Teidän omaisuutenne?

.

Sivutaan tuota autoasiaa vielä. Auto ei tosiaan ole mikään sijoitus. Se on auto, pelkkä kulu. .

Pakko saivarrella. Mun mielestä auto voi olla erinomainen sijoitus vaikka sen rahallinen arvo laskeekin vuosien varrella. Samoin kohtuuttoman kallis vene, jonka olen hankkinut, on mielestäni erinomainen sijoitus vaikka se vanhenee ja halpenee ja ylläpitokulut on korkeat jne.

Perheen yhdessäoloon, nautintoon ja hyvinvointiin kannattaa sijoittaa. Sijoitusten arvoa ei voi mitata vain rahassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on kyllä totta että auto on rahallisesti surkein mahdollinen sijoituskohde. Nyt alla 600e kauppakassi, pieni ostohinta pieni häviö kun se vanhenee/hajoaa/varastetaan/tuhotaan.

Edellisen auton (Foordi -96) myyntihinta laski 9k -> 2k kolmessa vuodessa. Eli auton omistus 3 vuoden ajan maksoi 7 000 euroa. Siihen lisäksi sitten vakuutukset+korjaukset+bensat. Morjes. Peukkua pääkaupunkiseudun toimivalle ja halvalle julkiselle liikenteelle!
 
Voi perkele näitä sun juttuja taas. Toivottavasti et ole tosissasi :D
:offtopic:
Oi kuule, katoppa ympärillesi liikenteessä, näät aika paljon ei-ihan-uusia-mutta-todella siistejä uutena aika kalliita autoja. Todella monet ovat myös tuoneet juurikin sellaisia. Moni voi olla kalliimpi kuin moni kauhea pikkulintta uutena, mutta usko pois, on ne sitten sen arvoisiakin. Kannattaa kokeilla, jos lähialueen autoliikkeisiin tulee käytettyjä isompikoneisia bemareita tai mersuja. 540i koeajettuna e34, Todella todella todella paljon parempi kuin 2004 punto tai 2004 corolla tai jopa 2005 volvo v70 mitä oon ajanu.

Joka rehellisesti on sitä mieltä että jotkut huyndait tai fiiatit on autoina hyviä, niitä on nautinto ajaa, ja ettei 5vuotta vanhemmat paljon hienommat bmw:t ole parempia joka osa-alueella, saa pitää tunkkinsa, mutta ei me kaikki olla samassa muotissa.
:offtopic:

ja että mentäis topicin puolelle, niin oma varallisuus on aika mitätöntä tasoa, perinnöksi sitte aikanaa jos niin wanhaksi elää tulis talo ja järvenrantakesämökki aika isolla tontilla. Muttei nekään mun ole, mökillä saan kyllä olla just nii paljo ku lystään, mutten kyllä pidä mökkeilystä, ja käyn siellä ehkä 3 kertaa vuodessa.

e:lopunpeleissä todella harvat ostaa ne autosa uutena tojotakaupasta. selkeä vähemmistö. johan näitä kerettiläisiä bmw:n ja mersuntuojia mitkä ajaa kauheilla wanhoilla paskalintoilla :jahas: on suomessa yli 100 000 ihmistä!! eli enpä todel-lakaan ole ainoa joka kieltäytyy tavallisen köyhänkansan peruslintoista. on niitä ihan vitun monta muutakin.tuolta.. sielläkin porukalla just kaikkea ihan muuta ku 07-focuksia ja corolloita
 
Mitähän hattua sä nyt selität?:D

Siis tottakai mersussa on paremmat penkit kuin puntossa. totta vitussa on? mutta mikä on mersun ja punton ero? no hintahan se... IMO ranskalaiset,japanilaiset,kiinalaiset on autoina paskoja mutta tottakai ne on järkevämpiä käyttöautoja ku jotkut viislitraset bemarit jne.jne. Tässä se ero syntyy, miksi Pertti Perusjamppa, 4 lasta ja vaimo pitäisi kauppakassina AMG mersua? Miksi hän ei silloin ostaisi juuri sitä Corollaa?
 
Huoh, nyt Indica höyryää kun joku ostaa fiksun käyttöauton. Samalla hintaa millä saa jonku poljetun 200tkm ajetun 8vuotta vanhan bemun. okkei...

Niin joo, ei pysty saada naista ku ei oo bemaria, oletan?

