Teidän omaisuutenne?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja Ramseksen ikä, ammatti ja rikastumistapa oli? :)

ikä 31. En koe itseäni rikkaaksi. Omaisuus kerätty ostamalla velkarahalla.

Ammatti jääköön sanomatta. Viime vuoden ansiotulot oli 54keur ja paremmalla puoliskolla ehkä vähän enemmän.

T. Ramses
 
DINK taloutemme:

talo & tontti ~230-320k€
auto ~15k€
irtaimistoa ~5-10k€
metsäpala ~5k€
osakkeita ~2k€
käteistä ~17k€
velkaa ~155k€

Pahin rahareikä tuntuisi olevan auto. Uutena kolme vuotta sitten maksoi reilut 25k€, lisäksi vakuutukset, huollot, korjaukset ja renkaat ottaa 2-3k€ per vuosi, johon käyttömaksut ja polttoaineet vielä päälle. Ihanan kallista. :dance:
 
Vähän ketjun aihetta sivuten. Tutkittu ja todettu juttuhan on, että kansantalouden kannalta tehokkaimpia kuluttajia ovat pieni -ja keskituloiset. Ihmiset, joilla on reippaasti omaisuutta, ovat huomattavasti pihimpiä kuluttamaan sitä. Ne, jotka ovat perineet omaisuuden, säilyttävät sen ja kasvattavat sille korkoa ja siirtävät sen myöhemmin seuraavalle polvelle, koska niin "kuuluu" suvussa tehdä. Jos omaisuutta tuhlaa, niin ei hyvä. Ne, jotka ovat rikastuneet omalla työllä, taas eivät halua luopua kovalla työllä keräämästään omaisuudesta. Näin kärjistäen ja yleistäen.

Ajattelin vaan, että kuinkahan paljon BKT nousisi, jos ne joilla on omaisuutta, kuluttaisivat sitä suhteessa yhtä paljon, kuin pienempituloiset.
 
Vähän ketjun aihetta sivuten. Tutkittu ja todettu juttuhan on, että kansantalouden kannalta tehokkaimpia kuluttajia ovat pieni -ja keskituloiset. Ihmiset, joilla on reippaasti omaisuutta, ovat huomattavasti pihimpiä kuluttamaan sitä. Ne, jotka ovat perineet omaisuuden, säilyttävät sen ja kasvattavat sille korkoa ja siirtävät sen myöhemmin seuraavalle polvelle, koska niin "kuuluu" suvussa tehdä. Jos omaisuutta tuhlaa, niin ei hyvä. Ne, jotka ovat rikastuneet omalla työllä, taas eivät halua luopua kovalla työllä keräämästään omaisuudesta. Näin kärjistäen ja yleistäen.

Ajattelin vaan, että kuinkahan paljon BKT nousisi, jos ne joilla on omaisuutta, kuluttaisivat sitä suhteessa yhtä paljon, kuin pienempituloiset.

Harhaluuloa, ettei passiivinen pääoma hyödyttäisi kansantaloutta, ellei se raha sitten ole sängyn alla käteisenä. Kyllä raha kiertää samalla tavalla, vaikka se olisi pankkitililläkin. Pankit sitten jakavat sitä rahaa eteenpäin niille jotka sitä tarvitsevat, jolloin passiivinekin raha jatkaa kiertokulkuaan.

Ja vaikka rikkaat olisivatkin suhteellisesti pihimpiä kuin normaalituloiset, kuluttavat he silti euromääräisesti ylivoimaisesti enemmän rahaa kuin normituloiset.
 
Harhaluuloa, ettei passiivinen pääoma hyödyttäisi kansantaloutta, ellei se raha sitten ole sängyn alla käteisenä. Kyllä raha kiertää samalla tavalla, vaikka se olisi pankkitililläkin. Pankit sitten jakavat sitä rahaa eteenpäin niille jotka sitä tarvitsevat, jolloin passiivinekin raha jatkaa kiertokulkuaan.

Ja vaikka rikkaat olisivatkin suhteellisesti pihimpiä kuin normaalituloiset, kuluttavat he silti euromääräisesti ylivoimaisesti enemmän rahaa kuin normituloiset.

Totta puhut. Vielä parempi tuo ois, jos pääomat olisi osakkeissa tuottamassa osinkotuloja. Ne voisi olla tietysti myös osittain ulkomaisissa osakkeissa, jolloin ulkomaisen firman voitosta tulisi osa tähän kansantalouteen. Kyllä se kuitenkin on fakta, että mitä enemmän kansantaloudessa on pääomia, sitä vähemmän se ottaa osumaa taantumassa.
 
Itse en ole ikinä ollut osakkeiden ystävä. Joskus niitäkin tuli hommattua jokin liuta mutta myytyä muutama vuosi sitten pois. Itseasiassa nyt on semmoinen kutina että pelkkä valuutta olis kovaa tavaraa. Valuutassa on yks pirun huono puoli, jos nimittäin jää työttömäksi tai muuta tapahtuu niin käteiselle pitää löytää uusi koti. Kelat, sossut tai muut ei maksa mitää tukia muuten. Itselläni riittää kyllä velkoja (~300t) joten sinne saa käteistä uppoamaan kivat summat.

Kulutuksesta olen eri mieltä. Hyvin tienaavat kuluttaa kyllä paljon mutta kuluttavat tuloistaan. Huonommin tienaavalle kun lätkäistään vaikka 50 tonnia rahaa niin kulutetaan ohi tienestien. Hyvin tienaava kun saa 50 tonnia niin pistetään tuottaviin juttuihin tai vaan puhtaasti tilille.
 
Miksi valuutta? Jos oikeasti tulisi joku hyperinflaatio, niin valuutta se ois kaikista huonoin omaisuuden suoja. Tietty jos on velkaa niin tuo on aikalailla sama, saman verran sitä lainaa lyhentää 100.000 eurolla oli sen arvo reaalisesti sitten mitä tahansa. Parempi vähän valuuttaa omassa plakkarissa kuin kaikki pankin hallussa lyhennetyn lainan muodossa.

Mutta työttömyyskorvaukset kyllä saa vaikka ois tilillä rahaakin. Sossun toimeentulotuki onkin sitten jo kaiketi eri juttu. Mutta siis työttömyyskorvauksiin ei oma varallisuus vaikuta pätkääkään.
 
Miksi valuutta? Jos oikeasti tulisi joku hyperinflaatio, niin valuutta se ois kaikista huonoin omaisuuden suoja. Tietty jos on velkaa niin tuo on aikalailla sama, saman verran sitä lainaa lyhentää 100.000 eurolla oli sen arvo reaalisesti sitten mitä tahansa. Parempi vähän valuuttaa omassa plakkarissa kuin kaikki pankin hallussa lyhennetyn lainan muodossa.

Mutta työttömyyskorvaukset kyllä saa vaikka ois tilillä rahaakin. Sossun toimeentulotuki onkin sitten jo kaiketi eri juttu. Mutta siis työttömyyskorvauksiin ei oma varallisuus vaikuta pätkääkään.

Työttömyystukea saa mutta asumistuessa jokin naurettavat 5t on katto, tai näin ainakin muistelen kun olen isän asioita hoitanut (aivoinfarktin saanut ja huono hoitamaan asioitaan), äitikään ei saa asumistukea kun on myynyt asunnon alle 5 vuotta sitten vaikka kaikki muu edellytys todennäköisesti olisikin.

Valuutalle on vaikea löytää perusteluja, toisaalta nyt on jotenki semmoset ajat etten tiedä perusteluja millekää muullekaan.
- Asuntoja en nyt ostaisi, nyt sitä kuplaa vasta ruvettiin tekemäänkin. Ostin olosuhteiden pakosta ennen joulua yhden ja todennäkösesti viimeisen.
- Nyt vaan maksan velkoja. On korot alhaalla. Velkoihin ei nyt ole järkeä laittaa mitään kun korot on alhaalla
- osakkeet, ei mitää hajua eikä suuntaa. Ainakaan mulla. Mitään oikeasti uutta ei ole ollut vuosiin sitten kännyköiden ja internetin. Pelkkiä odotusarvoja.

+ raha on ainut millä pääsee kaikesta sekamelskasta ohi kuten itsekin totesit velka ja vapaa raha = loistava yhdistelmä, käytännössä ei ole velkoja vaan vain rahaa jos ei mitään huonoa satukaan. Rahan ja velan suhde on yhtä yksinkertainen seurata kuin 2,5kg levypaino viikossa lisää tankoon.

Kesä ratkaisee paljon, mihin suuntaan tässä nyt lähdetään. Erityisesti syksy, jos yrityksillä on vielä syksyllä rahaa ostaa tai tehdä tilauksia mihinkään suuntaan niin jonkinlainen oikea nousu on tapahtunut. Mutta suomen markkinoilla lähtee duunia pirusti fyysisistä töistä. Fyysiset työt vähenee ja höpötystyöt lisääntyy -> tarvitaan oikeasti jotain uutta eikä se meinaa mitää LED telkkaria tai parempaa kännykkää vaan jokin mullistus. SIP protokollalle vois joku nero vihdoin tehdä jotain järkevää palvelua. Tai netin päälle telkkarisovellus joka oikeasti antaa valita tekstityksen minkä tahansa kielen mukaan. Ei ainakaan mitään semmosta että kaupoista lähtee kassat, vaikka se toimivaa onkin niin suomessa perkeles se on tuho.
 
Kyllähän se vaan niin on, että 300.000 euroa velkaa ja 50.000 euroa käteistä on paljon mukavampi lähtökohta elää kuin 150.000 euroa velkaa ja 0 euroa käteistä. Tottakai tuossa isossa lainassa on isot kulut, mutta jokainen voi laskea, paljonko muutaman satasen kuormasta syönti kestää tuhota tuo koko oma käteiskasa pois.

No itse pidän käteiseni tällä hetkellä osakkeissa, vaan eipä mulla ole lainaakaan kun suurinpiirtein tuon osakesalkun verran. Sitten täytyy tämäkin miettiä kun tuo omaisuuden määrä kasvaa kun uutta taloa aletaan rakentamaan. Täytyy siis vähän käteisen määrääkin nostaa jotta saa tuon oman lainaturvan kasattua riittävän kattavaksi.

Mistä tästä maailmasta tietää, että mihin suuntaan menee. Mutta jos kaikessa elää sen surkeimman skenaarion mukaan, niin lienee parasta hommata omaisuudekseen iso betonibunkkeri, kasa tuliaseita ja vielä isompi kasa kuivamuonaa. Ei kiitos tällaiselle. Olen siis sitä mieltä, että jos mun sijoitusroposet haihtuu murto-osaan nykyarvostaan, niin täällä on jo aika huonot oltavan kaikin puolin.
 
Mistä tästä maailmasta tietää, että mihin suuntaan menee. Mutta jos kaikessa elää sen surkeimman skenaarion mukaan, niin lienee parasta hommata omaisuudekseen iso betonibunkkeri, kasa tuliaseita ja vielä isompi kasa kuivamuonaa. Ei kiitos tällaiselle. Olen siis sitä mieltä, että jos mun sijoitusroposet haihtuu murto-osaan nykyarvostaan, niin täällä on jo aika huonot oltavan kaikin puolin.

Ei näin eletä :) Tuskin mikään omaisuus haihtuu aivan olemattomiin tai edes murto-osaansa niiden arvosta(paitsi auto). Kaikkea voi kuitenkin jossain määrin ennakoidakin kunhan pitää silmät auki.

Sori offtopic tähän threadiin. Jatketaan
 
Joo, melkonen chätti tuli. Pysytään vaan aiheessa, tästä voidaan tarvittaessa jatkaa vaikka tuossa sijoitusktejussa.
 
Mäkin tiesin vitun hyvin miten kierretään veroja, kunnes mut napattiin aamukahvilta viideksi viikoksi putkaan.
Multa vietiin puolen miltsin merenrantakämppä, sadantonnin auto ja kaikki arvotavara. Helmikuussa valmistuu esitutkinta.

Nyt oon Aasiassa tosiaan sen mun repun kanssa ja voin sanoa, että ei kaduta yhtään, olen oikeastaan tyytyväinen että jäin kiinni.
Stressi, työn ympärillä pyörivä elämä ei ole elämää, vaikka tienaisi kuinka. IMHO.

Tossa vähän tarinaa.
http://talousrikollinen.blogspot.com/

Mites tonne nyt muka pääsee? kyseli jotain salasanaa?
 
Muutaman vuoden takaa ketjun herättelyä...

Tää on mielenkiitonen ketju, en tiiä kertooko se ihmistyypistä jotain :D
Vieläkö jengillä löytyy kerrottavaa? Alotan itse.
Vähän päälle miljoona ja ikää alle 25
 
Tarpeeksi.. On nääkin ketjuja kristus. Kiva se on tosin kattoo miten vähän te omistatte ;)

Suurin ilonaiheeni on poika.
 
- N. 125k€ yksiö Helsingissä
- Soittokamoja ~5k€
- Irtainta ~5k€ (Tauluja yms. Taulut saatu mutsilta.)

- Velkaa 110000

- Vuositulot 40000 - 45000 brutto.

Kaikki fyrkat menee mitkä tulee. Plussan puolella (kai) sentään ollaan. Tosin tän enempää tarviikkaan. Ois kiva jos ois velaton kämppä.
 
Mikäs näissä ketjuissa hkuja? :D

Suomalaiset ovat vaan kateellista ja niin vitun uteliasta porukkaa.

Niin, hauskahan se varmaan on katella miten vähän muut tienaa? ;)
Toi kyllä kertoo sun suhtautumisesta elämään että poikas on sun tärkein ilonlähde! Se on ainut oikea asenne elämään!

Tosin itselläni ei lapsia ole joten en osaa sanoo :D
 
Back
Ylös Bottom