teinien kurittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu
Aihetta poiketen, mua ei 6-luokalla vituttanut mikään enemmän kuin nämä nuoret virkaintoiset apuopettajat. Naispuoliset oli pahimpia. Ei sillä, aika häilähän mä silloin olin(vieläkin) ja ajatus istua hiljaa 45min tuntui vastenmieliseltä, varsinkin kun sen vähänkin avasi suutaan sanoakseen hyvän jutun reaktiot oli: "Hiljaa" tms. Lopulta olinkin luokan silmätikku ja oli enemmän sääntö kuin poikkeus että joka tunti syntyi sanaharkkaa ja lopulta sitä sitten tapeltiin sekä opettajien että avustajien kanssa vuorotellen. Mulla oli jopa erityinen huone jossa istuin itekseni(en miä siellä mitään koskaan jaksanut tehdä, vitutti liikaa.) Tilannetta ei parantanut yhtään se että luokka oli muutenkin täynnä kaltaisiani persooniani (minä ja eräs ystäväni heitettiin molemmat esy-ryhmiin samaan aikaan 7-luokan jälkeen.)

Kaikista huolimatta helvetin hauskaa oli, jos lukuvuosista joku pitäisi valita niin tuo 6-luokka oli varmaan mieleenpainuvin ja jälkikäteen ajatellen se jonka haluaisin elää uudestaan. Edelleen tosin olen sitä mieltä että eräät kyrvimmistä henkilöistä on osa noista opettajista joiden kanssa sitä huudettiin vuoroääneen. Muut vuodet tuosta onkin sitten olleet aika tervan juontia tuohon verrattuna.

Joo, teki mieli kirjotella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aleley sanoi:
Aihetta poiketen, mua ei 6-luokalla vituttanut mikään enemmän kuin nämä nuoret virkaintoiset apuopettajat. Naispuoliset oli pahimpia. Ei sillä, aika häilähän mä silloin olin(vieläkin) ja ajatus istua hiljaa 45min tuntui vastenmieliseltä, varsinkin kun sen vähänkin avasi suutaan sanoakseen hyvän jutun reaktiot oli: "Hiljaa" tms. Lopulta olinkin luokan silmätikku ja oli enemmän sääntö kuin poikkeus että joka tunti syntyi sanaharkkaa ja lopulta sitä sitten tapeltiin sekä opettajien että avustajien kanssa vuorotellen. Mulla oli jopa erityinen huone jossa istuin itekseni(en miä siellä mitään koskaan jaksanut tehdä, vitutti liikaa.) Tilannetta ei parantanut yhtään se että luokka oli muutenkin täynnä kaltaisiani persooniani (minä ja eräs ystäväni heitettiin molemmat esy-ryhmiin samaan aikaan 7-luokan jälkeen.)

Kaikista huolimatta helvetin hauskaa oli, jos lukuvuosista joku pitäisi valita niin tuo 6-luokka oli varmaan mieleenpainuvin ja jälkikäteen ajatellen se jonka haluaisin elää uudestaan. Edelleen tosin olen sitä mieltä että eräät kyrvimmistä henkilöistä on osa noista opettajista joiden kanssa sitä huudettiin vuoroääneen. Muut vuodet tuosta onkin sitten olleet aika tervan juontia tuohon verrattuna.

Joo, teki mieli kirjotella.

Niin, on se niin väärin kun luokassa ei saa rettelöidä. Heti on joku vitun ope huutamassa... :lol2:

Mikäli on tilanteessa, jossa mikään puhe ei tehoa, mutta joka ei toisaalta kuitenkaan ole millään muotoa uhkaava, voi hyvinkin kokeilla henkilökohtaisen ja intiimin etäisyyden rikkomista. Kun tulee seisomaan niin liki, että toisen hengityksen tuntee, kyseinen henkilö lähtee yleensä hyvin mielellään liikkeelle.

Tää nykyaikainen pehmoilu kyllä ärsyttää. Mun mielestä vois ihan iloisesti vääntää käden niskan taakse tollaselta paskaläjältä ja heittää se ovesta ulos. Joku sosiaalityöntekijä on kuitenkin heti vikisemässä. Faijalla oli tapana ottaa mua tukasta kiinni ja kantaa siitä, jos ei totellu. Ihan hyvin toimi, koska tiedän, että useimmiten ei olisi voinu vähempää kiinnostaa sen huutamiset ja käytännössä kuuntelin sen pyyntöjä ja joitakin minuutteja myöhemmin huutoja vierestä kuin mitä tahansa taustamelua. Eli toi oli ainoa tapa miten mut siinä tietyssä iässä sai tekemään mitään.

Carbon sanoi:
Olen nyt kesätöissä paikalla jossa liikkuu paljon lapsia. Nyt tulikin pieni ongelma johon en ollut varautunutkaan. Eli kun piti laittaa alue kiinni niin yksi ryhmä 13-14 vuotiaita eivät halunneetkaan lähteä pois alueelta, kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Yksi tytöistä oli sellanen näsäviisastelija joka ei ensin "löytänyt housujaan", ja sitten ei jaksanut nostaa ylös puhelintaan maasta ym ym. Keksivät kaikenlaisia syitä että ei tarvitsisi poistua alueelta. Lopulta sain heidät kuitenkin ulos kun nappasin tytön laukun ja vein sen ulos alueelta. Tyttö oli sellanen rääkivä hammasrautoineen :)

Eli miten tälläsissä tilanteissa pitää toimia? Miten yläasteen opettajat pärjäävät? Eikö se ole jopa niin että fyysisesti ei saa ottaa kiinni, esim. kädestä ja korvasta? Kun eivät puhetta kuuntele...

Vedä ympäri korvia ens kerralla. Ei mitään pahoinpitelyä, mutta sellanen sopiva korvatillikka. Vittuako tuollaiset teinihampuusit viranomaisille viitsivät mennä ja veikkaan, että poliisia ei vähempää voisi edes kiinnostaa. Jos siitä nyt jotain tulee niin tuskin saat elinkautista. Eipähän pikkukingit enää tule vittuilemaan..

tukistaa niin ei jää mitään jälkiä ja käy kuitenkin vittumaisen kipeää:)

Laittaa alue kiinni... oliko kyse vartiointipalvelun suorittamisesta vai opetusluontoisesta tehtävästä, johon monet täällä aasinsiltojaan rakentelevat? oliko tuo yläastejuttu vain heitto? Opettajan ja vartijan tulee jokseenkin rakentaa auktoriteettinsa hieman eri suuntaan ja eri keinoin.

neutraali sanoi:
tukistaa niin ei jää mitään jälkiä ja käy kuitenkin vittumaisen kipeää:)

Juuh... läpsii vähän persuksille ja kopeloi tissejä niin kyllä se tyttö siitä lähtee... ellei oo äiteensä tullu ;)

ToughGrip sanoi:
Laittaa alue kiinni... oliko kyse vartiointipalvelun suorittamisesta vai opetusluontoisesta tehtävästä, johon monet täällä aasinsiltojaan rakentelevat? oliko tuo yläastejuttu vain heitto? Opettajan ja vartijan tulee jokseenkin rakentaa auktoriteettinsa hieman eri suuntaan ja eri keinoin.

Vartija/valvonta

Onko julkinen tila enää julkinen aukioloajan päätyttyä. Eikös häirikön saa kantaa ulos, jotta työtehtävät saadaan suoritettua, oli tämä sitten juoppo tai angstiteini?

ToughGrip sanoi:
Juuh... läpsii vähän persuksille ja kopeloi tissejä niin kyllä se tyttö siitä lähtee... ellei oo äiteensä tullu ;)

:lol2:

mä en itseasiassa oikein ymmärrä miten jotkut teinit käyttäytyvät niin huonosti. Kai kaikki vähän rebelloi jossain vaiheessa esim vanhemmille mutta se, että rupeaa vaikeaksi muillekin on kuitenkin pienimuotoista, luulisin. Tai sitten kävin vaan liian kesyjä kouluja. :D
Mutta kuitenkin eivät kaikki teinit käyttäydy vittumaisesti, mikä niistä ns vaikeista tapauksista tekee vaikean? En tiedä pitääkö sormen laittaa osoittamaan vanhempia kohti, muita ympäristötekijöitä olisi tietenkin kaveripiiri mutta ovatko ihmiset todella niin typeriä että hyppää laidan yli vaan koska toinen juuri äsken teki niin ja se on niin hyvä jätkä.

Ja se, että mitä pitäisi tuossa tilanteessa tehdä, ei hajuakaan. itse varmasti voisinkin lätkiä pikkasen jos menee liian pitkälle. Mutta tuskin jos esim vartijan tms töissä ollaan moinen on sallittua ja voi johtaa johonkin. Onneksi ei itselläni ole koskaan ollut ongelmia poistaa teinejä paikoista joissa heidän ei kuulu olla, pitää vaan olla jämpti. Kerran joku kyseli että minnes me sitten mennään ellei tänne, steissillekö? Jannu kysyi niin hyvän kysymyksen etten muuta sanonut kuin että "olipa hyvä kysymys. menkääs nyt kuitenkin." . en todellakaan osaa jutella niille ja kai se on vaan sitten plussaa.

Carbon sanoi:
Vartija/valvonta

Sitten sulla on lain mukaan poistamisoikeus.

Joskus vuosia sitten vartijana sanoin vastaavan ikäisille kakaroille, yleensä pahimmalle poskensoittajalle, että "jos et mene ulos, vien sut korvista pihalle". Yleensä kerran piti toteuttaa, sen jälkeen uskoivat.

Eli tiukka ote korvasta ja pihalle mars. Harvat lapset rupee pullikoimaan vastaan suusanallista enempää.

RoMuLuu sanoi:
Eikös se niin ole, että nykyään saa opettaja käyttää väkivaltaa oppilaan luokasta poistamiseen.

Minä ainaki sain ala-asteella maistaa armotonta kyytiä miltei joka päivä. :)

Ja alkuperäiseen aiheeseen...... laitat sormet rettelöitsijän sieraimiin ja väännät nenää. Toimii varmasti :thumbs:

fish sanoi:
Sitten sulla on lain mukaan poistamisoikeus.

Joskus vuosia sitten vartijana sanoin vastaavan ikäisille kakaroille, yleensä pahimmalle poskensoittajalle, että "jos et mene ulos, vien sut korvista pihalle". Yleensä kerran piti toteuttaa, sen jälkeen uskoivat.

Eli tiukka ote korvasta ja pihalle mars. Harvat lapset rupee pullikoimaan vastaan suusanallista enempää.

Mutta siihenkin on hyvä varautua. Mikään ei oo v-mäisempää kuin silmille hyppivä 15v räkänokka joka tietää oikeutensa. Noita on muuten yllättävän paljon nykypäivänä. Jos joutuu isomman räkänokkalauman kanssa konfliktiin niin paras ohje siinä on keskittyä porukan johtajaan ja unohtaa muut. Uhoturvilla, vaikka niitä olis kymmeniä, on yleensä aina yksi päällikkö, se kovin jätkä, jota muut robottimaisesti seuraa. Kun johtajan eliminoi niin loppulauma hoituu ihan itsestään. Toinen ohje on, että räkänokkien kanssa ei pidä alentua neuvottelemaan. Ei ollenkaan. Eikä varsinkaan alentua samalle tasolle vittuilemaan. Päin vastoin kuin täällä jotkut neuvoo väitän, että siinä vaiheessa kun alat keskustella asiallisesti uhoavan murkun kanssa peli on jo hävitty. Aikuisen tulee ottaa pennulta välittömästi luulot pois. Siinä tulee uhoturvalle shokkireaktio kun käydäänkin käsiksi, tätähän se ei ollut odottanut vaan luuli olevansa koskematon. Eli tossa kysyjän tilanteessa olisin lähtenyt roudaamaan sitä tyttöä niska-perse-otteella ulos heti ensimmäisen vittuilun jälkeen.

Jaa, kyse olikin siis vartijasta. Poistamisoikeus löytyy siinä tapauksessa, ja tarvittaessa saa käyttää voimakeinojakin (huom. tarvittaessa). Toimi siis järjestyksessä kehoitus, käsky, ohjaava ote ja tarvittaessa hallintaote.

Näinhän se LYTP sanoo:

"Vartijalla on oikeus poistaa henkilö vartioimisalueelta, jos poistettava ei noudata vartioimisalueen omistajan tai haltijan taikka tämän edustajan antamaa poistumiskehotusta taikka jos on ilmeistä, ettei poistettavalla ole oikeutta oleskella vartioimisalueella ja vartija on kehottanut häntä poistumaan."

"Jos poistettava, kiinni otettava tai turvallisuustarkastuksen kohteeksi joutunut koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, kiinni ottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen, vartijalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi taikka turvallisuustarkastuksen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet."

kahlaajalintu sanoi:
"mä olen tässä auttamassa sinua" Kaiken minkä sanot pitää perustua tohon lauseeseen, se sisätö itää olla se että olet auttamassa..
On todella viakea kiukutella ja olla vihanen henkilölle joka on juuri sinua varten sinua auttamassa siinä.

Tämä on kyllä niin totta. Sitä joskus uskomattomassa vitutuksessa soittaa asiakaspalveluun/liikkeeseen ja tekee mieli ruveta huutaa vastaaja kumoon ja kirota tuote/palvelu alimpaan helvettiin, mutta, sitten sieltä vastaakin hento- ja sievä-ääninen neiti, jolle ei yksinkertaisesti voi tilittää :itku:

Tuttua hommaa. Takana useampia vuosia pokena ja 1,5v vartijana.

Töissä tulee välillä tilanteita, että teinit ovat luvattomalla alueella ja yksinkertainen ohje on, että heidät poistetaan. Vittuilua ja suunsoittoa tulee varmasti jos menee sinne jotain epämääräistä nysväämään. Yleensä sanon vain, että "poistutte heti tältä alueelta, ja ei ole mitään asiaa tänne". Jos alkavat jotain napisemaan, niin seuraava lause on; "teillä on kaksi vaihtoehtoa; kannan jokaisen ulos, tai kävelette ihan itse ja voitte jatkaa skeittaamista muualla". Kertaakaan ei ole tarvinut mulla koskea keneenkään siellä ko. paikassa.
Naispuolinen työkaveri oli yhdessä toisessa paikassa istuttanut ison teinilauman vesisateessa asvaltille ja pitänyt kymmenen minuutin luennon, että miten käyttäydytään. Hyvin oli kuulemma toiminut. :D

Poken hommissa asennevammaiset tytöt on yleensä kaikkein rasittavimpia, kun ei tiedä miten niitä uskaltaa ottaa kiinni. Mullekin on nakattu tuopillinen naamalle sun muuta mukavaa ovella ollessa ja eikait siinä auta kun olla tyynesti ja hoitaa hommansa kunnolla senkin jälkeen. Ja tosiaan oon kyllä aina rennosti töissä ja heitän huumoria, niin en usko, että provosoin ketään omalla käytökselläni. Kaikilla vaan ei kiinnosta noudattaa sääntöjä, varsinkaan humalassa.

Opettajan hommat on varmasti kaikkein vaativimpia, kun siellä ollaan päivästä toiseen tekemisissä samojen ihmisten kanssa. Pitäisi saada rakennettua luottamus oppilaisiin ja "hyvän tyypin" maine, niin teinitkään ei kehtaa silloin olla vittumaisia. Toki löytyy niitä henkilöitä, jotka tietentahtoen häiriköi joka asiasta, mutta niittenkin ojentamiseen löytyy ratkaisut. Ensin ottaa kahden keskiseen jutteluun, että mistä homma oikein johtuu ja sitten miettii ratkaisuja. Olin itse myös ala-asteella jonkin aikaa häirikkö, mutta onneksi sattui hyvät opettajat, jotka osasivat vetää oikeasta narusta. Tajusin sitten homman itse, että eihän siinä ole mitään järkeä. Sen jälkeen ala-asteen loppu ja koko ylä-aste sujui rauhallisesti ja menin jopa ihan lukioon asti. :)

edit. voisi vielä mainita, että olen ollut jonkin aikaa töissä liikunnan opettajan avustajana ja sitten vetänyt taistelulajeissa useampaa alkeiskurssia, joten jonkun verran kokemusta löytyy nuorten parissa työskentelystä.

liiska sanoi:
Toinen ohje on, että räkänokkien kanssa ei pidä alentua neuvottelemaan. Ei ollenkaan. Eikä varsinkaan alentua samalle tasolle vittuilemaan. Päin vastoin kuin täällä jotkut neuvoo väitän, että siinä vaiheessa kun alat keskustella asiallisesti uhoavan murkun kanssa peli on jo hävitty. Aikuisen tulee ottaa pennulta välittömästi luulot pois.

Olen osittain samaa mieltä. Siksi en itse tue neuvottelua tuossa Carbonin tilanteessa, koska se ei ole mikään neuvottelutilanne. Neuvottelussa kuitenkin haetaan kompromissia ja on aina se mahdollisuus, että vastapuolen tahto menee läpi. Näin siis tietenkin teoriassa. Ei pidä antaa nuorille sellaista kuvaa, että se on jotenkin niistä itsestään kiinni, mikä on lopputulos. Tilanne on kuitenkin se, että paikka menee kiinni ja tyhjennetään ja neuvotteluvaraa ei siinä asiassa ole. Nuorilla ei ole mitään sananvaltaa asiassa.

En tiedä tarkoitatko tolla aikuisen tulee ottaa pennulta luulot pois ihan yleisesti kaikkea (mistä olen eri mieltä), vai tuollaisia Carbonin mainitsemia tilanteista (mistä olen samaa mieltä). Aikuisen ja nuoren välinen suhde esim. koulussa tai kotona ei saa olla siltä lähtökohdalta, että lapselta luulot pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom