Teoston uusin kupru vuodelle 2009

Tuo tuplamaksukin on mielenkiintoinen juttu. Muisteista pitää maksaa teostolle, kun niitä voi käyttää piraattimusiikin kuunteluun. Pitäisikö sitten tulkita niin, että piraattimusiikin kuuntelu tuollaiselta levyltä on salittua, kun siitä on kuitenkin jo maksettu teostolle? Vai pitääkö teostolle maksaa kahteen kertaan siitä musiikin kuuntelusta? Itse en ainakaan pysty tuntemaan kovin huonoa omaa tuntoa, vaikka kuuntelen netistä imutettua ja kavereilta kopioitua musiikkia, jos kuitenkin teosto on jo käynyt lompakollani.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se oo mitenkään naurettavaa. Tietokonetta kun käytetään niin paljon muuhunkin kuin musan säilyttämiseen. Mua ei ainakaan naurata ollenkaan.

No joo. Ehkä tuollainen lakiesitys on aika arveluttava, sillä paljonhan muistilla tehdään myös töitä.

Omat naurureaktioni liittyivät mielikuvaan imuttavasta nörtistä, joka puolustaa oikeuttaan warettaa sananvapauden ja muiden vastaavien oikeuksien kautta. Tässä tapauksessa sitten vedotaan siihen, että "sadasta levystäni jopa yhdellä on omia lomakuvia".

Sitäpaitsi millaista palkkaa artistit saavat ja keneltä? Jonkunlaisen perusansion, vai johonkin soppareihin tai uran tuotantoon sidotun palkan levy-yhtiöltä?

Tuplamaksuja on Suomessa jo nyt monessa paikassa, koska elämme tasa-arvoisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa kaikille pitää jakaa kaikkea. Esimerkkinä verotetuilla palkkatuloilla tehtyjen sijoitusvoittojen verotus.

Käyköhän tulevaisuudessa niin, että nämä tällaiset rahaa jakavat instanssit vähentyvät ja porukka maksaa niille, joiden palveluja käyttävät? Itse pitäisin esim. tällaisesta mallista, jossa TV-maksu häviää maksu-tv:n myötä.

Karattiinpa kauaksi aiheesta, mutta ehkä tämä asia liittyykin laajempaan yhteyteen. :hyvä:
 
No joo. Ehkä tuollainen lakiesitys on aika arveluttava, sillä paljonhan muistilla tehdään myös töitä.

Omat naurureaktioni liittyivät mielikuvaan imuttavasta nörtistä, joka puolustaa oikeuttaan warettaa sananvapauden ja muiden vastaavien oikeuksien kautta. Tässä tapauksessa sitten vedotaan siihen, että "sadasta levystäni jopa yhdellä on omia lomakuvia".

Sitäpaitsi millaista palkkaa artistit saavat ja keneltä? Jonkunlaisen perusansion, vai johonkin soppareihin tai uran tuotantoon sidotun palkan levy-yhtiöltä?

Tuplamaksuja on Suomessa jo nyt monessa paikassa, koska elämme tasa-arvoisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa kaikille pitää jakaa kaikkea. Esimerkkinä verotetuilla palkkatuloilla tehtyjen sijoitusvoittojen verotus.

Käyköhän tulevaisuudessa niin, että nämä tällaiset rahaa jakavat instanssit vähentyvät ja porukka maksaa niille, joiden palveluja käyttävät? Itse pitäisin esim. tällaisesta mallista, jossa TV-maksu häviää maksu-tv:n myötä.

Karattiinpa kauaksi aiheesta, mutta ehkä tämä asia liittyykin laajempaan yhteyteen. :hyvä:
Itse asiassa artisti saa ylivoimaisesti parhaat rahat keikkailulla, levymyynti on murujen keräämistä kielellä paskaojasta....
 
Nettiä muutenkin demonisoidaan tän piraattisodan ostalta hiukan turhan paljon. Varmasti laittomuuksia sattuu, mutta kyllä uudet bändit aika kivasti markkinoi itseään netissä. Sitten kun hyöty tästä ilmaisesta markkinakanavasta on saatu niin aletaan itkemään, että nyt lähti tulot kun meidän biisit varastetaan.

Itse olen löytänyt monta hyvää bändiä ja ihan vaan kiitos netin. Mikään musiikin suurkuluttaja en ole, mutta kivoja löytöjä on tullut tehtyä :)
 
Tuossa hyvä artikkeli aiheeseen: http://piraattiliitto.org/uutiset/2...-hyvitysmaksuja-kännyköistä-ja-muistitikuista
Lex Karpelan myötä voimaantullut ns. laillisen lähteen vaatimus on johtanut siihen, että laillisesti kopioitavaa kotimaista musiikkia - käytännössä kirjastoista ja tuttavilta lainattuja CD-levyjä - on tarjolla täysin mitätön määrä kuluttajien ostamiin tallennusmedioiden määriin verrattuna. Tämä tosiasia ei ole kuitenkaan estänyt Teostoa jälleen kerran yrittämästä laajentaa omaa yksityistä verotusoikeuttaan yhä laajemmalle tietoyhteiskunnan infrastruktuuriin.
 
Nettiä muutenkin demonisoidaan tän piraattisodan ostalta hiukan turhan paljon. Varmasti laittomuuksia sattuu, mutta kyllä uudet bändit aika kivasti markkinoi itseään netissä. Sitten kun hyöty tästä ilmaisesta markkinakanavasta on saatu niin aletaan itkemään, että nyt lähti tulot kun meidän biisit varastetaan.

Itse olen löytänyt monta hyvää bändiä ja ihan vaan kiitos netin. Mikään musiikin suurkuluttaja en ole, mutta kivoja löytöjä on tullut tehtyä :)

Itsekin olen imuttanut varmaan 95% musasta sen jälkeen, kun kunnon nettiyhteydet yleistyivät. Ja niin tekevät kaikki muutkin. Eikä kyllä harmita yhtään, vaikka ehkä pitäisi, kun olen asiasta "huolissani". :jahas: Suurin osa artisteista pärjää mainiosti ilman minuakin. Kuitenkin tuen joitain hyviä bändejä ostamalla levyjä ja käymällä keikoilla. Ja tällaisia Radioheadin kaltaisia "maksa sen verran kuin haluat"-kikkailuja täytyy ehdottomasti tukea.

Netistäkin löydettyjä bändejä saa tarpeen vaatiessa tukea, vaikka markkinakanava on ilmainen. Moniko näistä nettibändeistä itkee tuloista? Lähinnä nauttivat huomiosta. Samalla tavalla aikoinaan se C-kasettidemojen ostaminen oli tukemista. :D

Itseäni mietityttääkin juuri musan tekemisen kannattavuuden vaikutus musan tarjontaan. Vaikka tosin kyllähän näitä harrastelija-nettibändejä löytyy, mutta löytyykö kunnon studiota ja levytyssopparia? Tuntuu siltä, että nämä megastarakusipäät vinkuu niistä hillojen vähenemisestä. Ja eniten pelottaa se, että tulevaisuudessa kaikki julkaistu musiikki tulee olemaan myyvää ja kannattavaa musaa, eli pelkästään Idols-2015: Unohtumattomat hetket. :urjo:
 
Nettiä muutenkin demonisoidaan tän piraattisodan ostalta hiukan turhan paljon. Varmasti laittomuuksia sattuu, mutta kyllä uudet bändit aika kivasti markkinoi itseään netissä. Sitten kun hyöty tästä ilmaisesta markkinakanavasta on saatu niin aletaan itkemään, että nyt lähti tulot kun meidän biisit varastetaan.

Itse olen löytänyt monta hyvää bändiä ja ihan vaan kiitos netin. Mikään musiikin suurkuluttaja en ole, mutta kivoja löytöjä on tullut tehtyä :)

Niinpä.

Ja kuten jo todettiin, keikkailulla ne rahat tehdään. Sitä keikkaa kun on vähän paha warettaa kuitenkaan. :jahas:

Mä kuuntelen 90% musiikinkuuntelustani radiosta. Autossa on pari poltettua levyä ja tulee olemaan jatkossakin. Kokonaisia levyjä en osta, niissä on 1-2 hyvää biisiä ja loput pelkkää paskaa levyntäytettä.
 
Onhan Teostolla vähän homma hukassa, mutta jännää aina lukea kun pahimmat valitajat on niitä, jotka kopioivat tai lataavat laittomasti suurimman osan omistamastaan musiikista. Eipä liikuta mua tuokaan Teoston ajatus kun ostan kaiken musiikin levyinä. Suurimmalla osalle ihmisistä tulee huomattavasti halvemmaksi se musiikki noin kuin ostamalla levyjä/latauksia, vaikka maksaisi noita kaikkia hyvikemaksuja. Kun omistamastaan musiikista suurin osa on kuitenkin laittomasti hankittu, eikä siitä ole maksettu mitään. Hyvä ajatus toisaalta. Harvassa on ne jeesukset tosiaan joilla ei ole yhtään laittomasti hankittua musiikkia. Toisaalta tuosta joutuisi itse sitten maksamaan lisämaksua, vaikka kaikki musiikki on laillisesti hankittu mutta ei liikuta.
 
Niinpä.
Kokonaisia levyjä en osta, niissä on 1-2 hyvää biisiä ja loput pelkkää paskaa levyntäytettä.

Ostat vääriä levyjä, osta parempia.
:)

Itse ostan CD-levyjä, ennen imutin aika paljonkin, mutta tällä hetkellä ei jaksa. Omia CD:tä tulee kyllä ripattia MP3:ksi aina tarpeen ja viitseliäisyyden mukaan, välillä on kuitenkin helpompi imuttaa levy kuin ripata se, menee vaivattomammin.

Teoston rahastukset on kyllä erikoisia, ei normaali-ihminen voisi käyttää vastaavia argumentteja jotka ovat kovin ristiriitaisia.

Ehkä tämä maailma joskus on valmis ja täydellinen, mutta siihen asti jokainen saa mielestäni sumplia kusetusten, rahastusten, porsaanreikien ja muun paskan välissä niinkuin parhaaksi näkee. Toivottavasti ne artistit eivät nälkään näänny ja jaksavat artistoida jatkossakin.
 
Hyvä ajatus toisaalta. Harvassa on ne jeesukset tosiaan joilla ei ole yhtään laittomasti hankittua musiikkia. Toisaalta tuosta joutuisi itse sitten maksamaan lisämaksua, vaikka kaikki musiikki on laillisesti hankittu mutta ei liikuta.

Jos mulla ois oma yritys, joka vaikka tarjoaisi web-hotelleja ym. (eli levytilaa tarvitaan paljon) niin kyllä vituttaisi maksaa useita satoja euroja turhasta.
 
Ostat vääriä levyjä, osta parempia.
:)

Hehheh, vaan kun ei oikein tule vastaan.

Mä kuuntelen musiikkia hiton vähän. Oikeastaan pelkästään autossa ja sielläkin pääosin radioita. Taajamien ulkopuolella on pakko jotain levyä pyörittää kun ei nuo radiokanat kuulu ainakaan mun autoradiolla kun jonkun kymmenen kilsaa ison kaupungin keskustasta.
 
En jaksa lukea threadia läpi, mutta...
itsekin joskus teostomaksuja saaneena olen helvetin tyytyväinen, että valvovat noin kärkkäästi musiikintekijöiden etuja. Ei ne rahaa itselleen kerää. Nykyiset lataus- ja tallennusmenetelmät syövät aikamoisen loven musiikintekijän kukkaroon. Ongelma on ihan eri luokkaa kuin joku Mustanmäentorin piraattikauppa.

edit: Teostolla ei ole mitään tekemistä artistien kanssa, elleivät itse tee musiikkiaan. Gramex on musiikin esittäjien lafka, teosto tekijöiden.
 
En jaksa lukea threadia läpi, mutta...
itsekin joskus teostomaksuja saaneena olen helvetin tyytyväinen, että valvovat noin kärkkäästi musiikintekijöiden etuja. Ei ne rahaa itselleen kerää. Nykyiset lataus- ja tallennusmenetelmät syövät aikamoisen loven musiikintekijän kukkaroon. Ongelma on ihan eri luokkaa kuin joku Mustanmäentorin piraattikauppa.

edit: Teostolla ei ole mitään tekemistä artistien kanssa, elleivät itse tee musiikkiaan. Gramex on musiikin esittäjien lafka, teosto tekijöiden.

Tässäkin on yksi Teoston emämunaus. He esittävät täysin tosissaan että jokainen ladattu musiikkitiedosto on suoraan pois heidän tuloistaan. En kyllä ymmärrä millä logiikalla tuon saavat. Sehän on selvää että jos "ilmaiseksi" netistä saa jotain, ottaa paljon sellaista jota ei oikeasti edes ostaisi.

Teoston tulisi kyllä ottaa vähän itseään niskasta kiinni ja miettiä pidemmälle näitä asioita. Jos tiettyä artistia ei saa Suomessa cd:nä tai verkkokaupasta löydy, miten helvetissä se tulisi hankkia? Jos kuluttajalle ei jätetä valinnanvaraa ostaa tuote laillisesti, se on täysin median tuottajien jakeluun liittyvä ongelma. Tämä korostuu erityisesti esimerkiksi televisio-ohjelmien kohdalla, jossa perinteisesti MTV3 esimerkiksi päättääkin lopettaa sarjan näyttämisen ennen kuin kaikki jaksot on näytetty. Ilmeisesti ainakin NIN on menestynyt hyvin vain levittämällä netissä musiikkiaan ja jo täälläkin mainittu toinen yhtye sai hyvät rahat nettijulkaisustaan.

Itse näen asian niin, ettei ole yhtään järkeviä ehdotuksia tullut piratismin kitkemiseksi. On ehdotettu että ISP:t saisivat valvoa mitä käyttäjä imuttelee, mutta logiikaltaan tuo olisi sama kuin puhelinyhtiöt kuuntelisivat puheluitasi ja jos esimerkiksi sana "terroristi" mainitaan puhelussa, lähtisi viestiä puhelinyhtiöltä sinulle että "ethän suunnitele terroristi-iskua?" ja loppuun tietysti että toistuvista rikkeistä sinusta tehdään tutkintapyyntö.

Ongelma voitaisiin ratkaista sillä, että internetyhteyden omistamisesta joutuisi maksamaan sen teostomaksun. Sama logiikka kuin televisiolupamaksuihin, jos on mahdollisuus nettiyhteyteen, maksat. Tästä sitten jaettaisiin sopivassa suhteessa jokaiselle artistille osuutensa. Tiedot siitä mitä ladataan eniten voitaisiin kerätä nimettömänä käyttäjiltä, tai sitten seurata kaupasta ostetun median määrää. En kuitenkaan näe tätä todennäköisenä koska ennemmin tai myöhemmin suuret mediaa tuottavat yhtiöt lobbaisivat päättäjät tai viimeistään kv-kauppasopimukset tämän kieltäisivät. Itse siis toivon että raha menisi suoraan artistille, ilman väliäkäsiä tuotantoyhtiöiltä. Jos voin maksaa suoraan esimerikiksi 10e cd-levystä artistille, jää käsittääkseni silloin tekijälle paljon enemmän rahaa kuin jos maksan kaupassa 20e siitä.
 
TItse siis toivon että raha menisi suoraan artistille, ilman väliäkäsiä tuotantoyhtiöiltä. Jos voin maksaa suoraan esimerikiksi 10e cd-levystä artistille, jää käsittääkseni silloin tekijälle paljon enemmän rahaa kuin jos maksan kaupassa 20e siitä.

Eipä taida tosta 20 euron levystä mennä kuin pari euroa artistille, jos sitäkään. En jaksa alkaa tarksitamaan. Mutta aikalailla fakta on se, että kauppa tosta ottaa suurimman osan, sekä muut välittäjäportaat. Taitaa viedä marketti 20 levystä jo sen ekan kympin. Jollakulla varmaan tähänkin faktaa...
 
Jos mulla ois oma yritys, joka vaikka tarjoaisi web-hotelleja ym. (eli levytilaa tarvitaan paljon) niin kyllä vituttaisi maksaa useita satoja euroja turhasta.

No mua siitä olisi turha syyttää. Mä maksan kaikesta musiikista minkä ostan. Ei ehkä kyllä järkevin idea tuo teoston, mutta pääasia että artisti jotain ropoja saa tuotakin kautta. Kuten sanoin tuossa menisi maksua niiltäkin jotka tukee artistia ostamalla sitä musiikkia.

Kaikkein paskin argumentti laittoman lataamisen puolesta on tuo yllä mainittu, että jos "ilmaiseksi" netistä saa jotain, ottaa paljon sellaista jota ei oikeasti edes ostaisi. Olen varmaan niitä ainoita jonka mielestä tuo ei millään tavalla eroa muun tavaran varastamisesta, tai esim. CD:n varastamisesta jos siitä olisi yhtä vaikea saada rangaistus tai jäädä kiinni. Samanlailla sitä tulee joskus hutiostoksia levyjen oston, leffan katsomisen tai monen muun kulutustavaran kanssa. Mutta jokainen tyylillään. Ei tuo tule kyllä mihinkään muuttumaan. Nuorempi sukupolvi on sen verran hyvin omaksunut jo tuon laittoman musiikin latauksen ja pitää sitä vielä kai suurimmaksi osaksi oikeutettuna. Toivottavasti jatkossakin julkaistaisiin silti edelleen pieniä eriä levyistä vinyyleinä tai CD:nä niitä haluaville. Siitä olen samaa mieltä joidenkin kanssa, että levyt ovat suomessa aivan liian kalliita. Tolsin en usko että laiton lataus juuri vähenisi, vaikka uutuuslevyt olisivat sen melkein 10€ halvempia Suomessakin. Levymyynti varmasti kuitenkin nousisi.
 
leffojen osalta lataan netistä paskalaatuisina, jos ovat hyviä niin ostan sitten aitona kun hinta on sopiva, eli kympin. Saa koko nappi-leffa olla että 20€ maksaisin, ja pelkän trailerin perusteella osto on täyttä hakuammuntaa.
 
leffojen osalta lataan netistä paskalaatuisina, jos ovat hyviä niin ostan sitten aitona kun hinta on sopiva, eli kympin. Saa koko nappi-leffa olla että 20€ maksaisin, ja pelkän trailerin perusteella osto on täyttä hakuammuntaa.
Totta, itsekkin suurimman osan imutan, välillä käyn makuunissa lainaamassa. Kävisi vaan hieman liian kalliiksi ostaa tai vuokrata jokainen leffa jonka haluan nähdä, esim. pelkästään viime viikonloppuna tuli katsottua lähes kymmenen elokuvaa, viikolla hieman vähemmän.
 
Warettamalla saa parempaa palvelua kuin levyä kaupasta ostaessa. Biisit latautuvat nopeaan ja niitä voi siirrellä ja kuunnella miten lystää. Keskittyisivät tuohon eikä mihinkään ihmeen rajoituksiin ja korvauksiin.
 
Back
Ylös Bottom