Tuskin koskaan tulen montaa kuukausipalkkaa autoon laittamaan koskaan enää laittamaan, käyttöesineitä ne on ainakin mulle.
 
Oho, olipas auto arka aihe täällä. Tämäkin on joku ihme suomalainen juttu. Kärjistettynä moni ei korvaansa letkauta, vaikka vaimon persettä pilkattaisiin, mutta annas olla jos jostain mielipiteestä saattaisi löytyä jotain omaa autovalintaa sivuavaa, niin leikki loppui siihen. Ei missään muualla ole tällaista. Liittynee näihin omaisuusjuttuihin siten, että kun auto on keskivertofinskille muutenkin niin valtava sijoitus, niin suomalaisen itsetunto ei kestä pienintäkään arvostelua. Autovalinnasta tulee sen kalleuden takia iso osa omistajan identiteettiä. Mitä edullisempi kosla on suhteessa hlön varallisuuteen, sitä merkityksettömämpi peltilehmä itsessään on ja tämä näkyy välittömästi keskusteluissa. edit: ja tämä yleistys siis merkkivalinnasta riippumatta. Yhtä kuumana se Kia-ukkeli vaahtoaa 7 vuoden takuustaan ja TM:n testivoitosta.
Perheen yhdessäoloon, nautintoon ja hyvinvointiin kannattaa sijoittaa. Sijoitusten arvoa ei voi mitata vain rahassa.
Niin totta. Ajallinen tasapainoilu ja hajautus on myös haaste omaisuuden haalimisen kanssa. "Kaikki mulle heti nyt"-asenne ei johda mihinkään, eli uutta venettä ei kannata hakea huomenna Käyttöluotolla. Väärä ääripää olisi myös siirtää hankintaa niin kauan, että kun rahat on kasassa, niin perhe on jo häipynyt, kiveksissä syöpä ja lonkassa muuta vikaa. Klenkkaa siinä sitten yksinään meloni jalkojen välissä venettä ostamaan käteisellä.
 
Ostin kotiini vuonna -97 videotykin. Elokuvaharrastajana se 20tmk oli sen arvoista. Sain rikkaan tyypin maineen ihan tämän ostoksen myötä. Sanoin monille sanojille, että elämä on valintoja ja te ajatte paljon kalliimmilla autoilla mitä minun keskikokoinen saksalainen pirssi on. Mitä se haittaa jos jollakin on 300keur talo ja 5keur auto?

Ei mulla ole suoraan sanottuna varaa osataa kallista autoa, vaikka omaisuus on ihan kohtuullinen. Tuloistakin suuri osa tulee pääomatuloina. Mielummin maksan lainaa pois, oli kuinka vähennyskelpoista lainaa tahansa. Neuvojia on paljon, mutta se oma tyytväisyys on tärkeintä. Eipä tartte esittää mitään ja joku M5 bemari on hieno, mutta en näe sen vaivan arvoiseksi. Jos joku näkee, niin se on sen asia.

Omaisuutta on maina yli 100 hehtaaria, yli 200m2 asuinrakennus. 5 varastorakennusta, oma järvi ja siellä rantasauna. Ja velkaa vastapainoksi.
 
:lol2:



- Toyota matalallla hintaluokalla. Bemarissa on kytkinpolkimen liikerata liian pitkä. ;)
- Helsinki - Mumbai tiketit. Talvea on nähty jo tarpeeksi.

Perintönä sitten verorajan ylittävää joskus (toivottavasti) kaukaisessa tulevaisuudessa.
 
ei bemareissa oo mitään muuta huonoo kun kuski.

joo.. toisaalta ois voinu tietty olla kirjottamattakin :offtopic:
 
Kylläpä tuli Indicalta taas kunnon avautumista. :)

Oma äiti osti uuden tuulipukukansan avensiksen siksi, koska halusi mahdollisimman vaivattomasti luotettavan ja turvallisen auton, jolla saa paljon tavaraa kuljetettua. En usko, että sitä tosiaankaan kiinnostaa (tai on edes aikaa omien töidensä takia) lähteä johonkin saksaan ettimään jotain 200 000km ajettuja 8v vanhoja bemareita sen takia, koska sillä on mahdollisesti parempi ajaa. Ja uskon, että näin ajattelee moni muukin perheellinen, jolle auton hankinta täytyy olla mahdollisimman vaivaton toimenpide, eikä haluta muuta, kuin luotettava kohtuuhintainen auto, jossa takuut ja muut hommat pelaa.

Ja onko Indican mielestä tosiaan kaikki alle 75 000 euron autot "tavallisen hintaisia mitäänsanomattomia huonoajoisia linttoja"? :D
 
Vaikka ostaisi erikoisemman auton, niin pitää muistaa,että varaosat on helvetin paljon kalliimpia näissä erikoisautoissa.
Mulla oli Subaru wrx sti ja kun vein sen Laakkoselle huoltoon, sanoivat että pelkät etujarrupalat on asennettuna 1000€ :wtf:
Muut osat oli suhteessa yhtä kalliita, toi vaan sattu jäämään mieleen.

Muutenkin virittelin sitä vähän liikaa, kerran kehä ykkösellä se syttyi saatana tuleen ja vedin sen parkkiin Myllypuron Shellin viereen.
Ei mennyt aikaakaan kun paikalla oli poliisi, ambulanssi ja palokunta.

Johtosarjat kerkesi palamaan ja mistään ei saanut uusia, joten joku Laakkosen mekaanikko juotti niitä palasia yhteen melkein kuukauden :D
 
Miksi kaikkien pitäisi vaurastua? Onko se kivaa että on salkussa rahhoo niin perkeleesti (ja asuu samalla veneen alla)?
Ei mulla ole sentään 300ke talossa, mutta ei kauaskaan jäädä, autolla arvoa vajaa 10ke. Tää sopii mulle, oon häpi. Luotan siihen että tulevaisuudessakin palkka juoksee sen verran että lyhennysten jälkeen jää mäyrikseen eurot.

No jos jokin tässä elämässä on varmaa, niin se ettei kukaan pakota menestymään taloudellisesti. :D

Ei kannata huijata itseään palkkatyön näennäisellä varmuudella ja tuudittautua valtion lupauksiin eläkkeestä. Töistä voi saada potkut ja luvatut eläkkeet saamatta. Loppujenlopuksi kaikki ovat vastuussa itsestään ja läheisistään.

Minulle vaurastuminen tarkoittaa itsenäisyyttä ja sitä, että hallitsee omaa tulevaisuuttansa. Jos joku haluaa pelata venäläistä rulettia ja heittäytyä tyystin työnantajan ja valtion armoille, niin siitä vain. Suurin osa tekee niin. Se on näennäisen turvallinen ja helppo vaihtoehto ja tällaiseen elämään meidät koulutetaan pienestä pitäen.
 
Pakko saivarrella. Mun mielestä auto voi olla erinomainen sijoitus vaikka sen rahallinen arvo laskeekin vuosien varrella. Samoin kohtuuttoman kallis vene, jonka olen hankkinut, on mielestäni erinomainen sijoitus vaikka se vanhenee ja halpenee ja ylläpitokulut on korkeat jne.

Perheen yhdessäoloon, nautintoon ja hyvinvointiin kannattaa sijoittaa. Sijoitusten arvoa ei voi mitata vain rahassa.

Toi Heikin pointti kalliista veneestä on asiaa. Autosta olen eri mieltä mutta jos veneestä on hupia ja laatuaikaa koko perheelle on ihan sama mitä se maksaa (järjen rajoissa). Mä olen päättänyt jossain vaiheessa että säästän aina jostain muusta kuin laatuajasta muksujen ja perheen kanssa.

Haluan ens kesänä lomalle hiekkarannalle siten että mun ei tarvi tehdä mitään muuta kuin olla ja katsoa rouvan kanssa kun muksuilla on kivaa. Hommaa niin valmiin paketin kuin mahdollista ilman ylläreitä.

Toinen vaihtoehto olisi kaivaa silmät punaisena netistä halvin mahdollinen reissu ja stressata itseä sillä ja sen säätämisellä.

Huono esimerkki ehkä mutta mikään muu ei ole niin hyvä sijoitus kuin laatuaika ja panostaminen omaan perheeseen.

Sama on tosi monessa jutussa. Jos joskus muksut jotain pyytää, en ekana sano että ei. Tykkään suhteuttaa sen siihen että onko mulla oikeasti rahaa vai että jätänkö ostamatta koska se on kallis tms.
 
Rakennettiin kaksi omakotitaloa sinä aikana kun asuin kotona, aina oli jotain tekemättömien töiden listalla ja jos ei olis ollu niin sitten olis ollu lumitöitä ja nurmikkoo ja kukkapenkkiä ja vaikka mitä. Työlästä asumista, neliöiden lämmittäminen ja ylläpito maksaa. Jos tulee joku isompi remppa, niin ei ole muita jakamassa kustannuksia. Aamulla kello 5:30 pitäis ottaa talvella kola käteen että pääsis pihasta liikenteeseen ja asiakkaan luokse esim. Helsinkiin kahdeksaksi....ei saatana.

Kyllä kerrostalossa on mukavaa ja helppoa asua. Kaupungin keskustassa, palvelut lähellä, auto lämpimässä tallissa.

Meni :offtopic: mutta piti saada sanoa.

Jos omakotitalon lämmittäminen ja ylläpito maksaa, niin ennenmmin maksan tilasta ja omasta rauhasta kun leikkakalun tallissa seisottamisesta Saksassa ;)

Ja muistappas että omakotitalon pikkutöistä toiset myös nauttivat jos ei ole peukalo keskellä kämmentä ;)
Ja kolaa ei paljon Suomen nykyilmastossa tarvita.

Oma rauha, ei tarvitse kuunneella kun känniset urpot huutaa kadulla.
Eikä kuunnella ja katsella kaikkia samassa talossa asuvia urpoja, ja niitähän mahtuu myös niihin omistuskerrostaloihin.

Joskus opiskeluaikana jouduin asumaan Jyväskylän pupuhuhdassa, ja voi sanoa kun olisi asunut keskellä juoppojen hoitolaa.

Meni vielä enemmän :offtopic:
 
Joskus opiskeluaikana jouduin asumaan Jyväskylän pupuhuhdassa, ja voi sanoa kun olisi asunut keskellä juoppojen hoitolaa.

Mä olen asunut samalla asuinalueella jo kohta 8 vuotta ja voin sanoa, että on pikkusen meno rauhottunut alkuvuosista. Joskus 10-15 vuotta sitten Pupari oli Jyväskylän ghetto, mutta nykyään hyvinkin rauhallinen betonilähiö. Taitaa olla käytännössä kaikki vuokratalot rempattu ja sitäkautta "paskasakki" häädetty pois.

Mutta maine on huono ja kämpät edelleen edullisia. Ostin meidän 93 neliön 4 h + k osakkeen vuonna 2001 65.000 eurolla. Riittää tila mennentullen, eli eipä tartte vielä toisen lapsen synnyttyäkään muuttaa mihinkään. Betonilähiö ei ehkä ole vähän varttuneemmalle lapselle paras mahdollinen asuinpaikka ja saattaa ollakkin, että 5 vuoden tähtäimellä me muutetaan johonkin missä on enemmän omaa rauhaa...tai sitten ei, aika näyttää, mutta kiirettä ei ole.
 
No jos jokin tässä elämässä on varmaa, niin se ettei kukaan pakota menestymään taloudellisesti. :D

Ei kannata huijata itseään palkkatyön näennäisellä varmuudella ja tuudittautua valtion lupauksiin eläkkeestä. Töistä voi saada potkut ja luvatut eläkkeet saamatta. Loppujenlopuksi kaikki ovat vastuussa itsestään ja läheisistään.

Minulle vaurastuminen tarkoittaa itsenäisyyttä ja sitä, että hallitsee omaa tulevaisuuttansa. Jos joku haluaa pelata venäläistä rulettia ja heittäytyä tyystin työnantajan ja valtion armoille, niin siitä vain. Suurin osa tekee niin. Se on näennäisen turvallinen ja helppo vaihtoehto ja tällaiseen elämään meidät koulutetaan pienestä pitäen.

Tämä sama asia ajaa minuakin sijoittamaan ja säästämään. En halua olla yhteiskunnan armoilla, vaan haluan jossain vaiheessa elämääni olla taloudellisesti riippumaton. Tuskin olen sitä ennen 50 ikävuotta, mutta oishan se mukavaa tossa iässä jo vähentää ihan reippaalla kädellä työntekoa tai parhaassa tapauksessa tehdä sitä vain jos itseä huvittaa.
 
Ei. Nopea googletus antoi muutamasta lähteestä autokannan keski-iäksi 10,5 vuotta.

Suomen autokannan kuolleisuus-ikä on se 15 vuotta. Eli siinä vaiheessa paalataan :) Sanottiin uutisissa viime vuonna joskus :)
Omalla autolla ikää vielä siis jäljellä kymmenisen vuotta. Mutta kun se on pösö, niin sähköviat vie sen tilastokärkeen ja sen ikä enää on toiset viisi vuotta :D
Toisaalta ruostetta siihen ei tule, niin ehkä jopa 6 vuotta jos hyvin pitää.

Ja jottei menisi ihan offtopiciksi, niin omaisuutena:
Kokonaan oma pösö 307 (2kk päästä) :rock:
Loput rahat meneekin sitten asuntolainaan, harrastuksiin ja jälkeläiseen.
 
Toinen vaihtoehto olisi kaivaa silmät punaisena netistä halvin mahdollinen reissu ja stressata itseä sillä ja sen säätämisellä.
tai halvin mahollinen auto ja stressata itteään ramppaamalla kirjastoon hakemaan korjausoppaita ja romikselle keräilemään varaosia.....


eli siis omakotitalo pitää saada että saa luksusta elämään(ja maksaa vuodessa korkoja 30-50% uuden auton hinnasta), mutta autoks voidaan ottaa joku ikivanha paska ja kärsiä aina autoa tarvittaessa siitä. (ja tämän järkevyyttä ei saa kyseenalaistaa jos ei tahdo provota porukkaa raivon partaalle)

ei se asunto ole mikään sijoitus. varsinkaan omakotitalo. kaamea riski jos 4,6v myynnin jälkeen löytyy joku kohtalokas ylläripylläri jolla vaaditaan 50% kauppahinnanalennusta. riskitön omakotitalon myynti on se, kun kauppakirjassa lukee maagiset sanat: "myydään purettavaksi"

mutta mun puolesta tän jauhamisen voi lopettaa tähän.

oma omaisuus on päivittynyt niin, että nyt on 2kpl guitar hero -ohjaimia konsolille eli henkinen pääoma (ja sosiaalinen status kaveripiirissä) on bout niin suuri kun olla ja voi ;)
 
tai halvin mahollinen auto ja stressata itteään ramppaamalla kirjastoon hakemaan korjausoppaita ja romikselle keräilemään varaosia.....


eli siis omakotitalo pitää saada että saa luksusta elämään(ja maksaa vuodessa korkoja 30-50% uuden auton hinnasta), mutta autoks voidaan ottaa joku ikivanha paska ja kärsiä aina autoa tarvittaessa siitä. (ja tämän järkevyyttä ei saa kyseenalaistaa jos ei tahdo provota porukkaa raivon partaalle)

ei se asunto ole mikään sijoitus. varsinkaan omakotitalo. kaamea riski jos 4,6v myynnin jälkeen löytyy joku kohtalokas ylläripylläri jolla vaaditaan 50% kauppahinnanalennusta. riskitön omakotitalon myynti on se, kun kauppakirjassa lukee maagiset sanat: "myydään purettavaksi"

mutta mun puolesta tän jauhamisen voi lopettaa tähän.

oma omaisuus on päivittynyt niin, että nyt on 2kpl guitar hero -ohjaimia konsolille eli henkinen pääoma (ja sosiaalinen status kaveripiirissä) on bout niin suuri kun olla ja voi ;)

Nämä nyt on täysin arvostusasioita, eikä mielipideasioista kai saisi kinata. Yhtälailla jollain menee vuodessa röökiin ja viinaan samanverran kuin vuoden bensoihin.

Toki liian kallis asunto voi olla yhtä huono sijoitus kuin uusi auto. Toisaalta jos hinta on hyvä, niin en näe eroa siinä maksaako 20v 200m2 taloa vai kerrostalokaksiota.

Ylipäänsä toisella voi mennä kuussa pari tonnia enemmän kuin toisella, vaikka periaatteessa molemmille riittäisi sama.

Keskustelua voi jatkaa esimerkiksi täällä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=59916
 
Tämä sama asia ajaa minuakin sijoittamaan ja säästämään. En halua olla yhteiskunnan armoilla, vaan haluan jossain vaiheessa elämääni olla taloudellisesti riippumaton. Tuskin olen sitä ennen 50 ikävuotta, mutta oishan se mukavaa tossa iässä jo vähentää ihan reippaalla kädellä työntekoa tai parhaassa tapauksessa tehdä sitä vain jos itseä huvittaa.

Ihan samat tavoitteet täälläkin. Haluan tehdä vain sitä mitä itse haluan ja minkä itse koen olevan tärkeää.
 
Back
Ylös Bottom