Teemu Mäen kissantappovideo!

Status
Viestiketju on suljettu.
Katotaanpa niin 15 vuoden päästä Teemu tekee erkkiliikaset ja tulee valituksi Kiasman johtajaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totuushan on, että hyödyttömillä eläimillä on kohtalo liiankin usein todella julma...ite on tullu todistettua ylimääräisten kissanpentujen hävittämistä mm. hukuttamalla, ampumalla, seinään heittämällä sekä syviten mieleenpainuvana; lykätään 12 kissanpentua 2 rotweillerin kanssa samaan häkkiin :eek:
Mutta ei...taidetta ei tosta videosta saa munkaa mielestä tekemälläkää..vittuakaa en kyseisestä kulttuurinlajista ymmärrä, mutta tän "teoksen" sanoma jäi totaaliseksi mysteeriksi...

Turun Sanomat 7.5.2004:

Teemu Mäen video poistetaan kokoelmista. :thumbs:

Kiasma siirtää videoteoksen Kuvataiteen keskusarkiston tutkimusarkistoon, koska ei voi näyttää sitä yleisölle. Kiasma tiedottaa ettei hyväksy eläinrääkkäystä missään muodossa.

Että tällaista.. Taitaa painostus tehota..

mun vihattujen listalle liittyy naisten-ja lastenhakkaajien ja raiskaajien lisäksi nyt myös eläinrääkkääjät!! :curs:

Repe Sorsa sanoi:
Jos kaikki olisivat vähätelleet asiaa, löytyisi Teemun taideteos ennen pitkää Kiasman näyttelystä ja Teemu saisi ainakin joltain porukalta arvostusta taiteilijana.

...
Hatunnosto kaikille, jotka allekirjoittivat adressin! :kippis1:

Eh, ei muuten löytyisi, sillä valtion elokuvatarkkaamo on kieltänyt näyttämisen. Lisäksi teos on ollut Kiasmalla vuodesta 1994, että se siitä videon esittämisestä. Katselin tuossa vähän aikaa takaperin, miten adressit lentelivät iloisesti spammi-kansioon saavuttuaan Kiasman infohenkilökunnalle. Kyllähän asia tiedostettiin, mutta pidemmän päälle se alkoi lähinnä ärsyttää.

maxi sanoi:
Turun Sanomat 7.5.2004:

Teemu Mäen video poistetaan kokoelmista. :thumbs:

Kiasma siirtää videoteoksen Kuvataiteen keskusarkiston tutkimusarkistoon, koska ei voi näyttää sitä yleisölle. Kiasma tiedottaa ettei hyväksy eläinrääkkäystä missään muodossa.

Että tällaista.. Taitaa painostus tehota..

No, nyt se on kuvataiteen keskusarkistossa. Ketä häiritsi oikeasti se yksityiskohta, että teos on nimenomaan Kiasman arkistoissa? Kohta E V R laittaa käytiin ketjukirjeen, joka lähtee kuvataiteen keskusarkistoon.

Ja vielä, Teemu Mäen "Sex and Death"- teos, aka kissantappovideo, ei ole koskaan ollutkaan Kiasmassa. Kiasma omisti videon nimeltä My Way - A Work in Progress (tjsp), joka on kooste Mäen "taideteoksista" vuosien varrelta, ja joka sisältää (ymmärtääkseni) pätkän myös em. työstä. Vieläpä muistaakseni videolla oleva pätkä on sensuroitu tai siitä puuttuu suurin osa keskeltä.

No, eipä se sitä asiaa miksikään muuta, että Teemu Mäki on idiootti.

Pexi87 sanoi:
mun vihattujen listalle liittyy naisten-ja lastenhakkaajien ja raiskaajien lisäksi nyt myös eläinrääkkääjät!! :curs:

Mun listalta ne on jo löytynyt pitkään...ja kyyti on kylmää jos livenä näen. Ja varsinkin kissojen rääkkääjiä!

heh onneks kiasma hylkäs kyseisen videon.

Lähdetääs pohtimaan tota Teemun tekoa vähän eri kantilta...

Mitä nuori, täysin tuntematon nykytaiteilija tarvitsee saadakseen taidettansa myytyä, jotta voisi tuoda leivän omaansa/perheensä ruokapöytään? Julkisuutta. Vai oletteko koskaan kuullut, että joku olisi hankkinut jonkun maitopurkkiautonrengashieromasauva-taideteoksen joltain täysin tuntemattomalta henkilöltä? En minäkään.

Ja mikäs on sen parempi tapa saada nimensä kaikkien ihmisten tietoisuuteen, kuin se että lähes kaikki lehdet kirjoittelevat sinusta ja teeveestä tulee ohjelmaa sinusta? Ja millä tavalla tälläinen julkisuus on mahdollista saavuttaa täysin tuntemattoma kansalaisena? No tekemällä jotain todella shokeeraavaa ja suurien joukkojen tunteita herättävää. Eli Teemu onnistui tässä nimensä tunnettavaksi teossa täydellisesti! Varsinkin kun aiheesta pitää keskustella vielä 15 vuotta tapahtuman jälkeenkin. Ja taas on tullut julkisuutta hesaria myöden.

Täytyy nyt vielä lisätä, että en ymmärrä enkä edes halua ymmärtää nykytaidetta. Ja tämä kissan tappo juttu oli erittäin tuomittavaa.
Mutta taiteilijan uran rakentamisen mies on osannut täydellisesti! Siitä täysi kunnioitus taiteilijalle. Tosin olisi voinu jonkun muun tavan keksiä kuin kissan tappamisen uransa kohottamiseksi.

Mustanaamio sanoi:
Ja mikäs on sen parempi tapa saada nimensä kaikkien ihmisten tietoisuuteen, kuin se että lähes kaikki lehdet kirjoittelevat sinusta ja teeveestä tulee ohjelmaa sinusta? Ja millä tavalla tälläinen julkisuus on mahdollista saavuttaa täysin tuntemattoma kansalaisena? No tekemällä jotain todella shokeeraavaa ja suurien joukkojen tunteita herättävää. Eli Teemu onnistui tässä nimensä tunnettavaksi teossa täydellisesti! Varsinkin kun aiheesta pitää keskustella vielä 15 vuotta tapahtuman jälkeenkin. Ja taas on tullut julkisuutta hesaria myöden.

No tällä logiikalla jos mennään, niin nythän ei enää kissan tappaminen oo tarpeeksi shokeeraavajuttu nuorelle nykytaiteilijalle. Pitää sitten seuraavan tapauksen pistää ihminen kylmäksi ja kuvata se videolle jotta saa sitä julkisuutta. Sairasta touhua koko nykytaiteilu jos ei muuten pinnalle pääse.

Radio Helsingin ohjelma, jossa keskustelemassa Kiasman kokoelmaintendentti Marja Sakari, surullisenkuuluisa taitelija Mäki ja joku AMK-opiskelija, joka pisti adressin liikkeelle. Aiheen varmaan arvaatte...

http://server1.radiohelsinki.fi//UNELMIENHKI070504.mp3

Mäki sai eläinrääkkäyksestä 1400 mk sakkoa, peruste oikeuden tuomiossa (mp3:sta Mäen sanomana) "Mäki oli taitamattomasti tappanut kissan, lopettanut kissan liian pienellä kirveellä" -> kesto 6 sekuntia -> eläinrääkkäys

Opiskelijaa viedään aika pahasti tossa keskustelussa. Niin ja, intendentin mukaan adressilla ym. ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.

Aika paljon polemiikkia vanhasta jutusta. Ja ei, tällainen ei ole mielestäni taidetta mutta eipä ole moni muukaan "taideteos".

Mustanaamio sanoi:
Mitä nuori, täysin tuntematon nykytaiteilija tarvitsee saadakseen taidettansa myytyä, jotta voisi tuoda leivän omaansa/perheensä ruokapöytään? Julkisuutta. Vai oletteko koskaan kuullut, että joku olisi hankkinut jonkun maitopurkkiautonrengashieromasauva-taideteoksen joltain täysin tuntemattomalta henkilöltä? En minäkään.

Tässä on se asia joka minua ihan vaan periaatteesta nyppii nykytaiteessa/taiteessa yleensäkin. Miksi taideteokset ovat omituisia maitopurkkiautonrengas jne. räpellyksiä?

Tai ei siinäkään sinällänsä mitään vikaa ole. Tyhmää on se, kun taidetta ostetaan vain sen takia että taitelija on kuuluisa. Siis taiteilijan nimen, eikä taiteen itsensä takia.

En itse laittaisi ainuttakaan esimerkiksi Picasson teosta esille mihinkään. Sijoitusmielessä sellaisen voisi hankkia, mutta varastossa olisi kyllä tallessa. Ei seinällä.

Jullikka sanoi:
Ei oo ihme ku on Lapualla syntyny ;)

Niin oon mäkin ;) No joo mutta kyllä äijä on hullu.

Jullikka sanoi:
Ei oo ihme ku on Lapualla syntyny ;)

kohta tuun vetämään turpaan :curs: :D
Mäki tais kirjottaa 6 Laudaturia Lapuan lukiosta, ei mikää tyhmä kaveri...? :kippis1:

Porkkanaraastin sanoi:
Mäki tais kirjottaa 6 Laudaturia Lapuan lukiosta, ei mikää tyhmä kaveri...? :kippis1:
Liekkö ollu aineet jotain tyyliin "ja sinä kesänä goatsetin niin rajusti että isäni pystyi peruuttamaan naapurin Hiacen siitä sisään" ja sitte yhtäkkiä on päätetty että, perhana, näähän on TAIDETTA, eihän joka jätkä tällasia aineita kirjottele joten annetaanpa L. :rolleyes:

Mäki teki rikoksen, nostettiin syyte ja hänet tuomittiin. Hän maksoi sakot. Lain silmissä hän seisoo samalla viivalla meidän kaikkien kanssa. Mutta hänet pitäisi silti tappaa?

Mikä hyöty on rangaistuslaitoksessa, sakoissa ja rangaistuksissa, jos niistä ei hyödy mitään. Raiskaaja istuu 5 vuotta vankilassa "maksamassa velkaansa yhteiskunnalle". Mutta porukka ei sisäistä tätä, velkaa ei koskaan tule maksetuksi. 5 vuotta on vain hidaste, viivytys, että oman käden oikeus pääsisi voimaan, että raiskaaja saataisiin tapettua, mieluiten hitaasti ja kivuliaasti.

Ymmärtäisin tämän keskustelun, jos Mäki olisi tappanut kissan parin vuoden sisään EIKÄ häntä olisi tuomittu siitä. Mutta hänet tuomittiin ja hän kärsi rangaistuksen. Lain säätämän rangaistuksen, ei ehkä pakkotoistolaisen haluamaa rangaistusta, mutta lainmukaisen kuitenkin. Siinä se. Eikä hän ole kiduttanut eläimiä tai rikkonut lakia tuo tapauksen jälkeen, yli 10 vuoteen. Eikä todennäköisesti tule rikkomaankaan. Hän on jo saanut kaiken tarvitsemansa huomion.

Lain silmissä kyllä samalla viivalla, mutta ihmisten silmissä ei...ainakaan mun. Teko ei tule tekemättömäksi vaikka istuis koko ikänsä. Lain silmissä häntä ei pitäis tappaa, mutta ihmisten silmissä...jokaisella oma näkemys. Rangaistuslaitoksella rankaistaan, ei sen tarkoitus ole tehdä rikoksentekijästä suvaittua ihmisten keskuudessa. Elikkä, rikollista ei tarvi hyväksyä tasavertaisekseen itse, vaikka laki niin sanoisikin. Ihmisten paheksunta tulee kaupanpäälliseksi linnareisulle. Näin yleisesti puhuttaessa raiskareista yms.

Eikös suurin osa noista niskalaukaus-viesteistä tullut ennen kun joku tiedotti, että Teemu on jo tuomittu? Kyllähän se sairas äijä on jokatapauksessa, vaikka istuis vieläki.

jarze sanoi:
Lain silmissä kyllä samalla viivalla, mutta ihmisten silmissä ei...ainakaan mun. Teko ei tule tekemättömäksi vaikka istuis koko ikänsä. Lain silmissä häntä ei pitäis tappaa, mutta ihmisten silmissä...jokaisella oma näkemys. Rangaistuslaitoksella rankaistaan, ei sen tarkoitus ole tehdä rikoksentekijästä suvaittua ihmisten keskuudessa. Elikkä, rikollista ei tarvi hyväksyä tasavertaisekseen itse, vaikka laki niin sanoisikin. Ihmisten paheksunta tulee kaupanpäälliseksi linnareisulle. Näin yleisesti puhuttaessa raiskareista yms.

Täysin samaa mieltä... :kippis1:

Pexi87 sanoi:
Entäs taskuvarkaat? Pääseevätkö taskuvarkaat sun listalle? :)

Mä tarvin varmaan jotain apua, kun en tuohdu tästä asiasta pätkän vertaa. Isot äijät täällä itkee kissan perään. Hävetkää! Vai onko se niin, että tässä postmodernin jälkeisessä vittuperse verkostoyhteiskunnassa tarvitaan joku hullu taiteilija ja teurastettu mirrikirrinen, jotta bodarit päätteidensä äärellä kerrankin "liikuttuisivat". Jos kostonhalun takana on empatia kattia kohtaan, niin ennemmin kuulisin, että miten se empatia toteutuu joka päiväisessä elämässä? Kuinka moni käy oma-aloitteisesti tervehtimässä sukunsa vanhuksia? Missä oli adressit mielenterveyden määrärahojen supistuksia vastaan, kun se hullu heilu sen kirveen kanssa?

Mä olen muuten kerran tappanut huvikseen rotan. Niitäkin pidetään lemmikkeinä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom