Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
veroista maksetaan niin paljon kaikkea muutakin mitä suurin osa ei hyväksy että ei ole olemassa mitään syytä miksi tv lupaa ei voisi maksaa siitä samasta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oikein huvita maksaa lupamaksua palvelusta jonka laatu on uskomattoman huonolaatuista. Eikö yleensä myyjä vastaa myytävän tuotteen laadusta? Jos laatu ei miellytä, ei pidä maksaa. Niin kauan kuin telkusta ei tule kuin paskaa ja paskalla kuvanlaadulla, katson ovisilmästä kuka siellä pimputtelee. Tosin..ei oo sitä ovisilmää..pkele.
 
Ei oikein huvita maksaa lupamaksua palvelusta jonka laatu on uskomattoman huonolaatuista. Eikö yleensä myyjä vastaa myytävän tuotteen laadusta? Jos laatu ei miellytä, ei pidä maksaa. Niin kauan kuin telkusta ei tule kuin paskaa ja paskalla kuvanlaadulla, katson ovisilmästä kuka siellä pimputtelee. Tosin..ei oo sitä ovisilmää..pkele.

Ei oikein tämä vertaus toimi. Pitää sun maksaa autoverokin jos meinaat auton omistaa, ihan sama oletko tyytyväinen valtion tarjoamaan palveluun autoilijoita kohtaan.
 
Heti kun YLE:n johtoon tulee joku muu kuin iankaikkinen vasemmistolaistaustainen :urjo:pääjohtaja, niin maksun suorittamista voi suositella kaikille:thumbs:
 
Ei mitään järkeä tuossa, että lupamaksu pitäisi maksaa mikäli omistaa riittävän nopean laajakaistan. Alkaa vituttamaan ihan huolella tämä nykymeininki, kaikki vähäisetkin rahat yritetään riistä vaikka minkälaisten porsaanreikien kautta. :curs: :wall:

Tosin eikös tässäkin ole sama homma kyseessä, kuin näiden maksullisten kanavapakettien kanssa - lakia pitäisi muuttaa ennen kuin operaattorit joutuisivat paljastamaan asiakasrekisterinsä tarkastajille?
 
Ei oikein huvita maksaa lupamaksua palvelusta jonka laatu on uskomattoman huonolaatuista. Eikö yleensä myyjä vastaa myytävän tuotteen laadusta? Jos laatu ei miellytä, ei pidä maksaa. Niin kauan kuin telkusta ei tule kuin paskaa ja paskalla kuvanlaadulla, katson ovisilmästä kuka siellä pimputtelee. Tosin..ei oo sitä ovisilmää..pkele.

Kyllä minä ymmärrän, ettei halua maksaa paskasta laadusta, silloin tuotteen voi jättää ostamatta (laittaa tv:n pois kokonaan). Kuitenkaan myyjän ei tarvitse luovuttaa tuotetta ilmaiseksi, jos laatu on huonoa. Suurin osa kuitenkin sitä telkkaa katsoo, jotka laadusta valittaa.
 
Kyllä minä ymmärrän, ettei halua maksaa paskasta laadusta, silloin tuotteen voi jättää ostamatta (laittaa tv:n pois kokonaan).

eipä tuon jutun haastatteleman tyypin tulkinnan mukaan enää riitä. vlc playerin saa asennettua koneelle muutamalla klikkauksella ja sen jälkeen tietokone on luvanvarainen televisio.

ja minullahan tv:tä ei ole.

Saunalahden tiedotteessa mainitun VLC-toisto-ohjelman asentaminen on Viestintäviraston mielestä yhtä pieni toimenpide kuin lakanan vetäminen pois television päältä. Ohjelman puuttuminen ei vapauta tv-maksusta.
 
Ite kyllä maksan lupamaksun kun olen ylen tarjontaan tyytyväinen ja telsuu kattelen.

Mutta on se kyllä auttamatta vanhanaikainen toi lupamaksu. Nykyaikana televisio, jakelukanavat yms menee aina vaan entistä enemmän sekaisin. Laajakaistan kautta voi katsoa telkkaa, kaapelista tulee laajakaistaa jne jne. Käytännössä kaikki suomalaiset katselee/kuuntelee yleä, niin miksei sitä sitten voisi maksaa valtion budjetista?

Nyt ollaan muuten kohta aika nurinkurisessa tilanteessa, periaatteessa ilman katselulupaa voi katsoa teräväpiirtoelokuvia esim tykillä himassa koska haluaa ja minkä elokuvan tahansa. Sensijaan telvisiosta tulee leffa tai muuta ohjelmaa silloin kun tulee... Eli lupamaksulla periaatteessa voi saada huononpaa palvelua kuin vuokraamalla netin kautta leffan.

Toisaalta taas varmasti osaltaan lupamaksu jarruttaa esim ylen levittäytymistä nettiin ja nettijakeluun. Eihän yle voi samaa palvelua tarjota netissä kuin televisiossa kossa silloin se itse kiertäisi lupamaksua... hassua sanon minä.
 
Ite kyllä maksan lupamaksun kun olen ylen tarjontaan tyytyväinen ja telsuu kattelen.


Toisaalta taas varmasti osaltaan lupamaksu jarruttaa esim ylen levittäytymistä nettiin ja nettijakeluun. Eihän yle voi samaa palvelua tarjota netissä kuin televisiossa kossa silloin se itse kiertäisi lupamaksua... hassua sanon minä.

sama

ootko tutustunut areena.yle.fi -sivuihin? sieltähän löytää ihan sikana ylellä esitettyä materiaalia. eli voisit jälkikäteen katsoa huomattavan määrän ylen tarjonnasta tietokoneellasi ilman että maksaisit tv-lupaa.. paitsi kohtahan lupamaksu menee varmaan jo siitä jos omistaa 3g-puhelimen kun sen kautta voi kattoo striimattua videota...
 
Takuulla edistää valokuitu laajakaistojen käyttöönottoa. Eihän niihin montaa miljoonaa olekaan kulunut.

Pitääkö isommissa yrityksissä sitten olla parhaimmillaan kolminumeroinen luku tv-lupia vai välttyisivätkö ne tältä rahoja ja lapsia syövältä virastolta?

Koskahan meinasivat matkapuhelinliittymistä alkaa veloittamaan lupamaksua?

Viestintäviraston mielestä yhtä pieni toimenpide kuin lakanan vetäminen pois television päältä.
Haluaisin nähdä demonstraation jossa 20 keski-ikäistä kotirouvaa etsii, lataa, asentaa VLC playerin ja katsoo sillä tv lähetystä.
Väittäisin että ei monelta luonnistu vaikka taskusta löytyisikin atk-ajokorttia tai muuta kiehtovaa.
 
Minulla ei ole tv-lupaa siitä loogisesta syystä, että minulla ei ole tv:tä. Taas kerran posti toi muistutuksen luvan maksamisesta ja taas kerran vitutuskäyrä nousee.
Onkohan jotenkin laitonta, jos kirjoittaa tuohon maksulappuun valikoituja kommentteja tyyliin haistakaa vittu ja jattäkää minut rauhaan ja postittaa sen?
 
Minulla ei ole tv-lupaa siitä loogisesta syystä, että minulla ei ole tv:tä. Taas kerran posti toi muistutuksen luvan maksamisesta ja taas kerran vitutuskäyrä nousee.
Onkohan jotenkin laitonta, jos kirjoittaa tuohon maksulappuun valikoituja kommentteja tyyliin haistakaa vittu ja jattäkää minut rauhaan ja postittaa sen?
Tuskinpa ne mitenkään tuollaisesta itseensä ottaa korkeintaan saattavat kahvipöydässä naureskella joten sun haukut menevät täysin turhaan, saatat jopa herättää vastapuolessa epätoivotun reaktion (lue: hauskuuttaa niitä). Enemmän lienee hyötyä jos fiksusti, ehkä vähän "piilovittuilun" omaisesti kirjoitat, että sinulla ei ole tv:tä ja mikäli haluavat tulla tarkastamaan niin ottavat yhteyttä ihan rohkeasti jottei tarvitse lappuja lähetellä, kuin ala-asteella konsanaan. Kirjoitat, että olet ihan normaali puhetta ymmärtävä ja sosiaaliseen kanssakäymiseen kykenevä ihminen ja kerrot ettei sinua tarvitse pelätä. Laitat vaikka, että jos tarkastaja ilmoittaa etukäteen tulostaan (liitä puh.nro. mukaan) niin voit käydä vaikka kaupasta pullaa ja kahvia hakemassa. Tuskin tarkastaja oikeasti tulee ja voisi kuvitella, että jos oikeasti on valmis näyttämään, että ei tv:tä omista niitä enää kiinnostaa häiriköidä.

Olen todennut yllämainitun tapaisen "piilovittuilun" paaaaljon tehokkaammaksi ja fiksummaksi tavaksi kuin "haista vittu" huutamisen. Tuo on sitä paitsi paljon mukavampaa itse vittuilijallekin, siinä nolaa vastapuolen eikä itseään, toisin kuin suoranaisen vitun huutamisessa/kirjoittamisessa.
 
Soita sinne ja pyydä ne käymään. Tuskin hirveästi enää sen jälkeen riivaavat - tuskin edes tulevat käymään.

Asiaa hieman sivuten, tietäisikö joku ~40" kokoluokassa olevaa televisiota, missä EI ole DVB-virittimiä? Haluaisin siis uuden medianäytön (wii, xbox, dvd, aikanaan tietty BD ja xbox360) mutta en halua viritintä, josta seuraisi tuo tv-maksuvelvollisuus.
 
Helvetti näitä puuharyhmiä:

Ylen rahoitukseen kaavaillaan asuntoon sidottua tv-maksua

Yleisradion rahoitusta pohtiva työryhmä selvittää, voisiko tv-maksun vastedes maksaa kiinteistöön kuuluvana maksuna.

Kansanedustaja Mika Lintilän (kesk) vetämän työryhmän pöydälle on nostettu uusi malli, jossa tv-maksu liittyisi asuntoon, ja sen perisi asunto-osakeyhtiö osakkaaltaan tai vuokranantaja vuokralaiselta. Mallin on tiettävästi ideoinut työryhmän jäsen, kansanedustaja Bjarne Kallis (krist).
  • Niin, siis mitä helvettiä, vuokranantajalle maksuvelvoite jonkun ulkopuolisen ihmisen tv-luvasta, ei hyvää päivää!

Mallin yksityiskohtia hiotaan vielä, mutta näillä näkymin tämä veroluontoinen maksu perittäisiin myös liikehuoneistoilta. Sen sijaan vapaa-ajan asunnoista tv-maksua ei perittäisi.
  • Kuinka monessa liikehuoneistossa katsotaan televisiota? Mutta bonuksena, mökillä ei tartte lupaa!

Selvitysten mukaan kiinteistöön sidottu tv-maksu olisi Ylen nykyisellä, runsaan 400 miljoonan euron vuosibudjetilla 160–170 euroa. Nykyinen tv-maksu on maksutavasta riippuen 215–223 euroa vuodessa.

Lintilän työryhmän on määrä tehdä ehdotus Ylen tulevasta rahoituksesta vuoden loppuun mennessä. Uuteen rahoitusmalliin siirryttäisiin vuonna 2010.

Työryhmän pöydällä on tiettävästi vielä muitakin malleja.

Tv-maksu voitaisiin sitoa vaihtoehtoisesti myös ansiotuloon. Veroluontoisen maksun suuruus olisi silloin arvioiden mukaan nykytasolla keskimäärin noin sata euroa.
  • Tuohan se vasta hyvä idea olisikin, mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat, työttömät ja maahanmuuttajat sitä vastoin eivät maksa jälleenkään mitään, vaikka he käyttävät tuota(kin) palvelua eniten!

Ylen hallitus on ilmoittanut tukevansa kutakuinkin nykyisenlaista mutta paranneltua tv-maksumallia. Hallitus käsitteli Ylen tulevaa rahoitusta alkukesällä.

Nykyisessä mallissa katsoja ilmoittaa itse televisionkatselustaan Viestintävirastolle, joka lähettää hänelle laskun. Mallin suurin ongelma on se, että maksu on sidottu tv-laitteeseen, vaikka suuri osa katsojista seuraa televisio-ohjelmia tietokoneen tai kännykän kautta. Toinen ongelma on se, että moni jättää maksun maksamatta.
  • Kuinkahan suuresta osasta nyt puhutaan, onko kyseessä se sama suuri osa väestöstä (= n. 0.04%) joka maksaa 90% tuloveroista ja omistaa tuollaisia "gadgettejä"? Voi kai sen niinkin ajatella.

Ylessä olisikin haluja kehittää maksujen kontrollia samaan tapaan kuin muissa Pohjoismaissa on tehty. Niissä esimerkiksi myyjä ilmoittaa television tai maksu-tv:n hankkimisesta viranomaisille. Yle haluaisi myös saada Viestintävirastolta käyttöönsä asiakastietoja.
  • Totta hieno idea! Mielestäni Suomessa, tässä ihanassa oikeusvaltiossa näitä rekistereitä ei ole ennestään jo tarpeeksi

Yksi vaihtoehto olisi rahoittaa Yle suoraan valtion budjetista. Ylessä tällaista mallia ei haluttaisi, koska budjetista päätetään erikseen joka vuosi. Se tekisi pitkäjänteisen suunnittelun vaikeaksi. Ylessä ei innostuta myöskään maksu-tv-mallista. *)
  • Olisihan se aivan hirveää jos nämä paskiaiset joutuisivat ITSE miettimään näitä asioita. Kyllä kansalainen maksaa! Otetaan niiltä!

Kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto on Ylen rahoittaminen mainoksilla.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Y...aan asuntoon sidottua tv-maksua/1135240422067

*) Olisikohan tämän puuharyhmän kannattanut digitv:tä perustaessa miettiä sitä että kaikki kanavat "maksullisiksi" ja kortilla näkee ne kanavat, piste. Ei tietenkään, sehän eriarvoistaisi ja syrjisi vähemmistöryhmiä (=enemmistöryhmät Suomessa), eli maahanmuuttajia ja työttömiä. Eihän heillä ole varaa moisiin maksuihin, rikkailla on heidänkin puolestaan. Otetaan niiltä.

:curs::curs::curs:
 
Olisikohan tämän puuharyhmän kannattanut digitv:tä perustaessa miettiä sitä että kaikki kanavat "maksullisiksi" ja kortilla näkee ne kanavat, piste. Ei tietenkään, sehän eriarvoistaisi ja syrjisi vähemmistöryhmiä (=enemmistöryhmät Suomessa), eli maahanmuuttajia ja työttömiä. Eihän heillä ole varaa moisiin maksuihin, rikkailla on heidänkin puolestaan. Otetaan niiltä.

Olen samaa mieltä, että näin se pitäisi tehdä. Viimeksi, kun tässä threadissa asiasta väittelin niin kansan mielipide tuntui olevan, että ei onnistu teknisesti.

Näköjään tuossa nyt kaavaillaan tv-lupatarkastajien työtehtävien siirtoa vuokranantajille. Ehkäpä tuolla arvellaan valehtelun vähenevän ja säästetään samalla, kun saadaan tv-lupatarkastajat pihalle.
 
Voi vittu tätä touhua! Eikö ne vois jo pikkuhiljaa ottaa käyttöön maksu-tv-systeemin eli ylen kanavat olis maksukortilla, josta maksettaisiin normaalisti kuukausimaksu.
 
Yksi (kallis) vaihtoehtohan olisi tehdä jonkinlainen Pay for Play -systeemi. Jätettäisiin ainoastaan pakolliset ohjelmat kuten uutiset ilmaisiksi ja kaikki muut "kortin" taakse. Eihän tuollaisen systeemin toteuttamiseen olisi vielä tekniikkaa, mutta Suomea aina hehkutetaan tietoyhteiskuntana niin tuossa olisi sitten sellainen projekti, joka vahvistaisi tätä käsitystä. Nyt on jo käytössä WLAN, joten ei varmaan kauheasti vaatisi, että saataisiin digiboksit/-televisiot kytkettyä internettiin. Ruudulle saisi auki ohjelmavalikon, josta voisi ostaa haluamansa ohjelman a) ladattavaksi digiboksiin (ääretön määrä katsomiskertoja) tai maksaa vain murto-osan tuosta latauksen hinnasta ja ostaa katseluluvan. IMO olisi paljon kätevämpää, jos tulisi joku uusi sarja niin sen voisi sitten ladata digiboksin kiintolevylle maksua vastaan ja katsoa omaan tahtiin. Jonkinlainen Steamia vastaava järjestelmä siis televisioon. Ei tarvitsisi huolehtia säilyykö ohjelmat, kun ne voisi aina ladata ilmaiseksi uudestaan, jos katseluoikeus löytyy (Kyllä tämä on aika utopiaa, mutta ehkä joskus vielä :rolleyes:).
 
Back
Ylös Bottom