöllisiä, mutta itse koin ihan mielettömän helpotuksen kun jätin kokonaan hormoniehkäisyn pois. Kaikkien hormonaalisten ehkäisykeinojen kanssa mieliala oli kamalan ahdistunut ja masentunut ihan koko ajan, joten treenaaminenkin luonnollisesti kärsi. Nykyinen olotila voittaa kyllä tuon entisen mennen tullen vaikka huomaan tiettyä voimatasojen vaihtelua kuukautiskierron mukana. On vaan niin helpottavaa kun oikeasti ymmärrän mitä kehossani tapahtuu missäkin kohtaa kuukautta ja on paljon helpompi hyväksyä että on heikompi viikko tai turvonnut olo tjs.
 
Takana 5kk ilman pillereitä ja 5kk tositreeniä. Että mikä sitten johtuu mistäkin, mutta paluuta ei ole kummastakaan! :D

Lopetin siis pillerit lokakuun alussa. Ensimmäinen tyhjennysvuoto tuli ihan normaalisti. Ekat kuukautiset tuli uutena vuonna, kesti kokonaista kolme päivää. Seuraavat tammi-helmikuun vaihteessa, muistutti jo lähes normaaleja. Eli kohta varmaan kolmannet.

Mulla on 1tyypin diabetes. Verensokerit tykkäsi pillereiden lopettamisesta Todella paljon. Olin aivan ällistynyt miten suuri vaikutus sillä voi olla.
~ Finnejä on tullut, no, voisi sanoa että tosi paljon, kun ennen ei ollut koskaan yhtään, mutta aika pieniä.
~ Keskimäärin pari näppyä on koko ajan jossain kohti naamaa. Selkään lapojen väliin on kans tullut pieniä finnejä tjtn.
~ Hiki virtaa ja kainalot on alkanut haisemaan.
~ Karvoitus (kainalo- ja häpy-) on runsastunut ja tummentunut.
~ Ruokahalu on parantunut.
~ Unen laatu on parantunut.
~ Treeni kulkee, seksi maistuu, mieliala on positiivinen ja virkeä.
~ Paino ei ole muuttunut.
 
Noni nyt on se ei-synnyttäneiden kierukka. Laitto sattu aivan älyttömästi ja laiton jälkeen makasin loppu päivän kaksinkerroin sohvalla kun kohtu kouristeli niin pirusti. Seuraavana päivänä olo oli kuin mitään ei ois koskaan laitettukkaan. Toivotaan vaan että tää viikon kestäny tiputtelu loppus joskus :/
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom