Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
RedReaper:Mä suosittelen sulle kyllä pillereiden vaihtoa, jos sulle on "outo-olo" omassa kropassa. Mä vaihdoin mun pillerit, kaikkien sivuvaikutuksien takia. Vaihto oli todella hyvä, sain yasmin-merkkisiä pillereitä joissa hormooni on todella alhainen ja sivuvaikutuksia en ole huomannut.
Ainakin mene juttelee lääkärin kanssa, kyllä sieltä mahdollisuuksia löytyy. Kaikkein tärkeintä on, että sulla on hyvä olla:) , sivareista ei kannata kärsiä, ne on turhia, kun nykyään on vaihtoehtoja!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen syönyt Yasmineja nyt pari vuotta. Sitä ennen Melianea ainakin 6-7 vuotta. Vaihdoin pillerimerkkiä juuri "oudon-olon" ja mm. haluttomuuden vuoksi.
Yasmin vaikuttaa hyvältä. Harvakseltaan on jotain PMS-oireita havaittavissa, mutta ei kovin usein.

Olen kyllä tuumannut, että olisikohan joku muu merkki vielä vähä estrogeenisempi kuin toi Yasmin. Seuraavalla gyne käynnillä, joskus pitkän ajan päästä, voisin kysellä mitä se sanoisi esim. minipillereistä. Niistähähän on jo tässä threadissakin ollut juttua...
 
Mulla on ollu hormoniehkäisy jo 9 vuotta, ensin Harmonet ja nyt pari vuotta nuva ring. Olo koheni heti ku nuvan aloitin ja oon ollu tyytyväinen kyllä. Nyt sitten ykskaks yllättäen kuukautisia eli tyhjennysvuotoa ei tullutkaan, vaikka sen 9 vuotta se on tullut miltei kellontarkasti.

Minut tutkittiin sitte ihan perusteellisesti, raskaustesti ja ultrattiin vehkeet:D . Mitään vikaa ei löytyny ja gynekologi selitti asian niin että koska nuvassa hormoonipitoisuudet ovat niin pienet, niin pitemmän käytön jälkeen sen määrä ei enää riitä ylläpitämään tyhjennysvuotoa ja se saattaakin loppua kokonaan.

Ajattelin tämän vain kirjottaa teille muille tiedoksi, jos on vastaavaa sattunut ja olette huolissanne :) .

Gyne myös sanoi ettei siitä pitäisi olla mitään haittaa ettei tyhjennysvuotoa tule, koska munasarjat ovat ns. lepotilassa ja niiden toiminnan pitäisi jatkua ehkäisyn lopettamisen jälkeen ihan normaalisti.

(tosin itse en lapsia koskaan halua, että ihan sama vaikkei mitn kuukautisia koskaan tulisikaan...:rolleyes: )
 
En tiedä oko tästä puhuttu jo mutta tuolla ravinto-osiossa Mike suositteli naisten välttävän yhdistelmä pillereiden käyttöä kuin ruttoa jos mielii lihasmassaa kasvattaa, koska vähäisetkin testosterooni tasot laskevat LH:n ja FSH:n erityksen estyttyä. Haluan kysyä myös teidän mimmien kokemuksia, onko pillereiden poisjättämisen jälkeen havaittu että liha tarttuisi jotenkin paremmin?

Kokeiltu on, mutta niin vähän aikaa, ettei voi sanoa mikä vaikutus lihaskasvuun ym. on ollut. Mutta jos pakkausselosteessa lukee että saattaa vähentää karvankasvua joka mielestäni on osin riippuvainen niistä testopitoisuuksista, ei vaikuta hyvältä. Jonkin Bodaus tms. lehden vanhassa numerossa oli jonkun asiantuntevan tahon kirjoittama artikkeli siitä, että urheilevalle naiselle pillerit kannattaisi, kun menkat saa "kuriin".

Tietysti pitäisi jaksaa kokeilla pidempään kuin se kaksi kk. mutta ei tahdo sopia Nuvaring, Yasmine, eikä minipillerit. Laastareita en kokeile. Eli mizzim ei käytä mitään hormoneja, ei onnistu.
 
Tukka lähtee

Hei tyttäret, siis tämähän on vallan mainio monipuolinen palsta, kun löytyy tietoa ja tukea aiheesta kuin aiheesta.

Tähän on pakko nyt laittaa, sori jos herätän jo kuolleen ja kuopatun threadin, mutta onko todella niin, että e-pillerit saattavat olla syynä hiusten lähtöön?? Olen nyt syönyt melianea noin 1,5 vuotta ja miltei koko sen ajan ihmetellyt kun aikaisemmin niin vahva ja paksu tukka vaan ohenee ja kalpenee. Olen kovasti syytä tälle kummastellut, mutta aattellut sitten, että ehkä syy on jossain ruokavaliossa, värjäyksessä tms, enkä ole edes lääkäreiltä aiheesta kysellyt. Nyt tuntuu, että tyhmä kun en osannut linkittää pillerien syönnin aloittamista hiustenlähdön alkamisen ajankohtaan... Olen nyt vaihtamassa ihan muista syistä renkaaseen, onko kokemusta kellään joka on kokenut samanmoista, että auttaako pienemmät hormonitasot tukan ohenemiseen?

Nimimerkillä en haluuuu kaljuuntua!!:itku: :rolleyes:
 
Hei kaikki pillereiden kanssa kamppailevat tytsyt! Itse käytin e-pillereitä pari vuotta, josta seurasi kauhea stressi (olenko mä ottanut tänään sen?!) + ajoittain masennusta. Yhtenä kauniina päivänä sitten kuulin ehkäisylaastarista. En ole varma onko joku jo maininnut sen, en ainakaan huomannut.

Yllätyin ERITTÄIN positiivisesti ja käytän laastaria edelleen. Ei kätevämpää, helpompaa ehkäisytapaa voi olla! Laastari vaihdetaan VAIN kerran viikossa, ei siis joka päivä tarvitse murehtia pillereiden ottoa. Lisäksi menkat on tullu laastarin käytön aloittamisen jälkeen tosi säännölliseksi. (eli siis "oonkohan mä raskaana" panikointi :-D on jäänyt kanssa pois) Hinta pyörii ihan samoissa kuin pillereidenkin. Jos joku haluaa lisätietoja, niin vastaan mielelläni. Mutta siis suosittelen kaikille niille näitä laastareita ketkä eivät halua ottaa ehkäisystä mitään "murheita", + niille ketkä eivät halua leikkiä kortsujen kanssa! :thumbs:
 
Hei tyttäret, siis tämähän on vallan mainio monipuolinen palsta, kun löytyy tietoa ja tukea aiheesta kuin aiheesta.

Tähän on pakko nyt laittaa, sori jos herätän jo kuolleen ja kuopatun threadin, mutta onko todella niin, että e-pillerit saattavat olla syynä hiusten lähtöön?? Olen nyt syönyt melianea noin 1,5 vuotta ja miltei koko sen ajan ihmetellyt kun aikaisemmin niin vahva ja paksu tukka vaan ohenee ja kalpenee. Olen kovasti syytä tälle kummastellut, mutta aattellut sitten, että ehkä syy on jossain ruokavaliossa, värjäyksessä tms, enkä ole edes lääkäreiltä aiheesta kysellyt. Nyt tuntuu, että tyhmä kun en osannut linkittää pillerien syönnin aloittamista hiustenlähdön alkamisen ajankohtaan... Olen nyt vaihtamassa ihan muista syistä renkaaseen, onko kokemusta kellään joka on kokenut samanmoista, että auttaako pienemmät hormonitasot tukan ohenemiseen?

Nimimerkillä en haluuuu kaljuuntua!!:itku: :rolleyes:

Mulla kävi vähän päinvastoin vaihtaessani hormonikierukkaan. Tukkaa lähti kaikki viemärit ja hiusharjat täyteen ja poikaystäväkin kommentoi, kun niitä löytyi sängystä, nurkista, kirjojen välistä :D

Nyt kierukka on ollut paikallaan kohta pari vuotta ja tilanne on rauhoittunut, näin kävi n. vuoden jälkeen. Kampaajakin huomasi alkukesästä, että untuvaista noin viiden sentin mittaista "vauvatukkaa" oli pidempien hiusten alustat täynnä. Nyt irtohiuksia ei enää lähde tukoittain kammatessa, vaan ihan muutamia leijailee esim. hiustenkuivaajan käytön yhteydessä. Kampaaja kyllä sanoi, että useilla ihmisillä hiuksia lähtee enemmän ja hiukset "uusiutuvat" isolla kädellä n. 5-10 vuoden välein. Eli on se voinut olla sekin. Ohimenevää kuitenkin. Mielenkiintoista oli, että tukka on nyt paljon kihartuvaisempi kuin aikaisemmin. Lapsena oli ihan käkkärää, sitten suoraa mutta taipuisaa ja nyt tukasta tulee vapaasti kuivuessa laineikas, niskasta ihan kunnolla korkkiruuvikiharoita. :eek:
 
Hei kaikki pillereiden kanssa kamppailevat tytsyt! Itse käytin e-pillereitä pari vuotta, josta seurasi kauhea stressi (olenko mä ottanut tänään sen?!) + ajoittain masennusta. Yhtenä kauniina päivänä sitten kuulin ehkäisylaastarista. En ole varma onko joku jo maininnut sen, en ainakaan huomannut.

