teinien kurittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nyt kesätöissä paikalla jossa liikkuu paljon lapsia. Nyt tulikin pieni ongelma johon en ollut varautunutkaan. Eli kun piti laittaa alue kiinni niin yksi ryhmä 13-14 vuotiaita eivät halunneetkaan lähteä pois alueelta, kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Yksi tytöistä oli sellanen näsäviisastelija joka ei ensin "löytänyt housujaan", ja sitten ei jaksanut nostaa ylös puhelintaan maasta ym ym. Keksivät kaikenlaisia syitä että ei tarvitsisi poistua alueelta. Lopulta sain heidät kuitenkin ulos kun nappasin tytön laukun ja vein sen ulos alueelta. Tyttö oli sellanen rääkivä hammasrautoineen :)

Eli miten tälläsissä tilanteissa pitää toimia? Miten yläasteen opettajat pärjäävät? Eikö se ole jopa niin että fyysisesti ei saa ottaa kiinni, esim. kädestä ja korvasta? Kun eivät puhetta kuuntele...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uhkaa poliiseilla tai sano että soitetaanpas teidän vanhemmille :) , itse en menis fyysisesti koskemaan kun siitä tiiä mitkä mätkyt saa vielä itelle. btw luin muuten eka että ''teinien kuuritus'' :D .

Eikös tuollaisessa tilanteessa voi soittaa poliisit paikalle?

Carbon sanoi:
Olen nyt kesätöissä paikalla jossa liikkuu paljon lapsia. Nyt tulikin pieni ongelma johon en ollut varautunutkaan. Eli kun piti laittaa alue kiinni niin yksi ryhmä 13-14 vuotiaita eivät halunneetkaan lähteä pois alueelta, kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Yksi tytöistä oli sellanen näsäviisastelija joka ei ensin "löytänyt housujaan", ja sitten ei jaksanut nostaa ylös puhelintaan maasta ym ym. Keksivät kaikenlaisia syitä että ei tarvitsisi poistua alueelta. Lopulta sain heidät kuitenkin ulos kun nappasin tytön laukun ja vein sen ulos alueelta. Tyttö oli sellanen rääkivä hammasrautoineen :)

Eli miten tälläsissä tilanteissa pitää toimia? Miten yläasteen opettajat pärjäävät? Eikö se ole jopa niin että fyysisesti ei saa ottaa kiinni, esim. kädestä ja korvasta? Kun eivät puhetta kuuntele...
Vittuile takas niille, käytä mielikuvitusta. Ton ikäsillä on sen verran heikko itsetunto ja huono sanavarato, että kyllä ne sillä puheellakin pois saa.
Tuon ikäiselle mikään ei ole pahempaa kin kasvoensa menettäminen kavereiden edessä

J-2 sanoi:
Eikös tuollaisessa tilanteessa voi soittaa poliisit paikalle?

Ei kuule poliiseilla ole tällaisille asioille aikaa. Kyllä niitä juoppojakin on niskaperseotteella kannettu pois alueelta kun poliisilla on ollut parempaakin tekemistä. Pitäähän niiden vähän priorisoida.

Ei siinä oikein mitään muu auta, kuin se, että sanoo niille aika napakasti takaisin. Itse aikoinani olin yläasteella työharjottelussa ja jatkuvalla soitolla pennut vittuilivat. Jossain vaiheessa kyllästyin niiden nirppanokkien piruiluun ja ärähdin aika pahasti (hävettää muuten vielä tänä päivänäkin se asia), mutta siihen loppui se vittuilu. Luultavasti kokeilivat vain rajojaan.

kahlaajalintu sanoi:
Tuon ikäiselle mikään ei ole pahempaa kin kasvoensa menettäminen kavereiden edessä

Kasvojen menettäminen saa nuoren ihmisen aikamoiseen nurkkatilanteeseen. Joko hyväksyy sen, että on nolattu kaikkien edessä tai sitten maksaa takaisin vielä kovemmalla keinolla.

Meillä on duunissa asiakkaana tällä hetkellä muutama teinijunnu joilla ei mitään tapoja tai muutakaan kunnioitusta ketään kohtaan. Alkavat käydä hieman hermoille kun kokoajan saa olla komentamassa ja seuraamassa niitä että onko niillä joku koiruus mielessä. Itse olen pähkäillyt että joko seuraavan kerran kun niistä on harmia niin niiltä loppuu asiointi meillä eli "porttikielto". Suurin virhe varmaan olisi ottaa näiden teinien vanhempii yhteyttä kun sieltä varmaan tulisi viellä enempi sitten paskaa niskaan kun jos pennuilla tuollainen kasvatus niin mitähän lie sitten vanhemmat.

:offtopic:

Olin kerran hyvällä alueella sijaistamassa erästä hankalahkoa 6. luokkaa. Luokassa oli yksi varsin asennevammainen nuori mies, jonka olin pari kertaa nähnyt hengailemassa asematunnelissa. Tämä poika häiritsi tuntia, näppäili kännykkää eikä siihen tepsinyt mitään. Käskin sen mennä ulos luokasta, mutta kundi ei liikkunut mihinkään.

Kävin sitten hakemassa avuksi vararehtorin, jolla oli aika kova auktoriteetti koulussa, mutta ei hänenkään tiukkasävyiset käskyt liikuttaneet poikaa mihinkään. Se, mikä toimi, oli se kun varareksi sanoi soittavansa pojan vanhemmille, että hakevat jälkikasvunsa kotiin.

Kundi lähti luokasta ja vietti loppupäivän vararehtorin seurassa.

Hippa sanoi:
:offtopic:

Olin kerran hyvällä alueella sijaistamassa erästä hankalahkoa 6. luokkaa. Luokassa oli yksi varsin asennevammainen nuori mies, jonka olin pari kertaa nähnyt hengailemassa asematunnelissa. Tämä poika häiritsi tuntia, näppäili kännykkää eikä siihen tepsinyt mitään. Käskin sen mennä ulos luokasta, mutta kundi ei liikkunut mihinkään.

Kävin sitten hakemassa avuksi vararehtorin, jolla oli aika kova auktoriteetti koulussa, mutta ei hänenkään tiukkasävyiset käskyt liikuttaneet poikaa mihinkään. Se, mikä toimi, oli se kun varareksi sanoi soittavansa pojan vanhemmille, että hakevat jälkikasvunsa kotiin.

Kundi lähti luokasta ja vietti loppupäivän vararehtorin seurassa.

Ja joihinkin taas ei auta sekään... Se mikä auttaa on keskustelu niiden nuorten kanssa ja jonkin asteisen yhteyden löytäminen. Sen ja sen tason paikalle hakeminen tai poliisilla ja vanhemmilla uhkailu ei ole se oikea ratkaisu.
Lapsukaiset pitää saada tajuamaan tiettyjä asioita ennenkuin ne tekee yhtään mitään.

Ei mua ainakaan kauheesti pelottanu rehtorit tai vanhemmille soittelut kun olin tuon ikäinen. Ei kauheesti pelottanu kyllä muut opettajatkaan. Opin vasta järkipuheella, kun halusin itse tehdä niin.

Pitää vaan olla ovelempi kun se ärsyttävä ja näsäviisas räkänokka.

kahlaajalintu sanoi:
Ja joihinkin taas ei auta sekään... Se mikä auttaa on keskustelu niiden nuorten kanssa ja jonkin asteisen yhteyden löytäminen. Sen ja sen tason paikalle hakeminen tai poliisilla ja vanhemmilla uhkailu ei ole se oikea ratkaisu.
Lapsukaiset pitää saada tajuamaan tiettyjä asioita ennenkuin ne tekee yhtään mitään.

Ei mua ainakaan kauheesti pelottanu rehtorit tai vanhemmille soittelut kun olin tuon ikäinen. Ei kauheesti pelottanu kyllä muut opettajatkaan. Opin vasta järkipuheella, kun halusin itse tehdä niin.

Pitää vaan olla ovelempi kun se ärsyttävä ja näsäviisas räkänokka.

Ei varmasti auta kaikilla tuollaiset keinot (soittaa vanhemmille). Riippuu vähän missä sarjassa se nuori painii. 6. luokkalainen on kuitenkin vasta 12-vuotias ja aika lapsi, joten aika usein auktoriteetilla saa toivotun lopputuloksen aikaan.

Etukäteen ei helposti pysty sanomaan, mikä toimii kenellekin, mutta toisen häpäisemisestä hänelle tärkeän joukon edessä tuottaa helposti ikävämpiä seurauksia, kun toinen yrittää sitten vastata samalla mitalla takaisin.

Jos itse olisin töissä jossain paikassa, mikä pitää saada tyhjennettyä tiettyyn aikaan mennessä niin kaippa soittaisin poliisit hakemaan teinijoukon pois, jos ei pyytämällä tai käskemällä lähde. En rupeaisi omalla ajalla ilman rahallista korvausta neuvottelemaan nuorten kanssa ratkaisua. Tämä siis tuntipalkkatyöntekijän ratkaisu. Opejutut on sitten erikseen.

(Editoitu sanavalintoja)

Hippa sanoi:
Ei varmasti auta tuollaiset keinot. Riippuu vähän missä sarjassa se nuori painii. 6. luokkalainen on kuitenkin vasta 12-vuotias ja aika lapsi, joten aika usein auktoriteetilla saa toivotun lopputuloksen aikaan.

Etukäteen ei helposti pysty sanomaan, mikä toimii kenellekin, mutta toisen häpäisemisestä hänelle tärkeän joukon edessä tuottaa helposti ikävämpiä seurauksia, kun toinen yrittää sitten vastata samalla mitalla takaisin.

Jos itse olisin töissä jossain paikassa, mikä pitää saada tyhjennettyä tiettyyn aikaan mennessä niin kaippa soittaisin poliisit hakemaan teinijoukon pois, jos ei pyytämällä tai käskemällä lähde. En rupeaisi omalla ajalla ilman rahallista korvausta neuvottelemaan nuorten kanssa ratkaisua. Tämä siis jonkun tuntipalkkatyöntekijän ratkaisu. Opejutut on sitten erikseen.

ja osalle ei toimi siltikään. Mä olin ihan omassa luokassa 4.luokasta eteenpäin kun ei auktoriteetit pelotanu. Termi taisi olla "ei sopudu muitten lasten kanssa luokkayhteisöön"
Siellä mä sitten ees vähän tajusin ITSE, että mitä pitäs tehdä.
Menetät sitä paitsi omaa arvostusta jos aina olet hakemassa "isompia" hätiin kun jokin vähän vaikeempi tilanne tulee eteen, Kyllä ne saa puhumallakin pois, kun vaan on ovelampi :)

Mä puhuisin silti, mutta konsteja on monia.

kahlaajalintu sanoi:
ja osalle ei toimi siltikään. Mä olin ihan omassa luokassa 4.luokasta eteenpäin kun ei auktoriteetit pelotanu. Termi taisi olla "ei sopudu muitten lasten kanssa luokkayhteisöön"
Siellä mä sitten ees vähän tajusin ITSE, että mitä pitäs tehdä.
Menetät sitä paitsi omaa arvostusta jos aina olet hakemassa "isompia" hätiin kun jokin vähän vaikeempi tilanne tulee eteen, Kyllä ne saa puhumallakin pois, kun vaan on ovelampi :)

Mä puhuisin silti, mutta konsteja on monia.

Ei ole tapanani hakea isompia apuun, vaan selvitä kaikesta itse. Tuo on niitä harvoja kertoja, kun olen 4 vuoden aikana tarvinnut isomman "apua". Omalla arvostuksella ei niin väliä ole, kun kyseessä on yksi päivä. Tärkeintä on selvitä siitä ilman hermoromahdusta.

Olen itsekin tavannut lapsia, joihin ei tepsi mikään. Enkä tiedä vieläkään, mikä sellaiseen auttaisi.

Kuten sanoin, jos olisin tuntipalkkalaisena jossain, en rupeaisi omaa vapaata aikaa tuhlaamaan siihen, että neuvottelisin häiriöjoukon kanssa heidän poistumisestaan paikalta. Tilanne ei kuitenkaan ole sitä, että neuvottteluvaraa olisi, vaan sitä, että paikka tyhjenee silloin, kun se menee kiinni eikä poikkeuksia ole.

Hippa sanoi:
Ei ole tapanani hakea isompia apuun, vaan selvitä kaikesta itse. Tuo on niitä harvoja kertoja, kun olen 4 vuoden aikana tarvinnut isomman "apua". Omalla arvostuksella ei niin väliä ole, kun kyseessä on yksi päivä. Tärkeintä on selvitä siitä ilman hermoromahdusta.

Olen itsekin tavannut lapsia, joihin ei tepsi mikään. Enkä tiedä vieläkään, mikä sellaiseen auttaisi.

Kuten sanoin, jos olisin tuntipalkkalaisena jossain, en rupeaisi omaa vapaata aikaa tuhlaamaan siihen, että neuvottelisin häiriöjoukon kanssa heidän poistumisestaan paikalta. Tilanne ei kuitenkaan ole sitä, että neuvottteluvaraa olisi, vaan sitä, että paikka tyhjenee silloin, kun se menee kiinni eikä poikkeuksia ole.

Niihin toimii yllättävän hyvin samat kikat ku aikuisiinkin esim ravintolaa tyhjennettäessä. Useesti onki tullut pikkulapset mieleen siitä shousta. "mä juon tän siidertin loppuun asti ku oon maksanukki ja sitä paitsi mulla on vielä 30s aikaa olla täällä"
Puhumalla.... Pitää käyttää järkeä ja olla ovelamapi.

Mull on jonkinlainen aavistu siitä mikä niihin ongelma muoriin/lapsiin tepsii, mutta en jaksa sitä romaania alkaa tänne kirjottelemaan.

kahlaajalintu sanoi:
Niihin toimii yllättävän hyvin samat kikat ku aikuisiinkin esim ravintolaa tyhjennettäessä. Useesti onki tullut pikkulapset mieleen siitä shousta. "mä juon tän siidertin loppuun asti ku oon maksanukki ja sitä paitsi mulla on vielä 30s aikaa olla täällä"
Puhumalla.... Pitää käyttää järkeä ja olla ovelamapi.

Enpä ole koskaan ravintolaa tyhjentänyt. Aikuiset muistuttaa pikkulapsia loppujen lopuksi aika paljon kaikissa elämän tilanteissa.

Mull on jonkinlainen aavistu siitä mikä niihin ongelma muoriin/lapsiin tepsii, mutta en jaksa sitä romaania alkaa tänne kirjottelemaan.

Kerro ihmeessä, koska itse ainakin haluan joskus kokeilla kaikkea mahdollista, jos vaan löytyisi joku toimiva keino. Lapsissa (ja aikuisissa) on se vika, että ne on kaikki omia persooniaan ja se, mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle.

Hippa sanoi:
Enpä ole koskaan ravintolaa tyhjentänyt. Aikuiset muistuttaa pikkulapsia loppujen lopuksi aika paljon kaikissa elämän tilanteissa..
Mä oon aika moneenkin kertaan ja ton kirjotin siihen vaan sen vuoksi että voit kuvitella itsesi samaan tilaan kun ne muksut....

Hippa sanoi:
Kerro ihmeessä, koska itse ainakin haluan joskus kokeilla kaikkea mahdollista, jos vaan löytyisi joku toimiva keino. Lapsissa (ja aikuisissa) on se vika, että ne on kaikki omia persooniaan ja se, mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle.
Kaikille toimii se oma juttunasa joo, se on totta mutta periaate on aina se sama, millä kenet tahansa saa tajuamaan ja tekemään. "mä olen tässä auttamassa sinua" Kaiken minkä sanot pitää perustua tohon lauseeseen, se sisätö itää olla se että olet auttamassa..
On todella viakea kiukutella ja olla vihanen henkilölle joka on juuri sinua varten sinua auttamassa siinä.
Ihmisten on helpompi kokea joku vastanmielinen asia kun he kokevat auttavansa itseään tai jotain muuta siinä ohessa.

No se että miten sä löydät jostain henkilöstä sen oikein napin mistä painaa
onki jo ammattitaitoa, jokaisella se kuitenkin on... Siinä se onki lyhkäsyydessään.

Carbon sanoi:
miten tälläsissä tilanteissa pitää toimia? Miten yläasteen opettajat pärjäävät? Eikö se ole jopa niin että fyysisesti ei saa ottaa kiinni, esim. kädestä ja korvasta? Kun eivät puhetta kuuntele...
Eikös se niin ole, että nykyään saa opettaja käyttää väkivaltaa oppilaan luokasta poistamiseen. Ei taida väkivalta se sana olla mitä käytetään, mutta varmasti tajuatte mitä tarkoitan (voimakeinoja, fyysisiä otteita, whatever). Tämäkään ei tietysti tarkoita turpaanvetoa ja sen jälkeen jalasta ulos raahaamista, mutta jonkin asteisia voimakeinoja kuitenkin. Itse en osaa sanoa mitä sinun tilanteessasi tekisin, sillä tilanteesi on hieman erilainen kuin opettajilla. Se on sitten ikävää jos tulee jotain seuraamuksia lasten "liiallisesta" kurittamisesta tms. Ei kai siinä sitten muu auta kun ensin puhumalla (kahliksen ideat voi toimia oikein hyvin joihinkin tapauksiin), sitten poliisit, ja jos poliisia ei kiinnosta niin heivaa ne ulos sitten käsipelillä. Vittumainen tapaus kieltämättä. :evil:

Kaikki maailman ongelmat pitäisi pystyä selvittämään puhumalla kun sanoo oikeat sanat, mutta sehän tässä juuri onkin ongelma? ;)

Tosiaan, jos rupean huutamaan tai "vittuilemaan" takaisin niin uskoisin että siitä vasta sota syntyisikin. Eli täsmällisiä vinkkejä otetaan mielusti vastaan.

Siitä poliisijutusta, vaikka poliisit suostuisivatkin tulemaan paikalle niin siinä voi mennä tunteja. Muutenkin ehkä turhaa sotkea ulkopuolisia tällaiseen pieneen asiaan. En vieläkään ymmärrä miksei käsiksi saa käydä. Sehän on mahdoton tilanne ellei lapsi itse kävele ulos.

Alueelta pääsee kyllä pois rullaovista vaikka itse en olisikaan paikalla, joten olisin tietenkin vaan voinut kävellä pois. Tosin, silloin olisin näyttänyt että luovutan. Pojat eivät olleet ongelma, heistä tyttö oli tosi hauska kun pisti hanttiin. Yksi konsti olisi varmaan ollut poistaa pojat alueelta. Näin tytölle olisi tullut tylsää ja kävellyt lopulta itse pois...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom