Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Olen harkinnut yhdistelmäpilsujen hankkimista, mutta jotenkin askarruttaa se niiden luotettavuus. Netistä kun googlaa "e-pillereiden pettäminen" tulee miljoona keskustelua, kuinka on tultu raskaaksi vaikka syönyt pillerit kellontarkasti. Saa sen kuvan, että ehkäisyteho olisi tyyliin 60 % :D
Siis häh? Eikö nyt kuitenkin yhdistelmäpillerit ole niitä luotettavimpia ja helpoimpia menetelmiä - minipillerien kanssa kun pillereiden sisältö on päivittäin erilainen ja kämmiminen siksi helpompaa. En mä ainakaan tunne ketään pillereillä raskautunutta ja tilastollisesti tehon tulisi olla 99%. Ainoa vaan että monet tuntuvat muilla tavoin kärsivän pillereistä eikä ole varmaa miten hyvää ne terveydelle tekevät. Näitä miettisin enemmänkin kuin raskautumisen mahdollisuutta, jos kriittinen haluat olla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Netistä jos alkaa kaivamaan, niin sieltä nyt löytyy ties miten harvinaisista asioista kokemuksia pilvin pimein. Koita googlettaa streilisaation pettämisestä, niin siitäkin löytyy vaikka mitä. Aina jollain ehkäisy pettää. Kun ihmisiä on tuhansia, satojatuhansia tai miljoonia (maailmanlaajuisesti netissä), niin tottakai siitä määrästä löytyy iso määrä naisia, joilla ehkäisy on pettänyt, vaikka ehkäisyn pettämisen todennäköisyys olisi muutama promille, eli muutama nainen tuhannesta raskautuisi (mikä on e-pillereillä raskautuvien naisten määrä, jos pillereitä käytetään oikein). Jos oletetaan ehkäisytehoksi 99%, niin se tarkoittaa, että sadastatuhannesta naisesta raskautuu vuodessa tuhat, joista varmasti osa tulee valittamaan nettiin ja sitten niiden kaveritkin tulevat varmaan kertomaan, miten ystävällä petti pillerit. Niitä juttuja lukiessa sitten voi vaikuttaa, että "kaikillahan ne pillerit pettävät".
 
Tietaako kukaan, voiko pillereista ilmeta sivuvaikutuksia viela vuoden onnistuneen kayton jalkeen? Eli siis vaikka on vuoden paivat kayttanyt ilman ongelmia, voiko sivuvaikutuksia yhtakkia ilmeta?

Musta alkaa vahan tuntua etta pitaisi vaihtaa pillerimerkkia. Halut ovat viimeisen 1-2kk aikana olleet alempana kuin ennen, on ollut kuivuutta ja kipuja, iho repeytyy herkasti jne. Luin jostain etta nama oireet saattavat johtua estrogeenin puutteesta. Toisin sanoen, kun kroppa saa pillereista estrogeenia, se lakkaa tuottamasta sita itse. Kaytan nykyisin Yasmineja (kayttanyt tosiaan jo vuoden), mutta ehka minipillerit olisivat parempi vaihtoehto? Tai joku muu ehkaisymenetelma?
 
Tietaako kukaan, voiko pillereista ilmeta sivuvaikutuksia viela vuoden onnistuneen kayton jalkeen? Eli siis vaikka on vuoden paivat kayttanyt ilman ongelmia, voiko sivuvaikutuksia yhtakkia ilmeta?

Musta alkaa vahan tuntua etta pitaisi vaihtaa pillerimerkkia. Halut ovat viimeisen 1-2kk aikana olleet alempana kuin ennen, on ollut kuivuutta ja kipuja, iho repeytyy herkasti jne. Luin jostain etta nama oireet saattavat johtua estrogeenin puutteesta. Toisin sanoen, kun kroppa saa pillereista estrogeenia, se lakkaa tuottamasta sita itse. Kaytan nykyisin Yasmineja (kayttanyt tosiaan jo vuoden), mutta ehka minipillerit olisivat parempi vaihtoehto? Tai joku muu ehkaisymenetelma?
Mulla on ollu Yasminelle-yhdistelmäpilleri n. 2,5 vuotta ja viimeisen vuoden ajan esim. limakalvot on alkaneet oireilla. Haluttomuutta tai kuivuutta ei oo ilmenny sen kummemmin, mut rutkasti muita limakalvo-ongelmia. Yasminellet vaihdettiin ihan just minipillereihin (Cerazette) koska mulle puhkes migreeni, niin ei voi ottaa riskiä yhdistelmäpillereiden kanssa. Noi minit nyt vaikuttaa ihan hyvältä, kun ei niis oo ollenkaan estrogeeniä. Toivoisin kuuluvani siihen osuuteen ihmisiä joilla jää menkat kokonaan pois noilla.

Teininä kun söin Meliane-pillereitä niin haluttomuus, kuivuus, välinpitämättömyys ja muut kivat oireet tuli ihan pikkuhiljaa niin ettei niitä oikein edes huomannut. Sit vaan joku kaunis päivä rupes miettimään et mikä on ku ei kiinnosta vaikka rekka tulis päälle.
 
Mulla on ollu Yasminelle-yhdistelmäpilleri n. 2,5 vuotta ja viimeisen vuoden ajan esim. limakalvot on alkaneet oireilla. Haluttomuutta tai kuivuutta ei oo ilmenny sen kummemmin, mut rutkasti muita limakalvo-ongelmia. Yasminellet vaihdettiin ihan just minipillereihin (Cerazette) koska mulle puhkes migreeni, niin ei voi ottaa riskiä yhdistelmäpillereiden kanssa. Noi minit nyt vaikuttaa ihan hyvältä, kun ei niis oo ollenkaan estrogeeniä. Toivoisin kuuluvani siihen osuuteen ihmisiä joilla jää menkat kokonaan pois noilla.

Teininä kun söin Meliane-pillereitä niin haluttomuus, kuivuus, välinpitämättömyys ja muut kivat oireet tuli ihan pikkuhiljaa niin ettei niitä oikein edes huomannut. Sit vaan joku kaunis päivä rupes miettimään et mikä on ku ei kiinnosta vaikka rekka tulis päälle.

Kuulostaa tutulta. Pitaa varmaan kayda vaihtamassa pillerit ja koittaa mineja. Mulla on ilman pillereita menkat joskus ja jouluna, eli n. 3 kertaa vuodessa. Vahanko olisi kivaa jos minien kanssa olisi samoin! Heheh.
Ainoa mika arveluttaa mineissa on se, etta nehan pitaa ehdottomasti ottaa joka paiva ja viela samoihin aikoihin? Luin jostain, etta max.3h saa olla heittoa?
 
Tietaako kukaan, voiko pillereista ilmeta sivuvaikutuksia viela vuoden onnistuneen kayton jalkeen? Eli siis vaikka on vuoden paivat kayttanyt ilman ongelmia, voiko sivuvaikutuksia yhtakkia ilmeta?

Musta alkaa vahan tuntua etta pitaisi vaihtaa pillerimerkkia. Halut ovat viimeisen 1-2kk aikana olleet alempana kuin ennen, on ollut kuivuutta ja kipuja, iho repeytyy herkasti jne. Luin jostain etta nama oireet saattavat johtua estrogeenin puutteesta. Toisin sanoen, kun kroppa saa pillereista estrogeenia, se lakkaa tuottamasta sita itse. Kaytan nykyisin Yasmineja (kayttanyt tosiaan jo vuoden), mutta ehka minipillerit olisivat parempi vaihtoehto? Tai joku muu ehkaisymenetelma?
Estrogeenintuotanto munasarjoista lakkaa tai ainakin vähenee paljon, kun käytät ehkäisypillereitä, ja se voi aiheuttaa noita kuvaamiasi oireita. Mulla on sellainen käsitys, että mitä pidempään pillereitä käyttää, sitä täydellisemmin ne lamaavat munasarjojen toiminnan. Oireita niistä voi siis saada pitkän ajan kuluessa vasta.

Joku toinen ye-pillerimerkki voi olla parempi. Minipillereitä on erilaisia, ja ainakin ennen Cerazette oli ainoa, joka paitsi oli tietenkin estrogeeniton, se esti ovulaation käsittääkseni ye-pillereitä lähellä olevalla tehokkuudella (sitä ei myöskään muitaakseni tarvinnut ottaa 3 h tarkkuudella). Tästä voisi tehdä johtopäätöksen, että sen vaikutus elimistön omaan estrogeenintuotantoon olisi muita minipillereitä voimakkaampi. En tosin ole tarkasti perillä siitä, mitä se sitten lopulta sille hormonitoiminnalle tekee, mutta olen aina ihmetellyt, että eikö sen käyttäjillä luulisi olevan eniten ongelmia estrogeeninpuutteen aiheuttamien oireiden kanssa. Mutta tuo oli ihan omaa spekulaatiotani vain, vailla mitää kuulopuheisiinkaan perustuvaa pohjaa.

E. Etenkin jos sulla ei luomuna kuukautisia tule kuin kolmesti vuodessa, ottaisin tuon estrogeeniasian puheeksi lääkärin kanssa. Olen ollut siinä uskossa, että kuukautisten puuttuessa sitä estrogeenia olisi hyvä saada jostain, ettei tulisi osteoporoosia ym.
 
Oman tilanteen päivitystä:

Kuukautiset loistavat edelleen poissaolollaan. Olen kuitenkin ottanut edistysaskelia stressittömämpään elämään mm. lopettamalla lukion toisella paikkakunnalla siirtyen kotikaupunkiini opiskelemaan lapsuudenkodista käsin. Käyn edelleen fysioterapiassa tuulettamassa hermoja, käytän piikkimattoa kun olo on hermostunut, urheilen säännöllisesti (3 x juoksulenkki, 2 x sali viikossa) ja elämä tuntuu muutenkin olevan raiteillaan paremmin kuin viime kerralla kirjoittaessani. Stressiä aiheuttaa enää oikeastaan pieni perfektionismi koulun suhteen (josta olen kuitenkin aika hyvin jo pääsemässä eroon siksi, että tiedän urheiluopiston ja liikunnanohjaajan koulutuksen vaatimustason olevan alempana kuin se oma keskiarvo 9 -vaatimustasoni) ja Alzheimeria sairastava isä, joka väsyttää omalla tavallaan koko perheen ja erityisesti äidin, jonka huono olo heijastuu sitten minuun koska olen tällainen huolehtijaluonne ja asetan muiden hyvinvoinnin omani edelle. Saatan vaikka herätä viikonloppuna aikaisin ainoastaan auttamaan äitiä töissä, vaikka haluaisinkin nukkua.

Ravinnonkin suhteen olen tehnyt muutoksia vähähiilihydraattisesta korkeampihiilariseen (+100g, yleensä 100-140g per päivä) ja keskittymällä siihen, ettei kalorimäärät jää päivittäin alle 1400. Keskimääräisesti olenkin syönyt viime kuukausien aikana ~1800 kaloria, mikä saattaa olla vieläkin liian vähän liikuntani huomioon ottaen, mutta ainakin se on enemmän kuin 800-1400 kaloria, jolla elelin käytännössä koko alkuvuoden ja kesänkin melko pitkälti. Rasvan saantiin en kyllä ole viime aikoina juuri panostanut, sitä tulee aika vähän mutta luonnollisista lähteistä. Käytän mm. voita, joskus pähkinöitä, tummaa suklaata, juustoja ja satunnaisesti oliiviöljyä. Kookosöljyä löytyy, mutta en osaa käyttää sitä enkä halua ottaa pelkästään lusikallisia naamariin...

Sain fysioterapeutin laittamaan lähetteen gynelle ja aika on 16.1.2012, jolloin toivon saavani ne keltarauhashormonit kouraan ja kokeiltavaksi. Ei tässä enää oikein ole muuta vaihtoehtoa. Haluan kuukautiseni takaisin.
 
Estrogeenintuotanto munasarjoista lakkaa tai ainakin vähenee paljon, kun käytät ehkäisypillereitä, ja se voi aiheuttaa noita kuvaamiasi oireita. Mulla on sellainen käsitys, että mitä pidempään pillereitä käyttää, sitä täydellisemmin ne lamaavat munasarjojen toiminnan. Oireita niistä voi siis saada pitkän ajan kuluessa vasta.

Kuulostaa jarkevalta.

Joku toinen ye-pillerimerkki voi olla parempi. Minipillereitä on erilaisia, ja ainakin ennen Cerazette oli ainoa, joka paitsi oli tietenkin estrogeeniton, se esti ovulaation käsittääkseni ye-pillereitä lähellä olevalla tehokkuudella (sitä ei myöskään muitaakseni tarvinnut ottaa 3 h tarkkuudella). Tästä voisi tehdä johtopäätöksen, että sen vaikutus elimistön omaan estrogeenintuotantoon olisi muita minipillereitä voimakkaampi. En tosin ole tarkasti perillä siitä, mitä se sitten lopulta sille hormonitoiminnalle tekee, mutta olen aina ihmetellyt, että eikö sen käyttäjillä luulisi olevan eniten ongelmia estrogeeninpuutteen aiheuttamien oireiden kanssa. Mutta tuo oli ihan omaa spekulaatiotani vain, vailla mitää kuulopuheisiinkaan perustuvaa pohjaa.

Hmm, en tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kantilta. Kelasin vaan etta koska siina ei ole estrogeenia, kehon oma estrogeenituotanto ei hairiinny. Kuten huomaa, en ole kovin perehtynyt asioihin koska olen tosiaan kayttanyt samaa merkkia yli vuoden eika koskaan ennen ole ollut ongelmia.

Mika on luonnollisin ja vahiten hormooneja sisaltava ehkaisymenetelma? Jos ei lasketa kortsuja tai jotain kierron arvioimiseen perustuvaa shaibaa.

E. Etenkin jos sulla ei luomuna kuukautisia tule kuin kolmesti vuodessa, ottaisin tuon estrogeeniasian puheeksi lääkärin kanssa. Olen ollut siinä uskossa, että kuukautisten puuttuessa sitä estrogeenia olisi hyvä saada jostain, ettei tulisi osteoporoosia ym.

Menen laakarille ensi viikolla mm. naista syista, joten pitaa kysya. Mulla on muutaman vuoden takaisen onnettomuuden ja leikkauksen jalkeen ollut jalassa luutumisvaikeuksia, ts. luutuminen kesti n. 3 kertaa kauemmin kuin sen olisi pitanyt. Yritin silloin jo selittaa asiaa laakareille, mutta kukaan ei tuntunut ottavan sita tarpeeksi vakavasti. Antoivat osteoporoosilaakkeita ja gyne sanoi etta ihan normaalia jos on epasaannolliset menkat :jahas:
 
Mä oon pitkään miettiny jo pilsujen lopettamista.. mutta vähän "jännittää" että mitä siitä tulee,kun niitä on 14-vuotiaasta asti syöny.. jumaliste 8vuotta putkeen :wtf: mitä jos mä oonki vaan luonteeltani perus kilari itkupilli, ettei näillä pillereillä oo vaikutusta asiaan.. ja jos mä oonki luonteeltani "haluton".. hahah.. sit mulla on vaan epäsäännölliset runsaat kivuliaat menkat :D tai vitustako mä tiedän ku en oo ikinä aikuisiälläni ollut ilman pillereita!

sit tietty mietityttää et mikä tilalle ehkäsyks, ikinä kun ei oo siitä tarvinnu sillälailla murehtia..:rolleyes:

mä rupesin eilen vollottaa ku en saanu kananmunaa paistettuu niinku halusin :hyvä: pistää vähän siis miettimään!

muoks. ne on alotettu aknen takia, pelottaa et jos mun naamaki räjähtää vielä samaan syssyyn.. kylon hienoa!:dance2:
 
Onko kellään kokemuksia zoely-nimisistä ehkäisypillereistä? Bongasin tällaisen uutisen: http://www.tohtori.fi/?page=8034650&id=0064703 ja näyttää aika ok:lta. Mulla ei oo vaihtoehtoa ettenkö jotain hormonaalista ehkäisyä käyttäisi, joten luonnolliset hormonit pillereissä olis aika siisti homma. Muutenhan tuo on suhteellisen samanoloinen kuin qlaira, jota käytin n. vuosi sitten ja olin siihenkin todella tyytyväinen, mut tää on sitä hieman halvempi ja no pikkueroja hormoneissa.

Ehkäisykapseleista vois myös kertoa kokemuksia, harkitsen sitäkin tässä. Tosin siitä varmaan löytyykin jotain, en oo vielä kerennyt ketjua selata. Zoely onkin vasta tullut markkinoille.
 
Onko kellään kokemuksia zoely-nimisistä ehkäisypillereistä? Bongasin tällaisen uutisen: http://www.tohtori.fi/?page=8034650&id=0064703 ja näyttää aika ok:lta. Mulla ei oo vaihtoehtoa ettenkö jotain hormonaalista ehkäisyä käyttäisi, joten luonnolliset hormonit pillereissä olis aika siisti homma. Muutenhan tuo on suhteellisen samanoloinen kuin qlaira, jota käytin n. vuosi sitten ja olin siihenkin todella tyytyväinen, mut tää on sitä hieman halvempi ja no pikkueroja hormoneissa.

Taitaa tosiaan olla niin uusi valmiste, että käyttäjäkokemuksia ei oo oikein ehtinyt tulla vielä :) Itse kyselin gyneltä asiasta, ja sanoi hänkin ettei vielä ole oikein kokemusta. Itse vaihdoin juuri Qlairaan, ja jos tämäkään ei sovi niin sit varmaan kokeilen tota Zoelya. Lääke-esittelijä myöskin tuosta Zoelysta jutteli ja tietenkin kehui maasta taivaaseen :rolleyes:
 
Taitaa tosiaan olla niin uusi valmiste, että käyttäjäkokemuksia ei oo oikein ehtinyt tulla vielä :) Itse kyselin gyneltä asiasta, ja sanoi hänkin ettei vielä ole oikein kokemusta. Itse vaihdoin juuri Qlairaan, ja jos tämäkään ei sovi niin sit varmaan kokeilen tota Zoelya. Lääke-esittelijä myöskin tuosta Zoelysta jutteli ja tietenkin kehui maasta taivaaseen :rolleyes:

Musta vaikuttaa pitkälti samalta kuin qlaira, paitsi vähän luonnollisempi ja tosiaan sen pari roposta edullisempikin. Joten ei oikeastaan kovin huonolta kuulosta. Tiedätkö miten noissa onnistuu kuukautisten siirto, voiko syödä kahta liuskaa putkeen tms? Siis qlairoissakaan. Mä oon niitä lähes vuoden popsinut mut olin mukana sellaisessa tutkimuksessa, niin siinä piti joka kuukausi pitää kuukautiset... Ja en sit tajunnut kysäistä aiheesta.. :D

Mä tässä tosiaan vielä arvon qlairan, zoelyn ja renkaan väliltä. Nyt on halpismelianet käytössä, ei nääkään huonot oo ja hinta eimitään mut ei nää kyllä hyvätkään oo ja ajattelin et tällasiin vois ehkä käyttää parikin euroo enemmän kuussa jos se parantaa oloa.
 
Musta vaikuttaa pitkälti samalta kuin qlaira, paitsi vähän luonnollisempi ja tosiaan sen pari roposta edullisempikin. Joten ei oikeastaan kovin huonolta kuulosta. Tiedätkö miten noissa onnistuu kuukautisten siirto, voiko syödä kahta liuskaa putkeen tms? Siis qlairoissakaan. Mä oon niitä lähes vuoden popsinut mut olin mukana sellaisessa tutkimuksessa, niin siinä piti joka kuukausi pitää kuukautiset... Ja en sit tajunnut kysäistä aiheesta.. :D

Muistaakseni Zoely on yksivaihepilleri, mutta niissä on liuskan 4 viimeistä tablettia lumetabletteja eli normikäytössäkin niitä syödään jatkuvasti liuskoja putkeen, ja menkat tulee suunnilleen liuskan vaihdon tienoilla. Jos taas haluaa mennä pidempään ilman menkkoja, niin sitten jätetään lumepillerit syömättä ja aloitetaan suoraan seuraavasta liuskasta tableteilla, joissa on vaikuttavia aineita. Luonnollisesti myös menkkojen siirtäminen vaikka viikolla on yksivaiheisilla pillereillä helppoa. Qlaira taas on monivaihepilleri, joissa lumetabletteja on liuskan 2 vipaa tabua, ja niitä syödään myös liuska liuskan perään ilman taukoa. Kuukautisia voi siirtää keskiliuskan keltaisilla tableteilla tarvittaessa. Osalla käyttäjistä Qlairalla saattaa myös jäädä vuodot kokonaan pois. Koska Qlaira on monivaihepilleri, niin niitä ei voi käyttää silleen liuskoja putkeen et jäis menkat varmasti tulematta vaikka 2 kertaa peräkkäin. Toisaalta sanotaan, että kun tolla Qlairalla pyritään jäljittelemään kehon luonnollisia hormonipitoisuuksien vaihtelua kuukautiskierron aikana, niin tiettyjä haittavaikutuksia (lähinnä kai psykkisiä) voisi siten olla vähemmän.

Aknen suhteen sekä Zoelyn että Qlairan pitäisi olla kait aika neutraaleja. Tosin tuntuu et ihmisissä on eroja asian suhteen... Itse söin pitkään Yasminia, ja sillä naama oli kuin vauvan peppu. Sit Yasmineiden aikana tuli ihan järkyttävä hiivatulehduskierre ja limakalvot meni tosi huonoon kuntoon. Sit käytin pillereitä, joissa oli progesteronina levonorgestreelia ja niiden aikana naama, kaula ja rinta alkoi muuttua perunapelloksi. Lopetin siis ne, ja vaihdoin Femilariin (luonnollinen estrogeeni + syproteroniasetaatti), jonka pitäis vähentää aknea tehokkaasti. No ei vaan täällä vähentänyt, ei kyllä ollut niin paha kuin tolla levonorgestreelilla, mutta vähän ikävää silti ja lisäksi joka liuskasta n. 2 viikkoa tiputteli. Nyt vaihdoin sit gynen suosituksesta Qlairaan ja sitä on eka liuska menossa, ja iho tuntuu menneen jo tosi lyhyessä ajassa parempaan. Niin joo ja kun tässä nyt asiasta avaudutaan, niin hiivatulehduskierre saatiin poikki pillereiden vaihdolla & muutaman viikon estolääkityksellä siinä yhteydessä. Limakalvot jäi silti ikävän hauraiksi ja sen myötä seksi kivuliaaksi, mutta kun sain gyneltä reseptin Vagifemiin, niin sekin ongelma hoitui täysin pois päiväjärjestyksestä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollakin kokemuksia siitä, että joku ehkäisymenetelmä (esim. Nuvaring tai pillerit) olisivat vasta pitkän käytön jälkeen alkaneet aiheuttaa esim. limakalvo-ongelmia? Sairastin tässä lyhyen ajan sisään kaksi virtsatietulehdusta ilman selkeää syytä (no, stressiä oli, mutta sitä on ollut ennenkin ja edellisistä kerroista on vuosia), ja jotenkin on aina tuon Nuvaringin laiton jälkeen sellainen kylmäävä tunne myös. Hormoniehkäisystä luopuminen on kuitenkin muuten hankalaa ja mulla ei ole muita pahoja sivuoireita. Sairastin muuten tosi harvoin ja yleisterveys on nykyään hyvä, joten nuo virtsikset on vähän mysteeri.
 
Onko jollakin kokemuksia siitä, että joku ehkäisymenetelmä (esim. Nuvaring tai pillerit) olisivat vasta pitkän käytön jälkeen alkaneet aiheuttaa esim. limakalvo-ongelmia? Sairastin tässä lyhyen ajan sisään kaksi virtsatietulehdusta ilman selkeää syytä (no, stressiä oli, mutta sitä on ollut ennenkin ja edellisistä kerroista on vuosia), ja jotenkin on aina tuon Nuvaringin laiton jälkeen sellainen kylmäävä tunne myös. Hormoniehkäisystä luopuminen on kuitenkin muuten hankalaa ja mulla ei ole muita pahoja sivuoireita. Sairastin muuten tosi harvoin ja yleisterveys on nykyään hyvä, joten nuo virtsikset on vähän mysteeri.

Täällä on, kts. yllä edellinen kirjoitukseni. Noi virtsikset voi olla ihan sattumaakin mut tietty limakalvojen huono kunto altistaa. Yksi erinomainen paikallishoitovalmiste limakalvoille on muuten Cicatridina. Kohentaa limakalvojen kuntoa, ei sisällä hormoneja ja saa apteekista ilman reseptiä. Vähän hintava on (10 vrk kuuri vajaa 20 euroa), mutta toimii.
 
Onko jollakin kokemuksia siitä, että joku ehkäisymenetelmä (esim. Nuvaring tai pillerit) olisivat vasta pitkän käytön jälkeen alkaneet aiheuttaa esim. limakalvo-ongelmia? Sairastin tässä lyhyen ajan sisään kaksi virtsatietulehdusta ilman selkeää syytä (no, stressiä oli, mutta sitä on ollut ennenkin ja edellisistä kerroista on vuosia), ja jotenkin on aina tuon Nuvaringin laiton jälkeen sellainen kylmäävä tunne myös. Hormoniehkäisystä luopuminen on kuitenkin muuten hankalaa ja mulla ei ole muita pahoja sivuoireita. Sairastin muuten tosi harvoin ja yleisterveys on nykyään hyvä, joten nuo virtsikset on vähän mysteeri.
Ei ole käynyt mulle, mutta monesti oon kyllä kuullut, että ne limakalvo-oireet tulevat vasta pidemmän ajan kuluttua ja onhan se loogistakin, jos kerran hormonaalinen ehkäisy sulkee munasarjojen estrogeenituotannon sitä paremmin, mitä pidempään niitä käyttää. Auttaisiko estrogeenivoide, jos hormonien käyttöä ei voi lopettaa?
 
Kappas, Mettäpöyröö, oli vissiin ketju eilisestä auki enkä huomannut viestiäsi. Kiitos vain vinkistä, tuo vaikuttaisi ainakin jotakuinkin luonnollisemmalta vaihtoehdolta, olkoonkin että sisältää aika kasan parabeeneja ja muita säilöntäaineita. Tietty jotakin kookosöljyä tms. luonnonöljyä voisi myös kokeilla. On käynyt mielessä sekin, että onko Nuvaringin estrogeenimäärä mulle liian alhainen, kun tyhjennysvuodotkin ovat sen kanssa ihan säälittäviä. Se voisi selittää myös tunteen limakalvojen ongelmista ja niiden ilmaantumisen vasta näin pidemmällä aikavälillä.

Mieluitenhan olisin varmaan ilman hormonaalista ehkäisyä, mutta onhan se niin helppoa ja mukavaa toisaalta, kun ei mielialaoireita tms. ole kuitenkaan. En vain ole tähän päivään mennessä keksinyt, mikä se vaihtoehto olisi. Mutta olen todennut tämän tässä ketjussa niin monesti jo, etten viitsi valittaa enää samasta asiasta.
 
Mulla on taas mielessä e-pillereiden lopettaminen. Tulossa olisi suht' iso painonpudotus (nyt ylipainoa kuutisen kiloa) ja tavoitteena pudottaa 12 kg. Kilot ovat tulleet hirmukyydillä. Kroppani ei kestänyt +2500 kcal päivässä sisältäen herkkuja, vaikka punttista oon tehnyt 3-4 krt viikossa. Jonkinlainen säästöliekki on alla, mutta taas on kuukaudessa tullut neljä kiloa.. Varmaan osa turvotusta, eikä nyt sentään kaikki läskimakkaroita! Joka tapauksessa ruokahalu on aika kova. Tässä erona on se, että lopetin fluoksetiinimielialalääkkeen 3 vko sitten. Sen aikana lihoin, mutta ruokahalu nousi lopettamisenkin myötä. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys; annosta nostetaan ja jaan sitä kahteen kertaan päivässä), vatsahappotasot ongelmana (apua suolahapoista) ja lisäksi e-pillerit.

Haluaisin lopettaa e-pillerit, jotta jotenkin saisi kropasta mahdollisimman luontevan. Pelkään vain, meneekö taas hormonit sekaisin, räjähtääkö iho ja nouseeko paino tuon myötä entisestään. Ei kai sen pitäisi, kun estrogeenihän sitä rasvaa kerää helposti ja ilman sitä ehkä voisi jopa paino pudota, kunhan ruokavalio on muuten siisti yms. Osaisiko joku suositella hormonitoiminnan ja painonpudotuksen tueksi hyviä superfoodeja? Huom! Tiedän perusruuan olevan kaiken a ja o. Voisiko esim. sprirulinasta (ei sitä näin kirjoiteta, mutta ehkä tunnistitte ;)) olla apua?
 
Siis jos lopetat pillerit, niin silloinhan sun omat munasarjat alkavat tuottaa säännöllisessä syklissä estrogeenia, kun pillereiden synteettinen estrogeeni ei enää blokkaa aivolisäkkeen munasarjojen estrogeenituotantoa stimuloivaa vaikutusta. Veikkaisin, että pillereiden lopettamisen jälkeen nettona estrogeenivaikutuksen määrä jopa lisääntyy, koska nykyiset pillerit ovat niin matalahormonisia :) Enemmän pillereillä on vaikutusta nesteen kertymiseen kuin rasvan varastoitumiseen, väittäisin :)
 
En oikein usko, että rasvan kertymisen suhteen voidaan verrata suoraan pelkkää kehon estrogeenitasoa pillereillä vs. ilman. Pillereillä ollessa yleensä estrogeenitasot taitavat olla kohtuu matalat, mutta kropan omat hormonit ovat kuitenkin erilaisia kuin synteettiset, vaikuttavat hiukan eri tavoilla ja hormonitasapaino muutenkin pillereillä ja ilman on täysin erilainen, joten erot rasvan kertymisen suhteen voivat tulla monesta eri tekijästä. Yleensä sanotaan, että juuri synteettiset hormonit saisivat aikaan rasvan kertymistä ainakin alakroppaan enemmän, mitä ilman ollessa - en kylläkään tiedä, onko tästä tehty mitään oikeita tutkimuksia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom