Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pikkuisen vähän omia kokemuksia ja muilta kuultua (toivottavasti ei tule kauheasti vain turhaa toistoa):

Itsellä ollut käytössä Yasmin-pilleri ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei oikeastaan mitään ongelmia, vain käytön alussa olin muutaman päivän hyvin itkuinen.

Itse olen myös ehkäisylaastaria kokeillut. Joka viikko oli hirveä pähkäilyä siitä mihin laastarin lyttäisi. Samaan paikkaan, jossa edellinen laastari oli ollu ei voinut kuvitellakaan, sillä ainakin itselläni iho aina vähän ärtyi ja punoitti pikkuisen laastarin jälkeen. Paikkaa, josta laastari ei näkyisi tai olisi tiellä oli hankala löytää ja pakara oli myös huono kohta sillä housuja laittaessa tuppasi irtoamaan aina reunoilta.

Äidilläni on ollut kuparikierukka jo hyvin kauan, eikä hänellä ole ollut sen kanssa kuulemma mitään ongelmia. Kuukautiset ovat hyvin niukat ja saa olla hyvin pitkään rauhassa ehkäisyn miettimiseltä. Kuparikierukka ei tosi laiteta synnyttämättömille naisille, joilla ilmeisesti kohtu on liian pikkuruinen.
 
Mulla on nuo jonkun mainitsemat Yasminellet käytössä. Kyseessä todella on muuten sama valmiste kuin Yasmin, mutta hormonimäärä on kolmanneksen pienempi.

Vaihto "kevyempiin" pillereihin on parantanut elämänlaatua huomattavasti. Mieliala on parempi ja mikä parasta, seksi maistuu taas paljon paremmin (ei tosin yhtä hyvin kuin ilman pillereitä, mutta kuitenkin...)

Huomasin eron parin kuukauden kuluessa pillereiden vaihdosta. Ekan liuskan aikana en muistaakseni huomannut mitään muutosta parempaan.
 
Sain noihin laastareihin reseptin..
Ihmetyttääkin että pysyykö ne oikeesti kankussa kiinni sen viikon ajan. Myös treenejen jälkeen, ei siis ala repsottamaan? Käyn kamppailutreeneissä, uimassa ja saunomassa viikottain pelottaa vaan että se irtoo ja lilluu sitten altaassa ja RR panikoi olevansa paksuna.. Ei hyvä :(

Käytin laastarii muistaakseni vuoden ja ainoastaan yhden kerran jouduin vaihtaa uuden ennen aikojaan, kun meinas lähteä irti. Usein se vähän rypisty tai joku reuna lähti irti, mutta se ei tietääkseni haittaa, jos suurin osa laastarista kuitenkin on kiinni ihos. Joskus kyllä suihkussa huomasin, että oli vähän enemmänkin irti, mutta ihon kuivues se tarras aina uudestaan kiinni, kunhan ei sitä tarrapintaa pidellyt...

Joku taisi sivuvaikutuksista puhuessa mainita, että pillereissä ja laastarissa kuitenki samat vaikuttavat aineet. Onhan niissä, mutta pillerit imeytyy ruuansulatuselimistön kautta ja laastarin hormonit iholta suoraan verenkiertoon. Jälkimmäinen tapa kuulemma harvoille aiheuttaa sivuvaikutuksii...

Luovuin kuitenkin laastarist, kuten Helgakin totesi, se keräs ympärilleen ikävän näköstä nukkaa, ja etenkin kesällä piti aina miettii mihin pistää, ettei ole näkyvissä. Turhamaistako... :nolo: No joku olis voinut sekottaa sen vaikka nikotiinilaastariin, se vasta noloo oliskin ollut :D
Ja pillerit nyt ilmeisesti sittenkin jo sopii mulle, kai...
 
Mulla on ollut jonkin aikaa käytössä Yasmin-merkkiset pillerit ja mitään sivuoireita ei ole tullut (ainakaan huomattavia:rolleyes: ) paino laski hieman kun nuo kuulemma poistavat nestettä...
 
Päätin sitten lopettaa nuvan käytön, aiheuttaa niin ikävää limakalvoärsytystä että pakko keksiä jotain muuta tilalle. Aikani pohdiskeltuani päädyin minipillereihin, katotaan mitä kivaa ne tuo tullessaan. :rolleyes:

Pessaari kiinnostaisi mutta löysin vain yhden kommentin (sekin negatiivinen) tästä ketjusta, joten löytyykö muita mokomaa kapistusta kokeilleita? Onko sen paikalleen asentaminen niin vaikeaa kuin etukäteen kuvittelen..?
 
Mulle laitettiin vajaa kaks tuntia sitten kuparikierukka kaupunginsairaalassa. En ole synnyttänyt, mutten enää halua pillereillä elimistöäni sekoittaa. Pikkuisen ilkeästi nipisti, mutta homma oli ohi muutamassa minuutissa. Nyt on pientä kuukautiskipua muistuttavaa särkyä alavatsassa. Toivon mukaan kapistus täyttää tehtävänsä hienosti, pysyy paikoillaan eikä haittaa hommeleita :rolleyes:
 
Mulle laitettiin vajaa kaks tuntia sitten kuparikierukka kaupunginsairaalassa. En ole synnyttänyt, mutten enää halua pillereillä elimistöäni sekoittaa. Pikkuisen ilkeästi nipisti, mutta homma oli ohi muutamassa minuutissa. Nyt on pientä kuukautiskipua muistuttavaa särkyä alavatsassa. Toivon mukaan kapistus täyttää tehtävänsä hienosti, pysyy paikoillaan eikä haittaa hommeleita :rolleyes:
Kertoilehan sitten, kuinka sen kanssa sujuu. Mä oon tota kuparikierukkaa kanssa harkinnut, kun en voi käyttää yhdistelmähormoneja. Tällä hetkellä on ehkäisykapseli, jossa siis pelkkää keltarauhashormonia, mutta harmittaa kun menkat tulee miten sattuu ja tuntuu vaikuttavan myös mielialaan. Vaihtoehdot aika vähissä :(.
 
Olen syönyt Harmonetia 5,5v. ja nyt on ollut ajatuksissa lopettaa kemikaalien nieleminen. Mitään huimia sivuoireita ei ole ollut, paitsi hiukan kohollaan oleva verenpaine. Lisäksi olen pohtinut josko pillerit vaikuttaisivat seksihaluihin, jotka jostain syystä ovat melko olemattomat... tämäkin lienee ihan tavallinen sivuoire. Sain juuri uuden pillerireseptin mutta taidan jättää hakematta ja kokeilla eloa 'naturaalina' :) Saa nähdä kuinka pian haluan palata takaisin pilleripurkin kanssa elämiseen. Ehkäisykeinoksi täytyy ottaa perinteiset menetelmät (kai ne vielä toimii tälläkin vuosituhannella ?) :D
 
Pessaari kiinnostaisi mutta löysin vain yhden kommentin (sekin negatiivinen) tästä ketjusta, joten löytyykö muita mokomaa kapistusta kokeilleita? Onko sen paikalleen asentaminen niin vaikeaa kuin etukäteen kuvittelen..?

Itteäkin kiinnostaisi pessaari ja luulis ettei se oo edes niin vaikee asettaa jos käyttää kuukuppiakin jne. :) Ois kyl kiva kuulla kokemuksia
 
Mullakin on ollut jo usean vuoden käytössä Harmonet ja seksihalut=0. Mulla on varattuna aika gynelle ja aionkin tämän ketjun rohkaisemana kysyä esim. tuosta Yasminell-merkistä josko se sopisi minulle. Ennen pillereitä muistaakseni vielä oli jopa seksihaluja, nykyisin vain päissään ja kun en enää juokaan juuri ollenkaan, niin on noi vaakamambot ollu vähän niin ja näin..
Toivottavasti tähän tulee muutos :D
 
Tämäpäs olikin mielenkiintoinen ketju. Kieltämättä mieltä on askarruttanut puolisen vuotta menkkojen sitkeä poissaolo. Syön Merciloneja, olen syönyt jo 9 vuotta. Enkä ole koskaan huomannut mitään sivuvaikutuksia. Lääkärin kanssa kun juttelin, totesi hän olevan normaalia, että pitkäaikaisen pillereiden käytön seurauksena kuukautiset saattavat vähitellen jäädä pois - eikä se ole vaarallista. Omalla kohdallani yhdistäisin kuitenkin tuon kuukautisten pois jäämiseen kovaan treenitahtiin ja ruokavalioon. Olen myös viime aikoina ollut melkoisen hermoheikko. Normaalioloissa olen rauhallisuuden perikuva, mutta viime aikoina olen räjähdellyt pienimmistäkin asioista:curs: Tämän veikkaisin olevan alhaisen hiilarimäärän syytä. Veikkaisin siis, että pillerit yhdistettynä kovaan treeniin ja tarkkaan ruokavalioon, saa todennäköisesti kropan ja pään sekaisin, ainakin hetkeksi:eek:
 
Kysayin eilen lääkäriltä, että voinko syödä e-pillereitä "loppuun" saakka ja koska en tupakoi, lääkäri oli sitä mieltä että voin. Hän kuitenkin suosittelin mielummin hormonikierukkaa, joka on yhtä turvallinen, ellei jopa parempi kuin e-pillerit (Tri-Femoden). Tällä hetkellä kuulemma Helsingissä annetaan ensimmäinen kierukka ilmaiseksi sellaisille naisille, joilla sitä ei ole ikinä ollut. Ainakin vielä tällä hetkellä.

http://www.tohtori.fi/?page=3328096&id=4676169
 
Kieltämättä mieltä on askarruttanut puolisen vuotta menkkojen sitkeä poissaolo. Syön Merciloneja, olen syönyt jo 9 vuotta. Enkä ole koskaan huomannut mitään sivuvaikutuksia. Lääkärin kanssa kun juttelin, totesi hän olevan normaalia, että pitkäaikaisen pillereiden käytön seurauksena kuukautiset saattavat vähitellen jäädä pois - eikä se ole vaarallista.

Minulle kävi vähän samalla tavalla. Söin 9 vuotta Marveloneja ja menkat niukkeni aivan olemattomiin, niin vähäisiksi että painelin lääkäriin itkemään asiaa. Lääkäri kehoitti pitämään vähän taukoa pillereistä, mutta se ei olisi ollut kuulemma välttämätöntä. Oman henkisen hyvinvointini kannalta, siis panikoin asiasta, "entäs jos tämä pitkä pillereitten syöminen vaikuttaa joskus hedelmällisyyteeni, pilaan elimistöni hormooneilla, koska kuukautiset jäävät kokonaan pois" -ajatuksieni takia päätin sitten jättää pillerit kokonaan pois. Pidin taukoa 9 kk ja se oli tosi hyvä juttu. Menkat tuli joka kuukausi ja jo neljäntenä taukokuukautena kierrosta tuli tasainen 28 päivää. En olisi ikinä uskonut että kroppani toipuu 9 vuoden pillereitten syönnin jälkeen noin nopeasti. Tämä oli mulle henkisesti todella tärkeä tieto, koska mun mielestä ei ole normaalia että naiselle ei tule kuukautiset, oli ne sitten luomut tai keinotekoiset. Uskon että minunkin keinotekoisten menkkojen vähäisyyteen vaikutti suuresti kovat treenit, ruokavalio ja entiset kisadieetit. Kokeile pitää vähän taukoa pillereistä!
 
Alan syömään yasminelleja, noin 4 vuoden tauon jälkeen, pakosta. Siis endometrioosi kipuhin. Tosin sitä ei todettu vielä lapraskopialla mutta sisätutkimuksessa ne paikat missä se on tyypillinen oli erittäin arat, lisäksi kystat molemmissa munasarjoissa tuottavat nekin kipua.
Saas nähä, vähän jänskättää.

Pää syy miksi joskus aiemmin ne lopetin oli se että rinnat olivat TAUOTTA kipeät niin että hyväkun itse niihin pystyi koskemaan.

Ilman pillereitä menkat ovat olleet älyttömän epäsäännölliset, karmeet kivut ja PMS oireet. Kaippa sitä tulee vaan taas jotain muuta vittumaista tilalle...
 
Muutama juttu...

Joku epäili kierukkaehkäisyn luotettavuutta. No, hormonikierukan luotettavuus samaa tasoa sterilisaation kanssa, samoin kuparikierukka lähellä tuota luotettavuutta - eli ei tarvitse lisä (raskauden)ehkäisyä tuolloin.

Ja laastarilla ja renkaalla tosiaan tasaisemmat hormonipitoisuudet, mitä pillereillä, sopii yleensä heittelevälle mielialalle paremmin. Ja taitaa kohentaa seksihalujakin... Hormonipitoisuudethan ylipäätään hyvin pitkälti persoonakohtaisia, mutta laastari saattaa imeytyä varsin tehokkaastikin, renkaassa taitaa taasen olla alhaisin estrogeenitaso/vrk.

Itsellä oli tuo rengas ja ei ollut välivuotoja eikä mitään ongelmia, varsin helppo pitää useampi kk peräkkäin (siis toki 3 vkon välein renkaan vaihto) esim jos ei kiinnosta kesällä vuodella... (Turvallisuustutkimuksia tehty jopa vuoden sykleillä - ts yhdet menkat/vuosi...toki pitkiä syklejä voi käyttää pillereilläkin esim jos on kk-kipuja, endometrioosia tms.)
"hullut päivätkin" jäivät pois renkaan myötä. Loistokeksintö.
 
Muutama juttu...

Joku epäili kierukkaehkäisyn luotettavuutta. No, hormonikierukan luotettavuus samaa tasoa sterilisaation kanssa, samoin kuparikierukka lähellä tuota luotettavuutta - eli ei tarvitse lisä (raskauden)ehkäisyä tuolloin.

Ja laastarilla ja renkaalla tosiaan tasaisemmat hormonipitoisuudet, mitä pillereillä, sopii yleensä heittelevälle mielialalle paremmin. Ja taitaa kohentaa seksihalujakin... Hormonipitoisuudethan ylipäätään hyvin pitkälti persoonakohtaisia, mutta laastari saattaa imeytyä varsin tehokkaastikin, renkaassa taitaa taasen olla alhaisin estrogeenitaso/vrk.

Itsellä oli tuo rengas ja ei ollut välivuotoja eikä mitään ongelmia, varsin helppo pitää useampi kk peräkkäin (siis toki 3 vkon välein renkaan vaihto) esim jos ei kiinnosta kesällä vuodella... (Turvallisuustutkimuksia tehty jopa vuoden sykleillä - ts yhdet menkat/vuosi...toki pitkiä syklejä voi käyttää pillereilläkin esim jos on kk-kipuja, endometrioosia tms.)
"hullut päivätkin" jäivät pois renkaan myötä. Loistokeksintö.

Mikäköhän mahtaa olla hormonikierukan sisältämä hormonimäärä suhteessa laastariin tai renkaaseen? Mulla on ollut toi hormonikierukka 2,5 vuotta ja menkat jäi pois heti ekan kuukauden aikana kuten myös migreenit ja raivarit. Pari päivää kuukaudesta on vaan vähäsen väsyneempi olo. Muutenkin mieliala on paljon parempi kuin pillereiden aikaan. Puputin niitä varmaan 7 vuotta, kunnes lääkäri ei enää uusinut respaa korkean verenpaineen vuoksi. Elämä on paljon helpompaa ilman menkkoja ja painokin laski kun lopetti pillerit. Sitä paitsi kun on huono muisti niin sekin helpottaa elämää kun ei tarvi muistaa koko asiaa, paitsi sitten kun se kapistus pitää vaihtaa... Ja sitä taas ei parane unhoittaa :D
 
Hormonikierukassa ei ole estrogeeniä, mitä siis löytyy yhdistelmäpillereistä, laastarista ja renkaasta. Ja keltarauhashormoninkin pääasiallinen vaikutus kohdussa, jonkinverran tietysti systeemivaikutustakin tulee. Eikä kierukanvaihtokaan ole niin päivänpäälle, joskus voi pitää seitsemänkin vuotta, tosin alkaa tiputella, kun hormonivaikutus alkaa huveta. Turvallinen ehkäisy ja kuukautisvaivojen hoito samassa paketissa (en ole mainosmies, vaikka siltä kuulostaakin...)
 
Kysymys:
Oletteko huomanneet että e-pillerit vaikuttaisivat ruokahaluun?

Itse olen tässä nyt pienen seurannan jälkeen huomannut, että mun aivan hirveät syömishimot alkavat aina liuskan kolmannella viikolla. Ruoka pyörii mielessä 24/7, ja tulee myös syötyä sen mukaisesti :( Eikä auta että tiedän sen johtuvan vain kierrosta. Pahimmissa tapauksissa olen sulattanut hieman levitettä kulhoon ja sekoittanut sokerin ja vehnäjauhon kanssa, kun on ollut pakko saada jotain syötävää :eek: Ja kaupassa ei voi käydä ilman että mukaan tarttuu karkkipussi tai suklaapatukka.

Sitten kun menkat taas alkavat, en osaa enää edes kuvitella miten mulla aikaisemmin voikaan olla niin hirveitä syömishimoja. Vatsa saattaa kurnia tunteja ennen kuin maltan syödä jotain. Sitä vain ihmettelee miten sitä pari päivää aikaisemmin jaksoi olla syömässä koko ajan. Voi että, dieetin kanssa ei olisi minkäänlaisia ongelmia jos tuo fiilis jatkuisi koko ajan..

Yasmineita syön nyt. Voisikohan jotkut matalahormonisemmat pillerit auttaa tuohon ahmimiseen?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom