Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Sain sitten Yasminelle-reseptin. Ikinä en oo mitään hormoniehkäisyä käyttäny, vähän jännittää siis... Vähän aikaa pitäis kai odotella ennen kuin pääsee aloittamaan. Saa nyt nähdä, mitä tästäkin tulee.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkos kukaan kuullut sellaisesta, että pitäis pitää muutaman vuoden välein pillerittömiä kausia?

Joskus olin kanssa jotain tän tyyppistä kuullut, mutta kysyin lääkäriltä sekä farmaseutilla ja on tuo hieman vanha tieto. En muista mikä oli täydellinen selitys, mutta jotain siihen tyyliin että nykyään pillereissä olis pienempi määrää hormoonia(?). Älkää pahentako mieltä jos syy ei ole oikea :)

Ja sitten tauon pitämisen jälkeen voi joutuaa kauankin odottaa että tulee vuodot normalisoituu ja pääsee aloittaa uudelleen.
 
Minipillerit menee nyt, 7 vuotta perinteisiä pilsuja takana sitä ennen. Menkat jäi siihen, vaikka gyne sanoi että toinen vaihtoehto on se, että ne tulee miten sattuu. Migreenioireet helpotti myös jonkin verran, muuta kummaa en huomannu. Ton migreenin takia ne vaihdettiinkin.

Joku kertoi että hormonikierukka on myös ollut hyväksi todettu, haluisitko valaista viel lisää, kuinka paljo kustansi yms? Synnyttäny en oo minäkää. Enkä kyllä jatkossa ajatellutkaan. Mulla ei verenpaine oo koholla mutta sukurasitetta siihen kyl löytyy ja aina välillä kuulee uhkailuja e-pillerit + migreeni-kombinaation aivoverenkiertohäiriöriskistä...
 
Täällä yksi cerazetten uhri. :D Ollut n. 15 kk joista ekat 12 kuukautta meni oikein mukavasti, ei menkkoja eikä mitään oireiluja. Nyt on sitten tämän vuoden puolella alkanut jatkuva vuoto. Pientä tiputtelua lähes jatkuvaan. Alavatsa myös usein kipeä, iho oireilee ja itkettää jatkuvaan. :D
Suurta ihmetystä aiheuttanut miks tilanne muuttu noin yhtäkkiä. Lääkäriin ois tarkotus mennä ja toiv. asialle voitaisiin tehdä jotain. Kärsin myös valitettavasti aurallisesta migreenistä joten mikään estrogeenia sisältävä ehkäisy ei tule kysymykseenkään. :( Pientä paniikkia olen myös lietsonut asiasta, suvussa esiintyy gynekasvaimia/syöpiä.. Mut toivottavasti tää vuotaminen ois vaan pillereistä johtuvaa, kun tautejakaan ei pitäisi olla.
Ketjun alussa oli puhetta ehkäisypiikistä joka sai ainakin minut innostumaan, kuulostaa nimittäin aika helpolle! :) Ja eikun etsimään lisää tietoa aiheesta..
 
Pieni varoituksen sana lienee paikallaan yhdistelmäpillereistä- ystävälleni sanottiin kätilöopistolla, ettei missään nimessä saa käyttää yhdistelmäpillereitä ehkäisyyn, jos on taipumusta migreeniin, tulee nimittäin todella suuri veritulppariski!
Monet gynikset jättävät tämän kertomatta, tietämättömyyttään kai? Eräs toinen ystäväni saikin veritulpan lääkärin mielestä "ilman syytä", eli ei ollut mitään riskitekijää- paitsi juurikin migreeni ja yhdistelmäpillerit...
 
Nii mulla gyne vaihto samantien yhdistelmät miniin kun sain migreenidiagnoosin... Juurikin ton veritulppariskin takia. Silti väliin mietin noita juttuja, mut pakko se on jotain käyttää kun vauvat ei ole tervetulleita ja kumien kans ei viittisi säätää aina. Eikö vois vaan nitoa letkut kiinni...
 
