Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mullakin olis kolmea eri merkkiä yksi liuska kutakin. Voisin postittaa haluaville, mutta onkohan se ihan laillista? Reseptilääkkeistä kyse kuiten.. :confused:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reseptilääkkeitähän ne on juu, mutta ei sairauden hoitoon käytettäviä. Turhahan niitä on jättää vanhenemaan tai heittää menemään jos jollain olisi käyttöäkin.

Sain omat Cerazetteni kaverilta. Kun ne loppuivat niin soitin terveyskeskukseen että haluaisin niille reseptin koska haluan jatkaa niiden käyttöä. Eipä nuo mitään sanoneet vaikka sanoin että kaverilta sain. :wtf: Ja sen reseptinkin sitten sain saman tien.
 
Samaa aihetta, mulla olis 5 liuskaa Yasminelleja tyhjän panttina, päivämäärä pitäisi tarkistaa (lopetin muistaakseni vajaa vuosi sitten niiden käytön) mutta jos joku niillä jotain tekee niin voin kyllä luopua.
 
Summa summanum: miten pillereitten lopettaminen vaikutti vuodon määrään ja kipuihin, sekä ihoon? Onko elämä ihan hirveän vaivalloista ilman pillereitä kun niihin on tottunut?

Ilman pillereitä on ollut ihan mahtava olo vaikkei ne nyt mitään "migreeniä kummempaa" mulle aiheuttanut. Migreeninkin luulin olevan vain "normaalia" kunnes lopetin pillerit ja se katosi kokonaan.
Huonoja puolia; noh, naama kukkii - sen kanssa olen tuskaillut ja syönyt tetrasykliiniä, kokeillut eri tuotteita ym ym.. tosin mulla suuresti vaikuttaa pco, joka huomattiin kun kuukautiset jäivät pois pillereiden jälkeen ja tutkimukset edelleen kesken. Pco:n ainoa "hoito" on nimenomaan pillerit, joilla hillitään aknea, hirsutismia, testosteronitasoja jne. joten kärvistelen näppyjeni kanssa kunnes ehkä joskus toivottavasti voisin tulla raskaaksi, jolloin oma hormonitoiminta muuttuu ja ihokin paranee tai sitten ei. Tai sitten aloitan pillerit.
 
Mulla tuli pakosti pillereiden lopetus eteen lokakuussa erään gynen sairauden takia. Nyt pillerittömyydestä johtuen kärsin naaman ja etenkin hiusten übernopeasta rasvoittumisesta, tissit on kadonneet ihan kokonaan, ruokahalu on lähes valtava ekojen kuukausien ajan jne. Nyt tässä tasoitellaan. Migreeni on ihan samanlainen kun pillereiden aikana, ovulaatiovuodot on jotain v-maisinta. Kaikenlisäks Lääkärin tarjoama ehkäsykeino oli kesksytetty yhdyntä. Lisäks mulle tulee menkkojen aikana ja näköjään menkkojen jälkeen aivan käsittämättömän masennusviikot, ei tällästä ollu todellakaan pillereiden aikaan. 7 vai 8 vuotta tuli syötyä pillereitä, 6 vai 7 merkkiä kokeilin.

Aloitan ihan mielelläni pillerit uudestaan, jos vain saisin luvan.
 
^todella tuttua tuo hiusten ja naaman rasvoittuminen. Yli vuodenkin jälkeen naama rasvoittuu kausittain ihan törkeän paljon ja nopeasti, sentään hiusten suhteen ollaan suht. normaalitilanteessa.

Jos saisin ajassa mennä taaksepäin, en ikinä aloittaisi pillereitä. Itsellä onneksi osteopaattisen huollon ohessa saatu akupunktia rauhoittaa ihoa aina muutamiksi viikoiksi kerrallaan.
 
Jaahas..Taidampa taas päivitellä. Viimeksi kirjoittelin tuossa 14.10.

Elikkä takana 4 kuukautta pilleritöntä elämää. Jopa kahdet kuukautisetkin onnistuin saamaan tuona aikana. Mieli ollut tosi hyvä, painon nousukin loppui ja tipahti takaisin normaaliin. Yöt nukun todella hyvin, ei painajaisia ja hikoilua. Menkat alkoivat ihan huomaamatta ilman kipuja, tosin kierto oli ihan päin prinkkalaa! Ihokaan ei oikeastaan ihan kamalaksi ole mennyt, vaikka aknea pelkäsin eniten yli 10 vuoden Diane Novan käytön jälkeen. Toki ihoni on nyt epäpuhtaampi ja finnejä on muutamia kasvoissa, mut ei tätä voi akneksi sanoa. Eli mun elämä muuttui sata kertaa paremmaksi ilman pillereitä.. Ainut miinus oli kortsut. Ne vaan ei ole mun juttu. Ne häiritsee mua suunnattomasti! Kumma kyllä mieheni mielestä kortsut on ok. Mä vaan en saa niitä mielestäni seksin aikana ja pelkään koko ajan että kortsu lipsahtaa pois (niin kävikin pari kertaa). Ja kun toi seksi asia on muutenkin mulle tosi hankala, niin kortsun kanssa halusin seksiä vielä vähemmän.

Niinpä eilen kävelin apteekkiin ja ostin Nuvaring ehkäisyrenkaan ja laitoin sen paikalleni.. Eli nyt sitten odotellaan, miten käy. Jos mielialavaihtelut palaa samanlaisiksi kuin oli pillereiden kanssa, niin lopetan renkaan käytön heti. En kestä sitä ahdistusta ja masennusta enää yhtään. Toivottavasti iho ei myöskään suutu renkaasta, kun se nyt kuitenkin oli luomuna näinkin hyvä. Seksi mua sen renkaan kanssa vähän jänskättää! Se rengas kun oli niin iso ja jäykkä! Varmasti mies tuntee sen hommailun aikana. No otan sitten sen siksi aikaa pois.. Tosin toivottavasti ei mee taas säätämiseksi ja sit halut lopahtaa kesken..

Jatkoa seuraa, eli muutaman kuukauden päästä tulen kertomaan miten tää rengas mulla pelittää! :)

Quottaampa taas itseäni..

HUOH! Hormooniehkäisy ei vaan ole mua varten! :/ 2 kuukautta ja 2 rengasta takana ja taas kiristää niin pirusti. Itkeskelen pikkuasioista, suutun ihan kaikesta, kaikki ärsyttää ja haluisin vaan hävitä maan pinnalta. :( Mieskin kärsii! Ja seksi nyt on niin kuollutta kuin vaan olla ja voi. Otanpa ens viikolla renkaan pois ja sit taas ihmettelen..Pitää varmaan tehdä se yks vauva, että saan sen kuparikierukan!

Tää on niin perseestä!:curs:
 
Pakko kirjoittaa yks hyväkin kokemus pillereiden lopettamisesta ja ihon kunnosta sen jälkeen. Aloitin tosiaan syömään Diane Nova -pilsuja n. 3 vuotta sitten sekä ehkäisyn että aknen takia. Iho paranikin aika nopeasti ja oli tosi hyvässä kunnossa pillereiden syönnin ajan.

Alettiin kuitenkin n. vuosi sitten miehen kanssa puhumaan perheenlisäyksestä, joten päätin lopettaa pillerit, vaikka olinkin lukenut netistä toinen toistaan karmivimpia kertomuksia siitä, kuinka iho räjähtää vielä pahempaan kuntoon kuin ennen Diane Novien aloitusta.

Nyt kuitenkin tosiaan vuoden ollut ilman pillereitä ja finnejä ollut koko aikana ehkä kaksi (eikä nekään mitään järkyttäviä ihonalaisia paiseita) :D Nyt vaan odotellaan sitä plussausta.. :)
 
Osallistunpa jälleen kerran tähän threadiin ;) Merkki Yasmin, ja olen käyttänyt niitä n 9 kk. Alussa keho temppusi monin tavoin (päänsärkyjä, unettomuutta, hikoilua, välivuotoa yms), mutta nyt homma on tasoittunut selvästi. Välillä kyllä kokeilin Yasminellea, mutta se kokeilu loppui lyhyeen (kaikki nuo edellämainitut oireet mutta pahempina).

+ kierto ah niin ihanan kellontarkka (ilman pillereitä tulee ihan miten sattuu jos ollenkaan)
+ kuukautiskivut vähentyneet PALJON (ennen käytännössä invalidisoivat)
+ vuoto on niukkaa ja kestää vain 2 päivää (no, ennenkin oli niukka mutta tiputteli 4-5 päivää)
+ ei ole ongelmia muistamisessa, känny muistuttaa
+ pms kestää 2-3 päivää, ennen kesti 2 viikkoa
+ hiukset ovat todella hyvässä kunnossa, ihossa ei muutosta (aina ollut hyvä)

- ruokahalu heikentynyt todella paljon
- tissit kasvanut (vanhat c:t kiristää mutta toisaalta D on liian iso)
- en voi syödä laattoja ilman taukoja, joten käytännössä en voi oikein hyödyntää pillereiden siirtomahdollisuutta.

Libidossa tai mielialoissa en ole huomannut mitään mainittavaa. Ehkä olen vähän empaattisempi ja tasaisempi kuin ilman pillereitä.
 
Kiitos Valerielle ja ilmeisesti Venlallekin! Tänään tipahti postiluukusta liuskat! Hyvä pilleririnki täällä! :D
 
Nonni. Nyt on tarkoitus olla ilman pillereitä ainakin jonkin aikaa. Vähänhän tää jänskättäis. Oon syöny noita 6 vuotta kun pentuna piti ne alottaa ku oli vähän häiriöitä kuukautisissa. (olisin vuotanu kuiviin). Joskus oon kai ollu aina pienen hetken ilman ja sit uusiksi vaan.

Onkos kukaan kuullut sellaisesta, että pitäis pitää muutaman vuoden välein pillerittömiä kausia?
 
Nonni. Nyt on tarkoitus olla ilman pillereitä ainakin jonkin aikaa. Vähänhän tää jänskättäis. Oon syöny noita 6 vuotta kun pentuna piti ne alottaa ku oli vähän häiriöitä kuukautisissa. (olisin vuotanu kuiviin). Joskus oon kai ollu aina pienen hetken ilman ja sit uusiksi vaan.

Onkos kukaan kuullut sellaisesta, että pitäis pitää muutaman vuoden välein pillerittömiä kausia?


Ei kuulemma tarvitse. Itseasiassa omalla kohdallani kun halusin pillerit lopettaa, useampi lääkäri kyseli että miksi lopetan ja heidän mielestään se ei ollut tarpeellista jos pillerit muuten sopivat. Ja kuulemma jopa 40 v saakka voi syödä (tupakoimattomana) jos pillerimerkki vain sopii itselle eikä tule mitään "sivuoireita" ja verenpaineet ym pysyvät kunnossa :)

Omassa tilanteessa olen nyt 1 v 3 kk ollut syömättä ja pahasti näyttää että joudun ne taas aloittamaan sairauteni takia.
 
Naiset! Onko kukaan syönyt Mercilon-pillereitä?

Mulla alotettiin aknen takia Raoccutan-kuuri tänään ja sain reseptin myös e-pillereihin, koska raskaaksihan ei saa missään nimessä tulla. Oon aikaisemmin syönyt Diane Nova-pillereitä, mut niistä jäi todella paskan maku suuhun - mulla oli varmasti kaikki mahdolliset sivuvaikutukset sen vuoden aikana, mitä niitä söin. Myöskään iho ei ottanut niistä hyötyä irti, vaan finnit oli isoja ja kipeitä paiseita syvällä ihon alla. :(

Nyt mietin ja pohdin pääni puhki, jaksanko alottaa noi Mercilonit ja sitä kautta ehkä joutua taas uuteen hormonimyrskyjen kierteeseen... Oon ihan vakkarissa parisuhteessa (naimisissa), mutta ollaan nyt toistaiseksi menty kortsuehkäsyllä, kun mulla oli noiden pillereitten kanssa niin vaikeeta elämä. Onhan se aika rasittavaa, mutta hakkaa kuus-nolla sen vaihtoehdon, että meitsi porais/karjuis/sais ties mitä "kohtauksia" joka toinen päivä. :jahas:

Onko kellään ei-synnyttäneellä kuparikierukkaa? Kuinka helposti sellasen saa ja onkohan kukaan kysynyt sitä yths:ltä?
 
Mä kuulin tänään apteekkarilta että Yasmin saattaa suurentaa Sirdaludien vaikutusta.
Oon viimevuoden aikana kiskonu Sirdaludeja joku kolme pakettia, kiva kun lääkäri näki vaivan kertoa tuosta mulle ajoissa.. :jahas:
 
Mä kuulin tänään apteekkarilta että Yasmin saattaa suurentaa Sirdaludien vaikutusta.
Oon viimevuoden aikana kiskonu Sirdaludeja joku kolme pakettia, kiva kun lääkäri näki vaivan kertoa tuosta mulle ajoissa.. :jahas:

Sirdaludin tuoteselosteessa sanotaan, ettei yhteiskäyttöä suositella: "Titsanidiinin yhtäaikaista käyttöä muiden CYP 1A2-estäjien, kuten eräiden rytmihäiriölääkkeiden (amiodaroni, meksiletiini, propafenoni), simetidiinin, eräiden fluorokinolonien (enoksasiini, pefloksasiini, norfloksasiini), rofekoksibin, oraalisten ehkäisyvalmisteiden ja tiklopidiinin, kanssa ei suositeta."

Vois ton "oraalisen ehkäisvalmisteen" sijasta lukea ihan selkokielellä että "ehkäisypillereiden"...
 
Naiset! Onko kukaan syönyt Mercilon-pillereitä?

Mä kokeilin merciloneja kunnes avomies kielsi ne multa kun muutuin niin itkuiseksi. Nykyään minipillerit käytössä ja oon kuulemma oma itseni. Tai ainakaan en ala itkemään enää niin herkästi. :rolleyes: Itsekin olen tosi tyytyväinen minipillereihin, en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Jos en olis yhdistelmäehkäisyä kokeillut niin väittäisin että kiukkukohtauksia e-pillereillä puolustelevat naiset vaan narraa. ;)

Yksilöllistähän tuo on, joten itse kokeilemalla tietää mikä sopii ja mikä ei. :)
 
Sirdaludin tuoteselosteessa sanotaan, ettei yhteiskäyttöä suositella: "Titsanidiinin yhtäaikaista käyttöä muiden CYP 1A2-estäjien, kuten eräiden rytmihäiriölääkkeiden (amiodaroni, meksiletiini, propafenoni), simetidiinin, eräiden fluorokinolonien (enoksasiini, pefloksasiini, norfloksasiini), rofekoksibin, oraalisten ehkäisyvalmisteiden ja tiklopidiinin, kanssa ei suositeta."

Vois ton "oraalisen ehkäisvalmisteen" sijasta lukea ihan selkokielellä että "ehkäisypillereiden"...

Nyt täytyy tunnustaa, että kertaakaan en ole sen tuoteselosteeseen koskenut. Mä vaan douppaan :D
Pitäisi kai alkaa lukemaan noita.
 
Quottaampa taas itseäni..

HUOH! Hormooniehkäisy ei vaan ole mua varten! :/ 2 kuukautta ja 2 rengasta takana ja taas kiristää niin pirusti. Itkeskelen pikkuasioista, suutun ihan kaikesta, kaikki ärsyttää ja haluisin vaan hävitä maan pinnalta. :( Mieskin kärsii! Ja seksi nyt on niin kuollutta kuin vaan olla ja voi. Otanpa ens viikolla renkaan pois ja sit taas ihmettelen..Pitää varmaan tehdä se yks vauva, että saan sen kuparikierukan!

Tää on niin perseestä!:curs:

Miksi kuparikierukka? Sehän lisää verenvuotoa. Mä sain hormonikierukan ilman et oon koskaan ollut raskaana, koska se on verenpaineiden takia ainut ehkäisymuoto, jota voin käyttää. (Jos kortsut unohdetaan.) Kivuliaampi se on laittaa, kun ei oo synnyttänyt, mutta kokenut gynekologi laittoi sen nopsaan ja helposti, hiukan vaan nipisti. Mulle pillerit aiheutti korkeeta verenpainetta, joten en enää saanu reseptiä pilsuihin. Eikä oo kyllä ollu ikäväkään. Hormonikierukan myötä mieliala on koko ajan hyvä, migreeneistä tai pms-oireista ei tietoakaan ja menkkoja mulla ei oo ollut nyt 4,5 vuoteen. Niitäkään mulla ei ole ikävä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom