Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Toiseksi tv-luvan hintaa on korotettu viime vuosina vaikka uutisten mukaan maksajia on ollut enemmän. Eh?

Siirryttiin uuteen tekniikkaan, lisää kanavia, inflaatio yms.

Viimeinen lauseesi osui nappiin, tämä nykyinen kyttäyskulttuuriin perustuva tv-lupasekoilu on aika muinasjäänne. Miksei tuota voida siirtää valtion budjettiin ja kustantaa verovaroista.

En itsekään maksa tv-lupaa, koska ei yksinkertaisesti ole opiskelijana varaa. Valmistuttuani ja mikäli pääsen "oikeisiin" töihin tuon varmaan maksankin. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä, että nykyinen lupa systeemi on hanurista ja sitä pitäisi uudistaa vaikkapa juuri verovaroista maksettavaksi. Ei olisi enää vapaamatkustajia ja samalla kulujakin karsiutuisi, kun tarkastajat ja kalliit mainoskampanjat jäisi pois.

EDIT: On vieläkin melko ontuva tuo Fabion rinnastus punaisia päin kävelystä ja tv-luvasta.:down:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Monet toteaa systeemin läpipaskaksi tavaksi kerätä rahoitusta ja silti maksetaan kiltisti. Kovin suomalaista.

Turha valittaa, jos ei ole itse valmis tekemään töitä muutoksen eteen. Nyt on täysin luvan maksamattajättäneiden ansiota, että YLE:n toiminnalle on ruvettu miettimään uudenlaisia rahoitusmalleja. Kiitos kaikille, jotka ette maksa tv-lupaanne! Ja toivottavasti YLE:n toiminta jatkuu entistä ehompana uuden rahoitusmallin kanssa.
 
Väkisinhän se nousee jo pelkän inflaationkin takia. Mutta kaikki ne kuitenkin palveluihin menee, koska YLE ei tee senttiäkään voittoa.

Vaikka se seikka että jokainen kerätty sentti kulutetaan onkin epäilemättä erinomaisen hieno asia, ei se kuitenkaan tee YLEn toiminnasta vielä mitenkään ainutlaatuista. Tulee tässä mieleen muitakin organisaatioita joiden toimintaperiaate on suurinpiirtein sama kuin YLEllä. Elikkäs mikä muu toimii seuraavasti: ei jaa ulos osinkoja/voittoja vaan kuluttaa kaiken, pyrkii pysymään oman määritelmänsä mukaan poliittisesti riippumattomana (tällähän lupamaksuja on perusteltu) eli käytännössä pyrkii määrittämään itse oman toimintansa rajat, omaa jonkin asteisen monopoliaseman toimimallaan alalla josta pyrkii pitämään kiinni ja jonka avulla kerää suojelurahaa oman harkintansa mukaan. Tuleeko mitään mieleen?

Mikä sitten tekee YLEn toiminnasta oikeasti ainutlaatuista, on mielestäni se että se on laillistettua.

ps. aika helvetin loistava tarina setaelta!
 
Sun pitäisi Timba talousihmisenä ymmärtää asioita hieman syvemmin. Saamatta jääneet sakkotulot ovat pois valtion tuloista, jolloin ne paikataan muista verotuloista. Aivan samalla tavalla maksat veroissa sen mitä naapurin jantteri voittaa käytämällä pimeää työvoimaa.

No toki mä tän ymmärrän. Mutta jos sä jatkuvasti ajat päin punaisia, sä saat ne sakot ennemmin tai myöhemmin. Jos taas noudatat liikennesääntöjä, et saa sakkoa, eikä valtio saa tuloja. Mutta jos kaikki noudattas liikennesääntöjä, ei tarvittaisi kallista liikenteenvalvontaa, joten rahat säästyisi sitäkautta.

Mä maksan tv-luvan, koska ei paskaakaan kiinnosta "kusi sukassa" miettiä, että kuka nyt soitti ovikelloa ja uskaltaako oven avata niin että tv on päällä. Lisäksi mulla on kaksi lasta, vanhempi reilut 2 vuotta. Se varmasti pitää suunsa kiinni siitä onko tv talossa vai ei. ;) Mun mielestä tuo "ylen mafiamaksu" on syvältä, mutta minkäs teet, eipä sitä voi kaikkea jättää maksamatta vain sentakia että joku on syvältä.

Eli en halua tässä sen enempää moralisoida. Imutan esim. musiikkia netistä. Jos en imuttas, en myöskään kuuntelis cd-levyltä musiikkia, joten jos haluaa jeesustella, niin mun imutus ei ole keneltäkään pois. Musiikkia tulee radiostakin ja telkkarista ja sitä saa kattella kun maksaa sen tv-luvan kiltisti.
 
Sun pitäisi Timba talousihmisenä ymmärtää asioita hieman syvemmin. Saamatta jääneet sakkotulot ovat pois valtion tuloista, jolloin ne paikataan muista verotuloista.
Niin juuri. Minusta Timban pitäisi aktiivisesti vaatia ihmisiä ajamaan päin punaista, koska muuten sakkotulot jäävät saamatta. Eihän muuten voi vaatia ihmisiä maksamaan lupamaksuakaan. Nopeusrajoitusten tarkoituksenahan on kuitenkin kerätä varoja valtion toimintaan, eräänlainen tietulli.

Tuo liikennevalovertaus on ihan hyvä kortti pelattavaksi, jos toisella osapuolella on argumenttina "koska sääntöjä pitää noudattaa". Siinä vaiheessa kun lupamaksun maksamista perustellaan ainoastaan saamatta jääneillä tuloilla yhteiseen kassaan, kannattaa miettiä joku muu vastalause. On vähän vaikeampaa nillittää sallivasta suhtautumisesta toimintaan, jonka seurauksena valtiolle kertyy tuloja. Tietysti voisi saivarrella ylinopeudesta johtuvien onnettomuuksien aiheuttamista kustannuksista valtiolle, mutta se nyt menee jo aika kauas lupamaksuista.
 
Niin juuri. Minusta Timban pitäisi aktiivisesti vaatia ihmisiä ajamaan päin punaista, koska muuten sakkotulot jäävät saamatta. Eihän muuten voi vaatia ihmisiä maksamaan lupamaksuakaan. Nopeusrajoitusten tarkoituksenahan on kuitenkin kerätä varoja valtion toimintaan, eräänlainen tietulli.

Eiköhän niille nopeusrajoituksille ole joku aivan muu syy kuin kerätä varoja valtion kassaan :david:*:david: Oletko ikinä kuullut liikenneturvallisuudesta? Tietulleilla ei ole mitään tekemistä nopeusrajoitusten kanssa.
 
Eiköhän niille nopeusrajoituksille ole joku aivan muu syy kuin kerätä varoja valtion kassaan :david:*:david: Oletko ikinä kuullut liikenneturvallisuudesta? Tietulleilla ei ole mitään tekemistä nopeusrajoitusten kanssa.
Ai sori, hymiöt unohtu.

;):D;):D;)
 
Ei olisi mielestäni ihan oikein siirtää tv-lupaa osaksi verojakaan. Tällä hetkellä luvanmaksajat joutuvat maksamaan sluibailijoiden puolesta ylimääräistä omassa luvassaan, mutta käyttävät itsekin palvelua, josta maksavat. Jos tv-lupa kerättäisiin veroista, joutuisivat sluibailijat toki maksamaan, mutta samalla kaikki muutkin, jotka eivät tuota palvelua edes käytä. Itse en ole televisiota neljään vuoteen katsonut, lukuunottamatta vierailuja vanhemmilla. Jonkin verran ketuttaisi omista veroista maksaa muille kansalaisille palvelua, jota pidän tarpeettomana ylellisyytenä.

Tätä mielipidettä ei moni varmaankaan vakavasti ota, koska sluibailijoita on varmasti enemmän kuin ihmisiä, jotka eivät televisiota käytä. Ja tässäkin ketjussa olen luultavasti ainoa televisioton. Siltikin parempi idea mielestäni olisi vaikka salattu signaali, jonka purkaminen onnistuisi vain maksamalla tv-lupa.
 
Tarkoitus tuolla vertailulla oli osoittaa, että jokaisella moraali on hieman erilainen, mutta jokaisen mielestä se oma on aina ainoa oikea. Sinunkaan mielestä punaisia päin kävely on aivan ok, mutta tv-lupa on aina maksettava. Mites torrent ynnä muut tiedostonjako-ohjelmat? Salliiko moraalisi ne? Kannattaa muistaa, että niistäkin olisi kaupasta kannettuna tilitetty ALV:t valtion kassaan.

Minä en puhunut moraalin näkökulmasta, vaan ihan taloudellisesta näkökulmasta. Enkä sanonut missään että punaisia päin kävely on ok, vaan että jos joku niin tekee, se ei vaikuta suoranaisesti meikäläisen talouteen. Ymmärrän kyllä moraalipointtisi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tuon aiemman vertauksesi kanssa.
 
Ei olisi mielestäni ihan oikein siirtää tv-lupaa osaksi verojakaan. Tällä hetkellä luvanmaksajat joutuvat maksamaan sluibailijoiden puolesta ylimääräistä omassa luvassaan, mutta käyttävät itsekin palvelua, josta maksavat. Jos tv-lupa kerättäisiin veroista, joutuisivat sluibailijat toki maksamaan, mutta samalla kaikki muutkin, jotka eivät tuota palvelua edes käytä. Itse en ole televisiota neljään vuoteen katsonut, lukuunottamatta vierailuja vanhemmilla. Jonkin verran ketuttaisi omista veroista maksaa muille kansalaisille palvelua, jota pidän tarpeettomana ylellisyytenä.

Tätä mielipidettä ei moni varmaankaan vakavasti ota, koska sluibailijoita on varmasti enemmän kuin ihmisiä, jotka eivät televisiota käytä. Ja tässäkin ketjussa olen luultavasti ainoa televisioton. Siltikin parempi idea mielestäni olisi vaikka salattu signaali, jonka purkaminen onnistuisi vain maksamalla tv-lupa.
Ite luovuin telkkarista vuosia sitten, eikä vittu vähempää kiinnoistais maksaa paskasta... Vittu lopettais muut paitsi yhen kanavan jos saatana ei rahkeet riitä enempään
 
Tätä mielipidettä ei moni varmaankaan vakavasti ota, koska sluibailijoita on varmasti enemmän kuin ihmisiä, jotka eivät televisiota käytä. Ja tässäkin ketjussa olen luultavasti ainoa televisioton. Siltikin parempi idea mielestäni olisi vaikka salattu signaali, jonka purkaminen onnistuisi vain maksamalla tv-lupa.

Tämä toki olisi ihan hyvä systeemi, mutta entä jos taloudessa on useampi töllö, kuten nykyään hyvin usein on? Saisiko yhdellä luvalla kaikkiin televisioihin tuon kortin (jos se toteutettaisiin korttisysteemillä, kuten maksukanavat) ja jos saisi niin, mikä estäisi ilmoittamasta itselleen ylimääräisen television ja antaisi sitten kaverille yhden kortin pientä maksua vastaan? Ja tämä olisi varmaan pitänyt toteuttaa jo digi-uudistuksen kanssa samaan aikaan, jolloin olisi kaikilla tullut hommattua korttipaikallinen boksi. Nyt jos siirryttäisiin tuohon, että tarvitaan kortinlukija boksiin, niin siitähän nousisi hirmuinen haloo, kun joutuisi taas uusimaan laitteita.
 
Turha valittaa, jos ei ole itse valmis tekemään töitä muutoksen eteen. Nyt on täysin luvan maksamattajättäneiden ansiota, että YLE:n toiminnalle on ruvettu miettimään uudenlaisia rahoitusmalleja.

Höpöhöpö. Vuoden alusta on otettu paljon lisää tv-lupia ja syksyisen digisiirtymän jälkeen paenneet maksajat ovat tulleet pikkuhiljaa takaisin. Tämä(kään) asia ei vaikuta siihen keskusteluun, miten ylen rahoitus pitäisi hoitaa. Enkä usko että kovin moni jättää lupansa maksamatta syystä, että saisi teollaan muutosta ylen rahoitukseen.
 
Tämä toki olisi ihan hyvä systeemi, mutta entä jos taloudessa on useampi töllö, kuten nykyään hyvin usein on?

Varmasti vaikeaksi menisi. Ehkä talouteen riittäisi yksi boksi purkamaan salauksen ja suorittamaan DA-muunnoksen. Boksista sitten piuha televisioon ja jakajalla (& vahvistimella) kaikkiin kiinteistön televisioihin. Ehkä sitä piuhaa ei jaksaisi lupaa maksamattomalle kaverille asti vetää.

Ensisijainen pointtini oli, että ei tv-lupaa verovaroista.

edit. Uutta tekniikkaahan tulisi taas ja valtava poru.
 
Ei ole vieläkään tullut maksettua, ja tuskin tuleekaan nykyisellä maksumallilla. Kyllähän tuo tv-lupamaksu on aika vanhoillinen ratkaisu. Vähän sellaista DDR-meininkiä, että kierrellään ovelta toisella ja valvotaan. Mieluummin sitten joku maksu-tv -ratkaisu, eli maksat nyt, jos meinaat katsoa. Joo, tiedän että niinhän se on periaatteessa nytkin, mutta valitettavan helppo tuosta lupamaksusta on luistaa, ja tuntuu vastine olevan aika heikko maksulle jota sisällöstä vaaditaan. Tuleehan tuota TV:tä katseltua, mutta Ylen kanavia erittäin harvoin. Jääkiekon mm-kisat nyt olivat sitten se poikkeus. Jos enemmän maksu-tv perusteinen ratkaisu joskus tulee, niin jää se kyllä hankkimatta ja viritin hankkimatta. En kyllä koe omatunnontuskia siitä, että muut joutuvat maksamaan enemmän kun minä en maksa. Pitäisikö sitten tuntea omatunnontuskia, jos omistan digivirittimen ja tv:n, mutta en katsoisi koskaan Ylen kanavia?
 
Höpöhöpö. Vuoden alusta on otettu paljon lisää tv-lupia ja syksyisen digisiirtymän jälkeen paenneet maksajat ovat tulleet pikkuhiljaa takaisin. Tämä(kään) asia ei vaikuta siihen keskusteluun, miten ylen rahoitus pitäisi hoitaa. Enkä usko että kovin moni jättää lupansa maksamatta syystä, että saisi teollaan muutosta ylen rahoitukseen.

Vaikka jokainen suomalainen maksaisi tv-luvan, niin en jaksa uskoa, että lupamaksut laskisivat tai ohjelmisto muuttuisi mihinkään. Kyllä ne rahat saadaan aina hassattua johonkin. En vaan usko siihen "kun yksi ei maksa toinen maksaa enemmän" -mantraan mitä hoetaan. Ei se tv-luvan maksaja maksa yhtään sen enempää oli naapurilla lupa tai ei.

Nyt on ollut kunnon televisio parisen kuukautta, niin kyllä tässä vielä vuosi pari menee ennen kuin mä suostun sen katselemisesta maksamaan. Lätkän mm-kisatkin olivat sellaista pikselimössöä, että niistä ei yksinkertaisesti voinut maksaa mitään, eipä tosin tullut juurikaan seurattua. Oli vika sitten kenen tahansa, mutta ylen tehtävä on hoitaa nuo hommat suomalaisille (kun kerran oikeudet omistavat).

Se on kyllä myönnettävä, että yle lähettää parhaat ohjelmat. Kolmonen tai nelonen + molempien täytekanavat ei pääse lähellekkään.

Kyllä toi lupa olis hyvä lyödä ihan suoraan budjettiin. Helpoimmalla päästäisiin ja loppuisi se kitinä.
 
Ei olisi mielestäni ihan oikein siirtää tv-lupaa osaksi verojakaan. Tällä hetkellä luvanmaksajat joutuvat maksamaan sluibailijoiden puolesta ylimääräistä omassa luvassaan, mutta käyttävät itsekin palvelua, josta maksavat. Jos tv-lupa kerättäisiin veroista, joutuisivat sluibailijat toki maksamaan, mutta samalla kaikki muutkin, jotka eivät tuota palvelua edes käytä. Itse en ole televisiota neljään vuoteen katsonut, lukuunottamatta vierailuja vanhemmilla. Jonkin verran ketuttaisi omista veroista maksaa muille kansalaisille palvelua, jota pidän tarpeettomana ylellisyytenä.

Tätä mielipidettä ei moni varmaankaan vakavasti ota, koska sluibailijoita on varmasti enemmän kuin ihmisiä, jotka eivät televisiota käytä. Ja tässäkin ketjussa olen luultavasti ainoa televisioton. Siltikin parempi idea mielestäni olisi vaikka salattu signaali, jonka purkaminen onnistuisi vain maksamalla tv-lupa.

Kumpiako on enemmän, oikeasti telkkaria omistamattomia vai sluibaajia? Vahvasti veikkaan, että jälkimmäisiä.

Kyllä minuakin vituttaa kun joku vetää pari askia röökiä päivässä ja sitten joudun maksamaan sen keuhkosyöpäleikkauksen verojen kautta. Samoin vituttaa kun joku lihottaa itsensä 150 kiloseksi siaksi, eikä pysty edes työtä tekemään ja taas käydään veronmaksajan kukkarolla. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
 
Kumpiako on enemmän, oikeasti telkkaria omistamattomia vai sluibaajia? Vahvasti veikkaan, että jälkimmäisiä.


Näinhän minäkin sanoin.

edit. Tarkoittanet siis, että toiminta on oikeutettua, kun sen myötä enemmän ihmisiä saa ansionsa mukaan (joutuu television katselusta maksamaan), kuin on ihmisiä, joita perusteettomasti toiminnalla rangaistaan. Ymmärrän kyllä ajatuksen, mutta en hyväksy.
 
En ole maksanut, enkä ainakaan opiskelujen aikana aio maksaa :piis: (ovessa sijaitseva reikä [jota myös oven silmäksi kutsutaan] kertoo minulle millon kannattaa avata ovi).
 
YLE TV1+ kanava lakkautetaan ja vapautunut kapasiteetti käytetään kuvanlaadun parantamiseen. Vihdoinkin siellä Yleisradiossa tehdään jotain järkevääkin. :hyvä: Ehkä on toivoa saada tv-lupamaksulle jo vähän vastinettakin.
 
Back
Ylös Bottom