Yllätyin ERITTÄIN positiivisesti ja käytän laastaria edelleen. Ei kätevämpää, helpompaa ehkäisytapaa voi olla! Laastari vaihdetaan VAIN kerran viikossa, ei siis joka päivä tarvitse murehtia pillereiden ottoa. Lisäksi menkat on tullu laastarin käytön aloittamisen jälkeen tosi säännölliseksi. (eli siis "oonkohan mä raskaana" panikointi :-D on jäänyt kanssa pois) Hinta pyörii ihan samoissa kuin pillereidenkin. Jos joku haluaa lisätietoja, niin vastaan mielelläni. Mutta siis suosittelen kaikille niille näitä laastareita ketkä eivät halua ottaa ehkäisystä mitään "murheita", + niille ketkä eivät halua leikkiä kortsujen kanssa! :thumbs:


Sain noihin laastareihin reseptin..
Ihmetyttääkin että pysyykö ne oikeesti kankussa kiinni sen viikon ajan. Myös treenejen jälkeen, ei siis ala repsottamaan? Käyn kamppailutreeneissä, uimassa ja saunomassa viikottain pelottaa vaan että se irtoo ja lilluu sitten altaassa ja RR panikoi olevansa paksuna.. Ei hyvä :(

Sen verran on fiilis parantunut kun lopetin useamman levyn putkeen syömisen että tuntuu että elämä varmaan joskus voittaakin, nyt jos viel sais oloa kevyemmäksi.. Ei haittais ollenkaan:)
 
Redreaper: Kyllä ne oikeasti pysyvät kiinni. Välillä tulee kyllä tarkistettua, mutta ei ole kertaakaan lähtenyt irti. Joskus kun pistin mahaan [En suosittele!:lol2: ] ni alko hiukan repsottamaan, mutta siihen sitten vaan ihoteippiä, niin no problem :] Itsekin käyn suihkussa/kylvyssä lillumassa n. joka päivä.

Ite pidän sitä aina selässä, siinä rintsikoitten yläpuolella. Sitä ei tosiaan edes muista että se on siellä. Kankku on toinen hyvä, mutta käytännöllisempi mun mielestä yläselässä. :rolleyes:
 
Sain noihin laastareihin reseptin..
Ihmetyttääkin että pysyykö ne oikeesti kankussa kiinni sen viikon ajan. Myös treenejen jälkeen, ei siis ala repsottamaan? Käyn kamppailutreeneissä, uimassa ja saunomassa viikottain pelottaa vaan että se irtoo ja lilluu sitten altaassa ja RR panikoi olevansa paksuna.. Ei hyvä :(

Varmasti tosi yksilöllistä johtuen ihon "laadusta", hikoilusta jne. Itselläni laastarit eivät pysyneet ollenkaan. Lisäksi inhotti se laastariin vaatteista kertyvä musta rengas ja ylipäänsä se, että ehkäisyi näkyi... Sinänsä varmasti muuten toimiva ehkäisy!
 
Jep, voi olla kyllä yksilöllistä. Mutta, mulla ei ainakaan oo ollu edes lähellä sen pois lähteminen, kun sen vaan painaa ihoon kunnolla ja laittaa sellaiseen paikkaan missä et itse "huomaa sitä", eikä mikään pääse hankaamaan sitä. Esim. [yläselkä :thumbs: ]
 
Laastarin sivuvaikutuksen eivät näy yhtä selvästi kuin pillereiden. Pillereitä syödessä tulee hormoonipiikki noin pari tuntia pillerin oton jälkeen, laastarista hormonit tulevat tasaisesti. Jos siis tätä meinasit..

Edit. Aa taidettiinkin puhua tuosta artikkelista. Tämän viestin yli voi hypätä :D
 
Yasminista on tullut uusi "kevyempi versio" Yasminelle, jossa on hormoonia muistaakseni kolmasosan vähemmän, muuten tismalleen sama tuote...
 
Onkohan NuvaRingin käyttäjät huomannu renkaan aiheuttamaa ärsytystä limakalvoissa? Ajoittaista kutinaa esim. silloin kun uusi rengas on juuri asetettu paikalleen, verenvuotoa (en tarkoita tällä välivuotoa :) ) tms?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom