Mun mielestä sekä Yleltä että kaupallisilta tulee paljon hyvää ohjelmaa. Ainoa syy, miksi en ole koskaa maksanut lupamaksua on se, että siitä ei voi jäädä kiinni. Olen saita.
Edellyttää tietenkin tiettyjä sisustusratkaisuja ja kykyä valehdella.
Mä olen vahvasti sitä mieltä, että jokainen joka sanoo, että syy on "sieltä tulee niin paskaa ohjelmaa", valehtelee. Lähinnä itselleen: haluaa uskotella, että teko on jotenkin "oikeutettu". Mä en vaan jaksa uskoa, että jos televisiosta alkaisi ensi vuonna tulla teidän mielestänne "hyvää" ohjelmaa, niin te kaikki soittaisitte heti Ylelle, että "ostin äsken teeveen, että pankaahan sitä kuittia postissa kiitos".
Myöskin toi "en halua maksaa, koska en pysty vaikuttamaan siihen, että millaista ohjelmaa sieltä tulee" on suorastaan säkenöivä argumentti. Kuinka moni pummilla matkustava justifioi sen sanomalla "matkustan pummilla, koska en pysty vaikuttamaan aikatauluihin ja penkkien pehmusteisiin".
Jos joku osaa selittää, että miten se maksaminen on "moraalisesti" oikein, niin olisin kiitollinen. Jos vetoatte lakiin eli legalismiin, niin sitten kyllä saatte poltella noitia, jos sellainen laki rukataan. Tai olla varastamatta sitä lääkettä kuolemansairaalle lapsellenne. Mun mielestä teeveen katsominen tai katsomatta jättäminen ei yksinkertaisesti täytä moraalisen ongelman kriteereitä. Ei mua myöskään vituta pummilla matkustavat - jäävät kiinni jos jäävät. Ei ole mun päänsärkyni. Ja pliis: kysykää edes joku se kaikkein intellektuellein kysymys "Mitä siitä tulisi jos kukaan ei maksaisi?"
Teeveen saa ostaa ja pitää hallussa, mutta ei katsoa ilman lupaa. Nyt käsiä pystyyn: kuinka moni maksaisi 180 egee vuodessa, jos viinasta säädettäisiin vastaava laki? Viinaa saisi ostaa himaan, mutta sitä saisi juoda vain luvan kanssa.
Tarkastaja: Viinalupatarkastaja Mäkinen ehtoota. Ei ole tullut viinanjuontilupamaksua tästä asunnosta.
Sinä: On mulla tuolla kaapissa viinaa, mutta mä ostin sen vasta eilen.
Tai: Ei ole täällä viinaa. En maksa sitä lupaa ihan periaatteessa, kun en pysty vaikuttamaan siihen, että mitä viinaa siellä Alkossa myydään. Ihan paskaa on tosiaan se Alkon viinatarjonta.
Hivenen yllättäen, jälleen huomaamme, että nerokkain argumentti olisi tietenkin:
"En minä saa juoda viinaa, minä olen Jehovan todistaja!"