Tenniskyynärpää

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noniin! En jaksa/vaivaudu tehdä uutta ketjua turhaan! Sellasella asialla, että oli viime viikon lopussa rintatreeni ja tein vinopenkkiä käsipainoilla. Tein ekan pudotussarjan ja viimisissä toistoissa kaveri avitti sarjan loppuun ja sanoi, että kuului jonkinlainen rusahdus jostakin. En huomannut/kuulut itse mitään ja jatkoin reenin normaalisti loppuun saakka.

Nyt on kyynärpään vähän hellä, mutta ei mitenkään kipeä, ettenkö voisi tehdä mitään. Kun nojaan esimerkiksi vasempaan kyynärpäähän ja käännän vasempaan, niin tuntuu pientä pistoa, mutta ei satu lainkaan! Olen sitä nyt tässä ihmetellyt. Pystyn puristamaan kädellä normaalisti ym. Olen reenaillut aivan normaalisti siitä saakka. Tänään sitten tein vähän dippiä normaali painoilla tunnustellen niin en huomannut muuta, että vähän siellä jotakin tuntui, mutta ei sattunut lainkaan.

Onko kellään mitään haisua? Ei mielestäni viittaa tennis- golfkyynärpäähän. Voisiko joku hermo olla jotenkin huonosti ja painaa johonkin yms? Toivottavasti saa jotakin selvää kirjotuksistani.

Jos sulla on tennari, eli lateraali, niin punnerrusliikkeistähän se nimenomaan tulee.

Golffari taas ärtyy vetämisestä.

Paras tapa testata kumpi on kyseessä (mun mielestä) on nostaa tuolia käsivarsi täysin suorana ja ranne ojennettuna kuten tässä videolla.

Sit jos ei tuo satu, niin enemmän flexoripuolella ongelmia, eli golffari.

Kandee pitää mielessä että kyseessä voi myös olla

1) Rustovaurio
2) Supinator tai brachioradialis-lihaksen tulehdus/jännerappeuma

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kauan sulla oli vaivannut ennen kuin lähti?
Ja eikö powerball pyörittelyn ja käsipaino "jumpan" pitäis hoitaa sama asia

Ei ihan millään. Kyynärvarressa on niin sairaasti minilihaksia, se on oikea viidakko, ja jokainen lihas tekee pikkasen eri liikettä. Riisiämpäriin ku tunkee käden ja vaan vipeltää sormilla siellä, niin suurempi osa lihaksia saa sellasta stop-and-go ärsykettä vs. staattinen "jäkitys" mitä powerball tekee.

Kuten kirjoitin tuola aiemmin, powerballia olen pyöritellyt, mutta eipä siitä ollu muuta hyötyä kuin lämmittelyssä. Kipu palasi aina sitten kylmetettyä, eli en usko että powerball ainakaan auttaa.

Voin puhua myös paskaa.

http://aijaa.com/fVZ7wX
Tuossa on havainnollistava kuva, punainen ympyrä on se alue missä ajoittain jomotusta ja viivat ny vaan että jotain vihlaisuja tai muuta kipua. Vihreänkin ympyrän alueella on ollut kipua, varsinkin jos venytän samanlailla kun kuvassa tarpeeksi pitkällke niin sieltä vihloo. Kestikö itselläsi tennari 2kk, ja sit lähti tuolla "riisiämpäritreenillä"?

http://aijaa.com/fVZ7wX
Tuossa on havainnollistava kuva, punainen ympyrä on se alue missä ajoittain jomotusta ja viivat ny vaan että jotain vihlaisuja tai muuta kipua. Vihreänkin ympyrän alueella on ollut kipua, varsinkin jos venytän samanlailla kun kuvassa tarpeeksi pitkällke niin sieltä vihloo. Kestikö itselläsi tennari 2kk, ja sit lähti tuolla "riisiämpäritreenillä"?

Eli tennarialue, mutta edelleen, ei tenniskyynärpää ole niinku sellanen yksittäinen juttu. Se koostuu tosiaan siitä tulehduksesta, ja pitkittyneissä tapauksissa ilmeisesti siitä, että jänne on rappeutunut toistuvasta liian kovasta rasituksesta. Jänteissä on se kiva juttu, että ne kyllä uusiutuu ja paranee, se vaan vie helvetin pitkän aikaa.

Uskon ite, että jos

1) Alkaa huoltamaan edes jotenkin ja
2) vähentää huomattavasti kovien treenien volyymiä (intensiteetti voi pysyä, mutta ei repimistä)

niin paranemiselta "ei voi välttyä." Tämä on niinku se luonnollinen tapa hoitaa tennari.

Toiset sitten ei muuta mitään, laittaa kaikkia rannetukia sun muita. Se vaan yleensä pahentaa asiaa.

Tosiaan 7kk ollut nyt. Koko sen ajan olen ollut treenaamatta yläkroppaa, mutta töissä joutunut rasittamaan ja kohta alkaa taas työjakso

Olisko pitänyt laittaa kai kuitenkin, mikä tänään tympäsee tms. ketjuun, mutta "urheilu pitää terveenä" sanotaan. Aloitin taas 2,5 vuoden tauon jälkeen salilla käymisen lokakuussa, tiistaina työterveyslääkärille oikeassa kyyenärpäässä limapussin tulehdus joka punkteerattiin ja ruiskutettiin kortisonia, vasemassa kädessä tenniskyynerpää eli jännetupin tulehdus. Tällaiselle vanhalle miehelle ja toimistotyöläiselle näköjään liian raju aloitus ja tahti, pitäskö alkaa vihdoinkin käyttää vetoremmejä raskaimmissa sarjoissa, että eivät kyynervarsilihakset olisi koko ajan niin kovilla ja opetella oikeat liikeradat. Kyynärpään limapussiin tulehdukseen nekään eivät taida auttaa? Kuitenkin vanhana miehenä ja natuna treenaan kohtuullisilla painoilla ei mitään ylisuuria ehkä kuitenkin keskiverto salilla käyvää raskaamilla painoilla, kun raudan lisääntyminen lisää myös motivaatiota.

Joo ja pässi kun olen niin torstaina ja perjantaina olin taas salilla, kun harrastetaan niin harrastetaan, mutta raskaimmissa painoissa käytin vetoremmejä. Oikea kyynärpää se punkteerattu ei vielä sietänyt leuanvetoa, ylätaljaa eikä olkapäiden treenausta painoilla, saas nähdä miten käy maanantain rinta- ja ojentatreenien. Viime maanantai ennen punkteerausta oli tuskaa, hädintuskin sain itse ylös 140 ja mitään lopetussarjaa 100:lla "niin monta toistoa kuin jaksa"t ei pystynyt edes ajattelemaan, kun kuuden kohdalla kyynärpää sano vain, että ei.

Eli varsinainen tyhmä kysymykseni on, että nyt kun on taas harjoitteluinto päällä eikä haluaisi pitää pidempiä taukoja, miten kannattaisi treenata, suuntaviittoja?

Eli tennarialue, mutta edelleen, ei tenniskyynärpää ole niinku sellanen yksittäinen juttu. Se koostuu tosiaan siitä tulehduksesta, ja pitkittyneissä tapauksissa ilmeisesti siitä, että jänne on rappeutunut toistuvasta liian kovasta rasituksesta. Jänteissä on se kiva juttu, että ne kyllä uusiutuu ja paranee, se vaan vie helvetin pitkän aikaa.

Uskon ite, että jos

2) vähentää huomattavasti kovien treenien volyymiä (intensiteetti voi pysyä, mutta ei repimistä)

niin paranemiselta "ei voi välttyä." Tämä on niinku se luonnollinen tapa hoitaa tennari.

Toiset sitten ei muuta mitään, laittaa kaikkia rannetukia sun muita. Se vaan yleensä pahentaa asiaa.
Tässähän olikin vastattu minun tenniskyynärpää ongelmaani, rannetukia en käytä, mutta vetoremmejä lienee pakko alkaa käyttämään raskaimmissa painoissa niin ei tarvitse puristaa niin paljon tankoa. Samoin jalkapräsissä ei kannatane puristaa niin paljoa käsiotetankoista vaan tehdä pelkkänä jalkatreeninä.

Uskon ite, että jos

Meinaat että alkaisin vaan treenaamaan?
Mieli tekisi, mutta jos se vähäkin paraneminen mitä on saavutettu häviäis ja kädet ois taas samassa kunnossa kuin toukokuussa, ei uskalla ottaa riskiä :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meinaat että alkaisin vaan treenaamaan?

En, en suosittele mitään kun en tiedä sun taustoja tarkalleen. Muuta kuin huoltavaa (hierontaa, venyttelyä ja negatiivisia toistoja 15-20 toistoalueella)

Mieli tekisi, mutta jos se vähäkin paraneminen mitä on saavutettu häviäis ja kädet ois taas samassa kunnossa kuin toukokuussa, ei uskalla ottaa riskiä :(

Niin. Se on aina vähän arpapeliä. Ainakin mitä ite oon tutkinu, niin eksentriset toistot (puhtaasti negatiiviset, ei yhtään jeesiä ite työskentelevällä lihaksella kiihdytysvaiheessa vaan hidas, kontrolloitu laskeminen) esim kumppari/keppiyhistelmällä tai käsipainolla (kumppari/keppi miljoonasti parempi) on aika idioottivarma tapa edes vähän kuntouttaa sitä.

Eli jos on vaihtoehtoina täysi tekemättömyys ja pelkät eksentriset toistot niin valitsisin jälkimmäisen.

Olen tosin valinnut suht normaalit treenit mutta joka ilta teen jotain huoltavaa kyynärpäälle. Ei tuo vielä ihan sata prossaa ole, mutta paljon paremmin pystyy penkkaamaan/dippaamaan/muscleuppaamaan ja seisomaan käsillä kuin sillon pari kuukautta taaksepäin.

^Sitä kannattaa testata. Ainakin verenkierto alueelle on ihan järjetön. Paljon helpompi saada kunnolla nesteet kiertämään forkuissa kuin esim pelkillä ojennus/koukistusliikkeillä.

Ja tosiaan, koko kädellä vaan hommia, sormilla ja nyrkeillä. Upotat vaan molemmat hapsiaiset ämpäriin ja pistät hommiin.

Netistä löytää kaikennäkösiä liikesarjoja tyyliin 30-40 toistoa myötäpäivään käet nyrkissä, 30-40 puristusta, 30-40 sormien avausta jne...

Ite tykkään vaan upottaa tassut sankkoon ja go apeshit, eli sormilla vipeltää silleen suht tasaisella vauhdilla kaikkiin suuntiin.

Hohohoho

Hyvä kun tossa tasan kuukausi sitten kirjotin että ekat kivuttomat penkit ja leuat tehty. Nytpä kipu tuli takaisin kahta pahempana kun lopetin huollot melkein heti kun kipu loppui.

Sen siitä saa, tiedän tosin mistä on kyse, ja tiedän miten se parannetaan. Nyt taas lähtee venyttely/huoltojumppa/poikkisyyhieronta/kylmähoito.

Ja tällä kertaa oikeasti jätän ne penkit tekemättä, kun funtsin yhteen väliin että ehkä tää on kuitenkin enemmän flexoripuolella... Virrrrrrrhe!

^On muuten fiksuja juttuja tolla 919lla. Pitää melekeen bookmarkata :o

Pari viikkoa nyt tuota riisiä veivannut, eipä mitään oo vaikuttanut. Mitä tälle nyt sit tekis, kun pitäs inttiinki selvitä heinäkuussa?
Terveyskeskuksessa sanovat vaan että ei sille ny mitään voi ja Feldeniä määräs. Hierojalla käynyt 2x. Monta kuukautta vähintään kerran pv hieronut aluetta jäällä.

Näyttäisi siltä että olen vihdoinkin selättänyt tenniskyynärpään, ainakin pahimmat osat siitä. Aika monta oireetonta treeniä saanut jo tehdä kovilla tehoilla. Rajut rinnallevedot ja isommat hauiskäännöt vielä muistuttelee mutta eivät estä tekemistä. Huoltavana liikkeenä olen tehnyt negatiivista vastaliikettä kepillä ja salilla lämmittelen kyynärpäätä voimakeilalla ennen treeniä. Katotaan nyt onko se tässä vai vieläkö jatkuu kipuilu....

Pari viikkoa nyt tuota riisiä veivannut, eipä mitään oo vaikuttanut. Mitä tälle nyt sit tekis, kun pitäs inttiinki selvitä heinäkuussa?
Terveyskeskuksessa sanovat vaan että ei sille ny mitään voi ja Feldeniä määräs. Hierojalla käynyt 2x. Monta kuukautta vähintään kerran pv hieronut aluetta jäällä.

Nooooooh koklaappa sitten vaikka tätä.

Eli systeemi:

joka ikinen päivä, treenistä riippumatta kaks sarjaa max 10 toiston sarjoja (sellasella painolla että se 10 toistoa on absoluuttinen maksimi)
- ranteenojennusliike 90' kulmassa
- ranteenojennusliike käsi suorana

Tarkoitus ois tehä toistot ihan hellvetillisen hitaasti, eli 5-10sek per toisto alas/ylös.

Tuota vaan niin kauan että oot oireeton.

Riisikippohomma on tosi jees, mutta siinä on sitten aika tärkeessä osassa se jälkihoito/hieronta, kun tuppaa menemään forkut suht tukkoon. Tää ranteenojennusprotokolla on siitä kiva että ei ole ihan niin pumpikasta treeniä, ja saa jonkinnäkösen järkevän progression siihen.

Itellä on ainakin aivan käsittämättömän heikkona ranteenojennus. Kokeilin 5kg tehdä 10 toistoa ja sain tehtyä 9, sen jälkeen tuntuu että jänne joko katkeaa tai pää räjähtää.

Olen saanut vähän paremmaksi kun kotona yrittänyt tuota trigger-pistehierontaa, kannattaisi varmaan mennä ammattilaiselle?
Vaivannut mullakin noin 9kk eikä auta perinteiset keinot..

Juu. Riisiympärillä saa tosiaan ihan tukkoon käden, tein sen jälkeen pikaisia venytyksiä ja hieroin alueen jäällä.
Tuo armeija vaan kuumottelee että heinakuussa pitäs olla kunnossa. Vapautusta en halua.

Back
Ylös Bottom