Se AI:n kehitys perustuu koneoppimiseen ja siihen, että tekoäly alkaa kehittää itse itseään. Teoria on, että AI alkaa kehittää itseään ja sitten sen älykkyys räjähtää.
Koneoppiminen on sinällään tosi helppoa. Vaikea juttu on, että millä määritellään, mentiinkö iteraatiossa eteenpäin vai taaksepäin? Jossain shakissahan tämä on helppoa, mutta edes auton ratissa vaikeampaa. Evoluutio on ratkaissut tämän siten, että sellainen geeni, joka kykenee monistamaan itseään nopeammin/pidempään, kasvattaa osuuttaan populaatiossa ja vie tilaa muilta.
Geeneillä tämä perustuu siihen, että kantamansa eliö pystyy tuottamaan enemmän lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä, kuin muiden geenien kantajat. ilmiönä se ei ole tämän monimutkaisempi, mutta siitä seuraa kaikenlaista monimutkaisempaa. Eli miten eliö pärjää paremmin? Toki siihen vaikuttaa kyky hyödyntää ravintoa, kestää tauteja, ymv., mutta niillä ei mennä kovin pitkälle, vaan aika pian mukaan astuu käyttäytyminen, ja nyt aletaan lähestymään AGI:ta. Mikä ajaa eliöitä toimimaan, miten toimivat? Ihmisen kohdalla homma on hieman monimutkaisempi, koska ihminen voidaan määritellä "luonnolliseksi älyksi", joka kykenee abstraktiin ajatteluun, mutta silti ihmistä ajaa eteenpäin pitkälti tunteet. Aivoiltaan (neuroverkoiltaan) vähemmän kompleksisia ajaa pelkät tunteet. Eli evoluutio on kehittänyt älyn prosessilla, jossa lopputulosta on ohjannut tunteet ja vietit. Lisäksi tiedetään, että tunteet ja vietit ovat yksinkertaisempia, kuin äly ja ne on mahdollista koodata vähemmällä kompleksisuudella.
Eli kun puhutaan, että mitä tekee tunteeton AGI, niin minä väitän, että on yksinkertaisempaa ja vähemmän laskentatehoa vaativaa koodata algoritmi, jolla on tunteet, kuin jolla on älyä. Tunteiden määritelmä on toki aika lavea. Edelleen jos halutaan tehdä koneoppimisen kautta algoritmi, jolla on älyä, niin pitää kyetä koodaamaan systeemi, joka valitsee iteraatioista parhaimmat jatkojalostettaviksi. Evoluutio teki tämän tunteilla, joten tuleeko homma menemään samoin tietokoneilla? Ainakin tämä polku on todistettu mahdolliseksi.
Eli nykyisellään uskon, että tietokoneelle saadaan koodattua tunteet ennen älyä. AGI tulee sitten joskus myöhemmin. En siis usko, että kyetään tekemään "tunteetonta älyä". Ei ole mikään kiveen hakattu ennuste, vaan mikäli kehitys kulkee hyvin eri tavalla, kuin olen miettinyt, niin muutan kyllä mieltäni.