Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Televisiolupamaksusta on turha narista, jos toosaa katsoo. Eurooppalaisella tasolla täkäläinen lupa ei ole edes erityisen kallis.

Lisäksi on otettava huomioon, että televisiotuotanto on työvoimavoittoista teollisuutta. Eli ohjelmien tekeminen maksaa aina, ja televisiossa laatu korreloi usein suoraan tuotantoon käytetyn rahamäärän kanssa. Ja se raha on suomen kokoisessa maassa vähissä jo nyt. Yksityisellä puolella tuotantoyhtiöt tuottavat ohjelmaa jo nyt niin rajusti työehtosopimuksia polkemalla (esim. kohtuuttomat palkattomat ylityöt), ettei televisiotuotantoa voi oikeasti tehdä enää euroakaan halvemmalla kuin mitä se nyt on. Olen samaa mieltä siitä, että Ylen kummallista byrokratiaa (ja johdon poliittisia virkanimityksiä) tulisi karsia rajulla kädellä.

On totta, että Yleisradion uutisoinnin näkökulma on usein vasemmistolainen, mutta elle Yleisradio edes yrittäisi pitää uutisiaan jonkinlaisena standardina, ala villiintyisi todennäköisesti kokonaan. Menisi varmaan kaksi kuukautta, kun kaupallisten kanavien uutislähetyksissä ankkuri esittelisi amerikan malliin Ipodia (taisi olla jossain foxin uutisissa), eikä kukaan jaksaisi ihmetellä asiaa.

Kaikkien yltiöpäisesti lakeja ja isänmaata rakastavien on hyvä muistaa, että Yleisradion viestinnän tulee toimia myös sodan tai vallankaappauksen kaltaisessa kriisitilanteessa. Kukaan ei voine kiistää, etteikö tällaisessa tilanteessa tieto olisi tarpeellista päivittäisen selvitytymisen kannalta. Televisiolupamaksun maksamatta jättämisellä heikennät valtion kykyä selviytyä kriisitilanteesta, joka pakkotoisto-retoriikalla on yhtä kuin isänmaan petturuus. Että sorry, folks.

Maksoin monta vuotta, mutta ko rahalle ei saa paskaakaan vastinetta, niin lutkuttakoon ylessä pallejaan, minä en sinne rahojani enää kanna.

Mike, muistaakseni asem-kokouksen mielenosoitusta käsittelevässä ketjussa estit, että esimerkiksi liikkeenharjoittajien tulisi saada korvausta mielenosoittajien aiheuttamista häiriöistä. Koska noin 10 000 televisionkatsojaa lopetti lupamaksujen maksamisen Yleisradion negatiivisen julkisuuskuvan vuoksi, on kansalaistottemattomuudella tehty 100 000 euron vahinko. Onko 100 000 euron laskennallisen tappion aiheuttaminen valtionyhtiölle mielestäsi luvallista, mutta mielenosoittaminen helsingin keskustassa ei?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikkien yltiöpäisesti lakeja ja isänmaata rakastavien on hyvä muistaa, että Yleisradion viestinnän tulee toimia myös sodan tai vallankaappauksen kaltaisessa kriisitilanteessa. Kukaan ei voine kiistää, etteikö tällaisessa tilanteessa tieto olisi tarpeellista päivittäisen selvitytymisen kannalta. Televisiolupamaksun maksamatta jättämisellä heikennät valtion kykyä selviytyä kriisitilanteesta, joka pakkotoisto-retoriikalla on yhtä kuin isänmaan petturuus. Että sorry, folks.
Viestinnän toimivuus kriisitilanteessa kuuluu mielestäni puolustusbudjettiin eikä tv-lupamaksuun. Enkä usko tällä hetkellä tv-lupamaksun olevan mitenkään sidoksissa kriisitilanteen viestinnän toimivuuteen. Vai onko sulla esittää lukuja paljonko tv-lupamaksusta käytetään kriisitilanteen varalle?
 
Koska noin 10 000 televisionkatsojaa lopetti lupamaksujen maksamisen Yleisradion negatiivisen julkisuuskuvan vuoksi, on kansalaistottemattomuudella tehty 100 000 euron vahinko. Onko 100 000 euron laskennallisen tappion aiheuttaminen valtionyhtiölle mielestäsi luvallista, mutta mielenosoittaminen helsingin keskustassa ei?

Onko sinusta oikein laskuttaa palvelusta, jota ei käytä? Nimike "tv-lupamaksu" on virheellinen koska rahathan menevät YLE:lle eivätkä kaikille televisioyhtiöille. Miksi minun pitäisi maksaa YLE:n ohjelmista jos minä en niitä katso? Maksu-tv on hyvä idea koska siinä oikeasti maksaa niistä kanavista, joita haluaa katsoa. Jostain kumman syystä YLE:llä on heikoin ohjelmatarjonta, vanhanaikaisimmat lavasteet ja onneton tekniikka mutta juuri tälle yhtiölle rahat menevät.
 
Onko sinusta oikein laskuttaa palvelusta, jota ei käytä? Nimike "tv-lupamaksu" on virheellinen koska rahathan menevät YLE:lle eivätkä kaikille televisioyhtiöille. Miksi minun pitäisi maksaa YLE:n ohjelmista jos minä en niitä katso? Maksu-tv on hyvä idea koska siinä oikeasti maksaa niistä kanavista, joita haluaa katsoa. Jostain kumman syystä YLE:llä on heikoin ohjelmatarjonta, vanhanaikaisimmat lavasteet ja onneton tekniikka mutta juuri tälle yhtiölle rahat menevät.

Ylessä on paljon vikaa, mutta suosittelen lukemaan seuraavan artikkelin, jotta ymmärtäisit miksi julkinen palveluntuotanto on tärkeää:

Suosittelen lukemaan tuon: http://www.yleradio1.fi/kulttuuri/kulttuuriuutiset/id7142.shtml
 
Viestinnän toimivuus kriisitilanteessa kuuluu mielestäni puolustusbudjettiin eikä tv-lupamaksuun. Enkä usko tällä hetkellä tv-lupamaksun olevan mitenkään sidoksissa kriisitilanteen viestinnän toimivuuteen. Vai onko sulla esittää lukuja paljonko tv-lupamaksusta käytetään kriisitilanteen varalle?

Se, että jonkun asian pitäisi mielestäsi olla jotenkin, ei oikein riitä. Eipä sillä, että itselläni olisi esittää lukuja, mutta esimerkiksi yksi maanalainen studio pasilassa on varustettu hätätilannetta varten.
 
Onko sinusta oikein laskuttaa palvelusta, jota ei käytä? Nimike "tv-lupamaksu" on virheellinen koska rahathan menevät YLE:lle eivätkä kaikille televisioyhtiöille. Miksi minun pitäisi maksaa YLE:n ohjelmista jos minä en niitä katso? Maksu-tv on hyvä idea koska siinä oikeasti maksaa niistä kanavista, joita haluaa katsoa.

Miksi sinun kannattaisi ylipäätään asua hyvinvointivaltiossa, kun se on niin kallista? Televisiolupaa, kuten monia muitakin maksuja joutuu maksamaan sen vuoksi, että niillä turvataan julkiset palvelut, jotta ne olisivat kaikkien saatavilla kohtuulliseen hintaan.
 
Vois ostaa monitorin, missä ei ole viritintä ja katsella pelkkiä leffoja.
Jos talossa vaikka 100 monitoria, muttei yhtään viritintä --> ei tarvitse maksaa?!

Vai onko toikin muuttunut jossain vaiheessa?
 
Vois ostaa monitorin, missä ei ole viritintä ja katsella pelkkiä leffoja.
Jos talossa vaikka 100 monitoria, muttei yhtään viritintä --> ei tarvitse maksaa?!

Vai onko toikin muuttunut jossain vaiheessa?

Screenin koolla tai lukumäärällä ei ole merkitystä. Jos ei ole viritintä, ei tarvitse maksaa.
 
Onko sinusta oikein laskuttaa palvelusta, jota ei käytä? Nimike "tv-lupamaksu" on virheellinen koska rahathan menevät YLE:lle eivätkä kaikille televisioyhtiöille. Miksi minun pitäisi maksaa YLE:n ohjelmista jos minä en niitä katso? Maksu-tv on hyvä idea koska siinä oikeasti maksaa niistä kanavista, joita haluaa katsoa. Jostain kumman syystä YLE:llä on heikoin ohjelmatarjonta, vanhanaikaisimmat lavasteet ja onneton tekniikka mutta juuri tälle yhtiölle rahat menevät.

Veronkannolla rahoitetaan montaa muutakin toimintaa, joita ei jatkuvasti tai välittömästi käytä. Se ei tarkoita, etteivätkö ne olisi tarpeellisia tai oikeutettuja. Se, että vastaanottomin käytöstä verotetaan, ei ole sen kummallisempaa kuin autoverotus.

Mielestäni sivistysvaltiossa on yleisradiolaitos, joka asettaa jonkinlaiset standardit esimerkiksi uutistoiminnalle. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat ne laatukriteerit, jotka tekevät Yleisradion ohjelmatarjonnasta valtakunnan heikointa. Yle esittää paljon esimerkiksi brittiläistä laatudraama, musiikkia, urheilua, tekee journalismia ja puhtaasti sivistämistarkoitukseen tuotettua ohjelmaa. Millä muulla kanavalla tässä maassa olisi mahdollisuus nähdä esimerkiksi hyvännäköistä rikoskirjallisuusohjelmaa, jollainen Ylellä oli kesäohjelmistossan? Ei millän.

Yleisradion ja puhtaasti kaupallista ohjelmaa esittävien kanavien ohjelmakartat ovat erilaisia jo lähtökohtaisesti, koska kaupalliset kanavat taltioivat hyvin vähän suomalaista kulttuuria, johon televisio on erinomainen väline. Enkä ymmärrä, miksi television pitäisi olla pelkästään anglo-amerikkalaista formaattiviihdettä ja chattia tarjoava väline.

Ellei yleisradioa olisi, suomalaisen television ohjelmatarjonta olisi käytännössä hirvittävän kapeaa. Suomessa televisiotoimintaa vaikeuttaa pieni väestöpohja, ja ohjelmat on pakko tehdä kohtuuttoman halvalla. Kaupallinen uutis -ja dokumenttikanava on tällä väestömäärällä utopistinen suunnitelma, ja siksi yleisradioton USA:n esimerkki ei ole vertailukelpoinen.

Yleisradion lavasteista olen ihan samaa mieltä. Ne ovat valitettavasti usein aivan hirveät. Talossa on paljon osaamista, jota ei saada motivoitua käyttöön. Pitkälle edenneelle laitostumiselle olisi hyvä tehdä jotain. Toisaalta esimerkiksi Yleisradion urheilutuotanto on oikeasti maailman parasta, ja tekijät ovat haluttuja esimerkiksi olympialaisiin (joissa esimerkiksi bbc on ryssinyt maineensa) ja mm-kisoihin. Putiikki on vain niin monessa mielessä byrokraattinen ja väsynyt, että tarvisi tehdä jotain.

Ja mikä ihme yleisradion tekniikassa on erityisen huonoa? Se ei oikein aukene minulle.
 
Meikäläinen ei kato telkkaria ollenkaan... Mulla on silti normi 32" laajakuva telkkari jota käytän tietokoneen toisena näyttönä. Mitä tästä joku lupatarkastaja sanois? Onko se niin että sakko tulee koska omistan virittimen.
 
Tv-maksuhallinnossa on se vika että se kohtelee huonosti niitäkin jotka maksavat luvan. Esimerkiksi itse sain lukemattomia 12 euron muistutusmaksuja. Ja luvan hintakin nousee koko ajan. Panee miettimään jo tällaisella rehelliselläkin tyypillä että maksaako lupaa.
 
Meikäläinen ei kato telkkaria ollenkaan... Mulla on silti normi 32" laajakuva telkkari jota käytän tietokoneen toisena näyttönä. Mitä tästä joku lupatarkastaja sanois? Onko se niin että sakko tulee koska omistan virittimen.
Lupamaksu maksetaan televisiosta (lue: virittimestä), ei siitä että katsoo tv:tä.
 
Meikäläinen ei kato telkkaria ollenkaan... Mulla on silti normi 32" laajakuva telkkari jota käytän tietokoneen toisena näyttönä. Mitä tästä joku lupatarkastaja sanois? Onko se niin että sakko tulee koska omistan virittimen.
Jos laitteella voidaan katsoa YLE:n kanavia, niin lupamaksu menee.
 
Veronkannolla rahoitetaan montaa muutakin toimintaa, joita ei jatkuvasti tai välittömästi käytä. Se ei tarkoita, etteivätkö ne olisi tarpeellisia tai oikeutettuja. Se, että vastaanottomin käytöstä verotetaan, ei ole sen kummallisempaa kuin autoverotus.

Mielestäni sivistysvaltiossa on yleisradiolaitos, joka asettaa jonkinlaiset standardit esimerkiksi uutistoiminnalle. Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä ovat ne laatukriteerit, jotka tekevät Yleisradion ohjelmatarjonnasta valtakunnan heikointa. Yle esittää paljon esimerkiksi brittiläistä laatudraama, musiikkia, urheilua, tekee journalismia ja puhtaasti sivistämistarkoitukseen tuotettua ohjelmaa. Millä muulla kanavalla tässä maassa olisi mahdollisuus nähdä esimerkiksi hyvännäköistä rikoskirjallisuusohjelmaa, jollainen Ylellä oli kesäohjelmistossan? Ei millän.

Yleisradion ja puhtaasti kaupallista ohjelmaa esittävien kanavien ohjelmakartat ovat erilaisia jo lähtökohtaisesti, koska kaupalliset kanavat taltioivat hyvin vähän suomalaista kulttuuria, johon televisio on erinomainen väline. Enkä ymmärrä, miksi television pitäisi olla pelkästään anglo-amerikkalaista formaattiviihdettä ja chattia tarjoava väline.

Ellei yleisradioa olisi, suomalaisen television ohjelmatarjonta olisi käytännössä hirvittävän kapeaa. Suomessa televisiotoimintaa vaikeuttaa pieni väestöpohja, ja ohjelmat on pakko tehdä kohtuuttoman halvalla. Kaupallinen uutis -ja dokumenttikanava on tällä väestömäärällä utopistinen suunnitelma, ja siksi yleisradioton USA:n esimerkki ei ole vertailukelpoinen.

Yleisradion lavasteista olen ihan samaa mieltä. Ne ovat valitettavasti usein aivan hirveät. Talossa on paljon osaamista, jota ei saada motivoitua käyttöön. Pitkälle edenneelle laitostumiselle olisi hyvä tehdä jotain. Toisaalta esimerkiksi Yleisradion urheilutuotanto on oikeasti maailman parasta, ja tekijät ovat haluttuja esimerkiksi olympialaisiin (joissa esimerkiksi bbc on ryssinyt maineensa) ja mm-kisoihin. Putiikki on vain niin monessa mielessä byrokraattinen ja väsynyt, että tarvisi tehdä jotain.

Ja mikä ihme yleisradion tekniikassa on erityisen huonoa? Se ei oikein aukene minulle.

Kaikki tekstisi on järkevää, mutta edelleen ihmettelen miksei sitä YLEn toimintaa voisi rahoittaa suoraan verovaroista? Jäisi tuo kallis lupahärdelli kokonaan pois, tarkastajineen kaikkineen. Ja kuitenkin varmasti 99% kansasta kattoo telkkaria ja aika hiton iso osa tekee sitä muiden siivellä. Verot nyt koskeen kuitenkin melkein kaikkia ja joku opiskelija jolla ei ole paljon rahaa, ei silloin maksa niin kohtuutonta määrää mitä nyt maksaa.

Mä en keksi mitään järkevää syytä miksei tuo rahoitus voisi menneä verovarojen kautta?
 
Mä en keksi mitään järkevää syytä miksei tuo rahoitus voisi menneä verovarojen kautta?
Vaikea keksiä mitään syytä. Itse en maksa tv-lupaa kun en jaksa katsoa enää tv:tä ja myin telkun pois, mutta eipä tuollainen maksu verotuksessa olisi mikään kynnyskysymys.

Ainoa mikä tulee mieleen on joku outo skenario tyyliin: jehovan todistajat katsovat että televisiolupamaksun pakkomaksaminen verotuksessa on uskonnollista vainoa tms.
 
Vaikea keksiä mitään syytä. Itse en maksa tv-lupaa kun en jaksa katsoa enää tv:tä ja myin telkun pois, mutta eipä tuollainen maksu verotuksessa olisi mikään kynnyskysymys.

Ainoa mikä tulee mieleen on joku outo skenario tyyliin: jehovan todistajat katsovat että televisiolupamaksun pakkomaksaminen verotuksessa on uskonnollista vainoa tms.
kyllä sitä jehovien rahaa menee mm. puolustusbudjettiin, joten ei oikein tuohon voi vedota.
 
En maksanut vuosiin ja kyllä ne pirut soitteli puhelimeen, lähetteli kirjeitä ja kävi ovenkin takana, mutta onnekseni en jäänyt koskaan kiinni...Nyt kun muutin alkoi taas tulla kirjettä kotiin jne. enkä enää jaksa piilotella niin menin ja maksoin sen. Ainakin saa olla niiltä piruilta rauhassa!! Kuitenkin digi-lähetysten tullessa pakollisiksi kaikille kanaville, on pakko maksaa, kun digiboksi pakko olla ja sen näkee tarkastajien laitteilla, jolloin paljastuminen on takuu varmaa...
 
Back
Ylös Bottom