Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
No tein semmosen tempauksen viime maanantaina että ilmotin että haluan alkaa maksaa tv-luvasta. Nyt sitten ollaan kunnonkansalaisia (not).

syy oli se että kämppis halus ehdottomasti että tv luvasta maksetaan..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole ikinä maksanut tv-lupamaksua. Kerran oli läheltäpiti tilanne kun asuttiin kerrostalossa maan tasalla, helposti näkee sisään. Joku ukkeli soitti ovikelloa (ei avattu eikä avata tuntemattomille) soitto loppu aikanaan, ja kattelin ku joku ukkeli möllötti parkkiksella ja katteli sisään. Kivasti oli makkarin telkkari päällä, ja hetken kuluttua alko pimputus uudelleen. Ei avattu ovea niin johan tuli postiluukusta lappu että maksakaa tv-lupamaksu. Ei maksettu silti. :D Tämä ukkeli oli siis tvlupatarkastaja
 
Tyhmäähän tuota on maksaa, ellei asuntoon pysty näkemään sisälle. Sisällyttäis maksun vaikka veroihin, niin voisi maksaakin, mutta nykyinen käytäntö on typerä.
 
Tyhmäähän tuota on maksaa, ellei asuntoon pysty näkemään sisälle. Sisällyttäis maksun vaikka veroihin, niin voisi maksaakin, mutta nykyinen käytäntö on typerä.
Joo ja kaupassa ei tartte maksaa ostoksiaan jos kauppias on sun mielestä tyhmä?
 
Kävi tv-lupatarkastaja täällä vähän aikaa sitten. En ihan saanut pidettyä täyttä pokeria koko aikaa, mutta kyllä se hemmo suht kuumana rupesi käymään. Kerroin jo ovella kohteliaasti, etten omista laitetta jolla on mahdollista vastaanottaa tv-lähetyksiä, mutta väen väkisin änkesi tyyppi sisälle.

No, huomaahan se telkkarin tietysti, jonka jälkeen alkaa saarna ja maksumääräyksillä uhkailu. Kyselee kauanko on ollut tv, vastaan notta maaliskuun alusta (oikeasti oli kyllä helmikuun alusta ;)). Hirveä meuhkaus siitä, perään vaatii ostokuittia; harvemmin moisia käytettynä hankkiessa vaan saa. Sitten kun oli melkein jo sakko laskettu, aloin kyselemään suorastaan ivallisesti sakon perusteita, johon tyyppi melkein karjuu että tv-lupa pitää maksaa. Jatkan inttämistä ja kysyn miksi, tyyppi ottaa jo kierroksia, ja jatkan jollain tv-luvan määrittelykyselyllä.
Kun hemmo on suunnilleen räjähtämispisteessä (ja nämä tyypit ovat poliiseja siviilissä??) ja lätkimässä sitä sakkoa kouraan, kysyn tältä montako digiboksia hän kämpästäni löytää. No, kierretään ja kaarretaan, eipä meinaa löytyä - paitsi että ÄHÄ on johto kiinni!

No totta vitussa on, kaapelimodeemi. Tutkii ja ihmettelee (samperi repi vielä seinästä irti, katkesi irkki), ei löydy tv-outtia ei. Alkaa vittuileva piikittely siitä, miksi omaan oikein television jos ei kerta ole digiboksia. Otan guitar heron kitaran käteen ja kysyn, tahtoisiko tämä pelata parit biisit, vai katsotaanko joku DVD?

Seuraava yritys, viron analoginen tv, jos vaikka näkyisi (tv-lupahan pitää maksaa, jos minkä tahansa eu-maan analoginen signaali on vastaanotettavissa... mikä nyt on ehkä idioottimaisin säännös ikinä). No, antennikaapelia en omista myöskään - mutta kaapelimodeemistahan löytyy. Kertomastani huolimatta ei suostu uskomaan että modeemiin menee vähän erinlainen kaapeli kuin televisioon, ja taas katkee irkki.

Lopulta äijä ilmeisesti nielee osan kiukustaan ja alkaa lähteä, muistuttaa vielä pariin-kolmeen kertaan että digiboksin omistamisesta pitää maksaa lupa, johon vastaan aina että ei ole eikä tule. Uhkailee myöhemmin suoritettavalla uusintatarkastuksella.

No, olihan se tavallaan hauskaa, mutta enpä kyllä jaksaisi enää uudestaan. Jätän siis jatkossakin avaamatta tuntemattomille ovea, säästyy kaikelta harmilta.

Ja (omissa) tv:issäni ei ole ollut antennikaapelia sitten ATV:n loppumisen jälkeen.
 
Voi olla vanhakin jo täällä.
 

Liitteet

  • tv_maksu.jpg
    tv_maksu.jpg
    70,3 KB · Katsottu: 361
Oliskohan hieman valikoivaa moralisointia osalla porukasta? Jos kerta jaksetaan jeesustella muille tv-luvattomille lakipykälistä, niin te ette varmaan ikinä kävele punaisia päin, ajele ylinopeutta, vaihda kaistaa ilman vilkkua, aja fillarilla ilman kypärää taikka nautiskele alkoholijuomia baarissa päihtyneenä, saatika sitten ajele pummilla ratikassa?

Heitelkää kiviä vaan.
 
Voi olla vanhakin jo täällä.

vähän helmi ilmotus...

taidan laittaa samanlaisen, mutta vähän virallisemman olosen...
 
Oliskohan hieman valikoivaa moralisointia osalla porukasta? Jos kerta jaksetaan jeesustella muille tv-luvattomille lakipykälistä, niin te ette varmaan ikinä kävele punaisia päin, ajele ylinopeutta, vaihda kaistaa ilman vilkkua, aja fillarilla ilman kypärää taikka nautiskele alkoholijuomia baarissa päihtyneenä, saatika sitten ajele pummilla ratikassa?

Todella ontuva vertaus. Jos sinä kävelet päin punaisia, se ei vaikuta minun talouteen mitenkään. Mutta jos nykyisellä systeemillä et maksa tv-lupamaksua, minä maksan siitä enemmän. Toivottavasti tähän tulee joku oikeudenmukainen systeemi tulevaisuudessa, kuten tässäkin ketjussa on asiaa jauhettu.
 
Oliskohan hieman valikoivaa moralisointia osalla porukasta? Jos kerta jaksetaan jeesustella muille tv-luvattomille lakipykälistä, niin te ette varmaan ikinä kävele punaisia päin, ajele ylinopeutta, vaihda kaistaa ilman vilkkua, aja fillarilla ilman kypärää taikka nautiskele alkoholijuomia baarissa päihtyneenä, saatika sitten ajele pummilla ratikassa?

Heitelkää kiviä vaan.

Näitähän onkin hyvä verrata. Sehän maksaakin sulle ihan vitusti jos mä ajan ylinopeutta tai ajan päin punaista. Mutta fakta on se, että niinkauan kuin tv-lupaa peritään, maksaa luvanmaksajat luvattomien katselut. Ei siinä mitään moralisointia ole.

Itse olen ollu jo pitkään sitä mieltä, että verovaroista tuo pitäisi kustantaa. Tulisi isot säästötkin samalla kun voisti tuon koko lupapelleilyn tarkastuksineen lopettaa.
 
Itse olen kyllä aika saletti siitä, että vaikka huomenna tulisi oikea tv-luvanostoryntäys, hinta ei liikahtaisi senttiäkään alaspäin. Sehän oli vallan hupaisaa aikanaan, kun maksajien määrä nousi - ja samalla nousi myös hinta.

Ja tiedoksi etten jaksa tästä mitään väittelyä aloittaa, tämä on vain oma mielipiteeni.
 
Itse olen kyllä aika saletti siitä, että vaikka huomenna tulisi oikea tv-luvanostoryntäys, hinta ei liikahtaisi senttiäkään alaspäin. Sehän oli vallan hupaisaa aikanaan, kun maksajien määrä nousi - ja samalla nousi myös hinta.

Varmasti tv-lupamaksu ei tule koskaan laskemaan, mutta periaatteessa kyse ei ole mistään rakettitieteestä. Ylellä on olemassa budjetti, joka haalitaan kasaan tv-lupamaksuilla. Mitä enemmän on maksajia, sitä vähemmän kustannus on per katsoja. Se, että budjetti kasvaa erilaisten "tärkeiden palvelujen" kehittyessä, on taas eri asia.
 
Itse olen kyllä aika saletti siitä, että vaikka huomenna tulisi oikea tv-luvanostoryntäys, hinta ei liikahtaisi senttiäkään alaspäin. Sehän oli vallan hupaisaa aikanaan, kun maksajien määrä nousi - ja samalla nousi myös hinta.

Väkisinhän se nousee jo pelkän inflaationkin takia. Mutta kaikki ne kuitenkin palveluihin menee, koska YLE ei tee senttiäkään voittoa.
 
Kun hemmo on suunnilleen räjähtämispisteessä (ja nämä tyypit ovat poliiseja siviilissä??)
Ikävää rikkoa illuusio, mutta kyllä se on voinut olla ihan siviili siviilissä. Luultavasti olikin, jos tunki väkisin sisälle, tokkopa 'siviilissä poliisina' toimiva viitsisi virkaansa hukata änkeämällä karmit kaulassa kenenkään kotiin. Tietysti voi olla, että päivätyökseen oli poliisi. Tai opiskelija. Tai lihanleikkaaja.

Kiitettävän innokas tarkastaja tosin, ottaen huomioon että palkkaa saa tarkastetuista ovista, vaikkei sieltä telsua löytyiskään. Ei kovin isoille liksoille pääse kyseinen kaveri jos kerran jää puoleksi tunniksi joka kämppään kuuntelemaan sukkeluuksia. Yllättävän, etten jopa sanoisi legendaarisen usein kuitenkin viitsivät hyväntekeväisyystyönä jäädä ratsaamaan kämppiä.
 
Todella ontuva vertaus. Jos sinä kävelet päin punaisia, se ei vaikuta minun talouteen mitenkään. Mutta jos nykyisellä systeemillä et maksa tv-lupamaksua, minä maksan siitä enemmän.

Jos kävelen päin punaista ja kukaan ei huomaa, niin silloin siitä jää sakkotulot saamatta valtion kassaan => tuntuu myös sinun taloudessa.
Toiseksi tv-luvan hintaa on korotettu viime vuosina vaikka uutisten mukaan maksajia on ollut enemmän. Eh?

Tarkoitus tuolla vertailulla oli osoittaa, että jokaisella moraali on hieman erilainen, mutta jokaisen mielestä se oma on aina ainoa oikea. Sinunkaan mielestä punaisia päin kävely on aivan ok, mutta tv-lupa on aina maksettava. Mites torrent ynnä muut tiedostonjako-ohjelmat? Salliiko moraalisi ne? Kannattaa muistaa, että niistäkin olisi kaupasta kannettuna tilitetty ALV:t valtion kassaan.

Viimeinen lauseesi osui nappiin, tämä nykyinen kyttäyskulttuuriin perustuva tv-lupasekoilu on aika muinasjäänne. Miksei tuota voida siirtää valtion budjettiin ja kustantaa verovaroista.
 
Sehän maksaakin sulle ihan vitusti jos mä ajan ylinopeutta tai ajan päin punaista.

Sun pitäisi Timba talousihmisenä ymmärtää asioita hieman syvemmin. Saamatta jääneet sakkotulot ovat pois valtion tuloista, jolloin ne paikataan muista verotuloista. Aivan samalla tavalla maksat veroissa sen mitä naapurin jantteri voittaa käytämällä pimeää työvoimaa.
 
Back
Ylös Bottom