Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Käytin e-pillereitä lähes 13 vuoden ajan ja kuvittelin niiden sopivan minulle. Vasta lopetettuani ne ymmärsin, miten paljon ne vaikuttivat mielialaani. Olin itkuherkkä, hermostunut ja helposti ärtyvä. Meni yli puoli vuotta lopettamisen jälkeen, ennenkuin oma hormonitoimintani pikku hiljaa käynnistyi ja menkat alkoivat jälleen. Tästä on nyt vuosi ja ne ovat vihdoin suurin piirtein säännöllistyneet. Lisäksi tuntuu että ajatuksenjuoksu on selkiytynyt ja mieheni mukaan olen kuulemma paljon mukavampi tätä nykyä :D

Olen itsekin syönyt e-pillereitä (yasminelle) kohta 13 vuotta ja nyt vasta olen alkanut pohtimaan, että johtuuko itkuherkkyys ja hermostuneisuus kuitenkin pillereistä.. näin vanhemmiten on alkanut ärsyttää, kun moni asia ottaa aivoon ja olen vähän väliä itkemässä. Olen kuitenkin jo 31 vuotias ja kuvittelin että itkeminen loppuu kun on aikuinen! Täytyy varmaan varata aikaa gynelle tai työterveyslääkärille ja mennä juttelemaan asiasta. Minun jutussa on se hankala homma, koska joudun syömään solunsalpaajaa viikoittain eikä raskaaksi saa missään nimessä tulla.. ehkä kuitenkin pillereiden lopettaminen/vaihto pelottaa, että millainen minusta sitten tulee ja mitä isäntä mahtaa siihen tuumata :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mies valmistui vihdoin henkisesti vasektomiaan ja aika on varattuna. Odotan isolla innolla, että pääsen kokeilemaan elämää jälleen ilman e-pillereitä, vaikka muutaman vuoden sentään tulin niitä vasta itse syöneeksi.

Vähän olisi kiva kuulla lisää siitä, miten nopeasti pillerit lopettaneilla on kierto ja muu elimistön toiminta (jos eroa on tullut) normalisoitunut. Aiemmista viesteistä tosin päättelin, että vaihtelu on valtavaa: joillain tulee muutosta ihan parissa viikossa ja joillain vie puolikin vuotta?
 
Vähän olisi kiva kuulla lisää siitä, miten nopeasti pillerit lopettaneilla on kierto ja muu elimistön toiminta (jos eroa on tullut) normalisoitunut. Aiemmista viesteistä tosin päättelin, että vaihtelu on valtavaa: joillain tulee muutosta ihan parissa viikossa ja joillain vie puolikin vuotta?

Lopetin e-pillerit reilu vuosi sitten ja edelleen mulla on tosi hämmentävät kuukautiset. Heti silloin, kun lopetin, niin oli kaikki ihan normaalia, mutta noin puoli vuotta lopettamisen jälkeen räjähti naama täyteen finnejä, ihotyyppi muuttui kuivasta rasvaiseksi ja menkat todella epäsäännöllisiksi. Viime syksynä ei näkynyt menkkoja kolmeen kuukauteen, nyt keväällä ei neljään. Voitte vain kuvitella, montako raskaustestiä oon tehnyt. Halut tulivat takaisin todella nopeasti ja ovat säilyneet.

Kysynkin tässä samalla teidän kokemuksia ehkäisykapselista. Varmasti kysytty jo monesti, mutta en jaksanut kaikkia sivuja selailla. Mulla olisi taas ajankohtaista miettiä uutta ehkäisyä, koska ei tuo kortsun kanssa räplääminen huvita minua, eikä nykyistä seksikumppania kauheasti. Kaveri on kapselia kehunut kovasti ja kyllähän se minuakin houkuttelisi, etenkin kun huonomuistisena en pillereitä esim muistanut ottaa ja halutkin sitten lähtivät. Suositteletteko?
 
En suosittele. Pahentaa taipumusta tiputteluun, akneen ja rasvaisuuteen sekä vähentää haluja :(

Itse poistatin sen aikanaan lähes jatkuvaksi muuttuneen tiputtelun takia eikä se kuivuuskaan mieltä ylentänyt.
 
Itselle laitettiin silloin lokakuun lopussa kuparikierukka ja ilman menkkoja ollaan edelleen. Viimeiset pari kk yleisvointi ollut muutenkin omituinen ja nyt odottelen tuloksia kaiken maailman hormonitesteistä. Tänään sain loppuun 10päivän terolut-kuurin, jolla kokeillaan alkaisiko menkat. Raskaana en ole, testattiin verikokeen avulla. Näinkin kiva tilanne tuli vastaan, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn :(
 
Täällä kans menkat kadoksissa..
Pillerit lopetin Kesäkuun lopussa, kun olin syönyt niitä n. 10 vuotta.
Tammikuuhun asti tuli menkat kerran kuukaudessa, ja Tammikuun lopun jälkeen ei oo menkkoja tullut, eli 3kk.

Oon kans huomannut muutoksen yleisfiiliksessä, jotenkin ollut paljon parempi olo, energisempi ja pirteämpi. Syksylläkään ei iskenyt sellainen syysmasis ja alakulo niinkuin muina syksyinä..
 
Unohtuikin kysymyksestä se todennäköisesti tärkeä tarkennus, että kauanko itse kukin on pillereitä ennen lopetusta syönyt. Voisin kuvitella, että kaikessa yksilöllisyydessäkin sillä on iso merkitys hormonitoiminnan palautumisaikaan.
 
Kun joskus 10 vuotta sitten lopetin e-pillerit syötyäni niitä ehkä 4-5 vuotta, niin kuukautiset mulla jatkuivat säännöllisinä ihan normaalisti seuraavasta kierrosta. Kehossa tapahtuvia pieniä muutoksia huomasin sitten kyllä useiden kuukausien ajan, varmaan yli puolen vuoden verran, liittyen siis esim. seksuaalisiin reaktioihin, tuntoherkkyyteen yms.
 
Oisko jollaki kokemusta vertailla kierukkaa ja kapselia? Mulla on torstaina aika neuvolaan keskustelemaan aiheesta että kumpi mulle vois olla sopiva. Haluaisin kuitenki kuulla mielipiteitä käyttäjiltä että kumpi on parempi.

Kierukka ajatuksena hirvittää. Kapseli vois olla miellyttävämpi. pillerit ei ole vaihtoehto koska kierukka tai kapseli tulee huomattavasti halvemmaksi eikä tarvi muistaa joka päivä. :)
 
Oisko jollaki kokemusta vertailla kierukkaa ja kapselia? Mulla on torstaina aika neuvolaan keskustelemaan aiheesta että kumpi mulle vois olla sopiva. Haluaisin kuitenki kuulla mielipiteitä käyttäjiltä että kumpi on parempi.

Kierukka ajatuksena hirvittää. Kapseli vois olla miellyttävämpi. pillerit ei ole vaihtoehto koska kierukka tai kapseli tulee huomattavasti halvemmaksi eikä tarvi muistaa joka päivä. :)
Puhutaanko nyt kupari- vai hormonikierukasta?
 
Kiinnostais myöskin kuulla kertomuksia hormonikierukasta. Pillerit jätin pois viime syksynä ja nyt oon alkanu miettiä muuta ehkäisyvaihtoehtoa. Hormonikierukka johtaa tällä hetkellä sitä mietintää.
 
Mä oon jättänyt hormonaalisen ehkäisyn kokonaan, enkä "uskalla" ottaa riskiä ja kokeilla kuparikierukkaa jos sivuvaikutuksena tulee jättimäiset menkkavuodot. Oon nyt päässyt niin vähällä menkkojen suhteen.. Pelataan parisuhteessa siis kumeilla, joka toki ajoittain aiheuttaa pientä ärsytystä molemmissa. Parempi kuitenkin näin, sillä oli aivan kamala hirviö ja hermoraunio e-renkaan/pillereiden kanssa. Voishan minipillereitä joo kokeilla, mutta kun olo on nyt niin pirun hyvä ja tasapainoinen, niin en haluais lähteä rumbaan taas.
 
Mä oon tästä ny lueskellu juttuja: http://www.lady-comp.fi/index.php ...Kiinnostas. Oon vetäny e-pillereitä kasiluokasta asti. :D Aiiiiiika monta vuotta.
Mäkin luin tuosta ennen kuin päädyin kuparikierukkaan. Totesin että on liian työläs ja epävarma. Lisäksi seksi on parasta ovulaation aikaan, joten olisi ikävää vältellä sitä juuri silloin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mäkin luin tuosta ennen kuin päädyin kuparikierukkaan. Totesin että on liian työläs ja epävarma. Lisäksi seksi on parasta ovulaation aikaan, joten olisi ikävää vältellä sitä juuri silloin.

Juu kuparikierukkaa miettiny toki myös. Jotenki noi gynet ym. on vaan aina saanu mun jatkaa pillereillä ku oon heittäny ilmoille, että vois kokeilla jotain muuta.
 
Mulla on ollut kuparikierukka noin pari kuukautta. Ei mitään valittamista, menkkojen pituus ja ja kuukautiskivut aikalailla samaa luokkaa kuin ennen kierukkaa. Mielestäni siis ehdottomasti kannattaa laitatuttaa kuparikierukka. Sen saa pois sitten jos ei pysty elämään sen kanssa :) Parasta just hormonittomuus, helppous ja edullisuus.
 
Mulle muuten juuri kerrottiin ehkäisyneuvolasta, että saan pitää kuparikierukkaani nykykäytäntöjen valossa vielä neljä vuotta, eli yhteensä yhdeksän. Eipä oikeastaan haittaa.
 
Mulle muuten juuri kerrottiin ehkäisyneuvolasta, että saan pitää kuparikierukkaani nykykäytäntöjen valossa vielä neljä vuotta, eli yhteensä yhdeksän. Eipä oikeastaan haittaa.
Olikohan meillä sama gyne? :D Mullekin sanoi tosiaan silloin että 8-9 vuotta sen pitäisi pelittää:)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom