Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Ja ilman tätä todistusta ei auta mitkään selitykset ja lupalappu sakkoineen ilmestyy kouraan, mikäli tarkastaja laitteen huoneistossa näkee?

Kyllä, mutta sit ku on se todistus niin mun käsittääkseni sillä sen lupamaksun saa kumottua. Todistuksen päivämäärästä eteenpäin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo en maksa. Enhän mä kaupastakaan mitään turhaa osta. Eikä mun ovella oo koskaan käyny mitään tarkastajaa. Ja sitähän ei tarvi sisään laskea eikä sille tarvi mitään tekosyitä keksiä, sanoo vaan että et tule, jos tulee väkisin niin rikkoo kotirauhaa. Poliisi voi tulla etsintäluvan kanssa, mut tv-maksun maksamatta jättäminen on rike ja sitä varten ei saa etsintälupaa...
 
Joo en maksa. Enhän mä kaupastakaan mitään turhaa osta. Eikä mun ovella oo koskaan käyny mitään tarkastajaa. Ja sitähän ei tarvi sisään laskea eikä sille tarvi mitään tekosyitä keksiä, sanoo vaan että et tule, jos tulee väkisin niin rikkoo kotirauhaa. Poliisi voi tulla etsintäluvan kanssa, mut tv-maksun maksamatta jättäminen on rike ja sitä varten ei saa etsintälupaa...

Ite rupesin kirjoittaa just samanlaista viestiä.

Lopettakaa se hermoilu niiden tarkastajien kanssa.Vaikka pulssi ois 200 ja paskat housussa,ni ei siinä tarte muuta osata sanoa kuin:
Ei ole TV:tä ja tervetuloa tarkastamaan asia etsintäluvan kanssa.Kiitos.
....Ja ovi kiinni.

Ja homma jää tarkastajan osalta siihen.:thumbs:
 
Miksi ei päättäjät ole tajunneet nyt digiaikaan siirryttäessä, että TV-lupa tulisi hoidetuksi digisovittimeen tulevalla kortilla. Samoin kuin Canal+ tms. Ei olisi enään huolia, että kuka maksaa ja kuka jättää maksamatta. Voi olla ihan susi idea, mutta mielestäni näin 6sek miettimisellä erittäin hyvä.
 
Miksi ei päättäjät ole tajunneet nyt digiaikaan siirryttäessä, että TV-lupa tulisi hoidetuksi digisovittimeen tulevalla kortilla. Samoin kuin Canal+ tms. Ei olisi enään huolia, että kuka maksaa ja kuka jättää maksamatta. Voi olla ihan susi idea, mutta mielestäni näin 6sek miettimisellä erittäin hyvä.

Samaa olen miettinyt itsekin.On se vaan yllättävän iso summa,joka jää yleltä saamatta maksamattomien lupien mukana.No samapa tuo tietty mulle....Maksan sitten,kuhan se korttisysteemi joskus ehkä tulee pakolliseksi.

Paitsi että.Jos yle tavallaan perii maksua vain omista kanavistaan pelkästään,ni sitten kyllä ei montaa kortin ostajaa Suomesta löydy:rolleyes:
 
Samaa olen miettinyt itsekin.On se vaan yllättävän iso summa,joka jää yleltä saamatta maksamattomien lupien mukana.
Onkohan? Yllättävän moni tuota lupaa loppujen lopuksi maksaa. Itse en tunne kuin opiskelijoita, jotka jättävät luvat maksamatta..heistäkin aika moni sen maksaa. Työssä käyvät sukulaiset ym maksavat tuon mukisematta. Useimmille varmaan riittää se, että on kiellettyä katsella tv:tä ilman lupaa vaikka ei olekaan pelkoa jäädä kiinni...se oma moraali.

Ja ylehän määrittää tuon maksun sen mukaan että saa kulunsa peitettyä. Kyllä sielläkin tiedetään, että tietyt ryhmät sen jättävät maksamatta. Muut sitten maksavat maksamattomien edestä. Kun rahaa tulee tarpeeksi niin kiinnostaako heitä alkaa investoimaan joihinkin erilaisiin maksusysteemeihin.
 
Olennaistahan on se, mikä lähes joka väittelyissä tuodaan esille, että joka maassa pitää olla nyt ainakin yksi kanava, joka on kaikin puolin - no - puolueeton. MTV3 ja Nelonen esimerkiksi näyttävät niitä ohjelmia, millä saa eniten katsojia... Big Brotheria, Ally McBealia, formulakisoja, illan komediaputkia, leffoja yms yms. YLE taas näyttää uutisia, dokumentteja, kulttuuriaiheita yms. Jos esimerkiksi YLE muuttuisi dekooderikortilla maksettavaksi, niin osa kansalaisista voisi jättää YLEN kanavat tilaamatta - ja olisivat MTV3:n uutisten varassa. Tämä on kauhea skenaario.
 
Miksi ei päättäjät ole tajunneet nyt digiaikaan siirryttäessä, että TV-lupa tulisi hoidetuksi digisovittimeen tulevalla kortilla. Samoin kuin Canal+ tms. Ei olisi enään huolia, että kuka maksaa ja kuka jättää maksamatta.
Silloinhan YLEllä nimenomaan olisi huoli siitä, kuka maksaa ja kuka ei. Oma arvaukseni on, että yhtä moni ei enää maksaisi, jos maksupakko poistettaisiin.

Mixu sanoi:
Olennaistahan on se, mikä lähes joka väittelyissä tuodaan esille, että joka maassa pitää olla nyt ainakin yksi kanava, joka on kaikin puolin - no - puolueeton.
Ja YLE on puolueeton? Aiheiden valinnassa ja käsittelyssä ei voi havaita edes pientä taipumusta vasemmistolaiseen ajatteluun?

Mixu sanoi:
Jos esimerkiksi YLE muuttuisi dekooderikortilla maksettavaksi, niin osa kansalaisista voisi jättää YLEN kanavat tilaamatta - ja olisivat MTV3:n uutisten varassa. Tämä on kauhea skenaario.
Koska YLEn ja MTV3:n uutiset poikkeavat niin paljon toisistaan? Myönnettäköön, että kaupallisessa uutistoimituksessa voi olla jossain määrin ongelmallinen suhde omistajien edun ja totuudenmukaisen raportoinnin välillä. :Chomsky: Aikamoista haihattelua on kuitenkin väittää, että taivas putoaisi, jos YLE lakkautettaisiin. Olisihan se kaiken kaikkiaan kamala skenaario, jos ihmiset saisivat päättää ihan itse, mihin rahansa haluavat käyttää.
 
lIhaa, Hyviä ajatuksia sulla. Mulla näkyy 13 kanavaa nykyisessä asunnossa, joista kahden kanavan takia pitäisi maksaa 200€/vuosi, niin ei ole olemassa mitään logiikkaa minkätakia Suomen laki pakottaa sisällyttämään nämä maksulliset Yle1:n ja Yle2:n television katseluun.

Ensi vuonna kun analogiset lähetykset loppuvat niin tekniikka ainakin mahdollistaisi tv-lupamaksun poistumisen niiltä jotka eivät halua noista kahdesta kanavasta maksaa/katsoa. Eli sitten vaan ne jotka haluavat katsoa Yle1:sta ja Yle2:sta ostaa digiboksiinsa maksullisen kortin. Ja tietysti tilanne johtaa siihen että vain harva nykyisestä maksajasta kortin ostaa niin maksujen luulisi ainakin tuplaantuvan eli maksakaa ihan rauhassa 400€/vuosi,että näkyy pikkukakkonen ja puoliyhdeksän uutiset.. :D
 
Juu maksan. Ketuttaa maksaa, mutta kun tulee tuota töllöä katsottua päivittäin, niin pitäähän siitä maksaa. Lisäksi noita extra kanavia löytyy, joten voisi olla vähän vaikeaa sanoa, että ei ole telkkua, kun maksukanavat jyllää talouteen :) .
 
Kolleega väitti äsken, että johtuen tietokoneisiin helposti asennettavista tv-korteista (digivastaanotin taitaa löytyä nykyään jo USB-palikoistakin; eli on äärimmäisen helppo kätkeä vaikka taskuun), Suomeen olisi suunnitteilla tv-lupajärjestelmä, jossa tietokoneen omistaminen johtaa siihen, että tv-lupa on maksettava.

Kuulostaa hurjalta, enkä itse ainakaan ole nähnyt mitään tietoa tällaisesta.

Itse luovuin tässä kesän aikana kokonaan tv:stäni, mitään virittimiä ei talossa ole ja luvat on peruttu. Kyllä nyt vituttaisi, jos joutuisi maksamaan tietokoneista "tv-lupaa".
 
Kuinkakohan monta prosenttia suomalaisista tietokoneen omistajista omistaa edes tv-kortin? Taitaa olla niistäkin alle 10%.
Niin siis idea oli kai, että pelkkä tietokoneen omistaminen, riippumatta siitä onko siinä viritin vai ei, johtaisi lupamaksuun koska tv:n asentaminen siihen ja sen piilottaminen tarkastajalta olisi niin helppoa.
 
Ei tainnut mennä tv-luvan nimellä mutta jotain tietokonemaksua sitä suunniteltiin, ainakin jossain vaiheessa. Olisko ollut niin, että Ruotsissa on käytössä vastaavanlainen systeemi?
 
lIhaa, Hyviä ajatuksia sulla. Mulla näkyy 13 kanavaa nykyisessä asunnossa, joista kahden kanavan takia pitäisi maksaa 200€/vuosi, niin ei ole olemassa mitään logiikkaa minkätakia Suomen laki pakottaa sisällyttämään nämä maksulliset Yle1:n ja Yle2:n television katseluun.

Ensi vuonna kun analogiset lähetykset loppuvat niin tekniikka ainakin mahdollistaisi tv-lupamaksun poistumisen niiltä jotka eivät halua noista kahdesta kanavasta maksaa/katsoa. Eli sitten vaan ne jotka haluavat katsoa Yle1:sta ja Yle2:sta ostaa digiboksiinsa maksullisen kortin. Ja tietysti tilanne johtaa siihen että vain harva nykyisestä maksajasta kortin ostaa niin maksujen luulisi ainakin tuplaantuvan eli maksakaa ihan rauhassa 400€/vuosi,että näkyy pikkukakkonen ja puoliyhdeksän uutiset.. :D

Meinaatko todellakin, ettei siirtymäaikaa taas siirretä? Itse uskon ainakin liukuman vielä jatkuvan.

Noissa halvemmissa digiboxiversioissa tuskin löytyy muuten kortinlukuaukkoja...
 
Kolleega väitti äsken, että johtuen tietokoneisiin helposti asennettavista tv-korteista (digivastaanotin taitaa löytyä nykyään jo USB-palikoistakin; eli on äärimmäisen helppo kätkeä vaikka taskuun), Suomeen olisi suunnitteilla tv-lupajärjestelmä, jossa tietokoneen omistaminen johtaa siihen, että tv-lupa on maksettava.

Kuulostaa hurjalta, enkä itse ainakaan ole nähnyt mitään tietoa tällaisesta.

Itse luovuin tässä kesän aikana kokonaan tv:stäni, mitään virittimiä ei talossa ole ja luvat on peruttu. Kyllä nyt vituttaisi, jos joutuisi maksamaan tietokoneista "tv-lupaa".

Mitä Ruotsi edellä sitä Suomi perässä... :down:
 
Niin siis idea oli kai, että pelkkä tietokoneen omistaminen, riippumatta siitä onko siinä viritin vai ei, johtaisi lupamaksuun koska tv:n asentaminen siihen ja sen piilottaminen tarkastajalta olisi niin helppoa.

Tossa kyllä kärsii ne jotka todellakaan eivät käytä televisiokortteja vaan käyttävät tietokonetta muuten.
 
Vaikka olenkin sitä mieltä, että Yle ansaitsee jonkinlaista tukea esimerkiksi tv-maksun muodossa, niin onhan se kohtuuttoman iso. Ja excelillä kun tein arvioita siitä, miten TV-maksu etenee, niin aika kurjan näköistä, 2013 olisi TV-maksu jo 250 €.
 

Liitteet

  • TVMAKSU.JPG
    TVMAKSU.JPG
    45,5 KB · Katsottu: 216
Vaikka olenkin sitä mieltä, että Yle ansaitsee jonkinlaista tukea esimerkiksi tv-maksun muodossa, niin onhan se kohtuuttoman iso. Ja excelillä kun tein arvioita siitä, miten TV-maksu etenee, niin aika kurjan näköistä, 2013 olisi TV-maksu jo 250 €.
Noo, hurjaa ja hurjaa..korotus on sellaista 4% luokkaa vuosittain. Inflaatio syö...

e:jaa se olikin kurjaa eikä hurjaa :)
 
Back
Ylös Bottom