Nyt kyllä vituttaa niin että pää räjähtää... Vaikka seisoisin päällä niin viikosta toiseen vaaka on suunilleen sadan gramman tarkkuudella joka aamu saman verran. Vaaka ei ole rikki, eli siitä ei ole kyse. Alan olla ihan sata varma, että nää e-pillerit hankaloittaa painonpudotusta. Oon vedellyt diane novia siis ja alkaa tää touhu jo vähän kypsyttää. Ennen näitä pillereitä, ei ollut ongelmaa pudottaa painoa. Pitäiskö vaan vaihtaa pillerimerkkiä, vai jatkuukohan nää ongelmat silti?
 
ootko pitkään syönyt pillereitä? alussahan ne nimittäin voi vähän lihottaa, tai sitten just vaikeuttaa painonpudotusta, vaikka soisi vähemmän kuin kuluttaa. Tosin jokaisella meistä on ns. ihannepaino, jonka saavutettuaan on aika hankala vielä pudottaa lisää, Aivot siis ilmottelee kropalle että nyt olis paino kohdallaan, ja tämän "ihannepainon" saavuttamisen jälkeen saattaa joutua tekemään enemmän töitä pudottaakseen painoa.
Kannattaa siis miettiä, voisiko ongelma ollu juuri siinä, ja jos haluat joka tapauksessa vielä kiloja pois, se voi vaatia suurempia ponnisteluja kuin ennen. Lisäksi itse oon huomannut että alle 20-vuotiaana paino putosi helpommin kuin nyt, 23-vuotiaana. Mutta sekin voi olla yksilöllistä :)
 
ootko pitkään syönyt pillereitä? alussahan ne nimittäin voi vähän lihottaa, tai sitten just vaikeuttaa painonpudotusta, vaikka soisi vähemmän kuin kuluttaa. Tosin jokaisella meistä on ns. ihannepaino, jonka saavutettuaan on aika hankala vielä pudottaa lisää, Aivot siis ilmottelee kropalle että nyt olis paino kohdallaan, ja tämän "ihannepainon" saavuttamisen jälkeen saattaa joutua tekemään enemmän töitä pudottaakseen painoa.
Kannattaa siis miettiä, voisiko ongelma ollu juuri siinä, ja jos haluat joka tapauksessa vielä kiloja pois, se voi vaatia suurempia ponnisteluja kuin ennen. Lisäksi itse oon huomannut että alle 20-vuotiaana paino putosi helpommin kuin nyt, 23-vuotiaana. Mutta sekin voi olla yksilöllistä :)
Oon syönyt pillereitä 3,5 vuotta. En syyttäisi painonnousua pillereistä, vaan siitä että nyt näiden vuosien aikana olen urheillut enemmän kuin koskaan. Mittaan enemmänkin itseäni sillä, että mahdun samaan vaatekokoon kuin ennenki, eli samat farkut edelleen käytössä jne. MUTTA, ottaisin mielelläni painoa pois, ja ennen näitä pillereitä tuntui että helposti lähti.. Nykyään ihan sama mitä teen, niin grammalleen sama söin enemmän tai vähemmän. Olen normaalipainon sisällä ja bmi on 23 ja rapiat, mutta olen sitä mieltä että kyllä tästä sais kuorittua rasvaa pois. Näyttää vaan niin pahalta kun mulla kerääntyy kaikki rasva peppuun ja jalkoihin (lue. myös sääriin). Kivaa kun vatsalihakset suunnilleen näkyy mutta jalat on kuin eri ihmisen, jos mua kuvattais vatsasta alespäin niin näytän ihan ylipainoiselta.

Ainut menestyttarina laihtumisen suhteen oli se kun sairastuin ja laihduin pari kiloa. Tosin en haluais uudelleen sitä samaa rääkkiä. :D
 
Vaihdoin pari vuotta sitten just aknen takia Diane Novaan ja naama kyllä tulikin kuntoon. "Psyykkiset" oireet alkoi varmaan siinä vuoden jälkeen aika salakavalasti. Onneksi tajusin itse, ettei kai ole normaalia itkeskellä jokaisesta pienestä asiasta ja loukkaantua kaikista ulkopuolisista kommenteista. Vaihdoin pillerit alkuvuodesta Merciloniin ja odottelen vaikutuksia. Naama ei ole ainakaan alkanut kukkimaan ja ihan kuin mielialan vaihtelutkin olis tasottuneet :)
 
Vaihdoin pari vuotta sitten just aknen takia Diane Novaan ja naama kyllä tulikin kuntoon. "Psyykkiset" oireet alkoi varmaan siinä vuoden jälkeen aika salakavalasti. Onneksi tajusin itse, ettei kai ole normaalia itkeskellä jokaisesta pienestä asiasta ja loukkaantua kaikista ulkopuolisista kommenteista. Vaihdoin pillerit alkuvuodesta Merciloniin ja odottelen vaikutuksia. Naama ei ole ainakaan alkanut kukkimaan ja ihan kuin mielialan vaihtelutkin olis tasottuneet :)
Pitäisköhän munkin pyytää nuo Mercilonit? Onko ne vähempi hormoonipitosia?
 
Merciloneissa ilmeisesti on vähemmän hormonia tai ainakin oikeassa suhteessa.. Enpä ole sen tarkemmin tuoteselosteita lueskellut. Tämä merkki kuitenkin on monien lääkäreiden suosittelema, jos ei just ole muita oireita (aknea, vatsakipuja tms..) mitä pitäisi samalla hoitaa.

Mercilonilla itse aloitin 11 vuotta sitten. Harmittaa, että pitikin pariksi vuodeksi sekaantua siihen Diane Novaan, luultavasti olis jääny monta kurjaa hetkeä väliin..
 
Itse olen kuullut noista Diane nova-pillereistä huonoa aika usein. Paljon tuota painon heittely juttua ainakin. Eli ei olisi ihme jos vaikeuttavat painon tippumista. Kannattaa kokeilla jotain toista pillerimerkkiä, vaikka tuota Mercilonia.

Itse hain juuri tänään puolen vuoden uuden satsin pillereitä ja tykkään! Pillerit ei juurikaan ole vaikuttaneet huonosti. Ehkä mielialat vähän heittelee. Mutta paino ei ole lisääntynyt negatiivisella tavalla. Rinnat on vaan kasvaneet joku 8 senttiä :D.
 
Itse saan huomenna ihon alle laitettavan ehkäisyimplantaatin. Se on suomalainen keksintö, ja niitä löytyy kolmen ja viiden vuoden kestoisina. Lääkärin mukaan osalla naisista jää kuukautiset kokonaan pois, ja osalla jatkuu hieman epäsäännöllisempinä. Ehkäisyteho on sama kuin pillereillä. Implantaatti sisältää ainoastaan keltarauhashormonia, joten se ei nosta verenpainetta kuten "peruspillerit". Helsinki ainakin tarjoaa naisille ekan kapselin ilmaiseksi.

Odotan innolla kuinka naiselle käy. :)
 
Hormoniehkäisy ja laihduttaminen

Otin vuoden alussa ekan Depo Provera pistoksen (joka siis kestää 3 kk), ja kk sitten toisen. Samaan aikaan aloitin treenaamisen ja dieettaamisen tammikuussa.

Kysymys on, onko hormoniehkäisyllä vaikutusta siihen miten paino putoaa? Omalla kohdalla laihduttaminen tuntuu nykyisin mahdottomalta, vaikka treeni ja ruokavalio on ok. Aikaisemmin ei ollut ongelmia, kun en käyttänyt. Noin suurella hormoniannoksella on kuitenkin selkeitä vaikutuksia (ei menkkoja, seksihalut vähentyneet roimasti), niin mietin voinko syyttää osaltaan hormoniehkäisyä?
 
Kiitos kaikille neuvoista! Täytyy kyllä piakkoin vaihtaa noita pillereitä, ja kattoa jos vaikka helpottais. Ihan heti varmaan muutosta ei näy kuitenkaan, mutta ei se mitään. Haluan nyt vaan eroon näistä.
 
Noin suurella hormoniannoksella on kuitenkin selkeitä vaikutuksia (ei menkkoja, seksihalut vähentyneet roimasti), niin mietin voinko syyttää osaltaan hormoniehkäisyä?
Ne on nämä hormonaalisen ehkäisyn varjopuolet. Varmaan aika yleisiä oireita monilla. Keho on muistaakseni pillereitä käyttäessä jotenkin 'raskautta muistuttavassa tilassa', sillä munasolu ei pääse irtoamaan. Eli jos ajattelee raskautta, niin eikö silloinkin kroppa tykkää pitää kilot tiukassa. Ehkä tässä on sama juttu. :rolleyes: Spekulointia tosin vain...
 
Ne on nämä hormonaalisen ehkäisyn varjopuolet. Varmaan aika yleisiä oireita monilla. Keho on muistaakseni pillereitä käyttäessä jotenkin 'raskautta muistuttavassa tilassa', sillä munasolu ei pääse irtoamaan. Eli jos ajattelee raskautta, niin eikö silloinkin kroppa tykkää pitää kilot tiukassa. Ehkä tässä on sama juttu. :rolleyes: Spekulointia tosin vain...
Olen kuullut tän täysin saman väitteen! Olkoot legendaa, mut siltä kyllä välillä tuntuu että ois raskaana.
 
Mullakin on tuo Mercilon ja oon ollut siihen tyytyväinen. Teininä tuli käytyä muutama merkki läpi, jotka aiheutti mulle vapinaa, ärtymystä, pahoinvointia jne. Näitten kanssa olo on melkeen sama kuin olis ilman pillereitä.
 
Söin reilu 11 vuotta Diane Novaa. Aloitin niillä 15-vuotiaana ja söin niitä viime syksyyn asti. Teininä oli noita näppyjä naamassa, joten siksi päädyttiin kyseiseen merkkiin. En huomannut pillereissä oikeastaan mitään kummallisia oireita. Tai en ainakaan ollut täysin varma, että mikä oire sitten johtuu mistäkin, pillereistä vai ihan normaalista luonteestani.

Nyt olen sitten ollut n. 8 kuukautta ilman hormonaalista ehkäisyä. Halusin kokea miltä tuntuu olla ilman. En oikeastaan ollut pahemmin seksiä harrastanut ilman, että kehooni olisi pumpattu ylimääräistä hormonia. Siksipä ajattelin, että on aika kokea miltä tuntuu olla ilman. Odotin, että tuntisin jotakin järisyttävää...jotakin. En ole oikeastaan kokenut voinnissani juuri mitään. Tietyllä tavalla ehkä petyinkin hieman.

Naama kukkii kyllä todella paljon herkemmin ja näppyjä tulee selkään ja rintaankin. Se on hermoja raastelevaa. Pillereiden aikana kun tottui vain harvoihin yksittäisiin näppyihin joskus ja jouluna. Samoin hiukset rasvoittuvat niin, että pitäisi pestä kaksi kertaa päivässä tukkaa, jotta se miellyttäisi omaa silmää. Ja jos mietin seksiä, niin ehkä kostun herkemmin ilman pillereitä.

En siis ole omalla kohdallani törmännyt mihinkään kovin vapauttavaan fiilikseen pillereiden lopettamisen myötä. Ehkäpä siis omalla kohdallani kaikki ne mielialajutut, mahd. painonvaihtelut, turvotus ym. ikävät jutut olivatkin vain omaa itseäni silloin kun söin pillereitä. Mene ja tiedä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom