teinien kurittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu
Carbon sanoi:
Vartija/valvonta

Tuo olisi ollut oleellinen tieto ihan ekassa viestissä :) Vartijalla ja opettajalla ei paljoakaan yhteistä ole. Luulin, että oot jonkun puljun tuntityöntekijä, jonka tehtäviin kuuluu sulkea paikka :)

Niin kuin äsken sait ohjeita, sulla on oikeus poistaa voimakeinoin ihmiset pois alueelta. Mikäli ne rupee urputtaa jotain, luet noi lakipykälät niille :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan, kerta vartija olet niin mikäs ongelma tossa nyt on? Eikö niitä pykäliä opeteltu kurssilla? ;) Poisto vaan jos ei ensin puhetta usko. Tietenkin aluksi kevyesti saattaen ja tyyneyden pitäen niin ei ole kellään mitään urputtamista sun toimista.

sori, ei vartia vaan ihan valvoja vaan, eikä minulla ole vartian oikeuksia. Sori että vähän sekotin.

Willie sanoi:
Mikäli on tilanteessa, jossa mikään puhe ei tehoa, mutta joka ei toisaalta kuitenkaan ole millään muotoa uhkaava, voi hyvinkin kokeilla henkilökohtaisen ja intiimin etäisyyden rikkomista. Kun tulee seisomaan niin liki, että toisen hengityksen tuntee, kyseinen henkilö lähtee yleensä hyvin mielellään liikkeelle.

Yksi hyvä keino auktoriteettiaseman osoittamiseen lapsille/nuorille on juuri se, että mennään aivan liki ja katsotaan suoraan silmiin kun käsketään jotain. Tätä on käytetty mm. lastensuojelulaitoksissa ollessani siellä töissä. Aikuisen pitää osoittaa, että hän on tässä se joka määrää.

Itse tein sijaisuutta 7. luokalle. Tietysti luokan päällikön piti koetella uutta sijaista. En alkanut vittuilemaan takaisin vaan ryhdyin eri tavalla verbaalisesti "nöyryyttämään" Käskin esim. hänen kertoa luokalle, miksi hän on niin kova jätkä että hänen ei tarvitse tehdä samaa kuin muiden. Sanoin myös soittavani hänen vanhemmillaa ja hän saa itse selittää luokassa saman kuin tovereilleen. Tuo kavereiden edessä nöyrtyminen yleensä toimii tuossa iässä, varsinkin kun sidekickit/taustalla naurajat hiljenevät niin heidän itseluottamus alkaa horjua. Tärkeintä on kuitenkin ettei itse menetä malttiaa tai muuten sekoita pakkaansa pienestä vittuilusta. Uuden opettajan rajoja täytyy kuitenkin kokeilla.
Toinen esimerkki oli kun pyysin erästä kiroilijaa ala-asteelta siistimään suutaan, niin siitä seurasi haista V***ua ja muuta niin ehdotin että noniin kiroillaan sitten kerro kaikki kirosanat. Kaveri meni vähän hämilleen kun en shokeeraantunut. Viiden sanan jälkeen loppuikin sanavarasto kesken, ja pyysin vain jatkaamaan. Ei haistatellut juniori enää

Asten sanoi:
Tuo kavereiden edessä nöyrtyminen yleensä toimii tuossa iässä, varsinkin kun sidekickit/taustalla naurajat hiljenevät niin heidän itseluottamus alkaa horjua. Tärkeintä on kuitenkin ettei itse menetä malttiaa tai muuten sekoita pakkaansa pienestä vittuilusta. Uuden opettajan rajoja täytyy kuitenkin kokeilla.

Tuo on muuten ihan totta, että jos saa ne päähäirikön tukijoukot hiljaiseksi niin on se päähäirikkökin aika yksin.

Toinen esimerkki oli kun pyysin erästä kiroilijaa ala-asteelta siistimään suutaan, niin siitä seurasi haista V***ua ja muuta niin ehdotin että noniin kiroillaan sitten kerro kaikki kirosanat. Kaveri meni vähän hämilleen kun en shokeeraantunut. Viiden sanan jälkeen loppuikin sanavarasto kesken, ja pyysin vain jatkaamaan. Ei haistatellut juniori enää

Tuo on kans aika hyvä :)

Mä olen kokeillut myös sitä, että en vaan reagoi ollenkaan kiroiluun. Ei jaksanut kundi kiroilla, kun ei siitä koitunut mitään kivaa (ope järkyttyy tms).

Itse olin yläasteella ekaa kertaa (ja vikaa) sijaistamassa niin sai heti ensimmäisellä tunnilla jostain palikasta päähän. Sanoin sitten ihan rauhallisesti, että heitelkää mitä haluatte, mutta mahdollinen lasku tulee teidän maksettavaksi. Suureksi hämmästykekseni ne lopetti.

Hippa sanoi:
Itse olin yläasteella ekaa kertaa (ja vikaa) sijaistamassa niin sai heti ensimmäisellä tunnilla jostain palikasta päähän. Sanoin sitten ihan rauhallisesti, että heitelkää mitä haluatte, mutta mahdollinen lasku tulee teidän maksettavaksi. Suureksi hämmästykekseni ne lopetti.

Mulla kävi kanssa kerran niin, että yksi häirikköpoika riehu kuvaamataidon tunnilla maalisutien kanssa. Sotki sitten myös mun uuden villapaidan. Sanoin pojalle, että jos ei lähde pesussa, lähetän laskun hänelle. Poika meni ihan vaikeaksi ja lopetti riehumisen. Taisi olla vähän rahasta pulaa...
Vaikeimpia tapauksia taitavat olla ne, joiden kotona on hälläväliä meininki. Ei tehoa, jos uhkaa ilmoittaa vanhemmille..."senkus ilmotat, ei haittaa yhtään". Itse omasta nuoruudestani muistan sen, että häiriköt lähetettiin aina rehtorin luokse puhutteluun. Meidän reksi oli tosi pelottava, möreä-ääninen ja kasvot rokonarvilla... :lol2:

Carbon sanoi:
Lopulta sain heidät kuitenkin ulos kun nappasin tytön laukun ja vein sen ulos alueelta. Tyttö oli sellanen rääkivä hammasrautoineen...

Teineille pitää olla kova kuri. Sinun pitää osoittaa selkeästi olevasi se aikuinen joka määrää. Jos teinit näkevät pienintäkään epävarmuutta niin olet helisemässä.

Opettajista pieni vähemmistö omaa niin hillittömän huumorintajun että he pystyvät pelkällä katseella saattamaan häirikön naurunalaiseksi. Suurin osa kasvatustyössä olevista on kuitenkin itse niin stressaantuneita etteivät he kestä tällaisia tuijotuskilpailuja. Tapahtui mitä tahansa niin älä menetä malttiasi. Sun pitää olla cool ja saada se teini näyttämään tyhmältä. :)

protsku sanoi:
Teineille pitää olla kova kuri. Sinun pitää osoittaa selkeästi olevasi se aikuinen joka määrää. Jos teinit näkevät pienintäkään epävarmuutta niin olet helisemässä.

Tuo on totta. :thumbs: Se pätee myös ala-asteen oppilailla. Jos hetkenkin näyttää siltä ettei tiedä mitä tehdä, ne pennut jyrää sut allensa. Olin ala-asteella töissä, ja olin siellä jollain tavalla frendiä kersojen kanssa. Mutta heti kun tuli tilanne missä tarvittiin tiukkuutta näytin heti että missä kaappi seisoo, johon yleensä riitti katsekontakti ja ärähdys. Alussa pari kertaa tuli tilanteita ettei tiennyt miten reagoida, niin siinä tuntu menettäneen respectin heti. Nuorien kanssa kun on tekemisissä niin pitää olla sitä mitä heillä ei vielä ole, ITSEVARMUUTTA.

isäni oli aikanaa muutamalla yläasteella opettajana ja kertoi että sen ikäiset ovat pahimpia, mitään ei voi tehdä eikä sanoa kun heti keksitään ja liioitellaan yhtä sun toista mitä opettaja on mukamas tehnyt, ja kakaroiden käytös on aivan hirveää. opettajia haukutaan minkä keritään, auotaan päätä ja jopa uhkaillaan väkivallalla, ja tosiaan mitään konkreettista ei voi tehdä asialle jotta tämmöinen käytös loppuisi. monen vanhemmat ei edes välitä miten se oma finninaamainen äpärä käyttäytyy missäkin.

joskus tässä puoli vuotta taaksepäin olin koirani kanssa lenkillä ja katselin kun joukko noin 15-17 vuotiaita pikkukoviksia rikkoi kaupungin omaisuutta jonka ylläpidossa ja korjauksessa sekä huoltamisessa olen aikanaan ollut mukana.
otin suoraan yhtä pillistä kiinni ja uhkasin hakata ja potkia samalla tavalla miten he käsittelivät veronmaksajien rahoilla hankittua katuvalaistusta. yksi pillittää lumihangessa ja toiset tärisee vieressä kun huudan, uhkailen poliisilla ja otin poikien tiedot ylös ja sanoin että palaan asiaan vanhempienne kanssam, olen kyseisiä poikia nähnyt jälkeenpäin mutta kaupungin omaisuus on saanut heidän osaltaan olla rauhassa. kunnon uhkailu ja pieni ruumiillinen peloittelu yleensä saa paskiaiset ruotuun jos ei hyvällä usko

itse en koskaan ole käyttäytynyt tuolla tavoin, enkä ole ollut opettajille enkä järjestyksenvalvojille discossa hankala.

jos olisin esim discossa järkkärinä valvojana niin se joka suutaan soittaa lähtisi letistä pihalle niin ettei jalat maata koskisi, ja poliisien hellään huomaan :curs:

En tajua sitä, että miks vanhemmille soittaminen on aina uhkailua. Ite jos oisin opettaja/sijainen/jne niin menisin ja soittaisin, luulis et rauhottuis hankalat vähäksi aikaa.

kaleksi sanoi:
En tajua sitä, että miks vanhemmille soittaminen on aina uhkailua. Ite jos oisin opettaja/sijainen/jne niin menisin ja soittaisin, luulis et rauhottuis hankalat vähäksi aikaa.

Vastauksena saisit luultavasti: "Ai niinkö?", "Jaa." tai "Ei meidän kullannuppu sellaista tee." Muistan kyllä tollasia tapauksia, vanhemmat naureskelee vaan tai eivät välitä tai eivät usko.

Niinkö teidän perheessä? Muistat tuollaisia tapauksia 19 vuotiaana ;).
Taitaa olla vaan urbaani-legendaa.
Itse reagoin ja olen aina reagoinut tiukasti omasta murkku pojastani kantautuneisiin negatiivisiin uutisiin ja niin veikkaan olevan voittopuoleisesti monissa muissakin perheissä.

kariko sanoi:
Niinkö teidän perheessä? Muistat tuollaisia tapauksia 19 vuotiaana ;).
Taitaa olla vaan urbaani-legendaa.
Itse reagoin ja olen aina reagoinut tiukasti omasta murkku pojastani kantautuneisiin negatiivisiin uutisiin ja niin veikkaan olevan voittopuoleisesti monissa muissakin perheissä.

Ei kyllä ihan olen kuullut vieressä ollessa. Olen myös kuullut vanhempien suusta kun he ovat kertoneet kuinka opettaja oli soittanut heille. Ilmeisesti olen hyvä keksimään ite urbaaneja kaupunkitarinoita.

Olenkin joutunut olemaan aina niiden marginaali-ihmisten kanssa tekemisissä. :jahas:

kaleksi sanoi:

No, normaalisti (ainakin itselläni) olisin todennäköisesti saanut selkääni tai arestia, jos koulusta olisi noottia tullut kotiin...joillakin lapsilla kun valitettavasti ne vanhemmat on sellaisia, että mitään sanktiota ei tuosta tulisi (vapaa kasvatus, alkovanhemmat tms.) Ja useimmissa tapauksissa nämä hankalimmat kersat käyttäytyvät huonosti koulussa, koska se on ainut tapa saada edes joltakin huomiota.. :rolleyes:

Carbon sanoi:
Eli miten tälläsissä tilanteissa pitää toimia? Miten yläasteen opettajat pärjäävät? Eikö se ole jopa niin että fyysisesti ei saa ottaa kiinni, esim. kädestä ja korvasta? Kun eivät puhetta kuuntele...

Opettaja saa poistaa oppilaan luokasta käymällä kiinni fyysisesti jos muut keinot eivät auta ja varsinkin silloin jos oppilas on haitaksi/vaaraksi muille. Hyvä opettaja ei tosin jätä tilannetta siihen että nappaa oppilasta turpaan ja heittää pihalle, vaan hommaan pitäisi kuulua myös ns. jälkihoito, eli homma puidaan oppilaan kanssa läpi kun pahin tunnekuohu on hävinnyt.

Noille teineille voisit ainakin aluksi sanoa että alue/tila menee kiinni ilmoitettuna aikana, sinä et ole sääntöjä laatinut ja jos sinä et heitä aja ulos, niin sitten joku, pahimmassa tapauksessa poliisi.

Mulla oli ainaki joskus y-asteella silleen että olin mukava niille opettajille jotka oli mukavia mulle ja sama sitten toisinpäin jos oli asiaton/inhottava maikka. Emmä mikään huligaani ollu, semmonen showmies ja luokan narri :)

Mutta mun mielipide on kyllä se että ne kivat opettajat selviää huomattavasti helpommalla. Ainaki tässä tapauksessa, nykyään osaan jo lähes :D pitää turpani kiinni.

Toinen ilmentymä teinien(?) kurittomuudesta on ilkivalta. Viimeks se muistutti olemassa olostaan tänään, kun mentiin huoltamaan kaupungin lämpölaitosta; postilaatikko oli rikottu ja heitetty mettään, varoitus/info-tarroja ovista ja seinistä revitty, potkittu ovia lommoille, töherryksiä, yms yms... Näitä on tullu ajan saatossa ja aina tulee lisää. Arvatkaapa vaan passaako jättää ulos yhtään mitään tavaraa, edes yheks yöks.

Poliisi ei tietty muuta voi kun käy kuvaamassa paikat ja toteaa että "katotaan jos löytyy tekijät". Vanhemmat työntekijät vannovat selkäsaunan nimeen, mutta itepä sinne maijan kyytiin joutuu jos niitä hipaisetkaan. Päivän kysymys kuuluu: mistä niitä sikiää? :david:

PS. En ole lapsivihaaja, vihaan toisen omaisuuden turmelemista ja rikollisten suojelua.

Kärjistetty mielipiteeni on että 13-vuotias vittuilija ei ole lapsi, turpaan vaan ja onnea. Jos ne mukulat on niin mulkkuja että rupeavat jotain oikeusjuttuja vääntämään niin ottaa jonkun pienen taskuveitsen minkä on muka takavarikoinut niiltä, kyllä poliisit aikuista ennemmin uskoo. Tällainen toiminta menee pakkotila- ja hätävarjelulakien puitteisiin hyvin ellei pahasti murjo.

RRKalle sanoi:
ottaa jonkun pienen taskuveitsen minkä on muka takavarikoinut niiltä, kyllä poliisit aikuista ennemmin uskoo.

Miten saat niiden sormenjäljet siihen? :( Vai tarkistaako jeparit niitä edes? :confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom