Tenniskyynärpää

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itselläni on ollut tenniskyynärpää oireita jo 2 vuotta, jonka aikana olen joutunut pitämään yhteensä ehkä puoli vuotta taukoa yläkropan reenaamisesta.

Monenlaista hoitoa on tullut kokeiltua: Osteopatiaa,lepoa,jäsenkorjausta,laserhoitoa,fysioterapiaa sekä kehonhuoltoa, kuten venyttely,kylmähoito jne.
Kummallisinta tässä minun tapauksessani on ollut se, että kun kolmannen kerran kävin lääkärillä valittamassa kyynärpääkipuja hän totesi, että mulla on molemmissa käsissä sekä tennis- että golfkyynärpää.
Toisella fysioterapia-jaksolla fyssari totesi mulla olevan hermoa puristavia jumeja ison ja pienen rintalihaksen välissä sekä olkapään seudulla. Niiden auki hierominen todella auttoi, mutta vain väliaikasesti, eli yleensä jo seuraavan työpäivän jälkeen tilanne oli ennallaan.

Viimesen vuoden aikana on alkanut ilmetä sellaista, että ainoat ongelmat eivät ole kyynärpäiden alueella. Pahimmat liikkeet(Mave,leuanveto) pistää meikän niskat kyllä ihan huolella jumiin.

Vituttaa ihan ankarasti kun ei voi reenata täysilla, koska suurin osa liikkeistä tuntuu aivan väärissä paikoissa.
Kaikkien hoitojen jälkeen oireet on tulleet takaisin ennemmin tai myöhemmin.

Onko kellään ollut vastaavaa? Osaako joku sanoa mitä hoitoa tähän voisi vielä koittaa tai jotain henkilöä Keski-Suomessa tai Keski-Pohjanmaalla kuka osaisi auttaa?

Viimesen vuoden aikana on alkanut ilmetä sellaista, että ainoat ongelmat eivät ole kyynärpäiden alueella. Pahimmat liikkeet(Mave,leuanveto) pistää meikän niskat kyllä ihan huolella jumiin.

Jos kyseessä on pelkkä tennari niin se kyllä kuntoutuu fysioterapialla ja treenillä joka kiertää kovasti kipua = ei liikkeitä mitkä aiheuttaa kipua tai pahentaa oloa seuraavalle päivälle. Jos teet leukoja, ota tasaotekahva ja vetele sillä (parallel pullups), sen ei ainakaan itellä pahentanut oireita.

Ja toiseksi: Olen menossa huomenna magneettiin hyvin hyvin hyvin todennäköistä niskan välilevyvammaa kuvaamaan. Tämä vamma johtui siitä että treenasin raivolla ja kiukulla ton tennarin ympäri, ja kun olin reilun puoli vuotta varonut vasenta kättä/puolta ja pitänyt päätä hassussa asennossa nostellessani tavaroita tai avatessani ovia niin pystypunnerrusta tehtäessä tunsin eka vihlasun kyynärvarressa (jonka tunnistin tennariksi) ja sen jälkeen kuulu makia rasahus niskasta. Luonnollisesti jos joku paikka on pettämässä, niin siitä proksimaalisempi paikka tekee kovempaa työtä lihasjännityksessä. En tietenkään ole mikään lääkäri ja voi sanoa suoraan että x johtui y:stä mutta tälleen ihan johdonmukaisesti pääteltynä näin olettaisin käyneen.

If you gonna be dumb you better be tough. Jos treenaat sisulla niin toivottavasti olet viimisen päälle lahjakas rakenteeltasi. :)

Kaikkien hoitojen jälkeen oireet on tulleet takaisin ennemmin tai myöhemmin.

Niin ne tuppaa tekemään jos palaat takaisin samaan kaavaan joka oireet aiheutti alunperinkin. Ja jos lopetat huoltamisen. Se on jännä että näitä vaivoja alkaa huoltamaan yleensä vasta kun ne syntyy, eikä tajua että se huollon puute on nimenomaan se syy miksi niitä tulee alunperinkin. Mulla kamppailu-urheilua tosi kiukulla harrastava kaveri pistää melkeen samat aikaresurssit prehabiin kuin fysiikka- ja lajitreeniin. Mitä enemmän tulee ikää sitä tärkeämpää se on. Eli vähintään 50/50% pitäs olla tehot huollossa ja treenissä, ja se alkaa sitten kääntyyn huollon puolelle enemmän mitä pidemmälle mennään jos meinataan oikeasti selvitä ehjänä ja pistää rautaa tankoon.

Niin ne tuppaa tekemään jos palaat takaisin samaan kaavaan joka oireet aiheutti alunperinkin. Ja jos lopetat huoltamisen. Se on jännä että näitä vaivoja alkaa huoltamaan yleensä vasta kun ne syntyy, eikä tajua että se huollon puute on nimenomaan se syy miksi niitä tulee alunperinkin.

Saatoin ilmaista asian vähän epäselvästi. Eli en oo kehonhuoltoa jättänyt pois missään vaiheessa.
Mutta sitä juuri mietin, että pitääköhän tuota niskaa ja kyynärpäitä ajatella kahtena eri vammana? Tenniskyynärpäät monesti aiheuttaa kuitenkin jumeja tuonne lapaluiden päälle.

Voi tietysti olla, että kun esim. leuanvedossa käyttää vastaotetta ja tämmönen kyynärpää vammanen kun joutuu puristaa niin kovaa, voisi se olla syynä niskojen jumiutumiseen. Mitkään vetoliikkeet, missä käytän myötäotetta, eivät aiheuta niskan jumiutumista. Vois vaikka kokeilla enskerralla kun tekee mavea käyttää ainoastaan myötäotetta, jos tällöin ei menisi niskat jumiin.

Nyt on abaut 5kuukautta kyynerpään kanssa tapeltu. Fyssärillä sai hoidettua nuo itse tennarin oireet, mutta nyt on jälkivaivana tullut nivelkipu. Kättä ei pysty ojentamaan läheskään suoraksi ja hauis/ojentajareenit on joutunut jättämään pois. Mitähän tälle voisi tehdä? Fysioterapeutti totesi ylilikkuvan kyynerpään, mutta koskaan aikaisemmin ei ole itse nivelessä kipuja ollut

Kokeile painaa peukalolla tms ojentaja lihasta, kun suoristat käden jos kipua ei tunnu tai on vaimeampi niin tuskin ongelma on nivelessä. Voip olla golffari/liian kireä ojentajalihas tms., joka tuntuu kyynärnivel kipuna...

En viitti tästä omaa ketjua avata ku on vaan pieni kysymys, eli vasemmassa kyynärpäässä on pientä häikkää, esim koukistettaessa kyynärpää naksuu ikävästi. Salilla sen huomaa erityisesti military pressiä tehdessä kun ottaa ilkeästi kyynärpäähän. Tässä tätä ongelmaa on vaikea varmasti ratkoa joten minkälaiselle ammattilaiselle tässä pitäisi mennä?

Kipua kyynärpäässä

Heipä hei!

Selasin paljon viestejä tenniskyynärpäästä
Ja kaikille se tuntui tulleen ojentajatreenistä.
Itse tein eilen hauiskääntöjä alataljassa suoralla
Tangolla. Kipu tosin alkoi vasta myöhemmin illalla
Nukkumaan mennessä kun kyynärpää meni
Jotenkin lukkoon ja tunnetusti naksautin sen auki.
Tuollainen kevyt lukko on ollut minulla jokapäiväistä
Eikä ole aiheuttanut koskaan mitään. Nyt kuitenkin
Tehdessä hauiskäännön ilman painoja eli liikuttaessa
Vain kättä, tuntuu puolessa välissä liikettä pientä vihlomista
Kyynärnivelen sisäsyrjällä.

Voiko tuo äityä pahemmksi?
Pitäisikö käydä tutkituttamassa?
Pitäisikö hankkia kyynärtuet treeneihin?

Pahoittelen huonoa selitystä ja kiitän vastauksista
Etukäteen!

Selasin paljon viestejä tenniskyynärpäästä
Ja kaikille se tuntui tulleen ojentajatreenistä.

Tyypillisimmin provosoituu ojentajatreenistä, mutta hypertonisiteetti eli "liikakireys" on sen suurin aiheuttaja, ja sitä syntyy mistä tahansa toistuvasta "aktivoinnista." Eli jos vaikka teet hauiskääntöjä niin että jännität myös ekstensorit, niin ihan hyvin voi siitäkin ärtyä. Tosi monet tekee niin, sille oli joku hieno nimi, joku irradiation. Successive Induction, se se oli.

Itse tein eilen hauiskääntöjä alataljassa suoralla
Tangolla. Kipu tosin alkoi vasta myöhemmin illalla
Nukkumaan mennessä kun kyynärpää meni
Jotenkin lukkoon ja tunnetusti naksautin sen auki.

Jep, no perus tulehdukselta kuulostaa. Tennariksi nimitetään tilaa kun se tulehdus on jo ohi mutta kipu säilyy.

Tuollainen kevyt lukko on ollut minulla jokapäiväistä
Eikä ole aiheuttanut koskaan mitään.

Sama mulla. Ehkä yliliikkuvuutta?

Nyt kuitenkin
Tehdessä hauiskäännön ilman painoja eli liikuttaessa
Vain kättä, tuntuu puolessa välissä liikettä pientä vihlomista
Kyynärnivelen sisäsyrjällä.

Eli koukistajissa.

Voiko tuo äityä pahemmksi?

Voi jos et muuta treeniä niin että se kuntouttaa jo olemassaolevaa vaivaa, oli se pieni tai suuri.

Pitäisikö käydä tutkituttamassa?

Näääh. Aika perus rasitusvamman tyyppinen jutska, lepoa, jäätä, kuntoutusta ja sillä se lähtee.

Pitäisikö hankkia kyynärtuet treeneihin?

Ei todellakaan.

Tässä ketjussa on ollut hyviä vinkkejä tennariin. Itseäni on jäänyt askarruttamaan se, että saisiko käsillä tehdä mitään, jos siihen sattuu vähänkin ? Itselläni on varmaan kroonistunut tuo vika. Ainakun olen aloittanut harjoitteet pienillä käsipainoilla tai vastaavilla, niin kipu yltyy päivissä. Kipua on tuntunu hieman ainakun harjoitteet olen aloittanut.

Eli jos tunnen kipua, niin saako tehdä oikeastaan muuta kuin venytellä kättä ? Kylmää ja lepoa. Eli täysin kivutonta kättä ruvetaan treenaamaan pienillä käsipainoilla rannekäännöin ym.

Voi sanoa, kuin vit.. mikä vaiva. Olen ravannut hierojillakin älyttömän monta kertaa ja aina vaan vaiva tulee takaisin. Tiedä onko niskalihaksilla jo vaikutusta asiaan, kun nekin jumittuvat ja vetää selkäranhankin jumiin. Johtuneeko sitten tämä taas siitä, että selkälihaksiakaan ei ole voinut treenata pitkään aikaan.

Ilmeisesti keväisen liian tiheän leuanvedon surauksena ilmennyt tenniskyynärpää.

Nyt ollut käymättä salilla jo muutaman kuukauden ja vaiva ei ole vieläkään helpottanut. Työttömänä olen pääosin ollut joten ei töissäkään ole rasitusta tullut.

Pelkkä hammastahnatuubin tai rätin pusristus aiheuttaa kyynärpään ulkosyrjällä kipua.

Pää rupeaa pikkuhiljaa hajoamaan ja salille tekisi mieli palata. Lääkäri määräsi särkylääkettä ja lepoa sekä sellaisen tenniskyynärpäätuen josta ei ole juuri ollut apua.

Onko paikalla kohtalotovereita tai osaisiko joku neuvoa mikä auttaisi?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Monta kertaa ollut sekä tennis että golf versio erikseen ja yhtäaikaa. Omasta kokemuksesta levon voi unohtaa suoraan, aktiivinen pitää olla mutta jättää pois oiretta aiheuttavat asiat. Itsellä lowbar kyykky yksi pahimmista noita oireita aiheuttavista.

Venyttävät liikkeet tuntuu auttavan, esim. hauiskääntö vinopenkillä ja rannekäännöt etenkin vastakkaiselle puolelle.

Venyttely ja ranteen ojentajien (dorsifleksoreiden) lihasvoimaharjoittelu on nykyisen tutkimuksen mukaan se, mitä fysioterapiassa kannattaisi tehdä. Ainakin joskus suositeltiin erityisesti eksentristä (jarruttavaa) lihastyötä.

Rannekierrot / kyynärvarsikerrot harjanvarrella. Sama juttu passiivisena venytyksenä. Kannattaa tonkia aikaisempi tennariketju. Siellä hyviä ja toimivia juttuja. Aina olen itse sieltä saanut avun omiin tennareihin.

Näköjään kadonneet noista viesteistä harjanvarsitekniikat. Miten sitä harjanvartta kannattaa käytännössä hyödyntää? Pitää molemmilla käsillä lujaa kiinni ja vääntää vastakkaisiin suuntiin?

Back
Ylös Bottom