Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Olipas tyhmä kommentti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin ajattelin tuon virittimen poistaa, niin pääsisi sedälle näyttämään lappua jos tulee ovelle. Missähän tuo onnistuu Tampereella? Onko kellään tuollaisen Wirallisen Liikkeen nimeä?
 
Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon kaupallisilla mainoksilla saataisiin rahoitettua YLEn kanavia. Nykyjäänhän YLEn ohjelmien välissä tuputetaan mainoksia oman kanavan ohjelmista yhtä paljon kuin kaupallisten kanavien ohjelmien välissä tuputetaan kaupallisia mainoksia. Siltä se ainakin tuntuu :D. Itseäni ei myöskään tippaakaan haittaa kesken ohjelmien pidettävät pienet katkot, päinvastoin ne ovat hyviä taukoja tehdä pieniä askareita, kuten soittaa puheluita tai käydä jääkaapilla. Harvoin tulee normi-tvstä niin mielenkiintoista ohjelmaa, että se pitäisi katsoa alusta loppuun yhdeltä istumalta.

YLElle mainoskatkot!
 
Ymmärrän kyllä sellaiset ihmiset jotka sanovat että tv:stä tulee pelkkää paskaa ja ovat luopuneet tv:stä. Sitä en sitten ymmärrä jos tv:ä kuitenkin katsellaan, mutta ei siitä makseta. Se menee silloin mun oikeustajun mukaan varastamiseksi.

Vituttaahan se maksaa niiden puolesta, jotka eivät maksa. Samaa mieltä oon siitä, jotta eihän se maksu ole hintansa väärti, mutta en ole ainakaan vielä valmis luopumaan tv:stä kokonaan.

Paras systeemi olisi maksu-tv. Tällöin voisi valita itse ne ohjelmat mistä maksaa, muuten tv:stä ei näkyisi mitään.
 
Mason tekstiin viitaten on huvittavaa kuno monet täällä tuomitsee warettamisen maailman kamalimmaksi rikokseksi, mutta silti kattovat telkkaria päivät pitkät ja jättävät luvat maksamatta. Turha siis vinkua kenenkään varetuksista/ylinopeuksista/muista pikkurötöstelyistä jos itse jättää luvat maksamatta ja osallistuu ihan samaan toimintana toisessa kohtaa.
 
Televisionlupa voisi hyvin olla veroluonteinen asia tai mennä valtiovallalta suoraan Ylelle. Kyllähän tuokin jotain maksaa, että lähetetään laskuja ja pidetään tarkastajia palkkalistoilla.
 
Televisionlupa voisi hyvin olla veroluonteinen asia tai mennä valtiovallalta suoraan Ylelle. Kyllähän tuokin jotain maksaa, että lähetetään laskuja ja pidetään tarkastajia palkkalistoilla.

Mutta sittenhän veronmaksajilla olisi oikeis pyytää vastinetta veroilleen... :)
 
Mutta sittenhän veronmaksajilla olisi oikeis pyytää vastinetta veroilleen... :)

Pyytää kyllä voi. Kuten nytkin on oikeus pyytää yhdenmukaisia terveyspalveluja asuinpaikasta riippumatta. Se että jokin valtion toiminta rahoitetaan verorahoista ei takaa, että sillä saisi vastinetta rahoilleen.

Mutta silti erittäin hyvä ajatus tosiaan.
 
Pyytää kyllä voi. Kuten nytkin on oikeus pyytää yhdenmukaisia terveyspalveluja asuinpaikasta riippumatta. Se että jokin valtion toiminta rahoitetaan verorahoista ei takaa, että sillä saisi vastinetta rahoilleen.

Mutta silti erittäin hyvä ajatus tosiaan.

Rajoitettaisiinko verovaroista annettu tuki sitten minimiin, eli siihen että YLE kykenee laissa määrättyjä palveluita tarjoamaan (olikohan viranomaistiedotuksiin tarvittavan verkon ylläpito tms.) eikä enää kaadeta rahaa YLE:n ohjelmatuotantoon? Tuo olisi vähintäänkin kohtuullista ja toki tuohon tarkoitukseen itsekin voisin verokakustani osuuden antaa. En ohjelmatuotantoon, sitä tukisin maksamalla payperviewillä jos haluaisin.
 
Rajoitettaisiinko verovaroista annettu tuki sitten minimiin, eli siihen että YLE kykenee laissa määrättyjä palveluita tarjoamaan (olikohan viranomaistiedotuksiin tarvittavan verkon ylläpito tms.) eikä enää kaadeta rahaa YLE:n ohjelmatuotantoon? Tuo olisi vähintäänkin kohtuullista ja toki tuohon tarkoitukseen itsekin voisin verokakustani osuuden antaa. En ohjelmatuotantoon.

Minusta tuo verorahoin kerätty raha ylen toimintaan olisi hyvä idea. Jos keräisi nykyisen potin verorahoista, pitäisi minunkin maksamani summa periaatteessa pienentyä, kun kaikki joutuisivat maksamaan saman summan. (siis ainakin periaatteessa :p) Ja eikä minulla ole ylen ohjelmasisällöstä tälläkään hetkellä mitään valittamista (toisin on mainoskanavilla).
 
Laitoin tuon palautteen Ylen Hallintoneuvoston puheenjohtajalle kansanedustaja Markku Laukkaselle. Toivottavasti eduskunnan palautelomake toimii. Hieman hämää, kun se heitti suoraan etusivulle.
 
User Name

Mua jurppii se että tämä "yleishyödyllinen" mätäpais.. anteeksi yhteiskunnan puolueettoman tiedotuksen tukipilari pitää yllä VIITTÄ tv- ja KOLMEATOISTA radiokanavaa ja perustelee joka vuosi lupamaksujen nousua kustannusten kasvulla. Se byrokratiamammutti pitäisi päästää välittömästi haudan lepoon, niskalaukaus ja multaa päälle.
Verovaroista voisi kustantaa yhden tv- ja yhden radiokanavan toimimaan oikeasti puolueettomana tiedon lähteenä.
 
Mua jurppii se että tämä "yleishyödyllinen" mätäpais.. anteeksi yhteiskunnan puolueettoman tiedotuksen tukipilari pitää yllä VIITTÄ tv- ja KOLMEATOISTA radiokanavaa ja perustelee joka vuosi lupamaksujen nousua kustannusten kasvulla. Se byrokratiamammutti pitäisi päästää välittömästi haudan lepoon, niskalaukaus ja multaa päälle.
Verovaroista voisi kustantaa yhden tv- ja yhden radiokanavan toimimaan oikeasti puolueettomana tiedon lähteenä.

Samaa mieltä itsekin olen. Ykkönen ja kakkonen voidaan pitää peruskanavina joihin valtion varoista varmistettaisiin että tuo uutishomma yms toimii, muut ohjelmat sitten esim. mainostulojen kautta tai jollakin muulla järkevällä toiminnalla. Radiossa samoin pari peruskanavaa ja loput 90% mielestä turhat kanavat kaupallisiksi ja ne jää henkiin joilla edellytyksiä on. Mitä pidemmälle tätä seuraa, sitä enemmän tekee mieli jättää nuo maksut maksamatta.
 
Samaa mieltä itsekin olen. Ykkönen ja kakkonen voidaan pitää peruskanavina joihin valtion varoista varmistettaisiin että tuo uutishomma yms toimii, muut ohjelmat sitten esim. mainostulojen kautta tai jollakin muulla järkevällä toiminnalla. Radiossa samoin pari peruskanavaa ja loput 90% mielestä turhat kanavat kaupallisiksi ja ne jää henkiin joilla edellytyksiä on. Mitä pidemmälle tätä seuraa, sitä enemmän tekee mieli jättää nuo maksut maksamatta.


Kyllä se olisi kamalaa, jos yle:n ohjelmat (uutisia lukuunottamatta) menisi mainosrahoitteiseksi. Sitten meillä olisi neljä kanavaa jotka suoltaisi sitä samaa BB paskaa joka päivä. Itse en ole telkkaria katsonut viikkoihin, mutta jos joskus jotain katson niin kyllä ylen dokumentit ja ajankohtaisohjelmat ovat omassa luokassaan.

Kolmosen ja nelosen anti on näin Internet aikana lähettää vanhentuneita sarjoja. Esimerkkeinä lost, 4400, prison break jne..
 
Ymmärrän kyllä sellaiset ihmiset jotka sanovat että tv:stä tulee pelkkää paskaa ja ovat luopuneet tv:stä. Sitä en sitten ymmärrä jos tv:ä kuitenkin katsellaan, mutta ei siitä makseta. Se menee silloin mun oikeustajun mukaan varastamiseksi.

TV-maksu menee ainoastaan YLE:lle. Eli jos katsoo vain muita kanavia, ei teoriasi päde. Laitonta se on sillä perusteella että laki kieltää katsomasta töllöä ilman lupaa, mutta ei se ainakaan YLEltä varastamista ole, koska katsoo vain mainoskanavia jotka nekin joutuvat maksamaan YLElle kalliit luvat omasta toiminnastaan. Mielestäni koko lupakäytäntö voitaisiin lakkauttaa, ja YLE voisi siirtyä maksulliseksi kanavaksi. En minä sieltä ole eläissäni katsonut kuin aikoinaan Frasieria enkä enää sitäkään. Annetaanhan YLElle muutenkin rahaa meidän verovaroistamme, miksi vielä päälle tämä tyhmä erillismaksu?
 
...jos joskus jotain katson niin kyllä ylen dokumentit ja ajankohtaisohjelmat ovat omassa luokassaan.

Jos YLE muuttuisi maksulliseksi kanavaksi, minä kyllä tilaisin sen sijaan jonkun ihan oikean ajankohtais/dokumentti -kanavan maailmalta, enkä YLEä. YLE ei ole ikinä ollut millään tasolla neutraali kanava. 70-luvulla meille syötettiin "Näin naapurissa" propagandasarjaa ja muita kusetusdokumentteja, ja 80-luvulla vuosikausia väännettiin kättä ettei kilpaileva kanava (MTV3) saisi julkaista omia uutisia, niissä nimittäin saatettaisiin kertoa asiasta toinenkin näkökanta kuin naapuripunaisessa YLEssä jossa virat ja vakanssitkin jaetaan poliittisten intressien mukaisesti. Ylelle sanon aina Ei-kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Minkähänlainen älämölö täällä tulisi, jos joku kertoisi ettei maksa veroja, kun ei saa veroille vastinetta?

Kanavista: YLEltä tulee hirveästi tuubaa. Suurimman osan sisällöstä en tosin ole varma, kun en ruotsia ymmärrä. Vaikka YLEn viihdepuoli on enemmän tai vähemmän heikko, on asiapuoli vailla suomalaista kilpailijaa. Maikkarin, Nelosen, Subin, MTV:n tarjoamat BB, Conan, Seikkailijat, Laihduttajat, Kokit, Oprahit, Salkkarit, ei jaksa kiinnostaa. Harvassa on ne kerrat kun jaksan keskittyä niiden tarjoamiin hömppiin. Hyvä, että Suomalaisille tarjotaan myös jotain ohjelmaa, jossa katselijalle tarjotaan tilaisuus käyttää aivosolujaan. :holhousyhteiskunta:
 
Back
Ylös Bottom