Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Itse söin Mercilonia reilun viiden vuoden ajan, kunnes kyseisen pillerimerkin hormonit eivät enää piisanneet ja alkoi tulla välivuotoja ja muuta kommervenkkiä. Piti vaihtaa enemmän hormonia sisältävään Yasmineen :( En kyllä mielelläni vaihdosta tehnyt, olivat nuo Mercilonit sopineet sen viisi vuotta aivan täydellisesti!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt olen sitten ollut n. 8 kuukautta ilman hormonaalista ehkäisyä. Halusin kokea miltä tuntuu olla ilman. En oikeastaan ollut pahemmin seksiä harrastanut ilman, että kehooni olisi pumpattu ylimääräistä hormonia. Siksipä ajattelin, että on aika kokea miltä tuntuu olla ilman. Odotin, että tuntisin jotakin järisyttävää...jotakin. En ole oikeastaan kokenut voinnissani juuri mitään. Tietyllä tavalla ehkä petyinkin hieman.

8 kk on vielä suhteellisen lyhyt aika jos olet pitkään syönyt pillereitä. Mulla meni yli vuosi "toipua" Diane Novan monivuotisesta käytöstä, kesti niin pitkään, että menkat alkoi tulemaan normaalisti, iho normalisoitui jne.

Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen on kyllä elämäni parhaita päätöksiä. En vaan voi uskoa, että kehon ulkopuolisen hormonin pumppaaminen kroppaan voisi olla mitenkään hyväksi, vaikka kuinka naama kukkisi vähemmän. Pilleritön olotila on siitä ihana, että jos mielialat vaihtelee, naamaan ilmestyy näppylöitä tms. niin tiedän että se on kuitenkin 100% minua; ei tarvitse pohtia, aiheuttaako ne pillerit nyt skitsahteluja, masennusta tms.
 
Lopetin pillerit tauon aikana kokonaan, sitä ennen mun "menkat" käsitti jatkuvaa vuoto-välivuotokierrettä muutaman kuukauden. Tyhmänä en laittanut ylös päivää, mutta kaippa tästä neljä viikkoa jo on. Menkkoja ei ole kuulunut ja olen pikkuhiljaa kauhuissani, niiden olis pitänyt sen tauon aikana nimenomaan alkaa.

Tiedän, että hormonit vaikuttaa ja ne tulee ajallaan kyllä. Lisäksi mulla on vaan tunne, etten ole raskaana, ja se olisi aika absurdiakin olla, mutta koska mä olen aikoinaan joutunut poistamaan yhden vahingon, jos näin voi sanoa, mua jotenkin hirvittää silti.

Päätöstäni en kadu, sillä ajan kanssa varmasti mun mielialavaihtelut tulee tasaantumaan ja helpottamaan sitä kautta miehenkin elämää. Mä olen lievästi sanottuna helvetin temperamenttinen jo ilman nappeja. Reilu puoltoista vuotta noita tuli syötyä ja sitä ennen oli pitkään laastari, eli ei tästä ihan heti toivuta.

Nimimerkillä "en olisi ikinä uskonut odottavani kuukautisiani näin kovasti :D"
 
Johtuuko pillereistä??

Onko kukaan huomannut, että lähtis hirveesti hiuksia, (ja tarkoitan siis 10x enemmän kuin normaalisti) kun olette lopettaneet/vaihtaneet/ pitäneet taukoa pillereistä?? :eek:

Mietin onko tää normaalia, koska tätä tukkaa irtoo ihan hulluna. :eek::itku:

Lääkäriltä sain vaan vastauksen; voi olla, voi olla ettei... :wall:
 
No, mutta on "kiva" kuulla etten ole aina, jolta tuntuu hiukset lähtevän. Oma tukkani on ohentunut ihan kamalasti. Olen kyllä miettinyt, että voisiko pillereiden lopetus olla syynä.
 
No nyt päätin sitten jättää pillerit pois kokeilun vuoksi, saas nähä miten meitin käy. On se kumma kyllä jos ei kiristy vaikka on miinuskaloreilla, ja kun ei syklittelykään toiminut mun kohdalla, niin johan on markkinat. Nyt jos tosiaan ei mitään taaskaan tapahdu niin en voi muuta kun ihmetellä ja todennäköisesti katsoa peiliin, että missä vika. Olen kyllä yrittänyt olla todella tarkka kaloreiden ja makrojenkin kanssa, että sikäli kyllä ärsyttää ihan kamalasti koko homma. No, aika näyttää toimiiko homma tällä kertaa..

Miten sulla sitten kävi tämän kanssa?

Musta tuntuu, että samaa ongelmaa on ja nyt kun olen lopettanut, paino on jopa noussut, vaikka kuitenkin selkeillä miinuksilla olen ja diettaan täsmälleen samalla tavalla, kuin ennenkin jolloin olen onnistunut. Onnistumisen aikoihin käytin laastaria, en muista että olisin pillereiden kanssa varsinaisesti edes yrittänyt saada painoa kunnolla alas.

Menkkoja mulla ei kuulu edelleenkään ja tuntuu että koko elimistö on muutenkin ihan sekaisin :(
 
Mä olen mieluummin ilman. Joskus seitsemäntoista ikäisenä mulla oli lyhyen aikaa kokeilussa, mutta vedin jatkuvasti sellaisia raivokilareita ettei tosikaan, eikä vaihto auttanut.
Sen jälkeen en ole viitsinyt kokeillakaan enää, noin periaatteessa tykkään tulla toimeen omilla hormoneillani.
 
Käytin diane novaa kai jotain 5 vuotta ja pidin vuoden tauon. Mun iho paheni koko ajan tossa vuoden pilleri tauon aikana. Nyt syksyllä meni totaalisesti hermot tähän kukkivaan ihoon ja aloitin uudelleen diane novat.. Olisinko n.3kk syönyt, eikä vielä ainakaan helpota.. Rinnat turposivat heti älyttömästi ja ovat todella arat.. Ärsyttävää :( Mitään vaikutusta mielialoihin en oo ikinä huomannut..

Noniin, söin noita taas talven ja kevään, mutta kesän alussa lopetin... taas..
Tää aloittaminen ja lopettaminen ja vänkslääminen ei oo kovin hyvä juttu, mutta nyt pillerit vaikuttivat jo mielialaankin. Menkkojen jälkeen viikko tai korkeintaan kaksi oli sellasta normaalia eloa ja vartalokin tuntui hyvältä. Pari viikkoa ennen seuraavia menkkoja alkoi aina turvottaa, etenkin tissit :( Ja siis olen normaalisti B-C kuppinen, niin nyt ei mahtunut kunnolla enää D-kuppiinkaan. Viikko ennen kuukautisia alkoivat masentelut ja itkeskelyt ihan turhasta. Olin maailman rumin ja lihavin, mies ja kaverit eivät muka välittäneet ja hohhoijaa.. Eihän tollasta nyt kukaan kestä! Luultavasti iho taas pahenee ja mulla menee hermot sen asian kanssa, mutta nyt yritän kyllä löytää jonkun muun keinon siihen vaivaan. Hormoonipillerit ei vaan oo mua varten.

T. Koko kuukuasi mennyt todella hyvällä fiiliksellä ja paino pudonnut kuin itsestään takaisin normaaliksi ja rinnatkin mahtuu kohta jo C-kuppiin :hyvä: Myös menkat ovat tulleet, toisin kuin edellisellä kerralla kun lopetin..
 
Olen syöny e-pillereitä jo varmaan sen 7 vuotta, tarkotus olis nyt kokeilla jotain muuta ehkäisyvalmistetta.. millaisia kokemuksia laastareista/renkaasta?
 
Olen syöny e-pillereitä jo varmaan sen 7 vuotta, tarkotus olis nyt kokeilla jotain muuta ehkäisyvalmistetta.. millaisia kokemuksia laastareista/renkaasta?

Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi olet kokeilemassa jotain muuta?

Mä käytin pitkään yhdistelmäpillereitä, sit jossain välissä laastaria ja rengasta ja sit taas yhdistelmäpillereitä, joista vaihdoin päänsärkyjen takia minipillereihin. Nyt syön Cerazettee ja olen tosi tyytyväinen. Laastarilla kokonaisestrogeenialtistus on korkeampi kuin renkaalla tai pillereillä (oon nähnyt tutkimuksen, jossa näin todettiin), mikä saattaa aiheuttaa estrogeenista johtuvia sivuvaikutuksia. Mulla laastari aiheutti hillitöntä rintojen turvotusta ja arkuutta. Ei puhettakaan, että edes parhailla sporttirintsikoilla olis voinu kuvitella esim. juoksevansa. Toisaalta siitähän hormonit imeytyy tasaisemmin, mikä voi toisilla näkyä esim. vähempänä mielialojen vaihteluna. Mä oon kuullu, että tosi monet on kehunu rangasta. Mulla se ärsytti limakalvoja niin paljon, ettei sen käyttämisestä tullut mitään. Kun valitin asiasta lääkärille, hän sanoi, että limakalvoärsytys on tosi harvinaista renkaalla.
 
Vaihdoin Cerazettesta takaisin yhdistelmäpillereihin. Migreeniin ne ei auttaneet yhtään, ja naama kukki kuin murkkuikäisellä. Tisseistä hävisi yks kuppikoko vaikkei paino tai rasvaprosentti muuten muuttunut. Korkeintaan sain ehkä kilon lisää painoa mikä ei kyllä johtunut pillereistä vaan oli ihan tahallista. Lisäksi vitutti se että pari kertaa tänä aikana (n. 8kk) tuli kivat yllärimenkat kun niitä vähiten odotti. Muuten ei menkkoja ollut. Yhdistelmäpillereillä ainakin tietää koska ne tulee.
 
Menkkoja mulla ei kuulu edelleenkään ja tuntuu että koko elimistö on muutenkin ihan sekaisin

Suosittelen jatkotutkimuksia jos on ollut usean kuukauden poissa. Voi olla matalat estrogeenit tai korkeat testot, jotka jättävät kuukautiset pois. Kuitenkin mielellään tutkittava asia.

Mulla on oman PCOS:n tutkiminen nyt loppunut, kaiken pahan alku ja juuri on munasarjojen rakkulaisuuden aiheuttama korkea testosteroni. Ainoa toimiva lääkitys on e-pillerit tai elimistön laittaminen "menopaussi tilaan". Kumpikaan ei ole mielekäs ja mietin pitäisikö pillereita taaaas kerran kokeilla, että edes joskus voisi saada lapsia :(
 
Mulla se ärsytti limakalvoja niin paljon, ettei sen käyttämisestä tullut mitään. Kun valitin asiasta lääkärille, hän sanoi, että limakalvoärsytys on tosi harvinaista renkaalla.
Hassua. Mun lääkäri sanoi aikoinaan, että tuo nimenomaan ei ole kovin harvinainen - joskaan ei kai mikään ylettömän yleinenkään - sivuvaikutus. Itselläni rengas kuivatti limakalvoja ihan häiritsevän paljon, sen lisäksi että pääni sekosi.

Kauankohan mä nyt olen ollut ilman hormonaalista ehkäisyä? Vuoden, puolitoista, en muista, mutta sen tiedän, että pillereiden niin kuin renkaankin kanssa elämä oli minulle vielä nykyistäkin paljon vaikeampaa. Toivon, että ei tarvitsisi enää koskaan käyttää sellaisia, mutta kun vaihtoehdotkin ovat vain niin epävarmoja tai epäsopivia.
 
Vaihdoin Cerazettesta takaisin yhdistelmäpillereihin. Migreeniin ne ei auttaneet yhtään, ja naama kukki kuin murkkuikäisellä.

Sulla on migreeni ja yhdistelmät käytössä? Onks migreeni aurallinen? Ittellä tulee ne näköhäiriöt kans ja lääkäri (gyne) kielsi ehdottomasti yhdistelmien käytön, koska on lisääntynyt aivoinfarkti riski... kerto jostain tutkimuksesta jossa oli tapahtunut halvaantumisia naisilla joilla aurallinen migreeni + yhdistelmät käytössä... Ja huvittavinta oli että juuri vuotta ennen yks mieslääkäri oli sanonu mulle että käytä vaan yhdistelmiä jos ei oo tuntunu pahentuvan migreenit. Että ei haittaa.. Mutta ton jälkimmäisen lääkärin kanssa juteltua lopahti aika pitkälti niitten syönti.
 
Kyllä tukanlähtö on ihan normaalia pillereiden lopetuksen myötä. Siitä se tasaantuu sitten ajan kanssa.

No voihan! Mää olen taas jostain lehdestä lukenut, että pillereiden käyttö voi pidemmällä aikavälillä ohentaa hiuksia, vaikka kuuria aloittaessa ne voivat tuuhentua runsaastikin. Lopetin juuri pillerit suhteen päättymisen myötä ja toivon, ettei minun päästäni lähtisi ainakaan kovinkaan paljoa karvaa kun sitä ei muutenkaan ole jaettavaksi asti :( Mulla on luonnostaan tosi ohut tukka, lisäksi mulla on ollut tekokuiturastat puoleen selkään joiden takia tukka oheni ihan hurjana, lisäksi miedän suvussa on muutenkin kaljugeeniä... :(
 
Sulla on migreeni ja yhdistelmät käytössä? Onks migreeni aurallinen? Ittellä tulee ne näköhäiriöt kans ja lääkäri (gyne) kielsi ehdottomasti yhdistelmien käytön, koska on lisääntynyt aivoinfarkti riski... kerto jostain tutkimuksesta jossa oli tapahtunut halvaantumisia naisilla joilla aurallinen migreeni + yhdistelmät käytössä...

Juu, olen tietoinen ja asiasta on keskusteltu sekä gynen että neurologin kanssa. Mun migreeni ei ole aurallinen, eli mun oireet on "vaan" se helvetillinen toispuolisärky, väsymys ja joskus pahoinvointi. Ilmeisesti avh-riski liittyy nimenomaan aurallisen migreenin ja estrogeenin yhdistelmään. Vaikka mistä sitä tietää, varmaan aika vähän tutkittu varmaan vielä että miks just aurallinen migreeni. Että miten se sitten on ns vaarattomampi tämä auraton versio? Tietääkö joku?

Muuten mulla pitäis avh-riskit olla aika pienet, verenpaine normaali, kolesteroli normaali, ei tupakkaa, alkoholia aika vähän ja liikun. Stressiä kyl on aina ja tuo migreenisärky on kyl sitä luokkaa (sillon kun ei ehdi ottaan lääkkeitä ajoissa) et monta kertaa oon sanonu et kohta poksahtaa verisuoni.

Täytyy kyllä sanoo että jonkun verran huolestuttaa tuo asia. Pakko myöntää. Täytyy vaan muuten koittaa pitää elämäntavat semmosena että pysyis suonet kunnossa. Mutta täytynee ottaa asia taas puheeksi kun seuraavaksi lääkärissä käy. Hyvä kun otit puheeksi noin niinkuin yleisesti. Varmaan koskettaa muitakin tämä.
 
Juu, olen tietoinen ja asiasta on keskusteltu sekä gynen että neurologin kanssa. Mun migreeni ei ole aurallinen, eli mun oireet on "vaan" se helvetillinen toispuolisärky, väsymys ja joskus pahoinvointi. Ilmeisesti avh-riski liittyy nimenomaan aurallisen migreenin ja estrogeenin yhdistelmään. Vaikka mistä sitä tietää, varmaan aika vähän tutkittu varmaan vielä että miks just aurallinen migreeni. Että miten se sitten on ns vaarattomampi tämä auraton versio? Tietääkö joku?

Muuten mulla pitäis avh-riskit olla aika pienet, verenpaine normaali, kolesteroli normaali, ei tupakkaa, alkoholia aika vähän ja liikun. Stressiä kyl on aina ja tuo migreenisärky on kyl sitä luokkaa (sillon kun ei ehdi ottaan lääkkeitä ajoissa) et monta kertaa oon sanonu et kohta poksahtaa verisuoni.

Täytyy kyllä sanoo että jonkun verran huolestuttaa tuo asia. Pakko myöntää. Täytyy vaan muuten koittaa pitää elämäntavat semmosena että pysyis suonet kunnossa. Mutta täytynee ottaa asia taas puheeksi kun seuraavaksi lääkärissä käy. Hyvä kun otit puheeksi noin niinkuin yleisesti. Varmaan koskettaa muitakin tämä.

Mulla ei oo ollu kertaakaan migreeniä enää sen jälkeen ku olen lopettanu pillerit. Eikä oo ollu ikävä.
 
Juu, olen tietoinen ja asiasta on keskusteltu sekä gynen että neurologin kanssa.
--
Että miten se sitten on ns vaarattomampi tämä auraton versio? Tietääkö joku?

Hyvä että tiiät :) ittelle tuli vaan sillon aika puuntakaa gynen ehdoton kielto ja toi kohonnu infarktiriski. Ja siis mun mielest se lääkäri selitti just et se aurallisuus viittaa aivokemiahäiriöön.. Tätä varmaan pitäs kysyä ihan neurologilta/lääkäriltä, että jos jollain on varmaa tietoa niin.. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom