Terveellinen bodarin ruokavalio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _Qi_
  • Aloitettu Aloitettu
Mietin tässä miten voisin syödä pluskaloreilla terveesti.

Olen 26-vuotias mies, 180cm / 78kg. Liikuntaa olen harrastanut enemmän tai vähemmän kymmenisen vuotta, salia myös, mutta en oikein saa lihasta tehtyä ja oletan syöväni liian vähän.

Pyrin syömään terveellisesti, hedelmiä, vihanneksia yms elävää luonnonruokaa, enimmäkseen. Kasvikunnan proteiinipuoli eli palkokasvit yms eivät oikein sovi herkälle vatsalleni, joten proteiininlähteet ovat kyseenalaisia.

Voisiko joku heittää esimerkin päivän ruokailusta, millä saisin tarvittavat kalorit ja proteiinit (160g protskua siis vähintään pitäisi saada, käsittääkseni) terveellä tavalla, eli mahdollisimman vähän roskaruokaa, lihaa ja maitotuotteita (koska itse uskon lihan ja maidon olevan ihmisen terveydelle epäsuotuista, niinpä en niitä juuri käytä).

PS: 10 banaania kun vetäsen päivässä niin siitä saan ~1000 kcal.

Ja toinen kysymys: harrastan myös muuta liikuntaa, aerobisempaa, niin olisiko minun järkevä syklittää toimintani, esim 2½ vk plussalla, sitten 1½ vk miinuksella? Olen pysynyt samoissa mitoissa ja sheipissä jo vuosia... Minun ei siis kannattaisi samaan aikaan harrastaa aerobista liikuntaa kun koitan lihasta kasvattaa, kun on muutenkin vaikeata syödä tarpeeksi. Olen ajatellut jos "rakentaisi" ja "laihduttaisi" vuoronperään, kuukauden syklissä esim.

En myöskään käytä alkoholia enkä polta... ja olenkin ajatellut, että olisi kiva ottaa käyttöön ne edut, mitä sellainen elämäntyyli tarjoaa. Olisi tietysti kiva kun lihas kasvaisi joskus, kun olen treenannut kuitenkin p*rkeleesti jo vuosia. 16-17-ikäisenä sain hyvät noob-gainit, mutta sitten tyssäsi (tuolloin vieläpä söin vähemmän).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
voisiko joku heittää esimerkin päivän ruokailusta, millä saisin tarvittavat kalorit ja proteiinit (160g protskua siis vähintään pitäisi saada, käsittääkseni) terveellä tavalla, eli mahdollisimman vähän roskaruokaa, lihaa ja maitotuotteita (koska itse uskon lihan ja maidon olevan ihmisen terveydelle epäsuotuista, niinpä en niitä juuri käytä).

u f*ckin' serious?

Vaikea tilanne.. laskin kuitenkin että jos syöt päivässä 16 kiloa banaaneita niin saat tuon tarvitsemasi 160 grammaa proteiiniä. Otatko banaanin?

Eipä tuo kasvaminen ole kovin rakettitiedettä. Jos ei paino ja tulokset nykyisillä syömisillä nouse, niin syöt vain enemmän. Pidä huolta vain niistä kaloreista ja proteiinista. Aika pitkälti kalori on kalori, tuli se sitten epäeettisestä ja pakatusta kassler-pihvistä tai jostain luomutuotteesta. Vyötärölle tulet saamaan enemmän tai vähemmän laardia, kun nostat painoa, mutta sen vaihtoehtona on sitten joko hyvin hidas tai täysin nollakasvu. Kasvaahan sinä halusit, niin mieti, oletko sitten valmis rohkeasti syömään enemmän. Sen laardin voi sitten joskus laihduttaa kummiskin. Itse kummiskin nostaisin sitä painoa silti maltilla, ettei kaikki ole pelastusrenkaana. Ja enemmän kuin ruuan laatu, niin yli kulutuksen syötyjen kalorien määrä vaikuttaa rasvakudoksen kasvuun.

Voitte quottaa ja kumota, mutta tuskin vaivaudun vastaamaan, kun niin vähän jaksan pyöriä tälla osiolla. :)

Haluaisin kuulla myös aloittajan perustelut sille miksi liha ja maito eivät sovi ihmiselle ja mikä tekee terveelliseksi ruokavalioksi vain kasvikunnan tuotteiden syömisen. Tai jos kaveri edes antaisi mulle hyvän määritelmän terveellisestä ruuasta.

Meneekö vatsa sekaisin pähkinöistä?Lasketko (tuoreen) kalan haitalliseksi?Noilla vois ainakin ottaa osan päinän proteiinitarpeista..Jos vedät vaikka 300g kaurahiutaleita, niin siitäkin tulee jo joku 45g proteiinia :)
Kannattaa ehkä myös vähentää banaanien määrää :D Hedelmät ovat hyväksi, mutta liika on liikaa :)

Meneekö vatsa sekaisin pähkinöistä?Lasketko (tuoreen) kalan haitalliseksi?Noilla vois ainakin ottaa osan päinän proteiinitarpeista..Jos vedät vaikka 300g kaurahiutaleita, niin siitäkin tulee jo joku 45g proteiinia :)

Pidän ihan mahdollisena kalaa ja kanaa (tosin aika kalliita ovat).

Siis muroboksin jos vetää päivässä niin siitä 45g protskua? Pidän mahdollisena, mutta tosiaan koitan mahdollisimman tiiviissä muodossa saada protskun, kun en vaan jaksaisi kauheaa kehon täyteen mättämistä kokoajan.

Kannattaa ehkä myös vähentää banaanien määrää :D Hedelmät ovat hyväksi, mutta liika on liikaa :)

Saattaa kuulostaa hurjalta, mutta on paljon huippukuntoisia raw veganeja, jotka syövät 30 (jopa 70) banaania päivässä, on maratoonaria ja alusvaatemallia. Koitapa joskus syödä 10 banaania kylmän veden kera, menee helposti. Hedelmiä ja kasveja saa syyä hyvällä omatunnolla niin paljon kuin mieli tekee. :)

Ja edelliselle kommentoijalle lihasta ja maidosta: bodariruokakulttuurilla ei ole mitään tekemistä sen kulttuurin kanssa mikä on kiinnostunut ihmisolennolle mahdollisimman terveestä ruuasta. Kyllä sä possua ja maitoa mätkimällä varmasti kasvat isommaks, mutta kyllä sen järkikin sanoo, ettei olo parane kun syö kuollutta ruumista ja juo prosessoitua maitoa mikä on tarkoitettu lehmänlapsille kasvueinekseksi. Lihan sulattaminen on hirveä työ ihmiselle.

Alunperinhän ihminen on syöny vaan pelkkää lihaa, joten eiköhän se kroppa oo siihen tarkotettu ennemminkin. Apinat syö banaania ja siitä on kuitenki kehitytty ihmiseksi.

Alunperinhän ihminen on syöny vaan pelkkää lihaa, joten eiköhän se kroppa oo siihen tarkotettu ennemminkin. Apinat syö banaania ja siitä on kuitenki kehitytty ihmiseksi.

Illuusiossa on hyvä elää. Syö sinä lihaa ja minä hedelmiä ja kasveja, katsotaan kumpi on paremmassa terveydessä 50 vuoden kuluttua.

Mua vituttaa näis hipeissä eniten kun ensin kysytään neuvoa miten saadaan lihasta ja sitten kun joku vastaa niin ollaankin kaikkitietäviä ja puolustetaan niin vitusti sitä omaa elämäntapaa. Ketjun aloittaja varmaan tietää itsekin että raatoa pitää laittaa suuhun jos sitä kunnon proteiinia haluaa?

Illuusiossa on hyvä elää. Syö sinä lihaa ja minä hedelmiä ja kasveja, katsotaan kumpi on paremmassa terveydessä 50 vuoden kuluttua.

Ei ihminen olekaan lihaa syonyt kuin about... aina? Banaaneja nykyisessa muodossaan ei taas ole tunnettu kovin kauaa, koska ne ovat jalostuksen tuotetta. "Oikeita" banaaneja ei pysty syomaan. Lihasta saa proteiinia (lihakset) ja rasvaa (aivot). Banaaneista saa sokeria :thumbs:

Vahan on ristiriidassa sun jutut terveellisesta syomisesta. Muroboksin vetaminen on ok, mutta esim. luonnonjugurtti on pahasta. Luomuliha on pahaa, mutta sokerin mattaminen hyvaa. En jaksa edes kommentoida enempaa.

Eiii.. Riikan trolli taas?

Saattaa kuulostaa hurjalta, mutta on paljon huippukuntoisia raw veganeja, jotka syövät 30 (jopa 70) banaania päivässä, on maratoonaria ja alusvaatemallia. Koitapa joskus syödä 10 banaania kylmän veden kera, menee helposti. Hedelmiä ja kasveja saa syyä hyvällä omatunnolla niin paljon kuin mieli tekee. :)

Ja edelliselle kommentoijalle lihasta ja maidosta: bodariruokakulttuurilla ei ole mitään tekemistä sen kulttuurin kanssa mikä on kiinnostunut ihmisolennolle mahdollisimman terveestä ruuasta. Kyllä sä possua ja maitoa mätkimällä varmasti kasvat isommaks, mutta kyllä sen järkikin sanoo, ettei olo parane kun syö kuollutta ruumista ja juo prosessoitua maitoa mikä on tarkoitettu lehmänlapsille kasvueinekseksi. Lihan sulattaminen on hirveä työ ihmiselle.

Eli et vedä prosessoitua maitoa sen takia, että se on käsiteltyä ja on tarkoitettu eri eläimelle? Voit mennä käymään jollain banaanifarmilla ja tsekata millaisen valkoisen myrkky kerroksen alla ne maukkaat hedelmät oikein ovat. Osa banaanifarmin työntekijöistä on tullut steriiliksi vain niiden myrkkyjen takia ja lähes aina banskua syödessä tulisi pestä kädet sen jälkeen, kun on koskenut siihen kuoreen, sillä se on imenyt niin paljon noita torjunta-aineita. Ja hedelmät ovat lähes kokonaan sokeria (paitsi jotkut avokadot), onko se sitten terveellistä.

Et edes määritellyt sitä käsitettä terveellinen, kuten pyysin... Ja ihmisetkin juovat maitoa heti synnyttyään, joten eikö ole aika luontainen ja hyvä tuote. Ihminen ja sitä ennen ihmisapinat ovat syöneet sitä lihaa maan perkuleesti.

Mutta mitkä nyt ovat sun lähtöasetelmat: et syö lihaa, et maitotuotteita, maha ei kestä palkokasveja, et pidä paljon syömisestä... Noi on omasta mielestä tosi huonot, jos lihasta pitää saada, mutta voitko edes soijaa syödä vai onko sekin jotenkin epäterveellistä niin kuin maito ja liha.

Tämän threadin vastaus kysymykseeni lienee siis, että lisää ruokavalioosi lihaa ja maitoa. Ok, kiitos vastauksesta. Mutta ei silti tarvitse tosiaan sekoittaa keskenään bodybuilding-ruoka-asioita ja terveysruoka-asioita. Tietysti ihminen pitää hanakasti kiinni niistä opeista, jotka on matkan varrella kerännyt, mutta ei kuitenkaan kannata olla niin ehdoton mielipiteissään, vaan kerätä tietoa sieltä täältä, sillä harvoin vain yksi ajattelumalli on täysin 'oikea'.

En oikeasti vain viitsi lähteä bodarifoorumilla yrittämään aivopestä ihmisiä, ketkä ovat niin läheisiä tuon lihan kanssa. :) Ja keiden mielestä hedelmät ovat pahasta koska niissä on sokeria.

Koko kirjoituksesta paistoi läpi tarve päästä kinastelemaan ja pätemään, koska se oli täynnä asiavirheitä ja selviä aukkoja. Pakko kuitenkin pienessä huppelissa osallistua mukaan trollikekkereihin, koska trollit on kivoja ja thredi on alku jollekin aivan huikealle väännölle.

Kyllähän kaikki on - OP mukaan lukien - tietoisia, mitkä ovat parhaimmat proteiinilähteet, eli liha, kana, kala, maito, kananmuna, soija jne. Jos et aio mitään noista syödä, niin aika vaikea kalorimäärää on saada täyteen. Mainitsit raw veganismin, joten olet varmasti tutkinut asiaa. Heidän ruokavalioistaan on netti pullollaan tietoa. Siinä taitaa mm. idut ja pähkinät olla se suurin proteiininlähde?

Osta tarpeeksi tonttia että saat kasvatettua kaikki ruoat itse, niin varmistut ettei niissä ole mitään epäterveellisiä aineita mukana. Esimerkiksi banaanit uitetaan kemikaaleissa, mutta en tiedä pääseekö ne kuoren läpi itse banaaniin. Syö omin pikku kätösin kasvatettuja rehuja, pähkinöitä, ituja ja hedelmiä nälän poistamiseksi. Ja tämän jälkeen täytä kaloritarpeesi juomalla vaikka rypsiöljyä. Siinäpä se ratkaisu alkuperäiseen kysymykseen.

Kysyit jotain syklityksestä, mutta ehdin jo unohtaa mitä se oli. Syklittely on tällä hetkellä suosittua, searchilla löytyy ketjuja. En ole jaksanut asiaan pahemmin perehtyä, mutta itselläni toimii 3-4 viikon ajan maltillinen +500 "bulkkia" ja sen jälkeen n.1,5 viikon ajan "dieetti" -500 kaloria. Tuon "dieetin" aikana lihat säilyy hyvin, mutta fläsä palaa pois. Harrastan aerobista dieetin aikana ja BCAA:n haluan uskoa vaikuttavan lihasten pysyvyyteen aerobisen aikana, joten ainakin placebon avulla se toimii. ;)

En tosin jaksa edes kauhean tarkasti kaloreita laskea, koska olen tyytyväinen muutenkin. Jos tämä lopettaa toimimisen jossain vaiheessa, niin ruvetaan sitten hifistelemään tarkemmin.

1) Ota käyttöön joku hyväks havaittu treeniohjelma ja noudata sitä, lisää rautaa tankoon aina kun mahdollista.
2) Syö fiksua, proteiinipitosta safkaa niin paljon, että paino kasvaa. Jos ei kasva, syö enemmän.

Vaikka tästä nyt hetki on, että porukka on käsitellyt asiaa niin ainoa neuvo itseltäni on että senkun syöt lihaa, mutta jätä punanen liha pois tai ainakiin vähiin. Eipä ole terveydelle eduksi kenellekään. Ja turha sitä laktoosiakaan on vetää hirveesti eli perusmaitoa ei kande juoda 3 l päiväs, muista hiilareista on enemmän hyötyä. Vihat saan niskaan joka toiselta sekasyöjältä, kiitos!

PS: 10 banaania kun vetäsen päivässä niin siitä saan ~1000 kcal.

:D keskikokoisessa banaanissa on hiilihydraatteja noin 20 - 25g per banaani. Eli tuollaisesta 10kpl etelän-hedelmää saat juuri sen 800 - 1000kcal. Tosin ei ole mitään järkeä syödä noita banaaneja päivittäin kilo tolkulla. Ensinnäkin tuon banaanin hiilihydraattilähde on verrattavissa täysin sokeriin. Nostaa nopeasti insuliinitasoja jolloin haimakin tuottaa enemmän insuliinia jotta sokerit pysyvät tasapainossa. Energiataso on heikompi ja sokerit sahaavat edes takaisin.

Vaarana vielä että, kun syöt kilotolkulla banaania niin huomaat joku aamu, kun katsot peilistä, että olet enemmän apinan sukulainen, kuin ihmisen ;)

70 banaania! Heppujen magnesium, kalium ja B6-tasot ovat varmaan todella terveellisellä tasolla. Piti oikein googlettaa, kun noin paksua tekstiä tulee. No, kyllähän sieltä joku hullu löytyi, joka vetää 70 banskua päivässä: http://api.ning.com/files/fBYtwDmBU...Sdemb*hf2xi4gV5r7kM9cUfad/NewIdeaStory001.jpg

"And here I am - 54kg with abs of steel."
:dance:

Löytyipä hieno hörhösivusto http://www.30bananasaday.com

Sieltä löytyy myös syyt olla juomatta maitoa: It is not feminist to drink milk

Suositut

Back
Ylös Bottom