Sivutaan tuota autoasiaa vielä. Auto ei tosiaan ole mikään sijoitus. Se on auto, pelkkä kulu. Omalla kohdalla auto on oltava uusi, koska se on siistiä, hauskaa, turvallista ja huoletonta. En epäile, etteikö joku 5 vuotiaan koslan tekniikka periaattessa kestäisi, mutta auto on muutakin kuin tekniikka. Pelkästään sisustus kulahtaa autossa jo parissa vuodessa silmin nähden. Käytetyllä ajaessa pelkkä ajatus niistä tuhanista penkkiin puristetuista pieruista ja pershikimolekyyleistä on luotaantyöntävää. Tuulilasi on viimeistään 60 tkm kohdalla vaihtokunnossa ja maalipintakin täynnä valossa näkyviä hiusnaarmuja. 2-3 vuodessa tulee markkinoille paljon uutta kivaa, joiden rinnalla oma tuntuu vanhalle rutkulle. Isommassa kaavassa esim. tuo vanhojen paskojen saksasta raahaminen on kansainvälisesti niin helvetin noloa, että tullissa pitäisi lätkäistä häpäisyvero. Turkkilaiset nauraa meille.
.
Ensinnäkin olenpa
aika todella paljon eri mieltä tästä asiasta. Itseasiassa ysäribemareiden sisustus on 100kertaa ajattomampi ja parempikuntoinen kuin 2007 puntojen. Tuulilasin voi vaihtaa, maksaa noin 300 euroa laaki. Maalipintaa voi vahata, sitä voi muuten käsitellä, vaikka maalauttaa uudestaan, jos siltä tuntuu,
2-3 vuodessa toki tulee markkinoille kaikkea uutta, mikä sinänsä on hyvä. Onko kuitenkaan corolloissa mitään käänteentekeviä teknisiä ratkaisuja?;) Vanhojen paskojen raahaaminen on noloa, kuka sitä nyt mitään Corollaa, Puntoa, Golffia tai Fordia ostaa.
Sensijaan klassikkoautojen (mikä tahansa urheiluauto, isompikoneinen bmw, erityisesti m-mallit, amg-mersu, jenkit v8koneella, erityismainintana Corvetet, sekä vaikka Porschet) tuonti sensijaan on yleistä joka maassa, sellaisten autojen, jotka uutena syystä tai toisesta ovat kovin tyyriitä ja pienemmissä maissa perin harvinaisia. Tullissa myöskin lätkitään veroa ihan urakalla, kokemusta on, ja kansainvälisesti
ÄÄRETTÖMÄN noloa, sori huuto, mutta tarkoitan mitä sanon, on älyttömäntasoisten linttojen suosio suomessa, Mallistoykkönen on joku tojotacorolla, se osoittaa ettei suuri osa ihmisistä ymmärrä eikä välitä autoista vittuakaan, pienimmällä koneella ja ilman mitään lisävarusteita. Onko se sitten parempi auto ku 2000-vuotinen BMW m5, c5-koppanen Corvette, BMW x5, m3, z3, z4, Mese slk, clk, ml, g, sl, s.. tai Camaro, Firebird, Mustang, Viper, Mazda rx7, Subaru Impreza wrx sti? Ootko ihan vakavissasi sitä mieltä että Fiat Puntot, Corollat, avensikset, nissanit, Korean autot tai ooppelit on parempia AUTOJA kuin vähän käytetymmät mutta uutena 5kertaa kalliimmat oikeat autot?
Siis ajo-ominaisuuksiltaan, moottoriltaan, varusteiltaan, onko Puntossa paremmat penkit kuin s-sarjan mersussa?
Tottakai auton pitää käyttöautona olla mahdollisimman uusi, ihan uuden osto on imo idiotismia, ekan parin vuoden arvonalenema on ihan älytön, mutta auto EI missään nimessä pidä olla mitäänsanomaton turha lintta, varsinkin jos samalla rahalla saa oikeankin auton. Miksi ihmeessä ostaa 25000 euron Corolla, jos samalla rahalla ostaa vaikka BMW 530d:n ja jää vielä viistonnia rahaa käyttää sitte vaikka Australianmatkaan tai ostaa vaikka kokorahalla kortonkeja ja kaupitella niitä pakkiksella eteenpäin
Henkilökohtaisesti kyllä olen sitä mieltä että auto nyt on todella tärkeä juttu, tottakai jos rahaa oisi 75 000e+ käyttää autoon voisi harkita ihan autokauppaan menoa, muuten pitää pysyä käytetyissä, koska tavallisenhintaset autot on nii mitääsanomattomia huonoajoisia linttoja ettei ne herätä kovin suurta innostusta. Käytettynä kohtuullisemmalla hinnalla saa sitten niitä kutoskoneisia bemuja, mersuja, jenkkiautoja, maastureita ja kaikkia kiinnostavia oikeita autoja, eikä mitään tuulipukukansalaisten korolloita.
Anteeksi ylenmääräset tunteenpurkaukset, mutta mulle autot on tärkeitä.
Taloista en niin paljoa tiedä, että saako käytettynä halvempia ja isompia kuin uutena, mutta jos saa, niin tottakai käytetty talo, ja 50neliötä enemmän kuin uusi. Ja autotalli pitää olla useammalle autolle;)