Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymys:
Oletteko huomanneet että e-pillerit vaikuttaisivat ruokahaluun?

Voi kyllä!! Juuri liuskan lopuilla aivan hirvee himo syödä koko ajan jotain. Mitä suolaisempaa ja rasvaisempaa, sen parempi!! kaupassa salmkiakki ja suklaa sekä tietty sipsit aiheuttaa pahimmat kohtaukset. Avo saa olla repimässä mua herkkuhyllyltä niinku jotain viisvuotiasta kakaraa. (olen siis ohjeistanut, että mun ei saa antaa ostaa herkkua hormonihöyryissä)
Samaan aikaan olisin aina valmis heittämään terveet elämäntavat roskikseen..
Kiva kuulla, että en oo ainut joka painiskelee ton hormoniaallon kans.

Keskiviikkona aika gynelle. Ois tarkoitus kysellä matalahormonisista pillereistä josko ne mulle sopisivat...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse aloitin Harmonettien syönnin noin kymmenen vuotta sitten. Niitä tuli syötyä seitsemän vuotta. Ongelmina harmonettien syönnin aikana oli migreeni- ja raivokohtaukset, itkuisuus ja haluttomuus sekä limakalvojen kuivuminen.

Vaihdoin pillerit Yasmineen, jolloin mieliala parani ja migreeni- sekä raivokohtaukset jäi pois. Tosin tilalle tuli aikasemminkin threadissa mainittu óuto-olo´. Mieliala laski Yasminen käytön myötä (tai mahdollisesti muuttuneen elämäntilanteen myötä). Myös väsymys oli jatkuvaa ja tuntui kuin elämänhallinta olisi luisunut käsistä, kun mikään ei kiinnostanut. Myöskään salilla en jaksanut käydä ja paino alkoi nousta.

Kaikelle tuli huippu tuossa viime syksynä kun kuukautiset kesti todella runsaina kuukauden putkeen, (mikä ei kai niin harvinaista ole,) mutta nyt ongelmana on, että kuukautisia ei ole kuulunut takaisin, eikä ole punttinunnan elämässä ole mahdollista olla raskaana:D

No kun kuukautisia ei kuulunut päätin jättää pillerit pois n. 2 kk sitten ja olen menossa lääkäriin ja toimenpiteinä ilmeisesti kuukautisten käynnistäminen tai kilpirauhasen vajaatoiminta testiti....

Pillerien poisjätön myötä mieliala on parantunut huomattavasti ja normaali elämä tuntuu paljon helpommalta. Olen myös huomannut, että turvotus on laskenut, vaikka käytinkin yasminea, jonka on mainostettu poistavan nestettä.
Vaikka kuukautisia ei olekaan kuulunut on minulla kokonaisuudessaan parempi olo, enkä aio käyttää enää pillereitä!
 
Kierukkapäivitys :) :

Asettamisen jälkeen vuoto jatkui noin viikon verran, jonka jälkeen vähän tokeni. Ei ollut älyttömän runsasta, mutta tamponi/muu suoja sai olla. Muutaman päivän päästä alkoi taas vuoto, nyt niukempana, niin että vessapaperitukollakin pärjäsi ellei muuta ollut. Kipuja ei ole juuri eka päivien jälkeen ollut, paitsi vähän viime viikolla, jonka vuodon laskin kuukautisiksi. Nyt on kuivat päivät, ja olokin just semmoinen tasainen kuin menkkojen jälkeen: ei turvotusta, halut alimmillaan jne.

Mulla ei ole koskaan ollut kovin runsaita menkkoja, eikä ne näyttäis nytkään semmoiseksi muuttuvan. Varmaahan ei toki vielä tiedä. Toivottavasti kierto tasaantuu, sillä jatkuvan vuodon kanssa ei ole kiva elää vaikka se olis niukkaakin. Tämmöisellä kuivalla ihmisellä se tamponi muuten oikeasti tahtoo tarttua niihin lankoihin..

Ja sit ne hommelit.. hyvin sujui, ei haitannut! :thumbs:
 
Onko kenelläkään kokemusta yasminelle pillereistä? Olen käyttänyt vuosia Diane Novaa ja nyt lääkärin kehotuksesta (päänsäryn ja migreenitaipumuksen vuoksi) vaihdoin yasminelleihin. Estrogeenimäärän ja ilmeisesti myös progesteronin määrän pitäisi olla pienempi Diane Noviin verrattuna mutta oletteko huomanneet käytännön eroja yasminellejen ja muiden ns. korkeahormonisempien pillereiden välillä?

Hintahan noissa myös kirpaisee, 3 kertaa kalliimmat kuin aiemmat pilsut.
 
Heippa,

onko kukaan Nuvaringin käyttäjä kärsinyt turvotuksesta? Miulla on tuo rengas ollut nyt puolisen vuotta ja nyt on ruvennu tuntumaan siltä että vatsa on koko ajan sellanen "pulleroinen". Painokin on noussut mutta epäilen lihomista koska vaatteet ei tunnu pienemmiltä ja muutenkin olen tässä yrittänyt olla miinuskaloreilla. Turvotus voi tietysti johtua monista asioista, kun tuo vatsa on ollut vähän outo viime aikoina, mutta Nuvaring tuli ensimmäisenä mieleen.
 
Pakko nyt kuitenkin hehkuttaa ei-hormonaalisen ehkäisyn hyviä puolia, vaikka kortsujen kanssa tietysti vähän tietynlainen "spontaaniuus" hommassa kärsii.

Sain aikaisemmin välillä ihmeellisiä itkuraivareita, ja kun en ole niitä kalenteriin merkinnyt, voin jälkikäteen vain arvailla että osasyyllinen tuohon on ollut pillereiden hormonit. Ehkäisypillereiden jättämisen jälkeen ei ole ollut samanlaisia mielialanvaihteluita, vaikka väsynyt olen ollu sen jälkeenkin.

Huomasin myös että ovulaation huomaa helposti, kun on ns luomukierrossa eli ilman mitään hormoneja. Jotkuthan käyttävät myös ns aamulämpömenetelmää oviksen löytämiseen (siis puolesta ja vastaan eli toiset raskautumistarkoituksessa ja toiset sitä välttääkseen).

No, aika yksilöllisiä juttuja mutta lopulta kun tutkii asiaa netistä huomaa ettei se raskautuminen niin kovin todennäköistä lopulta olekaan, jos siis omaa säännöllisen kuukautiskierron ja tunnistaa oman ovulaationsa.
 
Kellään kokemuksia Evra-laastarista? Aloitin mokoman käytön eilen, eli perjantaina, ja nyt "kauhulla" odottelen, mitä kropassa tulee tapahtumaan. Kolme vuotta olen nyt ollut ilman hormonaalista ehkäisyä, ja olo on ollut oikein mainio. Sitä ennen käytin Merciloneja, ja ne eivät sopineet ollenkaan -itkuraivarit ja haluttomuus olivat päivän sana, joka päivä.

Toivon, että laastari sopisi paremmin, mitään pillereitä en enää haluaisi.
 
Kellään kokemuksia Evra-laastarista? Aloitin mokoman käytön eilen, eli perjantaina, ja nyt "kauhulla" odottelen, mitä kropassa tulee tapahtumaan. Kolme vuotta olen nyt ollut ilman hormonaalista ehkäisyä, ja olo on ollut oikein mainio. Sitä ennen käytin Merciloneja, ja ne eivät sopineet ollenkaan -itkuraivarit ja haluttomuus olivat päivän sana, joka päivä.

Toivon, että laastari sopisi paremmin, mitään pillereitä en enää haluaisi.

Laastarista ei ole mitään muuta moitittavaa kuin se, että ne eivät ihollani pysyneet, olen vissiin kova hikoilemaan :D Oli tylsää joskus huomata laastarin irronneen, eikä hajuakaan milloin. Toisekseen laastari kerää ympärilleen vaatteista ärsyttävän "nukkarannun", mutta kesällä sekin jää kyllä bikinien alle piiloon. Muuten ihan suositeltava tuote, jos nuo yllä mainitut asiat ei haittaa. Mua haittas, mut mä oonkin tämmönen :david::lol2:
 
Onko kenelläkään kokemusta yasminelle pillereistä? Olen käyttänyt vuosia Diane Novaa ja nyt lääkärin kehotuksesta (päänsäryn ja migreenitaipumuksen vuoksi) vaihdoin yasminelleihin. Estrogeenimäärän ja ilmeisesti myös progesteronin määrän pitäisi olla pienempi Diane Noviin verrattuna mutta oletteko huomanneet käytännön eroja yasminellejen ja muiden ns. korkeahormonisempien pillereiden välillä?

Hintahan noissa myös kirpaisee, 3 kertaa kalliimmat kuin aiemmat pilsut.

Täällä syöty nyt 4 laattaa endometrioosi kipujen takia siis jouduin aloittamaan taas pillerit. Halusin nimenomaan vähähormoniset.

Noh pinna kireällä aika usein, rinnat tulivat taas araksi lähes tauotta, haluihin vaikutti myös vähän negatiivisesti niinkuin minulla kaikki aiemmin syömäni pillerit, tää on tosi rasittavaa jo miästäkin ajatellen. PMS oireisiin ehkä jonkun asteen muutos.

Kivut edelleen aika karmeet, olenkin huomenna menossa eri gynelle nyt tästä asiasta jokohan sinne lapraskopiaan pikkuhiljaa pääsis. Se on niin erikoista että vuoto saattaa olla ohi jo ja silti saattaa tulla järjetön kipu kohtaus, tyyliin puolituntia kippurassa lattialla. Ei hyvä.

Lisäksi nämä aavistuksen tiputtavat, tänään viimeinen pilleri ja luulen että vuoto alkaa tänään vähän sellainen olo... nii.i ja huomenna olis se gyne. Kaippa se silti voi noi munasarjat ultarata vaikka vähäistä vuotoa olisikin.

En millään olisi halunnut ruveta enään syömään pillereitä. Jotenkin sitä kuitenkin taipu näiden kipujen kanssa kun muutama päivä kuukaudessa muodostuu aivan painajaiseksi. Tosin nyt sitten ei ainakaan vielä mainittavaa helpotusta ole tullut.

Näistä Yasminelleistahan on kai todella huonojakin kokemuksia, itse kyllä pystyisin näitä jatkamaan. Joillakin pukannut naaman täyteen kukkia, mulla ne tuli kahen ekan laatana aikana ja ne muutamat näpyt sitten häipyivät.

Suurin miinus mulla taitaa olla tuo rintojen arkuus ja sit tuo haluttomuus.... :( Mikä liä niihinkin sit auttas?
 
Onko kenelläkään kokemusta yasminelle pillereistä?

Mä aloitin e-pillerit aikoinaan yasmineilla ja käytin niitä parin vuoden ajan. Mulla ne ei aiheuttaneet mitään häiritseviä sivuvaikutuksia ja kivutkin helpottui kummasti :) Nyt mulla on ollu Evra-laastarit käytössä n.1,5 vuotta ja suosittelen lämpimästi!! Ei minkäänlaisia sivuvaikutuksia ja iso plussa noissa laastareissa on se, että niistä hormonit imeytyy ihon läpi suoraan verenkiertoon. Pillereissä jouduin aina pelkäämään niiden tehoa kun ne imeytyy ruoansulatuksen kautta -> vatsavaivat/ ripuli tms. saattaa heikentää tehoa. Tälleen kesällä vaan on vaikee saada laastari piiloon.. yleensä pidän sitä tuossa bikinirajan yläpuolella niin että se jää biksujen alle :)
 
Kiva kuulla, että laastaria voitte suositella. Toki henk. koht. juttujahan nää on -saa nähdä minkälaisia vaikutuksia nyt sitten tulee vai tuleeko mitään.
Oman laastarini länttäsin pakaraan, niin että se jää tosiaan biksujen alle. Mies kyllä marisi paikasta, mutta voihan sitä vaihtaa joka kerta. :)
 
Taidankin ottaa härkää sarvista...mutta kuitenkin en voi olla miettimättä että mitä jos oireet johtuvatkin jostain muusta? On ollut tapahtumia jotka pistävät mitettimään ja pitävät hereillä, mistä tiedä että oireet johtuvat pillereistä tai sitten näitten yhtesivaikutuksesta?!
Edelliseen viestiini unohdinkin tarkentaa että en aikasemmin ole huomannut sen suurempia oireita joten siksi epäilenkin nyt niin hurjasti..

:)

Tämä on kauhea tabu ja varmaan saan haukkuryöpyn niskaani, mutta monella naisella pillerien aiheuttamat raivokohtaukset, haluttomuus ja etenkin lihominen ei ole pillereistä johtuvaa vaan ihan oman pään sisässä. Moni odottaa rystyset valkoisina sivareita ja sitäkautta tekee kärpäsestä härkäsen: kun suurennuslasin kanssa kyttää jokaista mielialanmuutosta niin johan alkaa niitä muutoksia tulla! Lihomista tulee kun kullanmurun kanssa jäädään sohvalle mussuttamaan sipsiä ja karkkia eikä enää liikuta. Pillereiden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Sama juttu menkkojen kanssa: menkkojen aikana PITÄÄ OLLA HIRVIÖ ja sitten sitä saakin loistavan tekosyyn olla täysi narttu. Itse olen tunnustanut että mun PMS ei ole mikään PMS vaan ne perseeseen liimaantuvat ja hiostavat siteet ja valskaavat tampoonit saavat raivon pintaan, ei hormoonit. Siihenkin auttaa vain itsehillintä: vaikka minusta tuntuu joltain se ei anna oikeutta purkaa paskaa fiilistä muihin ihmisiin.

EN TARKOITA tällä nyt sitä että kaikkien oireet olisivat vain teeskentelyä(vaikka taatusti tämänkin tekstin joku lukee kuin Piru Raamatun...olemmehan Pakkiksella;) ), mutta puhuttuani asiasta useamman gynekologin kanssa (ja tehtyäni samoja havaintoja) olen kuullut että monet oireet johtuvat loppujen lopuksi ihan omasta itsestä.

Tämä nyt oli vaan yksi näkemys. Tähän perään sitten saa tulla ne tappouhkaukset.:thumbs:
 
Mä oon shiban kanssa samoilla linjoilla. Kun lukee näistä jengin kärsimistä sivareista, niin itselle tulee semmonen fiilis, että itellä on voinut olla ihan samoja "oireita", mut en ole vaan reagoinut niitä/huomannut niitä/ei ole vain tullut mieleenkään et vois johtua pillereistä! Mikään lääke ei LIHOTA, ruokahalua esim. monet psyykelääkkeet nostavat, mutta itsekseen ne eivät lihota. Sama pillereissä. Paino saattaa nousta parikin kiloa, jos kertyy nestettä kroppaan, mutta jos paino nousee 10-15 kg, niin syytä lienee katsoa peiliin eikä syyttää pillereitä.

Jatkuva vitutus voi toki johtua pillereistä, mutta muustakin. Satunnaiset vitutukset taas kuuluvat elämään. Muutama näppy naamassa silloin tällöin kuuluu myös elämään, mut hillitön akne ykskaks ei. Ja heittää ne hormonit ilman pillereitäkin.

Ehkä itsellä on hyvä kommentoida tällä tavoin kun en kärsi mistään mielialaoireista, PMS-oireista tms., koska oikeasti on ihmisiä, jotka kärsii todella pahoista sellaisista. Silti täytyy kyllä myöntää, että joskus hävettää naissukupuolen puolesta, kun vedotaan hormoneihin, pilleireihin tms. aina kun menee huonosti.

By the way, Angelo: YASMIN ja YASMINELLE ovat eri asia. Yasminissa on etinyyliestradiolia 0,03 mg ja Yasminellessa 0,02 mg eli jälkimmäinen ns. kevytversio/matalahormoninen pilleri. Itse olen näitäkin molempia kokeillut, mutta Yasminissa oli liikaa tuota estrogeeniä, josta seurasi jatkuva rintojen arkuus, mutta kun vaihdoin Yasminelleen, niin oireet hävisivät tyystin.
 
By the way, Angelo: YASMIN ja YASMINELLE ovat eri asia. Yasminissa on etinyyliestradiolia 0,03 mg ja Yasminellessa 0,02 mg eli jälkimmäinen ns. kevytversio/matalahormoninen pilleri. Itse olen näitäkin molempia kokeillut, mutta Yasminissa oli liikaa tuota estrogeeniä, josta seurasi jatkuva rintojen arkuus, mutta kun vaihdoin Yasminelleen, niin oireet hävisivät tyystin.

Aaa okei, mietinkin että onko kysymys samasta merkistä vai eri tavasta kirjoittaa :D Kiitti kun huomautit, pieni sivistys on aina tervetullutta :rolleyes:
 
Sama juttu menkkojen kanssa: menkkojen aikana PITÄÄ OLLA HIRVIÖ ja sitten sitä saakin loistavan tekosyyn olla täysi narttu. Itse olen tunnustanut että mun PMS ei ole mikään PMS vaan ne perseeseen liimaantuvat ja hiostavat siteet ja valskaavat tampoonit saavat raivon pintaan, ei hormoonit. Siihenkin auttaa vain itsehillintä: vaikka minusta tuntuu joltain se ei anna oikeutta purkaa paskaa fiilistä muihin ihmisiin.

PMS-oireet ajoittuu aikaan ennen menkkoja. Lyhenne tulee sanoista "Pre-Menstrual Syndrome". Eli tamppoonin falskaamisella ei ole mitään tekemistä ko. ilmiön kanssa.

Ehkä osa PMS:ään liittyvästä kiukuttelusta johtuu siitä, että nainen antaa itselleen luvan käyttäytyä miten sattuu ennen menkkoja, mutta aika radikaalilta vaikuttaisi väittää, ettei hormonitasojen heittely mitenkään voisi vaikuttaa naisen käytökseen. Samalla periaatteellahan raskaana olevien naisten mielialan vaihtelut voisi laittaa kokonaan itsehillinnän puutteen piikkiin.

Itselläni huomaan selkeää ruokahalun kasvua noin 3-7 päivää ennen kuukautisia. Lisäksi olen samaan aikaan hyvin itkuherkkä. Johtui tämä mistä hyvänsä, olen oppinut elämään sen kanssa enkä ratkea päivien mittaisiin syöpöttelysessioihin tai itkeä pillitä jatkuvasti.

Jottei mentäisi ihan off-topic - itse olen huomannut PMS -oideiren selkeästi pahentuneen ilman hormoniehkäisyä. :rolleyes:
 
PMS-oireet ajoittuu aikaan ennen menkkoja. Lyhenne tulee sanoista "Pre-Menstrual Syndrome". Eli tamppoonin falskaamisella ei ole mitään tekemistä ko. ilmiön kanssa.

Ehkä osa PMS:ään liittyvästä kiukuttelusta johtuu siitä, että nainen antaa itselleen luvan käyttäytyä miten sattuu ennen menkkoja, mutta aika radikaalilta vaikuttaisi väittää, ettei hormonitasojen heittely mitenkään voisi vaikuttaa naisen käytökseen. Samalla periaatteellahan raskaana olevien naisten mielialan vaihtelut voisi laittaa kokonaan itsehillinnän puutteen piikkiin.


Jottei mentäisi ihan off-topic - itse olen huomannut PMS -oideiren selkeästi pahentuneen ilman hormoniehkäisyä. :rolleyes:

Juuri näin:david: Enkös minä sanonut että kaikki ei ole pelkkää teeskentelyä? Se löytyy tekstistä ihan jopa lihavoituna. Mites on, April? Tää on niin tätä. Ja tiedän että PMS tarkoittaa premenstruaalista, mutta kiukuttelua tapahtuu myös menkkojen aikana, sille oireelle en nimeä tiedäkään.

Mutta on myös paljon silkkaa pelleilyä joka vie uskottavuuden niiltä joilla ihan oikeita ongelmia on ja sitä osittain ajoin takaa.
 
No mulla ainakin kiistaton pillereiden tuoma sivuoire on tuo rintojen arkuus, olin melkein 5 vuotta syömättä pillereitä tässä välissä ja niin se aika kultaa muistot niistä sivuoireista. Nyt sen taas tajuaa kun ne on lähes tauotta kipeät.

PMS oireet ovat olleet viimeisen vuoden aikana todella pahat, ja siihen on varmaan kenenkään paha kommentoida mitään jos itse ei sitä ole kokenut. Vaikka eipä nuo pilsut sanottavaa helpotusta siihenkään tuoneet. Tutut olotilat ennen menkkoja valtaavat edelleen mm vihanpuuskat, itkukohtaukset, uupumus ja päänsärky. Töissä on välistä "huono" olla kun tuntuu että ottaa mistä vaan itteensä ja kiireensietokyky on ihan olematon. Monesti pysähtynyt miettimään että mikä vittu nyt taas on... Enpä oikeen muuta selitystä ole keksinyt :(

Mä en paljon vittumaisuuttani pillereillä tai hormoneilla selittele... Itsellä tuo luonne on vuoristorata ilman pillereitäkin:D

Tarviiko sitä niin tasanen aina ollakkaan. Mielialan vaihtelut mua ei sinänsä haittaa mutta nuo fyysisemmät häiritsee aika ajoin todella voimakkaasti, tottakai kipujen kautta pinnakin kiristyy.
 
En tiedä meneekö pahasti:offtopic:, mutta olen kuullut akupunktion auttavan joihinkin kivuliaampiin oireisiin. Mä kävin Jyväskylässä Leena Reinikaisella joka puhui asiasta, tosin silloin mun syynä hoitoon oli halvaantuminen ei muu. Ainakin säärissä muistaakseni oli jotain pisteitä joita "piikittämällä" tai painelemalla saattoi saada apua. En tiedä toimiiko käytännössä, mutta mikäli on kyllästynyt särkylääkkeisiin niin voi yrittää löytää helpotusta vaihtoehtolääkinnästä.

Kovin rentouttavaa en kyllä voi sanoa että hoito olisi ollut: neula suoraan hermoon ei ole kaikkein hauskin kokemus -virkistävä kylläkin...:eek:
 
No mulla ainakin kiistaton pillereiden tuoma sivuoire on tuo rintojen arkuus, olin melkein 5 vuotta syömättä pillereitä tässä välissä ja niin se aika kultaa muistot niistä sivuoireista. Nyt sen taas tajuaa kun ne on lähes tauotta kipeät.

Ootko kokeillut jotain matalahormonista pilleriä vai tuleeko tuo oire niilläkin?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom